• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
پارس وی دی اس
3

تولیدات زنبورداران روی دست‏شان مانده است

  • کد خبر : 10247
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
تولیدات زنبورداران روی دست‏شان مانده است
صدای خاوران-زنبوردار باسابقه، عسل تقلبی را مهم‌ترین درد این صنعت مهم عنوان کرد و گفت: متأسفانه تولید عسل تقلبی از شکر زیاد شده و با حمایت مسئولان از این تولیدکنندگان، عسل طبیعی و باکیفیت ضربه خورده است. صابری با اشاره به این‏که هم‌اکنون در این مجموعه چهار نفر به‌صورت اشتغال مستقیم و 9 نفر به‌صورت غیرمستقیم همکاری دارند که طی 33 سال زنبورداری فقط10میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده‌ام؛ گفت: اگر قرار است تسهیلاتی برای اشتغال پرداخت شود باید به افراد باتجربه برای توسعه و اشتغال‌زایی بیشتر اختصاص یابد چون جامعه از تعداد زنبورداران اشباع‌شده که با حمایت از زنبورداران فعال علاوه بر اشتغال‌زایی بیشتر، اقتصاد پایداری را نیز رقم خواهد زد.

 

یکی از زنبورداران باسابقه و تولیدکننده عسل طبیعی منطقه کاشمر گفت: عدم توزیع نهاده‌های یارانه‌ای مانند شکر و دارو از طریق تعاونی‌ها، کمبود داروهای ارگانیک و عدم دسترسی زنبوردار به آن، وجود داروهای تقلبی، نبود صنایع فرآوری و بسته‌بندی و عدم‌حمایت مناسب بیمه از جمله مشکلاتی است که زنبورداران این روزها با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند. گرچه چندین سال است در کار زنبورداری مشغول هستم و تا سال قبل همه را تشویق به این کار می‌کردم، ولی الان می‌گویم کشور از این شغل اشباع‌شده و به سمتش نروند.

“علی‌اصغر صابری” زنبوردار نمونه شهرمان که از سال1370 با آموزش در کلاس‌های جهادکشاورزی و خرید 3 کندوی عسل کار خود را شروع کرده است؛ گفت: در بازار پرتلاطم فروش که خرید کاهش‌یافته، باید اوضاع مالی خوبی داشته باشیم تا بتوانیم با نگه‌داری عسل به‌مرور زمان محصول را به بازار ارائه دهیم.

وی با اشاره به این‏که هرساله عسل راحت به فروش می‌رسید و سرمایه به‌موقع برگشت داشت؛ افزود: متأسفانه افرادی هستند علی‌رغم این‏که عسل امسال روی دست‏شان مانده، عسل پارسال را هم هنوز به فروش نرساندند.

این زنبوردار عنوان کرد: باغ‌ها و مزارع کشور متکی به زنبور هستند، قطعاً اگر زنبور گرده‌افشانی نکند تولیدات غذایی از طریق کشاورزی به خطر می‌افتد.

این زنبوردار باسابقه، عسل تقلبی را مهم‌ترین درد این صنعت مهم عنوان کرد و گفت: متأسفانه تولید عسل تقلبی از شکر زیاد شده و با حمایت مسئولان از این تولیدکنندگان، عسل طبیعی و باکیفیت ضربه خورده است.

صابری با اشاره به این‏که هم‌اکنون در این مجموعه چهار نفر به‌صورت اشتغال مستقیم و 9 نفر به‌صورت غیرمستقیم همکاری دارند که طی 33 سال زنبورداری فقط10میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده‌ام؛ گفت: اگر قرار است تسهیلاتی برای اشتغال پرداخت شود باید به افراد باتجربه برای توسعه و اشتغال‌زایی بیشتر اختصاص یابد چون جامعه از تعداد زنبورداران اشباع‌شده که با حمایت از زنبورداران فعال علاوه بر اشتغال‌زایی بیشتر، اقتصاد پایداری را نیز رقم خواهد زد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10247
  • نویسنده : معصومه تقوی
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.