• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
پارس وی دی اس
6
حجت‌الاسلام نیک‌بین:

پیشرفت ترشیز در سایه اتحاد و همدلی

  • کد خبر : 9095
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
پیشرفت ترشیز در سایه اتحاد و همدلی
صدای خاوران- حجت‌الاسلام نیک‌بین، نماینده مردم دیار ترشیز در مجلس یازدهم است. او تلاش کرده در جایگاه وکیل مردم، در پی استیفای حقوق آنان باشد. از اولین نمایندگانی بود که سخن از شفافیت زد! او جوانی پردغدغه و دلسوز، پای کار نظام، انقلاب و مردم مانده. با این وجود او نمره 13 به این مجلس می‌دهد، اما تلاشش بیش از این‌هاست زیرا برای خدمت‌رسانی به مردم، در این دوره آماده هرگونه فداکاری بوده است. در یک گپ و گفت سه ساعته با ایشان از هر دری سخن گفتیم، از جایگاه مجلس گرفته تا دستاوردهای پارلمان کشور و مهم‌ترین اموری که در راستای توسعه و تعالی ترشیز به همت او پیگیری شده است. آنچه در پی می‌آید ماحصل این گفتگوست؛ پرسش‌های آوای کاشمر و پاسخ‌های نماینده مردم ترشیز در مجلس یازدهم را با هم می‌خوانیم.

 حجت‌الاسلام نیک‌بین، نماینده مردم دیار ترشیز در مجلس یازدهم است. او تلاش کرده در جایگاه وکیل مردم، در پی استیفای حقوق آنان باشد. از اولین نمایندگانی بود که سخن از شفافیت زد! او جوانی پردغدغه و دلسوز، پای کار نظام، انقلاب و مردم مانده. با این وجود او نمره 13 به این مجلس می‌دهد، اما تلاشش بیش از این‌هاست زیرا برای خدمت‌رسانی به مردم، در این دوره آماده هرگونه فداکاری بوده است. در یک گپ و گفت سه ساعته با ایشان از هر دری سخن گفتیم، از جایگاه مجلس گرفته تا دستاوردهای پارلمان کشور و مهم‌ترین اموری که در راستای توسعه و تعالی ترشیز به همت او پیگیری شده است. آنچه در پی می‌آید ماحصل این گفتگوست؛ پرسش‌های آوای کاشمر و پاسخ‌های نماینده مردم ترشیز در مجلس یازدهم را با هم می‌خوانیم.

 * جایگاه و نقش مجلس در شرایط کنونی چگونه است؟

با سلام خدمت خوانندگان عزیز نشریه آوای‌کاشمر و تشکر از شما. باید عرض کنم مجلس شورای‌اسلامی به عنوان قوه‌مقننه تنظیم‌کننده امور کشور است، اما به نظرم مجلس و مجلسیان از ابتدای انقلاب تاکنون نتوانسته‌اند ریل‌گذاری درستی در حوزه اجرا برای دستگاه‌های مختلف ایجاد نمایند و با توجه به وجود اشکالات در خصوص نحوه قانون‌گذاری، به نظر می‌رسد؛ برای در راس بودن مجلس باید دو مجلس داشته باشیم. مجلس خواص برای قانون‌گذاری و امور تقنینی و دیگری مجلس عوام که همین مجلس فعلی است، به طوری که تصمیم‌گیری‌ها و قانون‌گذاری‌ها در مجلس خواص یا سنا به صورت تخصصی و بدون در نظر گرفتن هوچی‌گری‌ها و فشارهای افکارعمومی و ظرفیت‌های کشور صورت گیرد. با این تفاسیر مجلس فعلی در جایگاهی اصلی‌اش نیست.

* عملکرد مجلس یازدهم را چگونه می‌بینید؟

علی‌رغم این‌که بسیاری از نماینده‌های ادوار مجلس معتقدند؛ این مجلس بسیار جلوتر و بهتر از دیگر مجلس‌ها عمل نموده، اما نظر من این نیست. مجلس یازدهم بهتر از این می‌توانست عمل کند، لذا عملکرد آن را خیلی موفق نمی‌دانم. البته شاید برخی نمایندگان، عملکردشان موفق باشد اما نتیجه این موفقیت در انتخابات11 اسفند مشخص خواهد شد. مجلس فعلی در برخی مسائل بسیار جلوتر از دیگر دوره‌ها بوده که موضوع شفافیت از آن جمله است. به طوری‌که در چهار دوره قبلی فعالیت مجلس، هیچ وقت موافقین شفافیت از60 نفر تجاوز نمی‌کردند، اما در این دوره 187 نفر به موضوع شفافیت رای مثبت دادند. امیدواریم هرچه زودتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، بررسی‌های خود را انجام داده و این قانون به تصویب برسد. با این حال در مجموع خروجی مجلس را موفق نمی‌دانم، اگرچه تعداد بسیاری از نماینده‌های این مجلس، نماینده‌های انقلابی و پای کار نظام و جوان و پردغدغه و دلسوز هستند.

