• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
پارس وی دی اس
2
ورزش کاشمر در سالی که گذشت!

 از فقدان امکانات تا تصمیمات احساسی

  • کد خبر : 10107
  • ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۸
 از فقدان امکانات تا تصمیمات احساسی
صدای خاوران-تمام آنچه در ورزش بانوان انجام شده و یا قرار است انجام گردد، ناقص و کم‌تاثیر بوده است. به تعبیری ورزش بانوان چه به لحاظ داشتن ورزشگاه اختصاصی و چه برگزاری مسابقات در سایه ورزش مردان قرار گرفته و لازم است در این خصوص، اوضاع و احوال ورزش بانوان را بیشتر زیر ذره‌بین قرار داد. نباید فراموش کنیم که سلامت جامعه بانوان به عنوان مهمترین افراد جامعه بستگی تام به ورزش داشته و در این بین نباید به چند باشگاه ورزشی و یا  چند مسابقه در رشته‌های گوناگون بسنده کرد.

ورزش کاشمر در سالی که گذشت!

 از فقدان امکانات تا تصمیمات احساسی

 

دور نمایه ورزش کاشمر آن قدر غنی می‌باشد که می‌توان چندین کتاب در مورد آن به رشته تحریر درآورد. اما همواره تناسبی نامیزان بین پتانسیل حقیقی ورزش شهر با امکانات و حتی تلاش برای رسیدن به حداقل‌های موجود، وجود داشته و این موضوع بیشترین ضربه را  به موجودیت ورزش کاشمر زده است. از تغییرات احساسی و گاهی جناحی گرفته تا اختلافات ریز و درشت، تمام قصه ورزش شهری است که توانایی‌های بالقوه بسیار دارد، اما اراده‌ای استوار در خصوص پویایی آن دیده نمی‌شود.

 

*حرکت به سوی تخصص

سال‌هاست مجموعه مدیریت ورزش در کاشمر، از فقدان تخصص و عدم حضور متخصصان رنج می‌برد. به جرات می‌توان ادعا کرد که تمام موفقیت‌های موجود حاصل تلاش‌های خودجوش و سرمایه‌گذاری مردان و زنان عاشقی است که با اتکا به هنر و سرمایه خود چرخ ورزش شهر را در حرکت نگه داشته و گاهی به دلیل ناملایمات موجود به حاشیه رفته و از گردونه خارج شده‌اند. به این موضوع باید جریان تغییرات سریع در راس مدیریت ورزش را نیز اضافه کرد. “اتفاقی که ثبات را از مجموعه ورزش دور کرده است.” جالب است هیچ‌گاه کارنامه مدیر قبلی مورد بررسی قرار نگرفته و برنامه جامع و البته کاربردی مدیر بعدی نیز اخذ نشده است. “اگر برنامه‌ای نیز ارایه شده صرفا در مقام حرف باقی مانده و اجرای آن با موانع بزرگی روبرو شده است”؛ سوال بزرگ اینجاست که چرا تحصیل کرده‌های ورزشی مجال ورود به مدیریت و یا مجموعه ورزش را پیدا نمی‌کنند؟

 

*عملکرد فراجناحی

سال 1402 منتهی به انتخاباتی گردید که در سرنوشت ملت بسیار تاثیرگذار است. خوشبختانه حضور کم‌نظیر اقشار گوناگون مردم کاشمر در انتخابات مجلس را شاهد بودیم و این حضور پیام بزرگی را به نماینده منتخب منقطه مخابره کرد. ” کاشمر منطقه‌ای است که لیاقت بسیار دارد، اما هرگز به حداقل‌های خود نرسیده است.” این نکته در ورزش نمودِ بیشتری دارد؛ شاید بتوان اولین راهکار این موضوع را در عملکرد فراجناحی تعبیر نماییم. قدرمسلم این‌که مدیران توانمند و با دانش بسیاری در کاشمر حضور دارند که گاهی به همین مناسبت در حاشیه قرار گرفته و یا به طور کل از گردونه خارج شده‌اند. چه بسیار مردان و زنانی که دارای تحصیلات آکادمیک در ورزش هستند اما راهی به مجموعه نداشته و سرمایه علمی آنان هدر شده است.

