• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
پارس وی دی اس
2

در نوروز، از ترشیز لذت ببرید

  • کد خبر : 10113
  • ۰۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۱۲
در نوروز، از ترشیز لذت ببرید
صدای خاوران- در 7 کيلومتري شمال غرب کاشمر، در مجاورت روستاي سرحوضک واقع شده است که بزرگ‌ترين سايت باستاني منطقه و خراسان و از معروف‌ترين‌هاي کشور است. بخش اعظم آن تخريب و غار اصلي که روايات و افسانه‏هاي تاريخي منسوب به آن است، مسدود مي‌باشد. بازديد از اين مجموعه نيز با کمک راهنماي محلّي و تخصيص يک روز کامل به آن مقدور است.

در نوروز، از ترشیز لذت ببرید

نوروز 1403 مانند سال گذشته مصادف شده است با ماه رمضان و به همین دلیل شاید عده زیادی در انتخاب مقصد مناسب برای سفرهای نوروزی تردید داشته باشند. ولی به قول آقای شفیعی کدکنی: هوس سفر نداری؟ خیلی خب. عیبی نداره! پس لطفا بروید دنبال جاهای مفرح شهر و منطقه خودتان را بگردید. مردم منطقه ترشیز در این ایام می‌توانند در این ایام از نقاط مختلف منطقه خودشان بازدید کرده و با اهل و عیال کلی کیف کنند! در وصف منطقه همين بس که يکي از مناطقي است كه به استناد کاوش‌هاي باستان‌شناسي از گذشته‌هاي دور تا اواخر هزاره دوم و اوايل پيش از ميلاد، مسكوني بوده و به استناد روايات شاهنامه و تاريخ بيهقي 2500 سال پيش زرتشت پيامبر در اين سرزمين با گشتاسب شاه ملاقات و آتشکده‏اي در اين ناحيه برپا نموده و سروي را كه تباري بهشتي داشته، به دست خويش در آتشكده مي‌کارد.

 

قلعه آتشگاه (غار آتشگاه)

 در 7 کيلومتري شمال غرب کاشمر، در مجاورت روستاي سرحوضک واقع شده است که بزرگ‌ترين سايت باستاني منطقه و خراسان و از معروف‌ترين‌هاي کشور است. بخش اعظم آن تخريب و غار اصلي که روايات و افسانه‏هاي تاريخي منسوب به آن است، مسدود مي‌باشد. بازديد از اين مجموعه نيز با کمک راهنماي محلّي و تخصيص يک روز کامل به آن مقدور است.

 

مدرسه حاج سلطان‏العلما

از جمله مدارس علميه شهر كاشمر، بنايي است موسوم  به مدرسه حاج سلطان‏العلما واقع در ابتداي خيابان امام(ره) كه در سال 1330هجري قمري ساخته‌شده است. بناي مدرسه داراي صحن مركزي بوده و از چهار طرف توسط حجره‌هاي دوطبقه و دو ايوان شمالي و جنوبي محصورشده، فضاي معماري مدرسه در مجموع با ايجاد 40 اتاق مخصوص اقامت طلاب، مطبخ، ايوان شمالي و جنوبي، بادگير و… به‌عنوان يكي از مدارس علميه و مطرح كاشمر شناخته مي‌شود.

 

حمام بندقراء

حمام بندقراء از جمله حمام‏هاي قديمي به شمار مي‌آيد که مربوط به دوره قاجار است. اين اثر باارزش در سال 1384 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و در روستاي بند قراء از توابع کوهسرخ که پيش‌تر بخشي از کاشمر بود و اينک خود به شهرستاني مستقل ارتقاءيافته، قرار دارد.

 

آسياب آبي تل‏آباد

آسياب‌هاي آبي تل‌آباد در بخش مرکزي کاشمر در فاصله دو کيلومتري روستاي قوژد قرار دارد. قدمت اين اثر مربوط به دوره صفويه است و در سال 1384 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

 

امامزاده سيدحمزه بن موسي بن جعفر(ع)

بقعه و بارگاهي كه با زيربناي 2000 مترمربع مشتمل بر گنبد خانه، گلدسته‌ها، رواق‌ها و…. در محل باغمزار بنا شده، منسوب به مدفن سيدحمزه بن موسي بن جعفر(ع) است. ساختمان و بارگاه امامزاده، بر سكويي مرتفع قرار گرفته و تزئينات آن از جمله کاشي‌کاري، آيينه‌کاري و… است و در پيرامون اين بنا سرو تاريخي قرار دارد كه بالغ بر 900 سال قدمت دارد.

 

امامزاده سيدمرتضي(ع)

مجموعه‌اي در 5 كيلومتري شمال کاشمر، به مزار و بقعه سيدمرتضي(ع) برادر امامزاده سيدحمزه(ع) و امام رضا(ع) منسوب است. به استناد تواريخ كهن، وي در سده دوم هجري توسط امويان در همين مكان شهيد و به خاك سپرده شد.

