• امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
پارس وی دی اس
3
به قلم لیلی قرایی ترشیزی

قطار پیشرفت ما و ترن همسایه‌ها

  • کد خبر : 9831
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۷:۲۸
قطار پیشرفت ما و ترن همسایه‌ها
صدای خاوران-در این گیر و دار یک پژوهشگر حوزه آب، با اعلام این‌که  ما با بحران تامین آب شرب به ویژه در کلان‌شهرها مواجهیم، اما مسئولین به منظور سرپوش گذاشتن بر سوء مدیریت‌ها، علاقمند به مخفی کردن بحران‌ها هستند. مدعی شد؛ "مسئولین نه تنها هشدار‌های جدی نمی‌دهند، بلکه با تاکید بر این‌که آب جیره‌بندی نمی‌شود، خیال مردم را برای مصرف بی‌رویه آب راحت می‌کنند. به طوری‌که طی چندماه اخیر همه اخبار و گزارش‌های رسانه‌های داخلی و خارجی معطوف به جنگ حماس و حوثی‌ها با اسرائیل و حمله موشکی سپاه به عراق، سوریه و پاکستان شده و  خبری از بحران‌های مرتبط با تامین آب، توسعه فرونشست و نابودی محیط زیست نیست."

قطار پیشرفت ما و ترن همسایه‌ها

در این هشت‌روز هفته در حالی شورای‌نگهبان مُهر تأیید خود را بر مصوبه افزایش سن بازنشستگی نهاد و این مصوبه را به قانون بدل کرد که چندی پیش، مرکز رصد جمعیت کشور ، میانگین سنی فوت‌شدگان را در ۹ ماهه امسال ۶۶ سال اعلام کرد؛ البته مجلسی‌ها گویا خیلی به این قضیه فکر نکردند که این طرح با زندگی، معیشت و رفاه مردم کشورمان همخوان نیست. در این میان خبرهایی هم از گوشه و کنار کشور درباره کاهش بارش‌ها مطرح شد اما اظهارات امام‌جمعه شیراز که فرمودند؛ «خشکی آسمان و انقطاع نسل نتیجه گناهانی است که ما انجام داده‌ایم؛ و اگر استغفار کنیم باران از آسمان می‌بارد و فرزندان زیاد می‌شود»؛ بدجوری نمک روی زخم مشکلات خلق‌ا… ریخت. در این میان هم روز به روز تنور انتخابات داغ‌تر شد و حتی برای افزایش مشارکت، پای ناموس هم به میان آمد که به قدر مجال این ستون بدان‌ها می‌پردازیم.

جزیره‌ای به نام ایران

در این گیر و دار یک پژوهشگر حوزه آب، با اعلام این‌که  ما با بحران تامین آب شرب به ویژه در کلان‌شهرها مواجهیم، اما مسئولین به منظور سرپوش گذاشتن بر سوء مدیریت‌ها، علاقمند به مخفی کردن بحران‌ها هستند. مدعی شد؛ “مسئولین نه تنها هشدار‌های جدی نمی‌دهند، بلکه با تاکید بر این‌که آب جیره‌بندی نمی‌شود، خیال مردم را برای مصرف بی‌رویه آب راحت می‌کنند. به طوری‌که طی چندماه اخیر همه اخبار و گزارش‌های رسانه‌های داخلی و خارجی معطوف به جنگ حماس و حوثی‌ها با اسرائیل و حمله موشکی سپاه به عراق، سوریه و پاکستان شده و  خبری از بحران‌های مرتبط با تامین آب، توسعه فرونشست و نابودی محیط زیست نیست.”

در این اوضاع و احوال که ایران حضور و نفوذ منطقه‌ای خود را به عنوان یک برگ برنده در دست داشته، چند روز قبل به دنبال حمله موشکی به مقر تروریست‌ها در خاک سوریه و یک ساختمان در اربیل، حمله‌ای به منطقه کوه سبز در بلوچستان پاکستان اتفاق افتاد، البته واکنش عراق و سوریه جالب بود. عراق با فراخواندن سفیر خود، به طور رسمی از ایران به سازمان ملل شکایت کرد و پاکستان ضمن فراخوان سفیر خود از تهران، اجازه بازگشت سفیر ایران را نداد و دست به حملات تلافی جویانه نظامی در منطقه سراوان زد؛ که به نظر بر خلاف بازی تندروها، باید از کلید زدن یک جنگ بی‌پایان با بازیگران متعدد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دوری جست. در این میان یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که “گویی خاورمیانه انبار باروت آماده انفجار است” مدعی شد؛ درحالی‌ که مسئولان ما از قطار پیشرفت صحبت می‌کنند؛ کشورهای همسایه سوار بر ترن پرسرعت بر ریل توسعه حرکت می‌کنند و این ما هستیم که در جزیره‌ای به نام ایران، پشت دیوارهای خودساخته‌، در انتظار فرداییم”.

تناقضات انتخاباتی

این روزها که شمارش معکوس تا موعد انتخابات آغاز شده و خبرهایی از رایزنی شورای ائتلاف با جبهه پایدای و سایر گروه‌های اصولگرا برای رسیدن به یک لیست مشترک برای انتخابات ۱۴۰۲ شنیده می‌شود؛ رئیس مجمع طلاب حوزه علمیه قم برای شرکت در انتخابات پای ناموس را وسط کشید و گفت: “کسانی که ناموس خود را دوست دارند برای رای دادن بشتابند! اما در این میان از تناقضات انتخاباتی نمی‌توان به راحتی گذشت به عنوان نمونه سخنگوی شورای نگهبان رسما اعلام کرد: “افراد بی‌حجاب هم می‌توانند پای صندوق‌های رای حاضر شده و از حق خود در انتخاب نمایندگان استفاده کنند و هیچ فرد و مقامی نمی‌تواند شهروندان را از این حق محروم کند”، البته به گفته یک فعال سیاسی این تناقضات وقتی جدی‌تر می‌شود که اگر همین شهروند قصد حضور در فرودگاه، اداره یا بانک و… را برای بهره‌مندی از حقوق شهروندی متعارف خود داشته باشد از حضور او جلوگیری می‌شود. هرچند تناقضات انتخاباتی، به این گزاره محدود نمی‌شود و یکی دیگر از این نمونه‌ها برخی تصمیمات سلبی شورای‌نگهبان است که عنوان شده افراد تایید صلاحیت شده، چنانچه قصد داشته باشند حوزه انتخابیه خود را تغییر دهند، صلاحیت آن‌ها دوباره باید در شورای نگهبان مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد!

تا هشت‌روز بعدی خدانگهدار

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9831
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.