• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
پارس وی دی اس
3

سفر به بهشت پنهان

  • کد خبر : 10108
  • ۰۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۰۹
سفر به بهشت پنهان
صدای خاوران-رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري کوهسرخ با اشاره به اين‌که براي رفاه حال گردشگران و ماندگاري بيشتر و به خصوص حضور گردشگران خارجي 6 مرکز بوم گردي و 5 خانه مسافر در شهرستان راه‌اندازي شده است، عنوان کرد: روستاي هدف گردشگري داراي جاذبه‌هاي طبيعي منحصر به فردي هستند که هرکدام به عنوان نگين ييلاقي در استان پهناور خراسان شناخته شده هستند.

سفر به بهشت پنهان

کوهسرخ زيبا، با خاک خاص، منحصر به فرد، سرخ و چشم نوازش، به دليل آب و هواي دل‌انگيزي که دارد يکي از مناطق ييلاقي خراسان‌رضوي محسوب مي‌شود. البته علاوه بر زيبايي و آب و هواي خوش، روستاهاي پلکاني منحصر به فردش مزيّت ديگر اين بخش پرجاذبه است.

کوهسرخ به دليل قرار گرفتن در دامنه‌هاي کوه آريا و ارتفاعات رشته ‌کوهِ کوهسرخ و برخورداري از آب‌وهواي معتدل، آب فراوان و باغ‌هاي وسيع و مناظر طبيعي ديدني به‌عنوان يکي از کانون‌هاي عمده برای مسافران و گردشگران از شهرهاي مختلف و حتي ساير کشورهاست.

در همين خصوص رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري کوهسرخ گفت: کوهسرخ، يکي از شهرستان‌هاي تاريخي و با قدمت فراوان کشور است که همه ساله پذيراي بسياري از گردشگران داخلي و خارجي است.

رضا ربيعي اظهار کرد: این شهرستان علاوه بر طبيعت بسيار بکر زيبا و منحصر به فردش توليدکننده بسياري از محصولات زراعي و باغي، لبني و صنايع‌دستي است.

وي با اشاره به اين‌که کوهسرخ به دليل کوهستاني بودنش معادن بسيار خوبي مانند طلا، مس، آهن، سنگ مرمر و…را در خود جاي داده است، بيان کرد: کساني که از اين منطقه گذر کرده‌اند، کوه‌هاي سرخ رنگ شهرستان به دليل وجود ذخاير معدني که نزديک به آهن است را مشاهده نموده‌اند.

وي خاطر نشان کرد: کوهسرخ بخشي از سرزمين خراسان که نامش را از رشته تپه‌هاي سرخ‌رنگي که از قسمت عطائيه آغاز مي‌شود گرفته، منطقه‌اي خاص است. خاص بودن به اين معنا که از لحاظ جغرافيايي موقعيت و مرتبه‌اي را دارد که به ندرت چند قسمت خراسان داراي چنين ويژگي‌اند.

وی ادامه داد: قبل از ورود دين اسلام، کوهسرخ يکي از مناطق مهم مسکوني بوده و در عصر سربداران نيز يکي از عصرهاي باشکوه خود را داشته است، اين منطقه همچنين يکي از دروازه‌هاي ورودي به کاشمر، دومين شهرستان مذهبي خراسان و مسير تردد زائران امام‌رضا(ع) است.

وي خاطر نشان کرد: در حوزه اماکن تاريخي و آثار باستاني و به خصوص گردشگري جز شهرستان‌هاي زبانزد خراسان‌رضوي است.

ربيعي از بافت‌هاي تاريخي اين شهرستان به عنوان يک ثروت ارزشمند ياد کرد و افزود: نامق، طرق و ايور از روستاهاي پلکاني و تاريخي منحصر به فرد ايران است که در اين منطقه قرار دارد.

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري کوهسرخ با اشاره به اين‌که براي رفاه حال گردشگران و ماندگاري بيشتر و به خصوص حضور گردشگران خارجي 6 مرکز بوم گردي و 5 خانه مسافر در شهرستان راه‌اندازي شده است، عنوان کرد: روستاي هدف گردشگري داراي جاذبه‌هاي طبيعي منحصر به فردي هستند که هرکدام به عنوان نگين ييلاقي در استان پهناور خراسان شناخته شده هستند.

وی از وجود سرو چند هزار ساله‌ در شهر ريوش و همچنين يخچال‌هاي يخي طبيعي، غارهاي منحصربه فرد، آبشارها و آبگرم‌هاي طبيعي خبر داد.

وي دشت سرسبز اولنگ روستاي موشک و نامق را يکي از نقاط بي‌نظير دانست و گفت: شهرستان کوهسرخ به دليل طبيعت بي‌نظير و بافت تاريخي و پلکاني منحصر به فردش بهشت پنهان خراسان‌رضوي است.

رئيس ميراث فرهنگي کوهسرخ افزود: براي گردشگران، کوهسرخ مقصدي شناخته شده است. مسير گردشگري که از نيشابور به جنوب خراسان تعيين شده، به مرور اين بهشت پنهان که80 درصد روستاهاي آن هنوز بافت تاريخي خود را حفظ کرده‌اند را براي همگان نمايان مي‌کند.

ربيعي با بيان اين‌که تاکنون 6 اثر تاريخي از جمله قبرستان روستاي نامق، مزار پشت پنجه پدر و پسر در روستاي اوندر، سد شاهي يا بند ششطرار روستاي کريز و تعدادي ديگر ثبت آثار ملي شده‌اند، اذعان کرد: تلاش مي‌شود هرچه زودتر گويش محلي کوهسرخ، آئين حيدرعلي، گياه زِزِ، گياه کوريا و… در ميراث ناملموس و آثار طبيعي و تاريخي نيز به ثبت برسند.

ربيعي با اشاره به اين‌که کوهسرخ قابليت اين را دارد که در خراسان‌رضوي به شهر گردشگرپذير تبديل شود، گفت: کريز روستاي مصوب هدف گردشگري است، همچنين روستاهاي قراچه، طرق، اوندر، توندر، خرو، بندقرا، ايور، نامق، موشک از جاذبه‌هاي گردشگري و طبيعي بسياري برخوردارند که در نوع خود هرکدام‌شان منحصر به فرد است.

وي با اعلام اين‌که بافت بکر و دست نخورده روستاي پلکاني کلاته تيمور موجب شده به‌عنوان يک طرح ويژه سرمايه‌گذاري و روستاي هدف گردشگري معرفي شود، عنوان کرد: تمامي ساختمان‌هاي اين روستا با همان معماري قديمي و از مصالح قديمي و از چوب و سنگ است.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10108
  • نویسنده : زهرا افتخاری ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.