• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
پارس وی دی اس
6

تلخ و شیرین کاشمر 99

  • کد خبر : 4843
  • ۰۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
تلخ و شیرین کاشمر 99
به گزارش صدای خاوران- در آستانه سال 1400 نمی‌توان نگاهي به آنچه گذشت، نداشت. برگ تقویم 99 در کاشمر مملو از تلخی‌ها و شیرینی‌ها است، از بهار سیل‌آسای آن و خزان کرونایی و مرگبارش، از تنها شدن بسیاری از....

صدای خاوران- در آستانه سال 1400 نمی‌توان نگاهي به آنچه گذشت، نداشت. برگ تقویم 99 در کاشمر مملو از تلخی‌ها و شیرینی‌ها است، از بهار سیل‌آسای آن و خزان کرونایی و مرگبارش، از تنها شدن بسیاری از همشهریان و کوچک‌تر شدن سفره‌ها گرفته تا رفع تمامی مشکلات منطقه با سفر یک روزه استاندار به منطقه. آنچه پيش روي شماست، مروري است بر برخي رويدادهاي سالي که در کاشمر گذشت.

نوروز با طعم تلخ کرونا

نوروز 99 که بسیاری منتظر آن بودند، متفاوت‌تر از همه سال‌های قبل، فرا رسید. این بار ویروسی نوظهور در اواخر زمستان آمد تا مهمانی، تعطیلات، مسافرت و از همه مهم‌تر دیدن طبیعت بهاری و حس و حال همیشگی روزهای نو را از ما گرفت. مردم با ماندن در خانه، برای قطع زنجیره ویروس اقدام کردند هرچند بعد از مدت کوتاهی به دلیل سهل‌انگاری و عادی‏انگاری تعدادی از شهروندان جان خود را از دست دادند و برخی خانواده‌ها بی‌سرپرست شدند.

در این بین برخی متولیان کوتاهی‌هایی داشتند و برخی به‌خصوص کادر بهداشت و درمان برای کنترل این ویروس منحوس با تمام توان به صحنه آمدند و شب و روز تلاش کردند.

سال 99 و ورشکستگی کسبه

تعطیلی 12ماهه و نیم‌بند بازار کاشمر و عدم اجرای تعهدات دولت در رابطه با کسبه باعث شد، هیچ افق روشنی پیش روی بازاریان نباشد. اعمال محدودیت فعالیت اصناف در شهرستان کاشمر باعث دل‌نگرانی اقتصادی بسیاری از آنان شد و این اتفاق منجر به این گردید در زمان ابلاغ محدودیت‌ها، کرکره برخی اصناف نیمه‌پایین باشد و هرکدام راهی برای فرار از ورشکستگی انتخاب کنند.

مصوباتی که اشک کسبه و بخش گردشگری را در آورد موجب شد تا براساس آمار اعلام شده تا دی‌ماه بالغ بر ۲ هزار واحد صنفی مختلف در کاشمر که حدود چهار هزار نفر در آن‌ها مشغول فعالیت بودند، دچار آسیب شوند. بسیاری از کسبه‌ای که بالغ بر ۶۰ درصدشان مستأجرند مجبور به تعطیلی شدند و تا ورشکستگی فاصله‌ای نداشتند و در این بین مسئولان که هم پای کسبه نیامدند، فقط به دادن تسهیلات ۶ میلیون تومانی که هیچ دردی از دردهایشان را دوا نکرد، اکتفا نمودند. البته به‌ندرت موجرانی بودند که با مستأجر واحد تجاری‌شان کنار آمدند و در این سال مبلغ اجاره را افزایش ندادند.

غرش بازار مسکن

هنوز سه ماهی از سال نگذشته بود که متوسط قیمت مسکن در کاشمر به لطف دلالان و خواب مسئولان، سرسام‌آور و بدون هیچ منطقی افزایش یافت و حسرت خانه‌دار شدن بر دل بسیاری از جوانان و مستأجرانی که سال‌ها برای خانه‌دار شدن پس‌انداز کردند، باقی ماند. و بودند آن‌هایی هم که حاضر بودند خانه‌شان خالی بماند تا این‌که به قیمت بالاتری به اجاره بدهند؛ البته بودند موجران خوش انصافی که وقتی دیدند مستأجرشان مشکلاتی دارد چند ماهی را اجاره نگرفتند.

جاده مرگ لنگ اعتبار

بهمن‌ماه سال 86 بود نماینده وقت کاشمر از اخذ ردیف ملی در بودجه سال 97 برای محور کاشمر به شادمهر که به جاده مرگ شهرت یافته خبر داد و مقرر بود با اختصاص این اعتبارات شاهد سرعت بیشتری در ساخت و اتمام این جاده باشیم. پروژه‌ای که برای تکمیل و بهره‌برداری آن به ۱۵۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اکنون از سوی نماینده مردم کاشمر در مجلس یازدهم اعلام می‌شود؛ کسری بودجه، روند تخصیص اعتبار به این پروژه را با مشکل مواجه نموده است. تاکنون بسیاری از همشهریان‌مان کوچک و بزرگ جان خود را در این محور از دست داده‌اند؛ از این‌رو از نماینده مردم در مجلس که در خصوص بسیاری از مسائل ریز و درشت به دولت و وزیرانش در مجلس می‌تازد، انتظار می‌رود برای اخذ بودجه همه تمام تلاش خود را به کار گیرد.

