• امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
پارس وی دی اس
3

حکایت یک صندلی و این همه مشتاق!

  • کد خبر : 9062
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
حکایت یک صندلی و این همه مشتاق!
صدای خاوران-اصلاح‌طلبان همواره مواضع روشن و شفافی در خصوص مساله انتخابات داشته و در شرایط مطلوب همیشه حضوری پررنگ و فعال در انتخابات‌ از خود نشان داده‌اند. نتیجه اغلب انتخاباتی که شرایطی مطلوب برای حضور اصلاح‌طلبان فراهم گردیده، با پیروزی کامل این جریان سیاسی همراه بوده است. لذا پرواضح است که هر زمان اجازه حضور حداکثری به اصلاح‌طلبان داده شده آنها توانسته‌اند از آن انتخابات موفق و پیروز بیرون بیایند؛

با آغاز ثبت ‏نام نامزدهای انتخابات مجلس شورایاسلامی در حوزه انتخابیه ترشیز شامل شهرستان‏های کاشمر، خلیل‏آباد،  بردسکن و کوهسرخ، شاهد ثبت‏نام150 نفر بودیم. این تعداد در مقایسه با دوره قبل قریب چهار برابر شده است. ما این حضور پُرشور را به فال نیک گرفته و امیدواریم همین شور و حالی‏که در زمان ثبت‏نام نامزدهای انتخاباتی وجود داشت، در روز موعود و زمان برگزاری انتخابات در پای صندوق‏های رأی ایجاد شود و شاهد حضور مردم و مشارکت بالای آنان باشیم. در هرحال اینک بیش از 150 نفر از مردم ترشیز اعم از مقیم و غیرمقیم با اکثریت قاطع اصولگراها و با تخصص‏های متفاوت، خود را عرضه کرده‏اند تا در صورت احراز صلاحیت و امکان ادامه فعالیت انتخاباتی، مقبول مردم قرار گیرند و از آن میان یک نفر را به عنوان وکیل خود به بهارستان بفرستند.

 

در آستانه مجلس دوازدهم

با وجود آن‏که فعالیت‏های تبلیغات انتخابات به طور رسمی، قاعدتاً نباید تا روزهای آخر بهمن‌ماه و اولین روزهای اسفندماه آغاز شود، اما از اوایل سال1402 و حتی از اواخر سال قبل صحبت‌هایی از رایزنی‌های تبلیغاتی توسط برخی کاندیداها به گوش می‌رسید به طوری‏که بر اساس یک اصل قدیمی و تکراری، حضور فیزیکی برخی از عزیزان در مجالس سور و سوگ، در میان دوستان و آشنایان و ارسال پیام‏های تلفنی و… چشمگیر بود.

در این میان حضور نیم‌بند برخی از افراد و واهمه از طرح نام‌شان، حکایت از این واقعیت دارد که عده‏ای از این عزیزان نگرانند که مبادا مورد حذف زودهنگام و ناجوانمردانه حتا هم طیفی‌های‌شان قرار گیرند و یا به اجماع اجباری و برنامه‌ریزی شده تن بدهند!

 

دو طیفی که در عرصه انتخابات ترشیز

پررنگ‌تر از قبل آمدند!

بعد از شکست آقای یعقوبی به عنوان شیخی اصول‏گرا در انتخابات دوره نهم مجلس و پیروزی حداقلی آقای نیک‌بین در انتخابات مجلس یازدهم که به برکت حذف گزینه‌های جریان اصلاح‌طلب و گرفتن فرصت لازم از آنان حاصل شد، آمدن و نیامدن روحانیون اصول‏گرا بارها در محافل مختلف مطرح گردید. اما در این دوره با ثبت‌نام 5 نفر با تحصیلات حوزوی که احتمالاً همگی از نامزدهای اصول‏گرا باشند، کمی محاسبات آنان را بهم ریخت. هرچند شنیده‏ها حکایت از آن دارد تحرکات بعضی از روحانیون منطقه این روزها برای رایزنی بین این طیف و اجماع بر روی یک گزینه ادامه دارد!