* به توافق برجام و برقراری با غرب و به خصوص آمریکا و نتایج آن خوش‌بین هستید؟

بنده کلاً آدم نیک‌بینی‌ام. ولی کسی که چند بار به این ملت نیش زده دیگر جایی برای خوش‌بینی نگذاشته است. ما نسبت به آمریکا در سال‌های مختلف چراغ سبز نشان داده و اقدامات مصلحانه‌ای داشته‌ایم. در دولت آقای روحانی 8 سال برای توافق تلاش شد و هر درخواست آن ها را انجام دادیم، اما در نهایت اقدام مثبتی به نفع مردم صورت نگرفت و توافقِ برجام ناکام ماند. به نظرم آدم هیچ‌وقت نمی‌تواند جوجه تیغی را بغل کند، لذا آمریکا و سیاست سبعانه‌اش قابل ارتباط نیست. بدون شک سیاست استعمارگری و استثمار دیگران، سیاستی نیست که بتوانیم با آن کنار بیائیم. هر انسان آزاده‌ای در دنیا نمی‌تواند با سیاست‌های وحشیانه آمریکا توافق کند. سیاستی که مردم بی‌گناه بوسنی، لبنان، افعانستان، بحرین و سوریه را زیر چرخه اقتصادی استعمار و استعمارگری خود له می‌کند و نامش را حقوق بشر گذاشته‌اند، لذا معتقدم؛ نه تنها برقراری ارتباط با آمریکا نتیجه خوبی نخواهد داشت بلکه هرگاه با شیطان ارتباط بر قرار کنیم در هر صورت باخت نصیب‌مان می‌شود.

* آیا رفع مشکلات اقتصادی مردم دغدغه مجلسیان است؟

آدم‌ها دوگونه هستند، عده‌ای با غرورشان زندگی می‌کنند و انسان‌ها را زیر پا می‌گذارند و عده‌ای غرورشان را زیرپا می‌گذارند و با آدم‌ها زندگی می‌کنند. مجلسیان هم همین گونه‌اند به طوری که برخی از آنها به قدرری مغرورند که مردم را کنار گذاشته و با غرورشان در حال کارند و عده‌ای دیگر غرورشان را زیر پا گذاشته و متواضعانه برای مردم زندگی می‌کنند. با این تفاسیر تعداد قابل توجهی از نماینده‌های مجلس، پیگیر مشکلات اقتصادی مردم بوده و دغدغه‌مند هستند اما چون یک‌سال و نیم از عمر مجلس در دولت قبلی سپری شد، عملا به دلیل تغییر و تحولات آن زمان، قدمی برای رفع مشکلات برداشته نشد. دولت فعلی هم تا وقتی به طور کامل برسر کار آمد؛ یک‌سال گذشت و فعالیت خود را از در سال اخیر شروع کرد؛ با این حال مجلس با تعامل با دولت، پیگیر مشکلات و دغدغه‌های مردم هست.

* چرا دو لایحه مربوط به حجاب و شفافیت آرا در مجلس وقت‏ گیر بود؟

از همان روز اول کاری‌ام در مجلس، معتقد بودم شفافیت اصلی‌ترین دارو برای رفع همه مشکلات کشور است. برای به نتیجه رسیدن آن تلاش‌های بسیاری کردم و 17 بار در صحن مجلس در این خصوص سخنرانی داشتم و خوشبختانه به توفیقات خوبی هم رسیدیم، به نظرم یکی از اولویت‌های کشور مسائل اقتصادی و شفافیت در این حوزه است. اما لایحه عفاف و حجاب در اولویت‌های دست اول و دوم کشور قرار ندارد. هرچند بنده موافق اصل 85 لایحه عفاف و حجاب بودم و اعتقاد دارم لایحه عفاف و حجاب باید در کمیسیون خاص و در جمع نخبگان و بزرگان کشور بررسی شود ولی باید شفافیت آرا به صحن علنی مجلس می‌آمد که خوشبختانه به تصویب هم رسید.

* به نظر شما مهم‌ترین دستاورد مجلس یازدهم تاکنون چیست؟

مهم‌ترین دستاوردهای مجلس را می‌توان در موضوع شفافیت آرا، قانون تسهیل، انقلابی و مردمی بودن نمایندگان و متواضع و پای کار مردم بودن آنها دانست. مجلس یازدهم با تعامل دولت، محکم پای انحرافات وزرا ایستاد و کنار نیامد. قوانین خوبی در حوزه تنظیم بازار و تسهیل محیط کسب و کار توسط مجلسیان به تصویب رساند، ولی عمل نکردن دولت به بسیاری از این قوانین، مجلس را ناکارآمد جلوه داد.

* شما در کمیسیون فرهنگی مجلس عضویت داشتید این کمیسیون چه توفیقی در مجلس یازدهم داشت؟

بنده معتقدم کمیسون فرهنگی می‌تواند ریل‌گذاری درستی در وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ارتباطات و فرهنگ و ارشاد و کار و رفاه اموراجتماعی ایجاد کند، اما متاسفانه نتوانست در این حوزه‌ها توفیقی یابد. معتقدم مدیریت کمیسیون فرهنگی، بسیار اشتباه و ناکارآمد بود و نتوانست برخورد جدی و قاطع با انحرافات و کج‏سلیقگی‌ها یا تصمیم‌های لحظه‌ای و سلیقه‌ای داشته باشد. البته این کمیسیون نه در این مجلس بلکه در مجلس‌های گذشته هم نتوانسته اقدام به جا و سنجیده‌ای داشته باشد. هرچند در اواسط دوره فعالیتم در مجلس قرار بود در کمیسیون برنامه و بودجه حضور یابم که چون کمیسیون از حد نصاب می‌افتاد؛ نرفتم. اما بیشتر وقت خود را در کمیسیون برنامه و بودجه و اصل 90 صرف کرده و در این کمیسیون‌ها فعالیت داشته و دارم.