تنش در ویلای خرمشهر

در سال 99 بازهم تنش‌ها در شورای شهر بالا گرفت. برخی اعضاء به‌جای رفع مشکلات شهروندان، چوب لای چرخ شهرداری گذاشتند و در تلاش بودند تا به هر طریق ممکن این سازمان را ناکارآمد جلوه دهند. برخی هم که به دنبال سهم‌خواهی بودند تا وقتی به اهداف خود نرسیدند مدام اقدام به ترک جلسات می‌کردند تا جلسه رسمیت نداشته باشد، برخی جلسات هم با ادبیاتی دور از شأن شوراییان به پایان می‌رسید که طی این مسیر، موجب نارضایتی جدی مردم از علمکرد ویلانشینان خرمشهر شده است.

محرم و دلواپسان

محرم 99 هم فرا رسید؛ محرمی متفاوت‌تر از همیشه! برپایی مراسم عزاداری امسال در شبیخون کرونا، جلوه‌ای متفاوت به خود گرفت. اگرچه برای برگزاری بهتر مراسم و حفظ سلامت و جان مردم در ستاد مبارزه با کرونا به مدیریت فرماندار مدام جلساتی با هم‌فکری تمامی متخصصان و صاحب‌نظران برگزار می‌شد، اما بودند کسانی که از این شرایط سوءاستفاده کرده و از تریبون‌های مختلف و فضای مجازی برای زیرسؤال بردن عملکرد مسئولان تلاش می‌کردند، به‌طوری‌که حتی امام‌جمعه موقت کاشمر هم از این افراد انتقاد کرد.

کرونا و سردرگمی والدین

در سال 99 چندین دانش‌آموز و معلم به کرونا مبتلا شدند، حتی یک نفر جان خود را از دست داد. والدین برای حفظ سلامت فرزندان‏شان از فرستادن عزیزان‌شان به مدرسه امتناع کردند و حتی برخی ترک تحصیل نمودند، روزهای اول همه مدیران و معلمان سردرگم بودند و نمی‌دانستند چه باید بکنند. برخی مدارس به دلیل عدم رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی تعطیل شده و برخی تذکر گرفتند. مدارس به هیچ معلم و یا دانش‌آموزی ماسک و لوازم بهداشتی نمی‌داد و عملاً سردرگمی برای والدین و دانش‌آموزان ایجاد شد.

استاندار و رفع مشکلات یک‌شبه

از روزها قبل از سفر استاندار جدید خراسان، رفت و آمد مدیران کل استان به منطقه زیادتر شده بود و به‌سرعت مشکلاتی که چندین سال منطقه از آن‌ها رنج می‌برد، بررسی شد و راهکارهای رفع آن ارائه گردید. سرانجام موعد اولین سفر استاندار جدید خراسان‌رضوی به منطقه فرا رسید.

شهرستان‌های منطقه ترشیز با سفر استاندار چندین مصوبه داشت، اما جالب اینجا بود اکثر مدیران شهرستان که همیشه عدم کارآیی خود را به گردن مشکلات و کمبودها می‌انداختند در جلسه جمع‌بندی سفر استاندار به‌صراحت اعلام می‌کردند که هیچ مشکلی در انجام کار ندارند و برای بهبود وضعیت حتی زمان اجرای پروژه را هم اعلام می‌کردند و این جای تعجب بود! البته انگار خود استاندار هم فهمیده بود زیرا در یکی از جلسات شهرستان‌های ترشیز اعلام کرد؛ برخی از این مسائل چیزی نبوده که برای رفع‏شان نیاز به مصوبه باشد. خدا کند که این مسئولان برای حفظ منصب و ترس از دست دادن صندلی ریاست از بیان مشکلات امتناع نکرده باشند.

این تنها گوشه‌ای از اخبار کاشمر در تقویم 99 بود. هستند اخبار بسیار دیگری مانند طرح ادغام مرکز آموزش عالی کاشمر، وضعیت فرودگاه و قتل جوان 13 ساله و وضعیت گردشگری و هزاران سوژه دیگر خبری که مجالی برای پرداختن به آن‌ها نیست. به هر حال ثانیه‌ها در گذراند. به چشم بر هم زدنی 30 اسفند 99 هم از راه می‌رسد. ای‌کاش  روز آخر امسال، روزشمار زندگی‌مان پر از خیروبرکت باشد.

برای سال 1400 آرزو می‌کنم بیکارها صاحب شغل شوند، مجردها ازدواج کنند، وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم بهبود پیدا کند و خلاصه بهترین‌ها را برای بهترین مردم دنیا به‌خصوص همشهریان عزیزم آرزو می‌کنم. آرزو دارم غبار غم از چهره منطقه ترشیز برود و شورونشاط به این شهرستان‌ها بازگردد. به‌خصوص دعا می‌کنم برای آن دسته از مدیرانی که دیگر توان کار کردن ندارند تا هرچه زودتر از صندلی ریاست دل بکنند و برای رفع مشکلات مردم آن را به فردی کارآمدتر بسپارند.

به قلم جواد افتخاری

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=4843
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.