• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
پارس وی دی اس
3
هشت روز هفته

تیک آبی اینستاگرام برای رئیس‌جمهور،  فیلتر برای مردم!

  • کد خبر : 8213
  • ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۹:۰۲
تیک آبی اینستاگرام برای رئیس‌جمهور،  فیلتر برای مردم!
صدای خاوران-در حالی که بعضی‌ها خبر از زمستانی سخت برای اروپای‌ها می‌دادند، زمستانی سخت در کشورمان تجربه شد به طوری که برای اولین بار در سال‌های اخیر 14 روز متوالی در آذرماه امسال پدیده وارونگی دما را داشتیم که بی‌سابقه و نتیجه فقدان سوخت استاندارد در کل کشور بود. در این شرایط در حالی که مردم به ترک شبکه‌های اجتماعی خارجی تشویق می‌شوند، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت سخت به دنبال دریافت تیک آبی پیج رئیسی در اینستاگرام بود و پیام تلخِ آن، فیلتر برای مردم و نکته تناقض آمیز ماجرا این‌که مسئولان، همزمان با استفاده از پلتفرم‌های فیلتر شده، فیلترینگ را به‌بهانه شرایط، توجیه می‌کنند.

در این هشت‌روز هفته درحالی که پرواز دلار متوقف شد اما دولت در بازار ارز با ایجاد جو روانی به افزایش قیمت‌ها دامن زد و در کنار آن توزیع سوخت غیراستاندارد در کل کشور و احتمال سوزاندن بنزین بد! توسط خودروها  به آلایندگی و وارونگی دما و افزایش دی‌اکسید گوگرد کمک کرد و درست در شرایطی که خلق‌ا… برای به دست آوردن یه لقمه نان باید بدوند، نبودِ هوا هم قوز بالای قوز است. در این میان چیزی از  راز حاتم‌بخشی بانک‌ها در پرداخت سود ۲۳ درصدی عایدمان نشد. به قدر مجال این ستون به مسائل ریز و درشت مملکت می‌پردازیم.

ادعایی از روی شکم‌سیری برای کاهش نرخ تورم

در این گیر و دار که قیمت کالاها سر به فلک کشیده و مردم در تنگناهای مالی دست و پا می زنند، یک استاد اقتصاد، ادعای تیم اقتصادی دولت سیزدهم در خصوص کاهش نرخ تورم از سال آینده را از روی شکم‌سیری دانست و گفت: عملکرد تیم اقتصادی دولت، امروز کاملا مشخص و این نرخ تورم گویای عملکرد مدیران اقتصادی کشور است. به گفته او تنها در سه هفته اخیر بیش از۳۰ درصد قیمت تمام کالاها و خدمات افزایش یافته و این وضعیت، نتیجه فعالیت کشور‌های خارجی نیست، بلکه این وضعیت دقیقا نتیجه عملکرد تیم اقتصادی دولت است. در این میان خبرهایی شنیدیم که سود سپرده بانکی در روز‌های اخیر با چراغ سبز بانک‌مرکزی تا ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده،  البته همزمان با این خبر نه‌چندان دقیق و حتی تا حدودی اشتباه، بازار شایعات هم داغ شد؛ اما بد نیست بدانید نرخ سود بانکی همچنان براساس مصوبه رسمی شورای پول و اعتبار بین هفت درصد برای سپرده‌های کو‌تاه‌مدت و ۱۷ درصد برای سپرده‌های بلندمدت دوساله محاسبه می‌شود و نرخ سود ۲۳ درصدی که در روز‌های اخیر مطرح شده، در حقیقت ابزاری است که بانک‌ها برای حفظ مشتریان خود در شرایط ویژه سراغش می‌روند.

در این میان به نظر می‌رسد جراحی اقتصادی دولت سیزدهم ناکام مانده به طوری‌که در روز‌های گذشته نرخ‌های ارز، طلا، خودرو و… یکی پس از دیگری، رکورد‌های جدیدی را ثبت کردند و به سرعت آژیر‌های خطر برای اقتصاد نابسامان کشور به صدا در آمده و گویا گوش شنوایی بدهکار این موضوع نیست که بدون پشتوانه حل مسائل سیاست خارجی، پایان تعلیق میدان سیاست در کشور، حل نارسایی‌های نقل و انتقالات ارزی، رشد اقتصادی و دسترسی به بازار‌های مالی جهانی نمی‌توان انتظار داشت؛ تورم مهار شود. هرچند بعد از دلار جهانگیری، این بار نوبت دلار فرزین است که همانند تزریق مُسکن به بیماری بدحال، شاید برای مدت زمانی کوتاه حال اقتصاد کشور را التیام‌دهد، اما بعد از پایان تاثیر مقطعی‌اش، وخامت حال او بیشتر و بیشتر خواهد شد.

زمستانی سخت برای ما، نه اروپایی‌ها!

در حالی که بعضی‌ها خبر از زمستانی سخت برای اروپای‌ها می‌دادند، زمستانی سخت در کشورمان تجربه شد به طوری که برای اولین بار در سال‌های اخیر 14 روز متوالی در آذرماه امسال پدیده وارونگی دما را داشتیم که بی‌سابقه و نتیجه فقدان سوخت استاندارد در کل کشور بود. در این شرایط در حالی که مردم به ترک شبکه‌های اجتماعی خارجی تشویق می‌شوند، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت سخت به دنبال دریافت تیک آبی پیج رئیسی در اینستاگرام بود و پیام تلخِ آن، فیلتر برای مردم و نکته تناقض آمیز ماجرا این‌که مسئولان، همزمان با استفاده از پلتفرم‌های فیلتر شده، فیلترینگ را به‌بهانه شرایط، توجیه می‌کنند.

در این گیر و دار شاهد واکنش معاون رئیس‌جمهور دولت دوازدهم به ادعای تکراری و دروغ دولت رئیسی در خصوص خالی بودن خزانه بودیم. به گفته نوبخت خزانه کل کشور، حساب رسمی دولت است و ورودی روزانه دارد و مبالغی نیز از آن خارج می‌شود و نمی‌تواند خالی باشد؛ که اگر این طور بود دولت سیزدهم چطور توانست در ماه‌های اول بدون خلق پایه پولی و ایجاد بدهی، حقوق کارمندان را پرداخت کند؟ 

وی گفت: در یک‌سال گذشته بار‌ها در این باره توضیح داده‌ام و هدف من از تکرار این توضیحات صرفا برای تنویر افکارعمومی است نه جدال‌های بی‌حاصل سیاسی. جالب این‌که  پیش از این اشاره به خزانه خالی، گرا به دشمن و نشانه ضعف تلقی می‌شد، اما امروز مسابقه‌ای در جریان است که نشان دهند نتیجه مقاومت مردم و دولت ایران در مقابل فشار حداکثری و تحریم‌های ظالمانه چیزی جز خزانه خالی نبوده است.

تا هشت روز هفته بعد، خدانگهدار

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8213
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.