* به نظر شما مهم‌ترین معضل فرهنگی کشور چیست؟

بزرگ‌ترین معضل فرهنگی کشور، قرار دادن آدم‌های کار نابلد در سمت‌های مختلف است، آدم‌های کوتوله و ناکارآمد بعضاً در رأس امور قرار گرفته‌اند و آدم‌های کار بلد، بیکارند. معتقدم دولت در چینش افراد و ایجاد سیاست‌گذاری درست عمل نکرد. وقتی دولت، با همان سیاست‌گذاری‌های غلط جلو می‌رود با تغییر افراد، امور درست نمی‌شود بلکه باید سیاست‌گذاری و جهت‌گیری دولت و مدیران اجرایی تغییر کند، بعضأ در اداره‌ای 60 نفر کار می‌کنند ولی به اندازه شش نفر کارایی ندارند، این یعنی حقوق به مدیران و کادر اداری می‌دهیم تا مردم را ناراضی کنند. کارکرد مفید ادارات و نهادها در امور زیربنایی کشور بسیار کم و استخدام‌های بی‌رویه از مهمترین معضلات آنهاست. هرچند ادارات و نهادهای کشور با10 درصد نیرو می‌توانند کارها را انجام دهند اما اکنون انباشت نیروی انسانی ناکارآمد در کشور به خصوص در حوزه فرهنگی به یک معضل فرهنگی تبدیل شده است. علاوه بر این موازی‌کاری و نداشتن متولی در حوزه فرهنگی و مدیریت غلط فضای‌مجازی است، فضای مجازی آلوده می‌تواند تبدیل به یک فضای سالم و درست و منبعی برای تعریف معارف و زیبایی‌ها شود. این‌کار با بستن دهان‌ها محقق نمی‌شود، بلکه باید ذهن‌ها و فکرها را تغییر داد. این‌که فضای مجازی مسدود شود به جایی نخواهیم رسید، به طوری که الان می‌بینیم مردم با زحمت، سختی و هزینه بیشتر، بیش از قبل در فضای مجازی فعالند.

* شما مهم‌ترین نیاز فرهنگی نسل جوان را چه می‌دانید؟

مهم‌ترین نیاز فرهنگی نسل جوان توجه، دیده شدن، استفاده از ظرفیت‌های آنان است. وقتی نسل جوان نادیده گرفته شود و جوان‌گرایی درست اجرا نشود، جوان‌ با سرخوردگی مواجه است و به فکر مهاجرت می‌افتد. به این ترتیب ما نتوانسته‌ایم محیط خوب و سالمی برای جوانان و نوجوان مهیا کنیم. به طوری که نخبگان برای ثبت اختراع و تجاری‌سازی اختراع‌شان در گیر بروکراسی‌های اداری شده و در نهایت عطایش را به لقایش می‌بخشند، این وضعیت موجب شده بیشتر نخبگان به فکر مهاجرت باشند.

* تا چه حد مواضع جریان‌های سیاسی داخل مجلس از جمله جبهه پایداری را قبول دارید؟

مدافع جریان خاصی در مجلس نیستم، در مقاطعی حتی مقابل جبهه پایداری هم ایستاده‌ام و جاهایی همراه این جریان بوده‌ام. اما خودم را جزو گروه و جریان خاصی در مجلس نمی‌دانم. هرچند مواضع فراکسیون اکثریت را بیشتر از همه قبول دارم و با آنها همکاری می‌کنم، اما حتماً مواضع جریان‌های مختلف را می‌شنوم. تاکنون خود را جزء بدنه یک جریان سیاسی خاص ندانسته‌ و سعی کرده‌ام فارغ از جناح‌های سیاسی، مستقل در مجلس فعالیت کنم؛ حتی برخی مواقع حرف‌هایی زده‌ام که هم‏سو با اصلاح‌طلب‌ها بوده، زمانی مطابق جریان پایداری و برخی مواقع مطابق جریان اصول‌گرایان سنتی صحبت کرده‌ام. اما هیچ‌گاه محافظه‌کار و مصلحت‌اندیش نبوده و خودم را از مردم جدا ندانسته‌ام. از ابتدای مجلس یازدهم تاکنون بارها به نصحیت و حمایت و پیشنهاد نسبت به دولت‌ها پرداخته‌ام و همچنان همان رویه را دارم ولی اگر آن نصیحت و پیشنهاد تأثیرگذار نباشد حتماً در صحن علنی علیه آن سیاست و یا وزرات‌خانه و حتی رئیس‌جمهور حرف زده و خواهم زد.

*  با توجه به افزایش تعداد 40 نماینده در مجلس دوازدهم، این افزایش شامل حوزه ترشیز هم می‌شود؟

جمعیت حوزه ترشیز زیر300 هزار نفر و وسعت حوزه انتخابیه کم است، لذا افزایش نماینده شامل این منطقه نمی‌شود. شخصأ جزء مخالفین این طرح هستم و تلاش دارم اگر به صحن بیاید ترشیز را هم به آن اضافه کنیم تا بردسکن، ششتمد، بجستان و روستاهای اطراف، یک نماینده و خلیل‌آباد، کاشمر و کوهسرخ یک نماینده داشته باشند. در یک تقسیم‌بندی دیگر خلیل‌آباد، بردسکن و ششتمد یک نماینده و کاشمر و کوهسرخ یک نماینده خواهند داشت.

* در مدت بیش از سه‌سال فعالیت حضرتعالی در مجلس، شاهد سفر مسئولین متعددی به منطقه بودیم، مهم‌ترین دستاورد این سفرها چه بود؟

طی این سال‌ها چندین وزیر، معاون‌وزیر و معاون رئیس‌جمهور به منطقه سفرکرده‌اند که الحمدالله دستاوردهای بسیار خوبی برای منطقه داشته است که تخصیص بیش از 25 میلیارد تومان به حوزه بهداشت و درمان و خرید آمبولانس و تجهیز و افتتاح مرکز درمانی کوهسرخ و انتخاب این شهرستان به عنوان پایلوت حکمرانی محلی در کشور از آن جمله است. تاکنون برای مجتمع اداری کوهسرخ بیش از 20 میلیارد تومان هزینه شده و تا پایان امسال با صرف اعتباری بالغ ‌بر 52 میلیارد تومان افتتاح می‌شود. همچنین تخصیص اعتبار برای ایجاد پست برق بردسکن و کاشمر، تخصیص 98 میلیارد تومان برای جاده بردسکن به سبزوار از دیگر دستاوردهای این سفرها به منطقه است.

