• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
پارس وی دی اس
9
با حضور مدیرکل بهزیستی

کمپ معتادان متجاهر و مرکز حرفه‌آموزی معلولین ذهنی در کاشمر افتتاح شد

  • کد خبر : 7573
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۱۴
کمپ معتادان متجاهر و مرکز حرفه‌آموزی معلولین ذهنی در کاشمر افتتاح شد
صدای خاوران-مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی اظهار کرد: کوتاهی‌هایی که در سطح جامعه برای کمک به درمان و توانمندسازی معتادان اتفاق می‌افتد؛ موجب مشکلاتی در سطح جامعه می‌شود.

هم‌زمان با هفته دولت با حضور مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی، فرماندار، امام‌جمعه و مسئولین ادارات و نهادها، ساختمان تخصصی کمپ معتادان متجاهر و مرکز حرفه‌آموزی معلولین ذهنی پسر بالای 14 سال در کاشمر افتتاح شد.

مسعود فیروزی در مراسم افتتاح کمپ معتادان متجاهر کاشمر طی سخنانی افزود: اگرچه معتادین متجاهر و کارتن‌خواب‌ها درصد کمی از جامعه را تشکیل می‌دهند اما حضور آن‌ها در سطح شهر و جامعه آثار مخربی داشته و چهره نازیبایی را به وجود می‌آورد.

وی با تأکید بر این‏که باید نسبت به پیشگیری از اعتیاد و صیانت و نگهداری از افراد درمان شده، بیشتر توجه کنیم؛ عنوان کرد: وجود حتی یک درصد پدیده‌های زشت هم می‌تواند دغدغه فکری برای جامعه ایجاد کند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی اظهار کرد: متأسفانه هنوز جوامع در سطح کشور و جهان به این سطح از بلوغ نرسیده‌اند تا خطاها و اشتباهاتی که افراد در برهه‌ای از زندگی مرتکب شدند را به‌عنوان برچسب روی پیشانی آن‌ها نچسبانند.

فیروزی با انتقاد از این‏که این نوع نگاه جامعه به معتادین موجب شده تا آخر عمر هیچ راهی برای ترقی، سالم‌سازی و پیشرفت خود نداشته باشند، بر فرهنگ‌سازی و تغییر نگاه جامعه توسط رسانه‌ها تأکید کرد و گفت: علی‏رغم این‏که برخی پاک‌شده و به جامعه برگشته‌اند اما گاه نزدیک‌ترین افراد به یک معتاد، حاضر به حمایت از او نیست و این موجب می‌شود به دلیل مشکلات پیش رو، او مجدد به همان مسیر قبلی برگردد.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی اظهار کرد: کوتاهی‌هایی که در سطح جامعه برای کمک به درمان و توانمندسازی معتادان اتفاق می‌افتد؛ موجب مشکلاتی در سطح جامعه می‌شود.

وی عنوان کرد: هرچند به‌جای این‏که در مناسبت‌ها مراکز کمپ معتادین و آسیب‌های اجتماعی افتتاح کنیم باید به‌عنوان یک دستاورد نظام و انقلاب یک مرکز ماده 16، مرکز کودکان کار خیابانی، مرکز زنان آسیب‌دیده و… را پلمب نمائیم اما چون آسیب‌های اجتماعی جزئی از جوامع هستند؛ باید تلاش کرد که نرم جمعیت این مراکز به حداقل ممکن برسد.

فیروزی گفت: علیرغم این‏که 23 مرکز ماده 16 ترک اعتیاد استان که اکنون حدود 5500 نفر در آن‌ها نگهداری می‌شوند هیچ‌گونه مجوزی نداشتند اما با توجه به شرایط ویژه استان به‌خصوص وسعت، میزان حاشیه و هم‌مرزی با کشورهای همسایه برای 23 مرکز مجوز اخذ شد.

وی خاطر نشان کرد: چون این مراکز مجوز و شناسنامه‌ای نداشتند در زمان بروز حوادث و اتفاقات، مسئول آن‌ها مشخص نبود و این موجب بروز مشکلاتی می‌شد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان کاشمر در حاشیه این مراسم عنوان کرد: افتتاح فاز اول ساختمان تخصصی کمپ معتادان متجاهر شهرستان باهدف ساماندهی معتادان متجاهر راه‌اندازی شده است و در فازهای دیگر برنامه حرفه‌آموزی و توانمندسازی در برنامه این کمپ است.

اعظم حسن‌زاده افزود: در استان 23 مجوز برای این نوع کمپ‌ها اخیراً صادرشده که آخرین مجوز کمپ تخصصی معتادان متهاجر شهرستان کاشمر صادر شد.

وی تصریح کرد: این مرکز با ظرفیت 100 نفر راه‌اندازی شده و امکان سم‌زدایی، حرفه‌آموزی و توانمندسازی جهت این بیماران را مهیا می‌نماید.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر با بیان این‏که چرخه حرفه‌آموزی و در راستای توانمندی معلولین ذهنی کامل شده است و نیاز به حمایت همه‌ی ارگان‌ها دارد؛ گفت: بهزیستی جهت راه‌اندازی کمپ مذکور مبلغ یک میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه از محل ماده 18 و مبلغ 300 میلیون تومان تبصره 16 تخصیص داده ولی بخش خصوصی بیش از سه میلیارد تومان هزینه نموده است.

حسن‌زاده افزود: یکی دیگر از پروژه‌های افتتاح شده در هفته دولت امسال مرکز حرفه‌آموزی معلولین ذهنی پسر بالای 14 سال در این شهرستان است.

وی عنوان کرد: این مرکز وظیفه‌ی توانمندی معلولین ذهنی پسر را در زمان‌بندی و مراحل مشخص بر عهده دارد.

وی با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته مرکز حرفه‌آموزی دختران معلول در کاشمر راه‌اندازی شد؛ گفت: هم‌اکنون چرخه‌ی  توانمندی معلولین ذهنی در شهرستان کامل شده است.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7573
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.