 

*فوتبال و اختلافات

قریب به یک‌سال است که فوتبال و به تبع آن فوتسال شهر درگیر اختلافاتی گردیده که موجودیت آن را تحت‎‌الشعاع قرار داده است. تکراری نخواهد بود که بگوییم؛ فوتبال شهر با همین بضاعت موجود توانایی حضور در لیگ دسته دوم کشور را دارد. به جرات می‌توان ادعا کرد که فوتسال کاشمر پتانسیل داشتن سهمیه لیگ برتر کشور را داراست. “کافی بود بازی‌های بازرگانی محمدی را در لیگ دسته دوم فوتسال کشور ببینیم تا به این مهم برسیم.” آن طرف اگر گذرمان به استادیوم آزادی می‌افتاد، شاهد هنرنمایی بازیکنان استحکام اساس شرق در لیگ برتر فوتبال استان خراسان‌رضوی و استقلال شهید اصلی در لیگ دسته یک استان بودیم. این در حالی است که چند نیاز اساسی در خصوص فوتبال و فوتسال کاشمر دیده شده اما اختلافات ویران کننده اجازه ورود درست و منطقی را بدان‌ها نداده است؛ تعویض چمن انقلاب به چمن مصنوعی، بازسازی اساسی استادیوم آزادی و احداث سالن اختصاصی فوتسال، حداقل‌هایی است که باید به سرعت بدان پرداخته شود. اما آنچه تاکنون از سال‌ها قبل به طور اعم و در یکسال گذشته به طور اخص دیده شده است، رقابتی پنهان و آشکار برای خارج کردن حریف از میدان بوده که تمام ترکش‌های آن نصیب ورزشکاران این رشته شده، مهم نیست حق با کدام طرف است. کارنامه هیات فوتبال مشخص و عملکرد اداره ورزش نیز معین و واضح است. دو مجموعه‌ای که در تعامل  با یکدیگر قادرند کارهای بزرگی در فوتبال و فوتسال انجام بدهند، اما با پیغام و پسغام‌های رنگارنگ شمشیر دشنمی را از رو بسته‌اند. “اوج این رفتار را همگان در مناظره تلویزیونی دیدند و با عمق فاجعه آشنا شدند.” در این بین نقش پیشکسوتان نیز تاثیرگذار است. پیشکسوتان بی‌گمان به عنوان رکن فوتبال باید حلقه اتحاد باشند که متاسفانه به دلایل عدیده موفق به انجام این وظیفه مهم نشده‌اند.

 

*مناسبات اجتماعی

برنامه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را می‌توان تحت عنوان مناسبات اجتماعی به تفسیر نشست؛ جامعه ورزش شهر امیدوار بود با تکمیل پروژه ضلع شرقی استادیوم آزادی که همت تمام مسئولین را می‌طلبید، قدم موثری در خصوص حل مشکلات ورزشکاران برداشته شود. این‌که چه اتفاقی افتاد که روند کار متوقف و یا کُند شد را باید از مسئولین شهر سوال کرد. حسین کرد مسئول مجمع خیرین ورزشکار در این خصوص گفته است: «مقدمات کار انجام و مراحل اخذ مجوز طی شده بود، حتی حدود آن نیز مشخص شد اما به یکباره کار متوقف گردید.» یقینا باید نقش متولیان اجتماعی و سیاسی در سرعت بخشیدن به این پروژه مهم را از یاد نبریم. شهرداری، شورای‌شهر، فرمانداری، اداره ورزش و نماینده مردم باید روند کار را رصد و علت توقف را توضیح بدهند و راهکار مناسب برای ادامه کار را مشخص نمایند.

