• امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
پارس وی دی اس
1
به بهانه برگزاری مسابقات والیبال جام رمضان بانوان؛

یک جام و این‌همه حرف و حدیث!

  • کد خبر : 10168
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
یک جام و این‌همه حرف و حدیث!
صدای خاوران-رییس هیات والیبال خراسان‌رضوی در خصوص برخی قوانین در خصوص حذف بازیکنان بومی شهرستان حاضر در لیگ استان، برای شرکت در مسابقات جام رمضان شهرستان گفت: این مسائل قابل رسیدگی است اما درست این است مسابقات جام رمضان آزاد باشد و همه بازی کنند و اگر قرار به ایجاد محدودیت‌هایی هست از بازیکنان لیگ برتر استان یا از دسته یک دو نفر در هر تیم بتوانند حضور یابند که آنها در تیم‌ها تقسیم شوند و وضعیت برابر پیدا کنند که باید برای این قوانین برنامه‌ریزی شود.

مسابقات والیبال بانوان جام ‌رمضان امسال با شرکت20 تیم در دو دسته اول، دوم و مینی‌والیبال به صورت دوره‌ای در محل سالن‌های ورزشی مرکز آموزش عالی و شهید چمران به مدت ۷ شب برگزار شد که وجود برخی حاشیه‌ها، از حلاوت برپایی این مسابقات برای ورزشکاران و علاقمندان به این رشته کاست.

گلایه‌های مربیان

یکی از رشته‌های ورزشی پرطرفدار در کاشمر در بین بانوان، والیبال است که با توجه به تعدد تیم‌ها و توسعه فعالیت این رشته ورزشی، گاه از برخی حاشیه‌سازی‌ها آزار می‌بیند. نمونه آن را در در جام رمضان امسال می‌شد دید، به طوری‌که به گفته یک مربی والیبال بانوان قوانینی برای بازی‌ها گفته شد که اصلاً با فلسفه بازی‌های جام رمضان‌که ایجاد نشاط و شادابی در جامعه و برقراری فضای دوستانه در بین تیم‌هاست؛ فاصله داشت.

او که خواست نامی از او برده نشود، با گلایه از نحوه برگزاری مسابقات در جام رمضان امسال، گفت: ما از لذت بردن از بازی‌های دختران ورزشکار که به‌عنوان استعدادهای شهرستان در باشگاه‌های استان هم‌بازی می‌کنند محروم ماندیم؛ زیرا در نبودِ رئیس هیئت والیبال، اداره ورزش با قوانین من‌درآوردی، بر قانون عدم حضور بازیکنان حاضر در لیگ استان، در بازی‌های جام رمضان شهرستان تأکید داشت.

وی ادامه داد؛ هرچند مربیان در اجرای قوانین همکاری کردند اما شاهد بودیم در برخی تیم‌ها داوران و مربیان این جام به عنوان بازیکن حضور داشتند.

این بانوی والیبالیست اظهارکرد: در شرایطی که حین بازی، حضور برخی افراد غیرمرتبط با دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات قابل‌قبول نیست، حضور برخی افراد کنار زمین، بار روانی برای تیم‌ها در پی داشت.

مظلومیت ورزش بانوان

یکی از دبیران ورزش شهرستان نیز که در سالن برگزاری مسابقات در بازی فینال حضور داشت؛ با تأکید بر این‌که نقدها را برای اصلاح حوزه ورزش به ویژه در بخش بانوان باید گفت؛ اظهار کرد: ورزش بانوان به‌ویژه در بخش آزاد در شهرستان مظلوم است و به این‌همه استعداد بهایی داده نمی‌شود.

منیره نظیف با بیان این‌که با تصمیم‌گیری‌های درست می‌توان از فضای لذت ورزش فاصله نگیریم و عرصه را از بازی دوستانه به جنگ با رقیب و بداخلاقی و دلخوری نکشاند؛ گفت: هدف از برگزاری جام رمضان ایجاد شورونشاط در جامعه است به‌ویژه در شهرستان‌های کوچکی مثل کاشمر که امکانات مطلوب برای گذران اوقات فراغت جوانان مخصوصاً دختران و زنان کمتر وجود دارد باید با نگاهی وسیع و عمیق و با پرهیز از تنگ‌نظری تلاش کرد؛ رقابت‌ها به توسعه تلاش و انگیزه بازیکنان و مربیان برای انجام بازی جوانمردانه کمک کند و جو حاکم بر مسابقات فضایی دوستانه باشد.

