• امروز : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
پارس وی دی اس
0

دست دولت در جیب مردم

  • کد خبر : 10162
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۲۹
دست دولت در جیب مردم
صدای خاوران-در این گیرودار که افزایش نگران‌کننده تنش‌ها بین تهران و تل‌آویو و ابعاد و پیامدهای این سطح تخاصم در منطقه پرالتهاب خاورمیانه پیچیده شده است، وزیرخارجه دولت دوازدهم، در خصوص برخی مسائل سیاست خارجه کشورمان نکات جالبی گفت. جواد ظریف با تأکید بر این‌که باید روابط سازنده با همه کشور‌ها داشته باشیم، مدعی شد؛ روسیه نمی‌خواهد پیوند ایران با غرب و آمریکا عادی شود. هم‌زمان مایل نیست تنش‌های ما با غرب و آمریکا به جنگ بینجامد و می‌پندارد؛ در صورت عادی شدن پیوند‌های ما با غرب و آمریکا بی‌درنگ به سمت غرب می‌رویم. به گفته او تا زمانی که در‌ها به روی غرب از سوی ایران بسته باشد، حتماً روسیه و چین، احساس می‌کنند که کنشگر این حوزه هستند. به گفته او روسیه، ایران را برای منافع خود فدای آمریکا می‌کند و افشای خرید پهپاد ایرانی نمونه قربانی کردن ایران برای منافع ملی روسیه است.

در نخستین هشت‌روز هفته سال نو، ما همچون مدیرمسئول روزنامه جمهوری ـ ایشان از اعوان و انصار نظام جمهوری‌اسلامی است ـ، قبل از هر اظهارنظری، شهادتین سیاسی را بر زبان و قلم جاری می‌کنیم تا به بی‌دینی و ضدیت با انقلاب و نظام متهم نشویم و اکنون که می‌خواهیم درباره گشت ارشاد و… اظهارنظر کنیم شهادت می‌دهیم مسلمان شیعه اثناعشری هستیم و به انقلاب‌اسلامی و نظام جمهوری‌اسلامی التزام عملی و زبانی و قلمی و قلبی داریم و سپس به تحلیل اخبار ریزودرشت داخله و خارجه، از تنش بین ایران و اسرائیل تا رسیدن به ایستگاه پایانی انتخابات مجلس دوازدهم و ماراتن انتخاب رئیس‌مجلس، می‌پردازیم.

روسیه ما را فدای آمریکا می‌کند؟!

در این هشت‌روز هفته در پی ماجرای حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، و شهادت هفت تن، شاهد تنبیه رژیم اسرائیل از سوی کشورمان بودیم به‌طوری‌که چندلایه پدافندی رژیم صهیونیستی شامل گنبد آهنین، فلاخن داوود و پیکان به‌وسیله موشک‌های ایران در هم کوبیده شد. در این میان رئیس‌جمهور آمریکا گفت: “در صورت تشدید تنش بین ایران و اسرائیل، احتمالاً آمریکا مداخله می‌کند”، اما روس‌ها هر دو طرف را به خویشتن‌داری دعوت کردند.

در این گیرودار که افزایش نگران‌کننده تنش‌ها بین تهران و تل‌آویو و ابعاد و پیامدهای این سطح تخاصم در منطقه پرالتهاب خاورمیانه پیچیده شده است، وزیرخارجه دولت دوازدهم، در خصوص برخی مسائل سیاست خارجه کشورمان نکات جالبی گفت. جواد ظریف با تأکید بر این‌که باید روابط سازنده با همه کشور‌ها داشته باشیم، مدعی شد؛ روسیه نمی‌خواهد پیوند ایران با غرب و آمریکا عادی شود. هم‌زمان مایل نیست تنش‌های ما با غرب و آمریکا به جنگ بینجامد و می‌پندارد؛ در صورت عادی شدن پیوند‌های ما با غرب و آمریکا بی‌درنگ به سمت غرب می‌رویم. به گفته او تا زمانی که در‌ها به روی غرب از سوی ایران بسته باشد، حتماً روسیه و چین، احساس می‌کنند که کنشگر این حوزه هستند. به گفته او روسیه، ایران را برای منافع خود فدای آمریکا می‌کند و افشای خرید پهپاد ایرانی نمونه قربانی کردن ایران برای منافع ملی روسیه است.

بازگشت جنجالی گشت ارشاد به خیابان‌ها

در این اوضاع و احوال خبر تعیین نرخ ارز حج تمتع ۱۴۰۳ از سوی هیئت‌وزیران در حدود ۳۹۰۰۰ تومان (ارز نیمایی) با توجه به این‌که نرخ ارز در بازار آزاد بیش از ۶۰ هزار تومان است، در حالی‌که چندین انجمن پزشکی اخیراً اعلام کردند به دلیل نبود ارز برای واردات دارو، بیماران آن‌ها جان داده‌اند یا در حال مرگ هستند، خیلی غمناک بود. البته این به این معنا است که حجاج نیمی از ارزش ارز را از بیت‌المال و جیب ۸۵ میلیون ایرانی دریافت می‌کنند. یعنی به زبان ساده، دولت دست در جیب میلیون‌ها ایرانی اعم از کول‌بر، سوخت‌بر، یتیمان، زنان بی‌سرپرست و… زده تا برای مثال به یک بازاری ثروتمند در منطقه یک تهران کمک‌هزینه بدهد تا به حج برود و مناسک دینی را به‌جای آورد. جالب این‌که هرچند در خصوص این‌که آیا رفتن حج با ارز دولتی و بیت‌المال صحیح است یا خیر، باید مراجع نظر بدهند اما به نظر کارشناسان اگر دولت به‌جای تخصیص مکفی ارز به بیماران و دارو‌های نایاب و حجاج دومی را برگزیند، قطعاً خطاست و شرع و اسلام و خرد انسانی چنین مسئله‌ای را نمی‌پذیرد.

 در این گیرودار که هنوز حدود یک‌ماه تا پایان عمر مجلس یازدهم باقی است، رایزنی‌ها برای ریاست مجلس دوازدهم آغاز شده و ظاهراً محمد‌باقر قالیباف، منوچهر متکی، علی نیکزاد، حمید رسایی و مجتبی ذوالنوری گزینه‌های نهایی برای ریاست‌مجلس هستند، مردم بدجوری، گرفتار مشکلات معیشتی‌اند هرچند در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، ابراهیم رئیسی به شرایط اقتصادی در دوره روحانی انتقاد داشت اما امروز گرانی‌ها به‌مراتب بیشتر شده، ولی دولت زیر بار نمی‌رود و مدام هم می‌گوید اوضاع در حال بهبود است.

در این میان که بازگشت جنجالی گشت ارشاد به خیابان‌ها در میانه تنش ایران و اسرائیل خبرساز شد، یک نماینده منتقد دولت به بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها واکنش نشان داد و نوشت؛ “از نظر عده‌ای، بی‌حجاب‌ها دین را به سخره گرفته، قانون‌کشی می‌کنند پس باید با آن‌ها قاطعانه و در ملاء عام برخورد شود. اما اگر فلان روحانی شاخص که سال‌ها مردم را به دین‌داری دعوت کرده، تخلف مالی سنگین کند و با دین مردم بازی کند باید برخورد مؤمنانه باشد!

تا هشت روز بعدی خدانگهدار

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10162
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.