 

*نقش مسئولین

نگاه وسیع به ورزش یک ضرورت است. ورزش “مبتلا به” تمام جامعه است و این بدان معناست که علاوه بر اداره ورزش، تمام مسئولین شهر در این مهم نقش دارند. نمی‌توان انتظار داشت که ورزش کاشمر بدون حمایت مسئولین عالی رتبه در قطار سریع‌السیری قرار بگیرد که به سرعت در حرکت است. بی‌تعارف باید گفت؛ «زیرساخت‌های ورزش کاشمر در نازلترین وضعیت قرار دارد و تجهیزات و امکان ورزشی فرسوده است.» صرف ترمیم و یا تجهیز، شرایط را بهبود نخواهد بخشید. در این راستا اولین گام انتخاب مردان و زنانی است که خوش‌فکر و ایده‌پرداز بوده و تخصص لازم را در این زمینه دارند. گام دوم حفظ نیروهایی است که توانایی‌های خود را نشان داده‌اند و گام سوم شناخت نیازها و اولویت‌هایی است که تا به حال بدان توجهی نشده است. 

 

*سال تغییرات

سال 1402 را باید سال تغییرات گسترده در ورزش کاشمر بدانیم. تعدادی از مسئولین هیات‌های ورزشی تغییر کردند و در بسیاری از هیات‌ها تغییراتی اعمال شد. تغییر در نگاه اول می‌تواند مثبت باشد. اما دو نکته در تمام تغییرات باید مورد توجه قرار بگیرد؛ ابتدا اینکه کارنامه مسئول قبل مورد بررسی قرار گرفته و نقاط قوت و ضعف او نمایان شود و دوم برنامه مدیر بعد باید اخذ و توانایی‌های او رصد گردد. سوال بزرگ جامعه ورزش کاشمر این‌ است؛ نتیجه تغییرات انجام شده چه بوده و آیا شرایط نسبت به گذشته بهتر و پویاتر شده است؟ “البته باید در خصوص انگیزه‌های تغییر نیز شرایط را مورد بررسی قرار داد.”

 

*نیازهای اساسی

نیاز نخست ورزش کاشمر، تفکر صحیح در راستای شناسایی کمبودهاست. اگر نیازهای اساسی ورزش را به دو دسته‌ی نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم کنیم، باید اعتراف کرد در هر دو زمینه ضعف‌هایی وجود دارد: تمام اماکن ورزشی فرسوده است. حتی می‌توان گفت آنچه اضافه شده نیز از استانداردهای ممکن فاصله دارد. در حوزه نرم‌افزاری نیاز به تولید محتوا داریم و تولید محتوا نیازمند اندیشه صحیح است. در این بین نقش شورای ورزش و ترکیب آن بسیار تاثیرگذار می‌باشد. سخنگوی این شورا موظف است ماهانه به اهالی ورزش گزارش کار داده و از طرفی باید عملکرد هیات‌ها مورد بررسی قرار گرفته و کارگروهی در این خصوص تشکیل شود. براستی میزان تحولات مثبت ورزش کاشمر در سال 1402 به چه اندازه بوده و در مقایسه با سنوات قبل چه تغییراتی حاصل شده است؟

 

*ورزش بانوان همچنان در حاشیه

تمام آنچه در ورزش بانوان انجام شده و یا قرار است انجام گردد، ناقص و کم‌تاثیر بوده است. به تعبیری ورزش بانوان چه به لحاظ داشتن ورزشگاه اختصاصی و چه برگزاری مسابقات در سایه ورزش مردان قرار گرفته و لازم است در این خصوص، اوضاع و احوال ورزش بانوان را بیشتر زیر ذره‌بین قرار داد. نباید فراموش کنیم که سلامت جامعه بانوان به عنوان مهمترین افراد جامعه بستگی تام به ورزش داشته و در این بین نباید به چند باشگاه ورزشی و یا  چند مسابقه در رشته‌های گوناگون بسنده کرد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10107
  • نویسنده : حسن صانعی‏ پور روزنامه‌نگار
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.