طیف دیگر حاضر در بین نامزدهای انتخابات، بانوان هستند. حضور پررنگ این قشر تاثیرگذار جامعه و ثبت‌نام 22 نفر خانم، در حوزه مشارکت سیاسی بسیار معنادار است. شاید یکی از دلایل ثبت‌نام این تعداد از بانوان در انتخابات مجلس این است که گمان می‏کنند جامعه امروز شرایط پذیرش یک نماینده زن را دارد.

 

فضاهای مجازی تبلیغات ـ تخریب!

اما در این دوره انتخابات باید برای فعالیت‏های تبلیغات انتخاباتی در فضاهای مجازی، سهم قابل توجهی جهت معرفی و تبلیغات کاندیداها ترسیم کنیم. اگرچه در این فضا تعداد گروه‏های انتخاباتی زیاد و حضور اغلب افراد در کانال‏ها تکراری است، اما بحث‏های مطرح شده در آنها نشان می‏دهد که جوسازی‏ها و موضع‏گیری‏ها در شرایطی صورت می‏گیرد که سطح آگاهی افراد بیش از دوره‏های قبل است و مردم به دقت اوضاع را رصد می‏کنند و با نظر داشت به سوابق و برنامه‏های نامزدهای انتخاباتی، انتخابی آگاهانه خواهند نمود.

در این میان گاه شاهد نشر شایعات و تخریب و توهین و تهمت و افترا به برخی نامزدهای انتخاباتی هستیم، لذا امید است با درک این نگرانی‏ها، مسئولان خلاءهای قانونی در برخورد با جرایم تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی را برطرف نموده و با اعتمادسازی و هوشیاری به گونه‏ای رفتار کنند که برخوردهای عادلانه و منصفانه با متخلفین صورت گیرد.

 

اصلاحاتیان با شرط می‌آیند!

اصلاح‌طلبان همواره مواضع روشن و شفافی در خصوص مساله انتخابات داشته و در شرایط مطلوب همیشه حضوری پررنگ و فعال در انتخابات‌ از خود نشان داده‌اند. نتیجه اغلب انتخاباتی که شرایطی مطلوب برای حضور اصلاح‌طلبان فراهم گردیده، با پیروزی کامل این جریان سیاسی همراه بوده است. لذا پرواضح است که هر زمان اجازه حضور حداکثری به اصلاح‌طلبان داده شده آنها توانسته‌اند از آن انتخابات موفق و پیروز بیرون بیایند؛ اما هر زمان که رویکردهای حداقلی بر فضای حاکم بر انتخابات سایه افکنده، اصلاح‌طلبان یا آن‌طور که باید در انتخابات شرکت نکرده‌اند یا در بهترین حالت در ائتلاف با جریان معتدل و میانه‌رو پای به آوردگاه انتخابات نهاده‌اند. چه این‌که اخیراً نیز جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات در مورد رایزنی و مذاکره‌ اصلاح‌طلبان با حاکمیت برای حضور در صحنه قدرت؛ گفته است: «ما قطعا نیازمند تعامل و رایزنی با حاکمیت و نهادهای حکومتی هستیم. ما قهر نکردیم. اما ما را کنار زدند.» نگاهی به صحبت‌های اخیر سعید حجاریان نظریه‌پرداز اصلاح‌طلب نیز مؤید همین معناست که اصلاح‌طلبان تحت شرایطی وارد انتخابات می‌شوند و اگر آن شرایط فراهم گردید می‌توان انتظار حضور و مشارکت از اصلاح‌طلبان داشت.