نظیف با گلایه از تصمیم‌گیری دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات والیبال بانوان جام رمضان کاشمر و اجازه ندادن به برخی دختران ورزشکار بومی شهرستان که حضورشان در لیگ استان مایه افتخار برای همه کاشمری‌هاست، برای بازی در این مسابقات، گفت: آنها می‌توانند آموزش‌دهنده خوبی برای سایر هم سن و سالانشان باشند.

وی افزود: در این رده سنی حساس، نگاه حسرت‌آمیز تعدادی دختران والیبالیست شهرمان به دوستان‌شان‌ که در مسابقات حضور داشتند و آنها به دلیل برخی سلایق شخصی از حضور در مسابقات شهرشان جامانده بودند را درک کردم و امیدوارم تصمیم‌گیران در دوره‌های بعدی مسابقات تلاش کنند با توجه به این‌که این رویداد ورزشی در شب‌های ماه مبارک رمضان، شور فراوانی به شهر می‌دهد برای افزایش سطح کمی و کیفی مسابقات تلاش کنند.

نظیف افزود: استقبال بانوان در جایگاه تماشاچی و بازیکن نشان می‌دهد که باید روزبه‌روز ظرفیت‌ها را از بعد سخت‌افزار یعنی توسعه اماکن و تجهیزات ورزشی و نرم‌افزار با برگزاری رویدادهای باکیفیت و استاندارد برای استفاده عموم مردم افزایش دهیم و البته تلاش کنیم الگوهای رفتاری بازیکنان را، در مسیر بازی جوانمردانه و ورزش بااخلاق قرار دهیم.

مسابقات جام رمضان را باید آزاد گذاشت

رییس هیات والیبال خراسان‌رضوی با بیان این‌که مسابقات جام رمضان رسمیت خاصی ندارد، گفت: تیم‌ها می‌توانند در این مسابقات چهار نفره و یا شش نفره بازی کنند، ثابت و یا چرخشی باشند، 20 یا 10 بازیکن هر تیم داشته باشد چرا که تابع مقررات داخلی هر شهرستان است.

قوچان‌نژاد در خصوص برخی قوانین خاص در برگزاری مسابقات جام رمضان در کاشمر اذعان کرد: اگر مواردی باشد می‌توان به موضوع رسیدگی کرد، اما برای مشخص شدن وضعیت رئیس هیئت والیبال شهرستان که چندی پیش استعفا داده، اداره ورزش و جوانان پیشنهاد مکتوب خود را بدهد تا هیئت استان رئیس هیئت والیبال شهرستان را منصوب کند.

وی در خصوص برخی قوانین در خصوص حذف بازیکنان بومی شهرستان حاضر در لیگ استان، برای شرکت در مسابقات جام رمضان شهرستان گفت: این مسائل قابل رسیدگی است اما درست این است مسابقات جام رمضان آزاد باشد و همه بازی کنند و اگر قرار به ایجاد محدودیت‌هایی هست از بازیکنان لیگ برتر استان یا از دسته یک دو نفر در هر تیم بتوانند حضور یابند که آنها در تیم‌ها تقسیم شوند و وضعیت برابر پیدا کنند که باید برای این قوانین برنامه‌ریزی شود.

سخن پایانی

با وجود این نگاه نقادانه به برگزاری مسابقات والیبال بانوان جام رمضان کاشمر، تلاش‌های عزیزان را نمی توان در برگزاری این رویداد ورزشی نادیده گرفت و چه‌بسا ساماندهی مسابقات باوجود کمبود امکانات و بدون حمایت مالی خاصی، کاری سخت است و امید با اصلاح رویه‌ها شاهد برگزاری مسابقاتی در فضایی دوستانه و مملو از شور و نشاط و رعایت اخلاق ورزشی در شهرستان باشیم.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10168
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.