• امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
پارس وی دی اس
20
یادداشت

نگاهی گذرا به ورزش کاشمر در سالی که گذشت!

  • کد خبر : 2707
  • ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۶:۲۷
نگاهی گذرا به ورزش کاشمر در سالی که گذشت!
با رسیدن به روزهای پایانی سال اگرچه "متولی ورزش کاشمر معتقد است؛ سال پرکاری را پشت سر گذاشته است." اما با بررسی ورزش منطقه، در رشته‌های مختلف ورزشی؛ از جمله رشته‌های رزمی، حرکتی، همگانی، پهلوانی و... متوجه موفقیت‌های بیشتر ورزش‌های رزمی می‌شویم.

با این حال فعالیت‌های منتسب به ورزش پهلوانی، معلولین و سواری نیز، قابل‌ذکر است اما در ورزش‌های گروه‌های آبی، پرورش اندام، ماجراجویانه و هوایی، کمترین فعالیت دیده می‌شود. پیشکسوتان ورزشی شهر، فوتبال را ویترین ورزش کاشمر می‌دانند. ورزشی که اگر مورد توجه ویژه قرار بگیرد خواهد توانست، پیش‌قراولی توانا برای شناسایی دیگر رشته‌های ورزشی باشد. حال‌آن‏که عمده مشکل باشگاه‌ها و تیم‌های ورزشی کاشمر، مدیریت بوده و این داستان در بسکتبال و والیبال نیز صادق است. نگاه گذرا به ورزش کاشمر به ما می‌گوید؛ سالیانی هست که آینده‌نگری از ورزش اين ديار رخت بر بسته و آتش اختلافات و سهم‏خواهی‏ها مجال جولان، به دست‌اندرکاران آن نمی‌دهد.

*هیئت‌های موفق

وضعیت هیئت‌های ورزشی شهرستان در سال 98، ثباتی چندانی نداشته، اما با توجه به فعالیت‌های چشم‌گیر هیئت‌های رزمی، جودو، کشتی، کوهنوردی، و با عنایت به نظر مسئولان، می‌توان از هیئت کوهنوردی در کنار ورزش‌های رزمی به‌عنوان پرکارترین و موفق‌ترین هیئت‌های ورزشی نام برد. هرچند در رشته‌هایی چون بسکتبال، والیبال و به‌ویژه فوتبال و فوتسال شاهد فعالیت‌های فراوانی در سطح شهرستان و استان که موجب کسب موفقیت‌هایی شده بودیم، اما در مقایسه کیفی و کسب افتخارات و نیز میزان هزینه‌های آنان، فاصله معناداری قابل‌ملاحظه است.

*ورزشکاران برجسته

ظهور پدیده دو سال اخیر شطرنج خراسان و حتی ایران، بی‌شک تمام توجه جامعه ورزش کاشمر را به خود معطوف کرده است؛ «ارنواز فخار» ستاره درخشان شطرنج کاشمر که در مسابقات و جشنواره‌های مختلف، عناوین مختلفی را کسب کرده، بی‌گمان عنوان ورزشکار برتر کاشمر در سال98 را به خود اختصاص می‌دهد. هرچند لازم است به ورزشکارانی چون ناصر محمدی قهرمان قهرمانان ورزش پرس سینه، حسین یزدان‌پناه و شیهان جلال ژیان قهرمانان مسابقات جایزه بزرگ کشوری سبک شیدوکان کاراته، اشاره نمود که در کنار بانوان پرتلاش کاشمر در رشته‌های رزمی، افتخارات زیادی برای کاشمر به ارمغان آورده‌اند.