* ارزیابی‏تان از قانون جدید انتخابات و به‌نوعی اصلاحیه این قانون چگونه است؟

هرچند اصلاحیه قانون انتخابات بهتر از قبل شده، ولی همچنان نواقص قابل‌توجهی دارد که باید دوباره اصلاح شود. افزایش تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات، نشان دهنده حضور بیشتر برادران و خواهران در قامت خادمی به مردم و کشور است. از این‌که تمامی این افراد در عرصه بمانند استقبال می‌کنم، انتخابات یک فرصت دانش‌افزایی است و مردم با شنیدن نظرات همه کاندیداها می‌توانند بهترین را انتخاب کنند. البته از مردم عزیز تقاضا دارم از همین ابتدا به کسی قول ندهند و زود طرفدار کسی نشوند، سابقه، توانایی، کارآمدی و فعالیت‌های فرد را بسنجند و با توجه به نوع ایده و نگاه‌ هر کاندیدا تصمیم بگیرند.

* اکثریت این کاندیداها از یک جریان فکری هستند، دلیل حضور این تعداد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مطمئن هستم از جریان‌های مختلف در میان این 157 نفر حضور دارند، البته سابقه منطقه ترشیز نشان داده از میان جریان‌های فکری، اصول‌گرایان بیشتر ثبت‌نام می‌کنند. در همه ادوار تعداد اصول‌گرایانی که باهم رقابت کرده‌اند و البته شکست هم خورده‌اند؛ بیشتر از اصلاح‌طلبان بوده است. طی یازده دوره گذشته مجلس شورای‌اسلامی اگرچه جریان اصول‌گرایی همیشه دو تا سه برابر جریان اصلاح‌طلبان رأی داشته ولی به جهت اختلافات درون‌سازمانی و رقابت‌های غلط جریان اصول‌گرا با هم، همیشه اصلاح‌طلبان رأی آورده‌اند. در مجلس یازدهم، هم اصول‌گرایان با هم به رقابت پرداختند و آقایانی که باهم عهد و پیمان بسته بودند پای عهدشان نایستادند و وارد کارزار انتخابات شدند، اما به یاری خداوند متعال توانستیم موفق شویم. این‌که اکثریت کاندیداها از جریان اصول‌گرایی باشند، طبیعی است چون این جریان در منطقه ترشیز انسجام ندارد و همه برای خودشان “مَن” هستند، لذا آدم‌هایی که می‌آیند ابتدا تعهدی می‌دهند ولی در ادامه به تعهدشان عمل نمی‌کنند. یکی از دلایلی که در دوره پیش‏ِ رو، تعداد قابل‌توجهی از اصول‌گرایان وارد کارزار انتخابات شده‌اند این است که انتقادهایی به عملکرد بنده دارند، البته در فرصت مناسب دیگری برای مردم شفاف‌سازی خواهم کرد که چرا برخی از جریان‌هایی که به‌ظاهر موافق ما بودند، اکنون به‌شدت مخالف هستند.

* چندی پیش فرماندار شهرستان از حذف مدیران ناکارآمد سخن گفتند، شما تغییرات مدیریتی را در سال انتخابات به صلاح می‌دانید؟

حذف مدیران ناکارآمد، همیشه به نفع کشور است. مجلس باید قوانین مزاحم و دولت باید مدیر مزاحم را حذف کند. اما نظرم درباره تغییرات در سال انتخابات این است که من همیشه تغییر و حرکت به جلو را مفید می‌دانم. البته تغییرات نباید فقط بر اساس مباحث سیاسی باشد. کسانی که با روحیات بنده آشنا هستند می‌دانند اگرچه نگاه‌ صرف سیاسی نداشته و ندارم، ولی منتسب به جریان انقلابی در کشور هستم و با کسانی که جریان فکری انقلابی را قبول ندارند خیلی میانه خوبی ندارم، اما از مدیر کارآمد استفاده کرده و می‌کنم. البته معتقدم، مدیرانی که بی‌حال و بی‌رمق هستند و مدت خدمت‌شان طولانی شده باید حذف و جابجا شوند. مدیری که ساعت 7 صبح سرکار بیاید و ساعت 2 به خانه برود و بعدازظهرها، موبایلش را از دسترس خارج کند و پاسخ‌گوی مردم نباشد، مدیر به درد بخوری نیست. مدیرانی که عملکردشان نارضایتی عمومی به همراه دارد، حتماً باید تشریف ببرند و مدیر توانمند، پرکار، جدی، در حال رشد و به فکر ارتقای منطقه‌ حتماً باید حفظ شود و مورد تعریف، تمجید و تقدیر قرار گیرد.

* در تغییر مدیران منطقه تا چه اندازه دخالت داشتید؟

در حوزه‌های تخصصی مثل مخابرات، بهداشت و درمان، آب، برق، گاز غالباً به نظر مدیران کل تن داده و دخالت چندانی نداشتم و در صورت نیاز مشورت داده‌ام. در مورد مدیران کلان مثل آموزش‌وپرورش، فرمانداری، جهادکشاورزی و بخشداران باز هم تا جایی که بتوانم مشورت ناصحانه ارائه داده‌ام، هرچند در جاهایی مدیران کلان به مشورت ما عمل نکردند. در مورد برخی از فرمانداران و بخشداران، با بنده هیچ مشورتی نشد و اگر هم مشورتی صورت گرفت به نظر بنده عمل نشد، من تابع مدیران بالادستی دولت هستم و از مدیری که آنها منصوب کنند حمایت می‌کنم. در این خصوص می‌توانید از استاندار سؤال کنید که تا چه اندازه در این موارد دخالت داشته‌ام. البته در دو مورد دخالت کردم که قائلم اشتباه انجام شد و از محضر مردم در این خصوص عذرخواهی می‌کنم.

