• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
پارس وی دی اس
4

پیام بد بودجه 1402 برای اقتصاد ایران

  • کد خبر : 8230
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
پیام بد بودجه 1402 برای اقتصاد ایران
صدای خاوران-در این هشت‌روز هفته که باز مملکت گل‌وبلبل‏مان با بحران افت فشار گاز و سرما مواجه بود، تورنمنت فوتبالی عراق با عنوان جعلی خلیج‌عربی بدجوری خلق‌ا... را درگیر رفقای اشتباهی کشورمان کرد، به‌طوری‌که یادمان رفت دولت سیزدهم نتوانسته در دومین بودجه‌ای که به مجلس ارائه کرده، کاستی‌های پیشین را که مدعی آن بود، جبران و برطرف کند. القصه که به‌قدر مجال این ستون و حوصله شما به اتفاقات ریزودرشت در این هشت‌روز هفته می‌پردازم.

در این هشت‌روز هفته که باز مملکت گل‌وبلبل‏مان با بحران افت فشار گاز و سرما مواجه بود، تورنمنت فوتبالی عراق با عنوان جعلی خلیج‌عربی بدجوری خلق‌ا… را درگیر رفقای اشتباهی کشورمان کرد، به‌طوری‌که یادمان رفت دولت سیزدهم نتوانسته در دومین بودجه‌ای که به مجلس ارائه کرده، کاستی‌های پیشین را که مدعی آن بود، جبران و برطرف کند. القصه که به‌قدر مجال این ستون و حوصله شما به اتفاقات ریزودرشت در این هشت‌روز هفته می‌پردازم.

امان از دست رفقای اشتباهی

در این اوضاع‌واحوال بعد از این‌که در یک دو ماه اخیر رهبران چین سر از عربستان‌سعودی در آوردند و در مسائل مملکتی ما و مالکیت‏مان درباره جزایر سه‌گانه افاضات فرمودند؛ این بار شاهد برپایی تورنمنت فوتبالی در کشور عراق با عنوان جعلی خلیج‌عربی بودیم و البته که این موضوع یک مسئله ورزشی نیست و کاملاً سیاسی است!  لذا با واکنش‌های چین و روسیه و عراق و… طی چندماهه اخیر کاش مسئولان کشور دستشان بیاید که با رفقای اشتباهی مواجه‌اند. در این میان شاهد سونامی فشار اتحادیه اروپا بر کشورمان هستیم و به گفته یک کارشناس مسائل بین‌الملل این روزها ما از سه جهت با اتحادیه اروپا مشکل داریم؛ یکی مسأله برجام، دوم مسأله آژانس و دیگری حقوق بشر که همه این‌ها دست‌به‌دست هم داده تا ما را به‌شدت تحت‌فشار قرار دهند؛ رسانه‌ای شدن خبر حقوق 33 میلیونی دختر یکی از اعضای شورای‌شهر تهران، بار دیگر چالش بزرگی برای مدعیان عدالت در این سرزمین ایجاد کرد زیرا در حالی‌که یک فرهنگی با30 سال سابقه خدمت و مدرک دکترای تخصصی تنها نصف حقوق این دختر جوان و انقلابی حقوق دریافت می‌کند؛ دریافت این حقوق و حقوق‌های مشابه، ناراستی‌ها را به نمایش می‌گذارد.

بی‌تدبیری دولت، صدای خودی‌ها را هم در آورد

در این گیرودار به‌رغم تأخیر در ارسال بودجه بدون برنامه هفتم، دولت سیزدهم نتوانست در دومین بودجه‌ای که مجلس ارائه کرده، کاستی‌های پیشین را که مدعی آن بود، جبران و برطرف کند. جالب این‌که باز هم بودجه عمرانی نادیده گرفته شده و این پیام بدی برای اقتصاد ایران است. به‌ویژه آن‌که عملکرد دولت سیزدهم صدای خیلی‌ها را درآورده و حتی افراد نزدیک به این دولت و بسیاری از اصولگرایانی که پیشتر همسو با دولت بودند را نیز وادار به واکنش کرده است در واقع نابسامانی‌ها در حوزه‌های مختلف از انرژی و خودرو گرفته تا بودجه‌نویسی و گرانی کالاهای مصرفی به‌قدری زیاد است و دولت نیز چنان بی‌تدبیری از خود نشان داده که صدای خودی‌ها را هم درآورده است. در این میان عضو سابق کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت: متأسفانه تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی، بسیار ضعیف است و گزارش‌های خلاف به رئیس‌جمهور می‌دهند و بسیاری از اعضای هیئت دولت یا از ترس یا از چاپلوسی، روی به ارائه گزارش‌های نادرست به رئیس‌جمهور آورده‌اند؛ او به آقای رئیسی پیشنهاد کرد؛ یک تیم، متشکل از منتقدین به ترکیب هیئت دولت خود بیفزاید که وقتی وزرا خواستند به او گزارش دهند، گزارش از زیر دست منتقدین هم رد شده تا راستی‌آزمایی شود. به‌ عنوان‌ مثال وقتی گفته می‌شود یک‌میلیون شغل ایجاد یا یک‌میلیون و چهارصد هزار مسکن ساخته خواهد شد، خلاف واقعیت است و نباید رویکرد طوری باشد که عددسازی برای آقای رئیس‌جمهور صورت بگیرد.

این روزها که رگه‌هایی از صف‌بندی‌ها برای رسیدن به کرسی نمایندگی مجلس دوازدهم دیده می‌شود و تلاش‌هایی که علاوه بر فضای سیاسی، در بین نمایندگان دوره فعلی قابل رصد است؛ قطعی‌ و اختلالات  شبکه اینترنت کشور خیلی بودار به نظر می‌رسد؛ هرچند مسئولان کشور از شفاف‌سازی آن سرباز می‌‌زنند اما ایجاد زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی اینترنت ملی به این سادگی نیست و تأمین زیرساخت‌هایی که بتواند اینترنت ملی با آن راه‌اندازی شود، مثل چیزی که در چین و روسیه و کره‌جنوبی برپاست، نیازمند تکنولوژی ویژه است که ایران هنوز با آن فاصله دارد، البته برخی گزارش‌ها گویای آن است که ایران از چین برای پیاده‌سازی اینترنت داخلی کمک می‌گیرد. اما باید دید، در روند وصل شدن دوباره‌ اینترنت، چه تغییری در نحوه ارائه آن صورت خواهد گرفت.

تا هشت روز بعدی خدانگهدار.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8230
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.