* فوتبال و فوتسال در رأس، والیبال و بسکتبال در ابهام

فوتبال و فوتسال را باید قافله ‌سالار ورزش در ایران دانست. فوتبال و فوتسال، دو خط موازی برای بروز توانایی‌هایی است که اکثر جوامع را به خود مشغول کرده است. فعالیت این رشته در کاشمر به‌طور معمول از اواخر خردادماه و با تعطیلی مدارس آغاز گردیده و با حضور نمایندگان شهر در مسابقات استانی به انتها می‌رسد. لیگ برتر و دسته یک داخلی با حضور تیم‌های متعددی از روستاها و شهر و علیرغم مشکلاتی که با آن مواجه هستند، و جدا از کیفیت‌های متغیری که از خود نشان می‌دهند، فوتبال را زنده نگه ‌داشته‌اند. تیم‌های منطقه عارف‌آباد، فروتقه و فدافن، همواره در رأس اخبار بوده و بازیکنان مستعدی را تحویل فوتبال شهر داده‌اند. اما فوتسال کاشمر در سال 98 با بي‌مهری روبرو شد. کمیته فوتسال که مسابقات جام رمضان را با تدارک مناسبی برگزار کرد، موفق نشد مسابقات معمول هر سال، هم‏چون جام ولایت و لیگ را برگزار کند. در حقیقت مسابقات استانی و برگزاری مسابقات رده سنی را باید تنها فعالیت کمیته فوتسال در سالی که گذشت برشمرد و علیرغم فعالیت‌های مثبت این کمیته، به آن نمره قبولی نمی‌توان داد. به ‌اختصار باید اشاره کرد؛ لیگ برتر فوتبال کاشمر با حضور دوازده تیم با قهرمانی تیم فاطیمه به پایان رسید، شاهین‌شهر بچه‌ها نایب‌قهرمان لیگ برتر نونهالان استان شد، نونهالان امید آسیا در مسابقات لیگ دسته یک درخشیدند. بام کاشمر در خراسان نمایش خیره‌کننده‌ای داشت و موفقیت‌های استقلال، سپاهان و بازرگانی محمدی در لیگ برتر و دسته یک و مسابقات فوتبال نونهالان کشور نیز، نقطه پایانی بر فوتبال و فوتسال کاشمر بود. حتی درخشش بازیکنانی چون هژبری و کارگر را نیز، نباید سقف آرزوهای فوتبال کاشمر دانست.

تاریخ بسکتبال کاشمر، خالی از افتخارات نیست. هرچند این رشته با نوسانات زیادی طی طریق کرده، اما می‌توان در بین نسل‌های متفاوت از چهره‌های درخشان آن نام برد. وضعیت بسکتبال شهر با توجه به پتانسيل آن مناسب نیست. بسکتبال كاشمر در رده نونهالان و جوانان، با توجه به تمایل اندک خانواده‌ها به این رشته وضعیت مناسبی ندارد و با این وضع نمی‌توان به آینده آن امیدوار بود. در حقیقت در این شرایط امکان رسیدگی به مسائل مختلف فنی و اقتصادی هیئت وجود ندارد. کسب ارتقاء داوری درجه 2 توسط حسین اسماعیل‌زاده و عنوان قهرمانی در استان و حضور دو بازیکن شهرستان در لیگ دسته دوم کشور را می‌توان ماحصل فعالیت‌های بسکتبال کاشمر دانست.

منزوی‌ترین ورزش کاشمر به لحاظ داشتن لیگ و آکادمی، والیبال است. برگزاری مسابقات والیبال و مینی والیبال نونهالان و نوجوانان درون باشگاهی، به مناسبت هفته تربیت‌بدنی، مسابقات سنتی جام رمضان و حضور در مسابقات لیگ برتر استان، برگزاری کلاس‌های والیبال در دو بخش آقایان و بانوان، مسابقات والیبال بانوان گرامیداشت دهه کرامت و حضور بانوان در مسابقات استانی، کارنامه هیئت والیبال در سال 98 بوده است. والیبال کاشمر به لحاظ عدم پشتوانه‏سازی و کمبود آکادمی‌های فعال در این رشته، سال نسبتاً متوسطی را پشت سر گذاشته است.