* شاید مهمترین دستاورد حضرتعالی پیگیری جدی موضوع دوبانده شدن جاده کاشمر به انابد بوده، تکلیف این پروژه به کجا رسید؟

اولین کاری که در مورد جاده شادمهر به کاشمر، خلیل‌آباد به بردسکن  انابد به درونه شد، ماده 23 جاده خلیل‌آباد به درونه اخذ و در ردیف بودجه قرار گرفت و برای سال 1401 مبلغ 64 میلیارد تومان و امسال هم 66 میلیارد تومان اعتبار برای آن قرار داده شد که متاسفانه به جهت موانعی که از قبل بوجود آمده بود ـ یعنی اجرای اشتباه باند دوم جاده خلیل‌آباد به بردسکن ـ این اعتبار تخصیص نیافت. در حال حاضر جابجایی ستون‌های برق این جاده اجرا و اعتبار قابل توجهی هزینه شده و ان‌شاالله به زودی عملیات اجرایی جاده خلیل‌آباد به بردسکن شروع می‌شود. اما یکی از کارهای بزرگی که در منطقه شروع شده موضوع جاده شادمهر به کاشمر است که در واقع از 1401 عملیات اجرایی شروع شده و الحمدالله پیشرفتش در یک‌سال اخیر چشم‌گیر بوده است.

در سال 1400 که رئیس مجمع نمایندگان استان بودم، توانستم با حضور در جلسات مختلف کمیسیون‌های دولت و هیئت دولت، زمینه تخصیص اعتبار400 میلیارد تومانی برای جاده شادمهر به کاشمر را فراهم کنم. این در حالی است که اعتبار این جاده سالانه 28 میلیارد تومان بود که با پیگیری‌های انجام شده اعتبارش افزایش هزار درصدی داشت. با پیگیری‌های جدی‌تر که امسال انجام شده با وعده‌های مسئولان، این جاده در انتهای سال 1403 باید تمام شود و امیدوارم بعد از اربعین روزهای خوبی برای کار و تلاش جهت اجرای این پروژه باشد.

* پیگیری‌های‌تان جهت اجرای پروژه جاده بردسکن به سبزوار به کجا انجامید؟

در مورد جاده سبزوار از دو طرف شروع به کار شده، بعد از حوادث وحشتناکی که در ماه‌های اخیر رخ داد، از سمت سبزوار هم کارهایی شروع شد. 195میلیارد تومان اعتبار طی دو مرحله اخذ و پیمانکار مشخص شده و هم‌اکنون پروژه در حال کار است، ولی برای روکش آسفالت مسیر بردسکن تا سبزوار حدود 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. اگر قرار باشد برای احداث باند دوم نیز اتفاقی بیفتد نیاز به 5 هزار میلیارد تومان اعتبار مالی می‌باشد که در حال حاضر قابل انجام نیست. اما اتفاق خوبی که برای این جاده افتاده این که بنا به مصوبه راه‌آهن کشور مسیر مواصلاتی یونسی بجستان به بردسکن و بردسکن به سبزوار در قالب کریدور جنوب شرقی کشور به شمال از این مسیر عبور خواهد کرد و ان‌شااالله برای سال‌های آینده مسیر راه‌آهن این منطقه به نتیجه می‌رسد.

* وضعیت جاده‌های روستایی و بین شهری منطقه ترشیز در این مدت چه تغییراتی داشته‌اند؟

آسفالت بخش اعظم روستاهای منطقه ترشیز انجام شده، هرچند هنوز روستاهایی داریم که در این زمینه مشکل دارند. با این حال طی مدت سه‌سال، قریب سه هزار و 500 تن قیر برای روستاها و جاده‌های مواصلاتی از طریق بنیادمسکن و وزارت راه و راهداری کشور اخذ کردیم. با پیگیری‌هایی که در زمان آقایان سلیمانی و امین در کاشمر داشتیم دو هزار تن قیر برای شهرداری کاشمر اخذ شد، در زمان آقای کوهسرخی نیز علاوه بر دو هزار تن قیر دستور اخذ 600 تن قیر در سفر معاون وزیر راه به کاشمر در روز مجلس دستور گرفته شد که آن هم تحویل شهرداری کاشمر گردید.

* در منطقه ترشیز با معضل بیکاری و مشکلات اقتصادی مواجهیم، آیا اقداماتی برای رفع این مشکلات انجام داده‌اید؟

تلاش کردیم در حوزه کمک به صنایع و کارخانجات منطقه، از جمله خوراک دام صالح، کاشی زهره و بیسمارک و کارخانه‌های خُرد و کلان منطقه همچون خوراک دام و کارگاه دوچرخه‌سازی بردسکن، جهت دریافت تسهیلات اقدام کنیم تا تعداد قابل توجهی از افرادی که با معضل بیکاری دست به گریبان هستند، بکارگیری شوند. از طرفی پیگیر رفع مشکلات کارخانه روغن فرآیند بودیم و نگذاشتیم تعطیل شود، اگرچه با ظرفیت پایینی در حال کار و فعالیت است. تمام تلاش‌مان را کردیم تا بتوانیم این کارخانه‌ها سرپا باشند، اگرچه مشکلات اقتصادی مردم منطقه به این راحتی قابل حل نیست و باید تلاش‌های بیشتری انجام دهیم تا بتوانیم معضل بیکاری را در منطقه حل کنیم.

* از نحوه پرداخت و میزان یارانه دولت به مردم راضی هستید؟

نه از نحوه پرداخت و نه میزان یارانه دولت به مردم، راضی نیستیم. معتقدم نحوه پرداخت نباید نقدی باشد. قانون هم، همین را می‌گوید که ایجاد کارت الکترونیکی بعد از حذف ارز ترجیحی باید صورت می‌گرفت که متاسفانه دولت در زمینه کارت الکترونیکی خوب عمل نکرد و تورم سرسام‌آوری را برای مردم به ارمغان آورد.

