• امروز : یکشنبه, ۱۱ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 1 September - 2024
پارس وی دی اس
2

افزایش سرانه فضای سبز به بیش از 17 مترمربع در راستای تلاش مدیریت شهری و پرسنل فضای سبز

  • کد خبر : 10585
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷
افزایش سرانه فضای سبز به بیش از 17 مترمربع در راستای تلاش مدیریت شهری و پرسنل فضای سبز
صدای خاوران-مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشمر با بیان این‌که تجهیز و تکمیل تجهیزات بازی کودکان در پارک‌ها از دیگر اقدامات بوده است، گفت: در پاسخ به تقاضای شهروندان در نقاط مختلف شهر مبنی بر راه‌اندازی تجهیزات بازی کودکان از ابتدای سال جاری تاکنون  چهار دستگاه مجتمع بازی در پارک مریم، پارک جنگلی جنب امامزاده سیدمرتضی، پارک بزرگ دانش و پارک مدرس بااعتبار بیش از چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خریداری و نصب شده است. وی عنوان کرد: با عنایت به اهمیت اجرای قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها و پیرو دستورالعمل جدید سازمان شهرداری‌ها، کمیسیون ماده ۷ مرتبط با این قانون در شهرداری کاشمر فعال‌شده و ضمن تشکیل پرونده، طرح و رسیدگی به پرونده‌های مفتوحه انجام که منجر به صدور بیش از 100 فقره رأی گردیده که اجرای آرای مربوطه در حال انجام است.

مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشمر با اشاره به این‌که امروزه فضای سبز شهری التیام‌بخش آسیب‌های موجود در شهرهاست، گفت: پژوهش‌های علمی اثبات کرده که وجود فضای سبز در محلات شهری باعث می‌شود شهروندان رضایت بیشتری از محل سکونت خود داشته و ناهنجاری‌ها نیز کاهش یابد.

امیدرضا ذبیحی با اشاره به احداث چندین پارک کوچک و بزرگ طی سالیان اخیر در شهر کاشمر، افزود: خوشبختانه با تلاش‌های مدیریت شهری و پرسنل فضای سبز افزایش سرانه فضای سبز این شهر به بیش از 17مترمربع محقق شد که رقم بسیار خوبی به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: کاشمر از جمله شهرهای حاشیه کویر در شرق کشور است که به لطف داشتن طبیعتی بکر و زیبا و نیز مردمانی طبیعت دوست از دیرباز مهد پرورش گل و گیاه و احترام به درخت و طبیعت بوده است.

ذبیحی با بیان این‌که وجود سرو معروف کشمر که وصف آن در شاهنامه آمده، دلیلی استوار بر قدمت فرهنگ درختکاری و احترام به طبیعت در این دیار است، گفت: این فرهنگ، امروزه نیز به لطف خدا و تلاش فرزندان این خطه باعث شده تا این شهر یکی از بهترین فضاهای سبز در شرق کشور را دارا باشد.

وی اذعان کرد: کاشمر با مساحت هزار و 500 هکتار دارای 135 هکتار فضای سبز درون‌شهری است که 54 هکتار آن پارک جنگلی در اختیار شهرداری است که سرانه فضای سبز شهر به حدود ۱۷٫۲ مترمربع رسیده است.

مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشمر  با اشاره به این‌که احداث فضای سبز و بوستان‌های محله در برنامه شهرداری قرار دارد و می‌توانیم گزیده‌ای از این اقدامات را در کاشت فضای سبز بلوار معلم به مساحت ۱۲۰۰ مترمربع و کاشت فضای سبز یوترن‏های تازه احداث‌شده به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع نام ببریم، گفت: کاشت و بهسازی پارک جدید بانوان واقع در خیابان قائم به مساحت 10 هزار مترمربع پایان یافته است.

ذبیحی بیان کرد: کاشت فضای سبز فاز ٤ بلوار سیدمرتضی محل استقرار زائران و مسافران به مساحت حدودی 5 هزار مترمربع، باز کاشت بخش‌هایی از جنگل امامزاده سیدمرتضی به تعداد حدود 3 هزار اصله با گونه‌های سازگار و مقاوم از جمله زیتون خوراکی، توت، عناب، ارغوان و غیره گوشه‌ای دیگر از اقدامات شهرداری کاشمر در بخش فضای سبز است.