*ورزش‌های باستانی در حال و هوای پهلوانی

بررسی فعالیت باشگاه‌ها و زورخانه‌های کاشمر نشان داد، این ورزش جز حال و هوای جوانمردی و گود پهلوانی، بضاعت دیگری ندارد. باشگاه‌های برق و علی‌اکبری، با آینده‌نگری بیشتری، سعی در پرورش نوجوانان و جوانان در این رشته داشته‌اند. رقابت مرشدان جوان در کنار پیشکسوتانی همچون، شیخی و رمضان‌نژاد، به‌علاوه‌ی حضور مشتاقان این رشته در گود باستانی، عمده فعالیت باستانی‌کاران بوده و درخشش حسین شیخی، حجت رمضان‌نژاد و مصطفی قادریان در نهمین جشنواره مرشدان برتر کشور و نیز قهرمانی ورزشکاران باستانی در چرخ چمنی و هنرهای فردی را می‌توان از اهم فعالیت‌های ورزش باستانی دانست.

*رشته‌های رزمی به دور از هیاهوی خبری

رزمی‌کاران کاشمر از جمله کاراته‌کارها، ورزشکاران تکواندو و جودو، سال موفقیت‌آمیزی را پشت سر نهادند. موفقیت‌های آنان در بخش آقایان و بانوان در مسابقات مختلف، نشان از فعالیت‌های به دور از هیاهوی آنان دارد. برگزاری هشتمین دوره مسابقات قهرمانی استان سبک پرفکت کیوکوشین کاراته، حضور تیم کاراته کاشمر در مسابقات سبک  شین کیوکوشین قهرمانی استان خراسان‌رضوی، هم‏چنین شرکت در مسابقات قهرمانی کشور در اراک، درخشش علیرضا هنرور، علی اصلاحی، شیهان جلال ژیان، رسول میرزایی و باربد فلاح در مسابقات قهرمان کشوری و شرکت در مسابقات استانی و کشوری و ده‌ها مسابقه دیگر، نشان از فعالیت فراوان رزمی‌کاران کاشمر در سال 98 دارد.

*دومیدانی و مهجوریت

با وجود مربیانی چون علیرضا اسحاق‏خانی و جواد نوروزی، انتظار بیشتری از دومیدانی کاشمر می‌رود. پیشینه این ورزش با حضور مردانی چون رضا تقی‌پور و بسیاری از نام‌آوران دهه‌های گذشته، وضعیت کنونی را تا حدودی مورد سؤال قرار داده است. کسب مقام قهرمانی مسعود دمساز در مسابقات دو صحرانوردی رده سنی جوانان قهرمانی استان، حضور میثم رضایی و جواد نوروزی که در مسابقات دوومیدانی قهرمانی استان و کسب عناوین استانی، شرکت دومیدانی کار شهر در مسابقات دوی صحرانوردی خراسان‌رضوی در مشهد، این هیئت را با توجه به اهمیت آن رشته، کم فعالیت نشان داده است.

*دیگر ورزش‌ها

سوارکاری کاشمر در سال‌ 98 با شناختن اعضای هیئت خود و با اتکا به معدود ورزشکاران این رشته و تجربه رضا صفرنژاد برنامه‌هایی برای آینده تدوین کرده است. بوکس شهرستان با وجود علاقه‌مندان فراوانی که دارد، به لحاظ نداشتن مکان مناسب جهت تمرین ورزشکاران این رشته در فقر به سر می‌برد. “سالن بدون امکانات 22بهمن در شأن بوکس کاشمر نیست.” با این وجود تیم بوکس شهرستان کاشمر با شرکت چهار بوکسور در رقابت‌های استانی، توسط محمد شاکری و ناصر محمدی موفق به کسب مقام گردید.