 

آرامگاه شهيد آيت‌الله مـدرس(ره)

بناي باشكوهي كه پيكر شهيد مدرس را در ميان گرفته، در سال 1363 شمسي به‏جاي مقبره كوچك قبلي و در ميان باغ وسيع و محصوري ساخته شده است. بناي آرامگاه كه از يك گنبد فيروزهاي گنبد خانه مركزي و چهار ايوان و به اسلوب معماري عصر صفوي بنيان گرديده است.

 

مسجد جامع کاشمر

اين بنا در مركز شهر واقع شده و به استناد كتيبه آن، حدود سال 1213 هجري قمري روزگار حكمراني عبدالعلي‏خان و مصطفي قلي‏خان ميش مست و هم‌زمان با سلطنت فتحعلي شاه قاجار بنا گرديده است.

 

سد شاهي

(سازه‌اي از سنگ و آهک و ساروج بر روي رود شش تراز) منسوب به دوره‌ي سلجوقيان در 7 کيلومتري جنوب روستاي کريز شهرستان کوهسرخ و با همين مسافت در شرق روستاي خوشاب واقع است، که مناظر طبيعي، رودخانه و کوه‌هاي سر به فلک کشيده‌ي اطراف آن، هم‌جواري با قلعه‌ي دختر و پسر خوشاب، يک روز دل‌نشين و به يادماندني را براي شما رقم خواهد زد.

 

روستاي پلکاني طرق

روستاي هزارساله طرق، در دهستان بررود از توابع شهرستان کوهسرخ است که در فاصله 8 کيلومتري غرب شهر ريوش و 33 کيلومتري شمال غربي شهر کاشمر قرار دارد.

 

يخچال طبيعي بند قراء

در حدود 7 کيلومتري روستاي بندقرا، يخچال طبيعي و بي‌نظيري است که در تمام فصول سال، پُر از يخ است. تا همين چند سال اخير که هنوز اهالي روستاهاي اطراف هم‏چون بندقراء، توندر و خرو از نعمت برق برخوردار نبودند، يخ موردنياز خود را از اين يخچال تأمين مي‌کردند.

 

روستاي تاريخي و پلکاني ايور

ايور کنوني در حدود 250 سال پيش توسط 30 نفر که مالدار بوده‌اند بنياد شد. ايوري که در قديم وجود داشت؛ شايد قبل از اسلام و حدود 400 سال يا بيشتر يا کمتر، کم‌کم خراب‌شده و از بين رفته و حدود 100 يا 200 سال بعد، افراد ديگري آن را ساخته‌اند. سنگ‌نوشته‌هايي که از زيرخاک پيدا شده، مي‌گويند به خط ميخي نوشته‌شده و کسي نمي‌تواند آن‌ها را بخواند و يعني احتمال اين‌که ايور اوليه شايد از زمان قبل از اسلام وجود داشته، بسيار زياد است.

 

روستاي تاريخي نامق

روستاي نامق، روستايي مفرح و زيبا باسابقه تاريخي بالاست که در شرقي‌ترين نقطه جغرافيايي کوهسرخ قرار دارد. وجه‌تسميه نامق باز بر گفتارهاي نقل شده، نامه حق معني شده که از جانب پيامبر پيکي با دعوت‌نامه‌اي به اسلام آمده که به آن نامه حق نام نهاده‌اند و به‌مرور نامق شده است.

 

برج علي‌آباد کشمر

 اين بنا در 9 کيلومتري شرق شهر بردسکن و بر کناره جاده اصلي بردسکن به کاشمر واقع شده است. معماري اين بنا به سبک برج رادکان بوده و در مقايسه با آن، ساخت اين اثر را به حدود قرن هفتم نسبت مي‏دهند. ارتفاع اين برج 18 متر است و گنبد آن مخروطي شکل و دو پوش است. شکل داخل بنا هشت‏گوش، محيط داخلي آن 12متر و محيط خارجي42 متر است.

مناره فيروزآباد

اين مناره در روستاي فيروزآباد در فاصله 17 كيلومتري جنوب شهرستان بردسكن واقع شده، اين بنا در مجاورت قلعه‏اي بسيار كهن و باستاني بنيان نهاده شده است كه بقاياي آن به‌صورت تپه‏اي باستاني مشهود است. شكل مناره استوانه‏اي و با آجرهايي به شيوه معماري 7 و 8 تزيين شده است.

 

درياچه نمك بردسكن

از هر منظري (موقعيت، جذابيت، كيفيت، قابليت و…) كه كوير بردسكن (درياچه) را با ديگر اماكن به قياس بنشينيم. پتانسيل و جذابيت و اقبال عمومي بيشتري را دارا است. سالانه ده‏ها هزار نفر براي بازديد و لذت‌جويي از اين موهبت، به سمت منطقه سرازير مي‌شوند.

 

آب گرم خليل‏آباد

در فاصله 10 كيلومتري و در دل كوه‏هاي شمال شهر خليل‏آباد و در بستر رودخانه كوچك ولي دائمي اين منطقه، آبگرم خليل‏آباد قرار دارد. ميزان آب‏دهي آن اگر از آب‏گرم فردوس بيشتر نباشد، کمتر نیست.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10113
  • نویسنده : بنیامین افتخاری ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.