* در سال پایانی فعالیت مجلس یازدهم اقداماتی که جنابعالی در منطقه پیگیری کردید را به اختصار توضیح دهید؟

در حوزه صنعت و معدن بیشترین فعالیت‌ها انجام شد، به طوری‌که در آخرین اقدام انجام شده مجوز دفتر نظام مهندسی معدن از شورای عالی دریافت گردید که به زودی در کاشمر افتتاح می‌شود. با پیگیری‌های زیاد دفتر گمرگ و استاندارد در منطقه افتتاح و اعتبار لازم از سازمان برنامه و بودجه و سازمان استخدامی گرفته شد و در هفته دولت با معرفی نمایندگی دو دفتر این نهاد، کمک شایسته‌ای به حوزه صنعت، معدن و تجارت منطقه انجام گرفت. در ذیل همین به معادن مختلف منطقه کوهسرخ، کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن با نگاه این‌که معضلات‌شان را حل و فصل کنیم تا بتوانند افراد بیشتری را بکار بگیرند، اقدام کردیم. به طور مثال معدن مس خلیل‌آباد تقریباً  در مرحله واگذاری به فردی غیربومی بود که با حمایت از فرد بومی الان در حال کار و فعالیت است و به زودی کارخانه فراوری مس در خلیل‌آباد راه می‌افتد. کارخانه کنستانتره هم در برای معدن کوهسرخ و در بردسکن کارخانه‌ها و دستگاه‌های فرآوری متعددی در حوزه معدن خریداری، نصب و تجهیز شده که اکنون در حال استفاده است و قریب به شش هزار نفر در حوزه معادن مشغول بکار شده‌اند. در همین حوزه از جمله کارهایی که انجام شد استفاده از نیروهای علمی، بومی و نخبگان منطقه در حوزه ازمایشگاه‌های صنعت و معدن بود که اتفاق خیلی خوبی افتاد. برای نمونه در کارخانه‌های مختلف منطقه از جمله گیاهان دارویی پرند که نزدیک به 25 میلیون یورو سرمایه‌گذاری در آن صورت گرفته حمایت‌های جدی انجام داده‌ایم تا فاز جدید آن به بهره‌برداری برسد و افراد بیشتری را به کار گیرد.  

در خصوص استقلال بودجه مرکز آموزش عالی هم تلاش‌هایی صورت گرفته و بودجه این مرکز به میزان قابل توجهی افزایش یافت، همچنین تعداد هیئت علمی دانشگاه مادر در کاشمر افزوده شد. دانشگاه پیام‌نور بردسکن سال گذشته در شرف تعطیلی بود، گه خدا رو شکر با پیگیری‌های انجام شده به کار خود ادامه می‌دهد.

یکی از کارهایی که در حوزه آموزش عالی انجام داده‌ایم تاسیس شورای آموزش عالی برای منطقه بود که برخی از اساتید دانشگاه مشهد، کاشمر و تهران در آن عضوند و نقشه راه در حوزه آموزشی منطقه را بررسی و با روسای دانشگاه در ارتباط هستند.

در رابطه با زیرساخت‌های مخابراتی نیز اتفاق خیلی خوبی که افتاد استفاده از بودجه‌های uso بود. روستاهایی که امکان ارتباطات مخابراتی در حوزه اینترنت نداشتند با نصب چندین دکل در منطقه با اعتباری بالغ بر80 میلیارد تومان فقط در حوزه زیرساختی مخابراتی این امکان فراهم شد به طوری که در خیلی از مناطق شهر کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن زیرساخت فیبر نوری تجهیز که سرعت و کیفیت را بالا برد.

در حوزه بهداشت و درمان یکی از اتفاقات خوب ایجاد و ارتقای دانشکده پرستاری به دانشکده علوم‌پزشکی بود که در دو سفر وزیر بهداشت به منطقه و استدلال‌های مختلفی که در شورای عالی گسترش وزارت‌خانه داده شد آنها نسبت به ایجاد یک دانشگاه علوم‌پزشکی در منطقه که مقدمه آن ایجاد دانشکده علوم پزشکی است، مجاب کردیم و این موضوع مصوب شد.

در حوزه بودجه‌ای کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ در زمینه‌های حوزه‌های مختلف زیرساختی بهداشت و درمان اعتبار جذب شد، از جمله سی‌تی‌اسکن بردسکن، دستگاه‌های مختلف اتاق عمل، گرمایشی و سرمایشی برای 4 شهرستان، به طوری که اعتبارات تخصیصی به این شهرستان‌ها در حوزه بهداشت و درمان در این سه‌سال به خصوص در کاشمر و بردسکن بسیار قابل توجه است. آخرین اقدام هم ایجاد سیستم سرمایش در بیمارستان شهرستان کاشمر بود که طی سفر رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به کاشمر و تماس تلفنی با وزیر و معاون وزیر بهداشت، خصیص مبلغ 20 میلیارد تومان بابت تعویض و بهسازی چیلرها و سرمایش بیمارستان کاشمر دستور داده شد.

از جمله دستاوردهای سفر معاون رئیس‌جمهور به کوهسرخ، اخذ مبلغ 26 میلیارد تومان برای تکمیل مرکز درمانی این شهرستان بود که هم تخصیص یافت و هم آمبولانس و تجهیزات مورد نیاز خریداری و مرکز درمانی شهر ریوش تکمیل گردید.

تاکنون چند جلسه با رئیس سازمان محیط‌زیست کشور داشتم که در این جلسات مصوبات خوبی اخذ شد من جمله حذف مالیات از دوچرخه بود و این مصوبه از محیط زیست به دولت ارسال و دولت به صورت لایحه به مجلس تحویل خواهد داد.