اما با تمام این وجود، در این دوره از انتخابات از ماه‌ها قبل جریان رقیب اصلاح‏طلبان در منطقه ترشیز خیلی علاقه‌مند بود با کاندیداتراشی و طرح نام افراد گوناگون، تشتت و پراکندگی را در میان مردان اصلاحات دیار ترشیز دامن بزنند اما افرادی از جریان اصلاح‌طلب بدون توجه به این مسائل، پیش ثبت‌نام خود را انجام دادند تا در صورت فراهم بودن شرایط انتخابات سالم، منصفانه و رقابتی، فعالیت خود را آغاز نمایند. اما اصول‏گرایان به واقع با تعدد کاندیداها روبرویند، به‏ویژه اینکه با ثبت‏نام150نامزد در انتخابات این دوره، نام کاندیداهای جدیدی در بین اصولگرایان مطرح است که تعدادی از آنها یا از سمَتی که داشته‌اند بر اساس قانون استعفا داده و یا به دلیل این‌که از نظر مدرک و سابقه‌ای که دارند خود را هم وزن با سایر کاندیداها می‌بینند، احتمال انصراف‌شان را تقریباً به صفر رسانده است.

از طرفی اصولگرایان با پدیده جدیدی به نام “کاندیداهای کوهسرخ” مواجه‌اند، چرا که حساب ویژه‌ای این طیف سیاسی در آن منطقه باز کرده و شاید به همین دلیل است که حداقل 5 نفر مدعی از آن دیار ثبت‌نام کرده که گمان نمی‌رود تصمیم به انصراف یا اجماع داشته باشند، به خصوص که برخی از آنها حتی پیش‌بینی مکان ستاد خود را نیز کرده‌اند!

در این میان آنچه مسئله‏ساز است اینکه آیا پادرمیانی‏ها و رایزنی‏ها می‏تواند این طیف چند تکه را به جمع‏بندی و اجماع بر روی یک کاندیدا برساند؟ در هر حال مواضع آنان و برپایی محافل متعدد خصوصی نشان‏دهنده طرح نام‌های مختلف و تلاش‏ آنان برای رسیدن به اجماعی تازه است!

 

استراتژی انتخاباتی

جریان‏های سیاسی در ترشیز، هرکدام استراتژی‏های خاصی برای توفیق در انتخابات و کسب کرسی نمایندگی مجلس دارند. اگرچه تعدد کاندیداهای ثبت‏نام شده را به فال نیک گرفته و امیدواریم با حضور افراد کارآمد و متعهد، مردم هم انتخابی آگاهانه داشته باشند و کاندیدای اصلح را برگزینند اما از این156 نفر ثبت‏نام‏کننده، و احتمالاً کاهش چشم‌گیر این تعداد بعد از تایید صلاحیت‌ها که امیدواریم منصفانه بوده و بر اساس قانون جدید ادله‌ آن به رؤیت کاندیدا برسد، از رقابت بین افراد، فقط یک نفر می‏تواند به عنوان نماینده دیار ترشیز در بهارستان حضور یابد. لذا برای سایر افرادی که آراء لازم را کسب نمی‏کنند ممکن است در آینده میزان کسب آراء، یک موفقیت سیاسی به حساب آید و یا به دنبال سهم‏خواهی برآمده و به دنبال ایجاد اتفاق‏های مهم برای خودشان باشند.

در هر حال روند امور بیانگر این مسئله است که انتخابات مجلس و طرح نام افراد در این گردونه، به حدی جاذب و پرطرفدار شده که برخی به این نتیجه رسیده‏اند که ثبت‏نام برای انتخابات مجلس نه تنها ضرری ندارد، بلکه فایده هم دارد و چه بسا در صورت رأی نیاوردن هم، زمینه‏ساز موفقیت‏های بعدی آنان شود!

هرچه هست منطقه ترشیز با طرح نام اسامی افراد مختلف با ایده‏ها و برنامه‏های متعدد، آبستن حوادثی است که این حوادث و رویدادها می‏تواند سال 1402 را به یک‏سال سرنوشت‏ساز تبدیل کند، زیرا در این سال با طرح نام افراد جدید، هوای تازه‏ای در سپهر سیاست این دیار دمیده شده است. لذا باید در انتظار فرارسیدن ماه‏های آتی باشیم تا با حضور مردم در پای صندوق‏های رأی، نتیجه تلاش‏های طیف‏های سیاسی را مشاهده کنیم.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9062
  • نویسنده : علیرضا افتخاری ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.