• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
پارس وی دی اس
4

جوانان زیر تیغ سیاست‌های غلط بهارستانی‌ها!

  • کد خبر : 8641
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۴:۵۹
جوانان زیر تیغ سیاست‌های غلط بهارستانی‌ها!
صدای خاوران-بسیاری از روسای اداره‌های ورزش و جوانان شهرستان‌های خراسان‌رضوی معتقدند با ادغام صورت گرفته تنها یدک‌کش نام جوانان شده و هیچ عملکردی در این حوزه ندارند.

 

دوازده دی‌ماه ۱۳۸۹بود که بهارستانی‌ها پیشنهاد ادغام سازمان تربیت‌بدنی و سازمان ملی جوانان را تصویب و تولد وزارتخانه‌ای تحت عنوان وزارت ورزش و جوانان را رقم زدند و در نهایت مجلس با ۱۴۱ رأی موافق، ۴۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نمایندۀ حاضر در جلسه علنی آن روز با ادغام این دو سازمان در راستای ایجاد وزارت ورزش و جوانان موافقت کردند.

تحقیقاتی که در راستای ادغام وزارتخانه‌ها صورت گرفت، معلوم شد این اقدام شاید باعث کاهش هزینه‌ها و ارتقای بهره‌وری‌ها شده باشد اما بهبودی در انجام مأموریت اصلی این نهادها حاصل نشده است. بنابراین ساز جدایی وزارت ورزش و جوانان بیشتر از هر زمان دیگری کوک شد.

حال باگذشت 13 سال منتقدان می‌گویند؛ این طرح شکست‌خورده و موافقان معتقدند؛ بخش جوانان را باید در این وزارت خانه تقویت کرد و در این میان وضعیت جوانان نامشخص است.

این ادغام موجب شد که تا به امروز رسیدگی به امور جوانان در اولویت چندم این وزارتخانه قرار گیرد و جوانان به‌خصوص در شهرستان‌ها هیچ جایگاهی در اداره ورزش و جوانان نداشته و هم‏چنان مورد بی‌مهری و بی‌توجهی باشند.

یدک‌کش نام جوانان شده‌ایم!

بسیاری از روسای اداره‌های ورزش و جوانان شهرستان‌های خراسان‌رضوی معتقدند با ادغام صورت گرفته تنها یدک‌کش نام جوانان شده و هیچ عملکردی در این حوزه ندارند.

در همین خصوص رئیس اداره ورزش و جوانان کاشمر گفت: اداره‌های ورزش و جوانان کار خاصی در این حوزه به دلیل نبودِ اعتبار و نیروی متخصص نمی‌توانند انجام دهند.

کاظم اسماعیل‌نژاد با بیان این‌که بانک‌ها و سایر ادارات ما را به‌عنوان متولی حوزه جوانان فقط روی کاغذ قبول دارند، افزود: علی‏رغم این‌که جلسات ستاد جوانان برگزار می‌شود، اما چون عملی شدن مصوبات نیاز به اعتبار و همکاری و تعامل سایر ادارات دارد، مصوبات همچنان روی کاغذ می‌ماند.

وی تصریح کرد: هرچند تلاش می‌شود امسال تشکیل مجمع خیرین جوانان، راه‌اندازی پویش ازدواج آسان جوانان، راه‌اندازی تعاونی‌های جوانان، راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی و گفتمان آزاد جوانان و… را داشته باشیم، اما هنوز نمی‌دانیم چه تعداد از این برنامه‌ها محقق خواهد شد.

اسماعیل‌نژاد با اشاره به این‌که هیچ‌گونه بانک اطلاعاتی در زمینه جوانان شهرستان نداریم و نمی‌دانیم در چه بخش‌هایی توانایی دارند، نبودِ این اطلاعات را حلقه مفقوده‌ای دانست و تصریح کرد: جوانان و ورزش دو مقوله و بخش جداگانه از هم هستند.

وی با انتقاد از این‌که تنها چند اداره انگشت‌شمار عملکردشان را در ستاد جوانان ارائه می‌دهند، اذعان کرد: جلسات ستاد جوانانی که برگزار می‌شود خروجی خاصی ندارد و صرفاً به برگزاری چند جلسه در سال اکتفا می‌شود.

رئیس اداره ورزش و جوانان کاشمر عنوان کرد: به‌رغم این‌که بیش از 20 اداره عضو ستاد جوانان هستند ولی بسیاری از آن‌ها در جلسات شرکت نمی‌کنند و یا گزارشی ارائه نمی‌دهند، با این وضعیت نمی‌شود شاهد اقدامات مطلوبی در حوزه جوانان بود.