در حوزه کشاورزی تلاش‌های زیادی کردیم تا بتوانیم خاموشی چاه‌های کشاورزی منطقه را به حداقل برسانیم، جلساتی با وزیر نیرو و رئیس کمیسیون کشاورزی با حضور استاندار خراسان‌رضوی  و دو نفر از مدیران کشاورزی منطقه داشتیم و در آن‌ جلسه مصوب شد خاموشی برای ترشیز یک روز باشد، ولی متاسفانه به خاطر کمبود بسیار شدید برق و بالا رفتن درجه گرما در کشور، شورای عالی امنیت ملی این مصوبه را لغو کرد و متاسفانه کشاورزان به درد بزرگ و عظیمی دچار شدند و خسارات زیادی دادند. در حوزه خاموشی چاه موتورهای کشاورزی ما موفق نبودیم و معتقدم باید برای سال بعد یک اتفاق جدیدی بیافتد، مثلا برای هر یک از چاه موتورها تسهیلاتی در نظر گرفته شود و ژنراتورها و موتور برق‌های گازوئیلی در کنار چاه‌موتورها تعبیه تا در پیک مصرف برق با خاموشی چاه‌موتور مواجه نشویم.

در حوزه برق، چندین روستا در منطقه بردسکن از جمله دوغ‌اباد و… برق نداشتند که برخی روستاها با اعتبار 35 میلیارد تومانی برق‌دارشد. تقریباً قالب ستون‌های مزاحم در روستاها، از محل اعتبارات طرح بهارستان جابجا شدند هرچند بخش دیگری مانده است.

اما نقطه قابل توجه این است که جدیدا مصوبه‌ای در استان پیگیری کردیم که 55 میلیارد تومان برای احداث پست برق شهرک صنعتی کاشمر مصوب و ابلاغ شده و ان‌شاالله به زودی موضوع احداث پست برق انجام می‌شود. در کنار این موضوع برای این‌که بتوانیم برق منطقه را تأمین کنیم، نیروگاهی را به همراه معدن کسائیان در بردسکن تجهیز کردیم که 9/6 دهم مگاوات برق تولید می‌کند؛ هرچند خوراک این نیروگاه گاز است و با مشکل گاز مواجه‌ایم ولی به زودی با تأمین گاز در منطقه آن هم به بهره‌برداری می‌رسد که تمام تجهیزات و ابزارات کار از آلمان وارد و نصب شده و آماده شروع به کار است، ولی اقدام مهم‌تری که در این حوزه انجام داده‌ایم اخذ مجوز نیروگاه برق تجدیدپذیر100 مگاواتی برای منطقه ترشیز بود که مجوز صادر و ابلاغ شده و در مرحله تحویل زمین است، به زودی شروع به کار این نیروگاه بزرگ در منطقه ترشیز انجام می‌شود که با به بهره‌برداری این طرح کلان، قطعاً خاموشی برق منطقه ترشیز کاملاً منتفی و با ایجاد این نیروگاه که یک کار زیرساختی بلندمدت است، اشتغالات پایداری در منطقه ایجاد می‌شود.

فاز جدید شهرک‌ صنعتی کاشمر نیز مصوب و به شهرستان واگذار شده است و الحمدالله در حاضر در موضوع شهرک‌ها، ما مشکل خاصی نداریم. البته مجوز شهرک خُرد برای کوهسرخ صادر شده که بعد از معرفی زمین، به بهره برداری می‌رسد.

حدود 12 چمن مصنوعی در منطقه ترشیز به بهره‌برداری رساندیم  و20چمن مصنوعی تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. بنیاد علوی، بنیاد مستضعفان و بنیادهای خیریه در کشور را بسیج کردیم و بعضی از اعتبارات را از آنها گرفتیم و الحمدالله اتفاقات خوبی در حوزه ورزش در حال انجام است. سالن ورزشی در ایور با 95 درصد پیشرفت فیزیکی به زودی افتتاح می‌شود. سالن قوژد با اعتباری که از بنیادعلوی و سازمان برنامه اخذ شده و با قول مدیرکل ورزش خراسان‌رضوی تا پایان سال تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

در 4 شهرستان، اعتبارات قابل توجهی برای نوسازی در حوزه آموزش‌وپرورش اخذ شده که در چندین مرحله به این اداره تزریق شده است. در حوزه ابزار و تجهیزات اداری هم برای ادارات شهرستان‌های ترشیز از سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش‌وپرورش، تجهیزات اخذ و به آموزش‌وپرورش تحویل داده شده، گرچه کمبودها در این حوزه بسیار زیاد است.

* آخرین اقدامات انجام شده برای جبران خسارت وارده به کشاورزان چه بوده است؟

قرار نبود قطعی برق از حوزه صنعت و کشاورزی شروع شود، ولی متاسفانه دولت از همین سر فصل، کمبود برق خود را تأمین کرده که طبق قانون باید خسارت وارده به حوزه کشاورزی و صنعت را پرداخت کند. ما هم از طریق سازمان برنامه و بودجه و معاون اول و خود رئیس‌جمهور پیگیر بوده‌ایم و در این راستا دو جلسه برگزار کرده‌ایم ولی نتایج قابل توجه‌ای حاصل نشده است. طبق قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی، کشاورز  متضرر شده و باید در این موضوع خسارت به آنها پرداخت شود و تا حصول نتیجه این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

* اختلاف نظری در رابطه با میزان دریافتی شهرداری‌ها از محل قانون ارزش افزوده و… وجود دارد، در این خصوص چه نظری دارید؟

برای شهرداری‌های 4 شهرستان قریب به 5 هزار تن قیر دریافت و در سر فصل‌های مختلف تحویل شده که این میزان بیش از دو هزار تن متعلق به شهرداری کاشمر بوده است. طبق قانون ارزش‌افزوده و مصوبه مجلس به شهرهای بالای50 هزار نفر جمعیت، هرماه بین 7 تا 8 میلیارد تومان دولت کمک نقدی پرداخت می‌کند. شهرداری کاشمر نیز بین 7 تا 8 میلیارد تومان هرماه تحویل می‌گیرد که سالیانه 80 تا 90 میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری کاشمر به صورت نقدی کمک می‌شود و از همین محل به دهیاری‌ها و شهرداری دیگر مناطق نیز کمک می‌شود ولی خیلی ناچیز است.