*بانوان و کمبود امکانات

سهم بانوان از ورزش و امکانات آن در مقایسه با مشارکت آنان در مسائل گوناگون اجتماع و ظرفیت بالای زنان کشور، ناچیز است. شرایط ویژه ورزشی بانوان در کشور و اقبال روزافزون زنان به ورزش، پرداختن به موضوع را ظریف‌تر و حساس‌تر کرده است. شاید عمده فعالیت ورزشی بانوان کاشمری را بتوان در ورزش‌های رزمی و دفاع شخصی جستجو کرد. رشد باشگاه‌های این رشته بیانگر این واقعیت است. با این وجود بانوان کاشمر در رشته‌های ورزشی بدمینتون، والیبال، شنا و نجات‌غریق، هفت‌سنگ، دومیدانی، ورزش صبحگاهی، ژیمناستیک، كراسفيت، طناب‏زنی، دارت و هولاهوپ و به‌ویژه شطرنج، فعالیت‌هایی داشته و در این میان، کسب افتخارات توسط کاراته‌کارها و تکواندوکارانی چون سوگند مصدق، فاطمه وكيلى، معصومه یوسفی زارع و مهناز گل‌محمدی مورد توجه بوده است. هم‏چنین حضور مژده شافعی و فاطمه مشهدی، “داوران فوتبال کاشمر،” در مسابقه فوتسال بانوان استان و کسب مقام اول توسط مهدیه طاهری در مسابقات هفت‌سنگ سرعتی نیز از جمله افتخارات بانوان در سال 98 به شمار می‌رود.

*امکانات و سالن‌های ورزشی نامطلوب

ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی کاشمر، در پایین‌ترين درجه، به لحاظ کیفی و مدیریتی قرار دارند. اماکنی که سال‌به‌سال فرسوده‌تر شده و با این وجود اجاره‌بهای آن برای ورزشکاران، غیرمتعارف و بسیار بالاتر از امکانات آن است. سالن‌های انقلاب، چمران، امام علی ع، و چندین سالن بزرگ و کوچک دیگر، از کمترین امکانات لازم برخوردارند. هرچند به همت نماینده منطقه و بخش خصوصی، تغییراتی در سالن انقلاب به لحاظ ایمنی و امکانات صورت گرفته، اما هرگز تبدیل به سالنی استاندارد جهت مسابقات داخلی و استانی نشده است. عدم رضایت اکثر نمایندگان حاضر در مسابقات استانی نیز، گواه بر این مدعاست. وضعیت چمن استادیوم آزادی که سالیانه پذیرای مسابقات داخلی و استانی در هر رده‌ای است نامطلوب بوده و زیرساخت مناسبی ندارد. وضعیت زمین انقلاب نیز مناسب نیست و با توجه به حجم زیاد تمرینات تیم‌های مختلف، شاهد تخریب آن در انتهای سال و عدم بازسازی مناسب در سال جدید هستیم. با وجود احداث اماکن ورزشی مختلف در سال‌های اخیر، و نیز احداث زمین‌های روباز ورزشی در مناطق روستایی و هم‏چنین تأمین بودجه بازسازی در خصوص بعضی از آنان، نمی‌توان نمره قبولی در این مورد به ورزش کاشمر در سالیان اخیر داد. احداث مجموعه ورزشی بزرگی که بتواند نیاز ورزشکاران شهر را برآورده نماید از ضروریات به نظر می‌رسد.

*نگاهی به آینده

آینده ورزش کاشمر، با توجه به نیروی عظیم انسانی و جمعیت فعال آن، بی‌گمان روشن خواهد بود. این نیروی بالقوه که با همت و غیرت مردان و زنان منطقه، دست به کارهای بزرگی زده‌اند، مطالبات فراوانی از مسئولین شهر دارند. در حقیقت رسیدن به حداقل‌ها با تغییر نگاه و روش ممکن خواهد بود. متأسفانه تغییرات سیاسی هر منطقه، منجر به تغییرات مدیریتی می‌شود، اما هیچ‌گاه روش‌ها و ایده‌های تازه، جایگزین سنت‌گرایی موجود نشده است. فتاحی مدیرکل ورزش و جوانان استان نوید تخصیص اعتباراتی جهت رفع نواقص سالن‌های کاشمر داده و شروع عملیات خانه ورزش در ضلع غربی مجموعه انقلاب، و نصب دکل‌های استادیوم آزادی را می‌توان، آغاز راهی دانست که در صورت اعتماد به آن و شفافیت‌سازی در مسائل مختلف، بتوان به آینده ورزش کاشمر امیدوار شد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=2707
  • نویسنده : حسن صانعی پور
  • منبع : آوای کاشمر
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.