اعتبار صفر

در ادامه رئیس اداره ورزش و جوانان بردسکن خاطر نشان کرد: اگرچه کار در حوزه جوانان بسیار است، اما در این بخش اقدامی به‌درستی انجام‌نشده و مغفول مانده است.

رضا غلامی با بیان این‌که طی این سال‌ها فقط در بخش ورزش کار کرده‌ایم و به حوزه جوانان به دلیل مشکلاتش نتوانسته‌ایم ورود کنیم، عنوان کرد: نبودِ اعتبار و نیروی متخصص موجب شده نتوانیم در حوزه جوانان اقدامی انجام دهیم.

غلامی اعتبار حوزه جوانان را صفر اعلام کرد و گفت: اگرچه در گذشته خانه‌های جوانان راه‌اندازی می‌شد اما در حال حاضر در بسیاری شهرستان‌ها از جمله بردسکن نه‌تنها خانه جوان نداریم بلکه امکانات ورزشی استاندارد هم برای استفاده جوانان نیست.

بی‌توجهی به جوانان

بسیاری از جمله روسای ادارات ورزش و جوانان معتقدند با ادغام وزارت ورزش و جوانان امور مربوط به جوانان مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته است.

رئیس اداره ورزش و جوانان خلیل‌آباد تصریح کرد: در این حوزه هیچ نیروی متخصص و حتی یک ریال اعتبار نداریم.

وی افزود: هر کاری در حوزه ورزش انجام می‌دهیم در ظاهر شاید به نام ما باشد اما شرایط به‌گونه‌ای نیست که حتی بتوانیم بانک‌ها را برای پرداخت تسهیلات ملزم کنیم.

نظری بیان کرد: تا وقتی نیروی تخصصی در حوزه جوانان نداشته باشیم نمی‌توان حرف چندانی برای گفتن داشت.

وی اظهار کرد: در حوزه ورزش شاید بتوان از نیروهای سایر هیئت‌های ورزشی استفاده کرد اما در بخش جوانان این امکان نیست، امیدواریم با فعال کردن سمن‌ها بتوانیم بخشی از این خلع‌ها را برطرف کنیم.

ناهماهنگی‌ها بین ادارات

وزارتخانه‌ای که یکی از اهداف تاسیس آن پیگیری مطالبات «جوانان» بود، هنوز نتوانسته گامی مؤثر و چشم‌گیر در راستای مطالبات قشر جوان بردارد و طی تمام این سال‌ها همواره کفه ورزش سنگین‌تر از جوانان در ترازوی «وزارت ورزش و جوانان» بوده است.

رئیس اداره ورزش و جوانان کوهسرخ در همین خصوص گفت: با توجه به گستردگی کار ورزش نمی‌توانیم پاسخگوی بخش جوانان باشیم.

مهدی حمیدیان افزود: برای این‌که بتوانیم بخشی از نیازهای حوزه جوانان را رسیدگی کنیم با دیگر بخش‌ها هماهنگی‌هایی داشته‌ایم که آن ‌هم در حد برگزاری چند کلاس و کارگاه بوده در غیر این‌صورت چون نیرو و سرفصلی نداریم، اصلاً کاری نمی‌توان انجام داد.

وی افزود: متأسفانه هر اداره‌ای برای خودش یک قسمت فرهنگی دارد و کار می‌کنند اما اصلاً گزارش اقدامات انجام‌شده را به‌عنوان متولی این حوزه به ما نمی‌دهند.

حمیدیان با اعلام این‌که نیروهای حوزه ورزش نمی‌توانند هم‌زمان به بخش جوانان ورود داشته باشند، اظهار کرد: پست جوانان در اداره ورزش و جوانان فعال نیست و این بزرگ‌ترین معضل است، ساختمان درست کرده‌اند اما هیچ نیروی متخصصی برای حوزه جوانان نداریم.

***

اگرچه مهم‌ترین و کارآمدترین قشر هر جامعه‌ای جوانان هستند، اما همین جوانان در بسیاری از تنگناهای جامعه قربانی سیاست‌گذاری‌های اشتباهی می‌شوند که زندگی حال و آینده آن‌ها را درگیر معضلاتی بزرگ می‌کند. اگر بخواهیم حوزه جوانان از این حالت انفعال خارج شود قطعاً نیازمند قانون‌گذاری جدید و جداسازی دارد، بدون‏شک اگر مجلس تصمیمی بر جدایی ورزش و جوانان بگیرند خدمت بزرگی را به این قشر از جامعه خواهد نمود.

 

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8641
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.