* به نظر شما در حال حاضر مهمترین کارهایی که باید در راستای توسعه ترشیز پیگیری شود که نتایج آن شاید در سال‌های آتی مشخص شود، چیست؟

موضوع جاده شادمهر به کاشمر جزو مهم‌ترین کارهای منطقه است. حوزه برق و ایجاد نیروگاه و نهضت ملی مسکن برای چهار شهرستان حوزه ترشیز پیگیری باید شود. تحویل زمین در مسکن ملی در سه شهرستان انجام شده البته در کاشمر کارهای نهایی هنوز انجام نشده است. مشکلات بیمارستان‌ها و حوزه بهداشت و درمان به طور مستمر پیگیری شود البته از که مصوبات سفر رئیس‌جمهور هست که باید اجرایی گردد.

* مردم منتظر خبرهای جدید بابت فرودگاه و راه‌آهن باشند؟

برای فرودگاه دولتی شهیدمدرس، به جز نصب یک تابلو، هیچ اقدام جدی در چندین سال اخیر نشده است؛ این در حالی است که در سال 1399 که وارد مجلس شدم 96 درصد عملیات فیزیکی فرودگاه گناباد انجام شده بود. برخی از دوستان می‌گویند اعتبار فرودگاه کاشمر به گناباد رفته اما این‌گونه نیست، فرودگاه گناباد از سال 1370 کلنگ‌زنی و اعتبارات بسیار زیادی در سال‌های مختلف برای آن گذاشته شده، لذا ارتباطی بین آن فرودگاه و فرودگاه کاشمر وجود ندارد. اما در مورد فرودگاه بخش خصوصی، ما پیگیری‌های خیلی زیادی در خصوص تحویل زمین و در حوزه‌های مختلف برای فرودگاه کاویان پرواز شرق داشتیم که البته بخش خصوصی متقاضی واگذاری این فرودگاه به دولت با یک قیمت خاصی بود که متاسفانه هیچ‌کدام از نهادهای اداری متقاضی خرید این فرودگاه خصوصی نشدند. حتی طرحی را دادیم که شهرداری باند آنجا را افزایش دهد و بتواند یک همکاری خوبی با فرودگاه خصوصی انجام دهد تا نفعش را مردم ببرند، ولی متاسفانه شهرداری کاشمر زیر بار حمایت از این فرودگاه نرفت و در حال حاضر موضوع فرودگاه کاشمر در سال‌جاری منتفی است.  موضوع راه‌آهن را هم با پیگیری‌هایی که انجام شده خط راه‌آهن از جنوب شرقی به شمال شرقی کشور از بردسکن باید عبور کند که منطقه از این موضوع منتفع خواهد شد.

*سخن پایانی

نامه‌های متعددی به شهرداران و فرمانداران نوشته‌ایم و به صورت خصوصی از آنها خواسته‌ایم کارهای کلان و اساسی در منطقه انجام دهند. به شهرداری کاشمر قبل‌ها گفته بودم باید یک خیابان غذا در کاشمر راه بیاندازد، مثلاً میدان شهربانی تا تالار سی‌گل در لاین کندرو بتوانند خیابان غذا و یا از چهارراه بهبودی به سمت فلکه مرکزی یک خیابان خاص و رویایی درست کند که هم بتوانیم در حوزه گردشگری استفاده کنیم و هم چشم‌انداز زیبایی در شهر داشته باشیم. یا ورودی و خروجی شهر را به صورت المان‌های بسیار زیبا در بیاورند. المان‌هایی که مربوط به منطقه ترشیز باشد. مثل برج علی‌آبادکشمر، منار فیروزآباد، بزرگان و دانشمندان منطقه باید المان‌های‌شان در میدان‌های مختلف کاشمر به عنوان مرکزیت 4 شهرستان کار بشود. مجسمه بلال در میدان مرکزی و یا میدان کعبه هیچ ارتباطی با شهر کاشمر ندارد و باید حذف و المان‌های مرتبط با هویت منطقه ساخته شود. در نامه‌هایی به شهرداری پیشنهاد دادیم از میدان شهربانی تا سیدمرتضی در مسیر پیاده‌رو با تابلوهای زیبا به معرفی مشاهیر، بزرگان و مراکز و تاریخی و دیدنی منطقه پرداخته شود تا یک محیط دانش‌افزایی در حوزه دانشمندان و نخبگان ایجاد شود که متاسفانه انجام نشد. در خلیل‌آباد، انجام بعضی کارها را از شهرداری خواستیم که بعضی از آنها در حال انجام است. در شهر کندر خیلی جدی و خوب مواردی انجام شده، در شهرآباد، انابد، بردسکن و کوهسرخ اقدامات قابل توجهی در حوزه هویت‌سازی و هویت‌بخشی انجام گرفته است.

همه سعی‌ام بر این بوده تمام وقت خود را برای خدمت‌رسانی به مردم صرف کنم اگرچه عوامل مختلفی دست به دست هم داد که در بعضی از زمینه‌ها موفق نباشم. امیدواریم اگر خداوند توفیق داد و باز هم در خدمت مردم بودم با انجام اقدامات پرثمر، روزهای خوبی برای منطقه رقم زده شود.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9095
  • نویسنده : غلامحسین دباغ یزدی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.