وی عنوان کرد: با تلاش‌هایی که طی سال‌های اخیر انجام گرفت، مراکز تولیدات گیاهی وابسته به شهرداری با همت پرسنل فضای سبز فعال و شهرداری در تأمین گل و گیاه مصرفی خودکفا شده و پس از اقدامات صورت گرفته، از ابتدای سال 1402 بیش از نیم میلیون بوته گل فصلی و دائمی تولید گردیده که گامی مهم در راستای خودکفایی شهرداری بوده و از این لحاظ نیز در بین شهرهای استان نمونه است.

مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشمر  گفت:  بیش از 350 هزار بوته گل فصلی بهاره و نوروزی و بیش از 300 هزار بوته گل فصلی تابستانه و سایر گل‌ها از مراکز تولید گل شهرداری مورداستفاده قرار گرفته است.

ذبیحی با بیان این‌که مدیریت شهری، ایجاد محیط شهری امیدبخش و فضایی توأم با امید و نشاط با جریان زندگی برای شهروندان را مدنظر دارد، گفت: علاوه بر بهسازی نقاط مختلف، اصلاح و هرس‌ها، رنگ‌آمیزی گلدان‌های شهری و… در ایام درختکاری نیز با توجه به اهمیت بسیار بالای این بخش، درختکاری معابر شهری و مناطق مسکونی با اولویت مناطق کمتر برخوردار، انجام و بیش از هفت هزار اصله در سطح شهر کاشته شده است.

مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشمر با اشاره به این‌که جنگل سیدمرتضی(ع) طراوت‌بخش شهر کاشمر و ظرفیت بسیار کم‌نظیری برای این شهر است و باید امانت‌دار ظرفیت‌های عظیم این مجموعه باشیم، گفت: مراقبت و ارتقای کمی و کیفی این مجموعه از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری است که در این راستا، احیای بخش‌های خشک‌شده جنگل با کاشت بیش از ۴ هزار اصله نهال مثمر از نوع زیتون خوراکی، انجیر، عناب، سنجد و توت، ایجاد باغ موضوعی نظیر توتستان، باغ عناب و باغ ارغوان، ایجاد شبکه آبیاری به مساحت ۵ هکتار و مجموع طول شبکه حدود ۲۰ هزار متر اقدامات واحد پارک‌ها و فضای سبز شهری در جنگل سیدمرتضی صورت گرفته است.

وی احداث پارک بزرگ دانش را از دیگر اقدامات شهرداری در بخش فضای سبز نام برد و گفت: این پارک در ضلع شمال کاشمر در بافت مسکونی موسوم به شهرک ۱۴ معصوم و مسکن مهر که بخش پرجمعیتی می‌باشد واقع شده و مساحت آن حدود دو هکتار بوده و دارای کاربری‌های مختلف ورزشی از جمله زمین‌های والیبال، فوتسال، اسکیت، بدمینتون والیبال ساحلی و غیره می‌باشد. ضمناً در این پارک زیبا سایر امکانات تفرجگاهی نظیر فضای بازی کودکان، آلاچیق وسایل ورزش همگانی وجود دارد.

وی همچنین به احداث پارک بانوان قائم(عج) به‌عنوان دومین پارک ویژه بانوان کاشمر اشاره کرد و افزود: به‌منظور استفاده و راحتی بانوان ساکن در نیمه شرقی شهر کاشمر، پارک بانوان خیابان قائم به مساحت۱٫۱ هکتار احداث گردیده که در این مکان، فضاهای مختلف تفرجگاهی نظیر محوطه بازی کودکان، کافی‌شاپ، وسایل ورزش همگانی و… فراهم شده است.

وی با اشاره به کمبود منابع آبی در منطقه گفت: اجرای سیستم آبیاری بارانی و تحت‌فشار در برنامه مدیریت شهری قرار گرفته که به‌عنوان گزیده‌ای از این اقدامات می‌توان به احداث سیستم آبیاری تحت‌فشار در بلوار معلم به طول هزار متر، اجرای سیستم تحت‌فشار در پارک بزرگ دانش به مساحت ۲٫۵ هکتار و در فاز چهار بلوار سیدمرتضی به مساحت15 هزار مترمربع و جنگل سیدمرتضی به مساحت حدود 10 هزار مترمربع اشاره کرد.

مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشمر با بیان این‌که تجهیز و تکمیل تجهیزات بازی کودکان در پارک‌ها از دیگر اقدامات بوده است، گفت: در پاسخ به تقاضای شهروندان در نقاط مختلف شهر مبنی بر راه‌اندازی تجهیزات بازی کودکان از ابتدای سال جاری تاکنون  چهار دستگاه مجتمع بازی در پارک مریم، پارک جنگلی جنب امامزاده سیدمرتضی، پارک بزرگ دانش و پارک مدرس بااعتبار بیش از چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خریداری و نصب شده است.

وی عنوان کرد: با عنایت به اهمیت اجرای قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها و پیرو دستورالعمل جدید سازمان شهرداری‌ها، کمیسیون ماده ۷ مرتبط با این قانون در شهرداری کاشمر فعال‌شده و ضمن تشکیل پرونده، طرح و رسیدگی به پرونده‌های مفتوحه انجام که منجر به صدور بیش از 100 فقره رأی گردیده که اجرای آرای مربوطه در حال انجام است.

وی گفت: تعیین تکلیف درختان قرار گرفته در پروژه‌های شهری، رسیدگی و پاسخ به درخواست شهروندان و نیز پیگیری تخلف تعدادی از خاطیان و صدمه زنندگان به فضای سبز از جمله عملکرد این کمیسیون است.

ذبیحی افزود: اداره پارک‌ها و فضای سبز شهری در راستای وظایف سازمانی خود نسبت به پیگیری درخواست‌های شهروندان در حوزه فضای سبز نیز اقداماتی داشته است که اجابت درخواست بیش از ۱۵۰۰ مورد هرس و شاخه زنی، بیش از 260 مورد سم‌پاشی درختان و ارجاع حدود 70 مورد درخواست قطع درخت به کمیسیون ماده ۷ از جمله این اقدامات است.

وی تصریح کرد: در پی درخواست شهروندان مبنی بر ایمن‌سازی و رفع مزاحمت ریشه‌های مخرب درختان تاکنون بیش از 41 مورد اقدام و رفع مشکل شده است.

وی با بیان اینکه طبق قانون هیچ‌کس حق قطع یا شاخه زنی درختان را بدون مجوز کمیسیون ماده ۷  ندارد و  در قانون برای این تخلف  مجازات تعیین شده است، گفت: قطع یا شاخه‌زنی درختان اگر بدون مجوز صورت گیرد؛ جرائم و مجازات‌های سنگین در پی دارد. همچنین در صورت لزوم پرونده خاطی به مراجع قضایی ارسال و مطابق قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها که مصوب سال ۱۳۸۸ است مجازات کیفری از جمله شش ماه حبس در پی دارد.

ذبیحی با اشاره به این‌که مرجع صدور مجوز برای قطع درخت، کمیسیون ماده ۷ است که ساختاری قضایی دارد، افزود: دبیرخانه این کمیسیون، در شهرداری مستقر بوده و اعضای آن شامل؛ قاضی یا نماینده محترم دادگستری، نماینده محترم شورای‌شهر و یک نفر نماینده شهرداری می‌باشد.

وی همچنین عنوان کرد: شهروندان در صورت ضرورت برای قطع درخت، باید تقاضای خود را به‌صورت کتبی به دبیرخانه کمیسیون ماده ۷ واقع در شهرداری منعکس نمایند تا از طریق قانونی به تقاضای آن‌ها رسیدگی شود.

ذبیحی افزود: متأسفانه چند مورد معدود قطع خودسرانه درخت توسط افرادی متخلف وجود داشته که برای آن‌ها پرونده تشکیل‌شده و ضمن صدور رأی در کمیسیون ماده ۷ و اعمال جرائم مربوطه، برای طی مراحل بعدی به مراجع قضایی نیز ارسال گردیده است.

وی عنوان کرد: فعالیت در عرصه فضای سبز باعث افزایش امید و آرامش بخشی به شهروندان گرامی می‌شود که امید داریم با کوشش تلاشگران واحد فضای سبز شهرداری و یاری شهروندان در نگهداشت فضای سبز و محیط‌زیست در سایه زیبایی و سرسبزی خود بیش‌ازپیش به‌سوی آبادانی گام برداریم که خوشبختانه هم‌اکنون باید اذعان نمود در این زمینه سطح مناسبی از رضایتمندی فراهم شده که جا دارد از همت پرسنل خدوم پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قدردانی به عمل آوریم.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10585
  • نویسنده : زهرا افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.