• امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
پارس وی دی اس
4
مدير شرکت کاويان پرواز شرق:

کساني مي‌توانند به مردم خدمت کنند که بي‌نياز باشند

  • کد خبر : 8996
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
کساني مي‌توانند به مردم خدمت کنند که بي‌نياز باشند
صدای خاوران-کاوياني با بيان اين‌که بعد از به نتيجه رساندن فرودگاه، ساخت هتل نگين کاشمر در بلوار سيدمرتضي و ساماندهي آبگرم خليل‌آباد جزء برنامه‌ها بود، گفت: متاسفانه عليرغم اين‌که تمامي طرح‌ها و نقشه‌ها آماده است، اما هيچ‌کدام از مسئولان حمايتي تا به امروز نکرده‌اند. مدير شرکت کاويان پرواز شرق با اشاره به اين‌که در زمان شهردار قبلي موافقت با احداث باند دوم در کنار باند فعلي اعلام و تفاهم‌نامه به امضاء رسيد، اما شوراي‌شهر قبلي مخالفت نمود؛ گفت: براساس تفاهم‌نامه صورت گرفته قرار بر اين بود هر زمان که فرودگاه به هر دليلي به فروش برسد، آنچه که شهرداري هزينه نموده به قيمت روز دريافت کند که در واقع هيچ ضرري نمي‌کرد.

«فرودگاه کاشمر» اولين فرودگاه فوق سبک بخش خصوصي کشور است که با تلاش و پشتکار «کاپيتان محمدرضا کاوياني» عمليات ساخت آن از اسفند سال 1393 در زميني به مساحت 17 هکتار و با ساخت برج مراقبت، آشيانه و ساختمان اداري با دو هزار مترمربع زيربنا و باند پرواز آغاز و در سال 1395 به‌طور رسمي افتتاح شد و با گرفتن کد OIMQ از سوي سازمان جهاني بين‌المللي هوايي، اين فرودگاه در تمام دنيا به رسميت شناخته شد. با پيگيريهاي مدير شرکت کاويان پرواز شرق، پس از مدتي مجوز فرود هواپيماهاي نيمهسنگين براي اين فرودگاه صادر و توانست بهترين زيرساخت را براي مواقع بحراني، صادرات محصولات به ساير نقاط کشور ايجاد کند، اما متأسفانه در اين بين نه‌تنها مسئولان منطقه ترشيز به‌خصوص شهرستان کاشمر هيچگونه حمايتي نداشتند، بلکه حتي نامههاي مسئولان کشوري که براي حمايت، دستوراتي داده بودند اعتباري نداشت.

مدير شرکت کاويان پرواز شرق در همين خصوص گفت: در مردادماه 1398 براي نخستين‌بار يک هواپيماي شش‌نفره نيروي انتظامي جمهورياسلامي ايران چندين مرتبه و در آذر سال 1400 هواپيماي جت فالکن 900 آشيانه جمهوري اسلامي ايران دو مرتبه که بار دوم هواپیمای دکتر قاليباف رئيس مجلس شوراي‌اسلامي در اين فرودگاه به زمين نشست.

محمدرضا کاوياني افزود: اگرچه هواپيماي هر مسئول کشوري که در اين فرودگاه به زمين نشسته و يا بازديدي داشتهاند به‌صورت مکتوب در حمايت از اين فرودگاه دستوراتي دادهاند، اما تاکنون حتي يککدام از آن‌ها عملي نشده است.

وي با انتقاد از عدم‌حمایت مسئولان از اين حجم سرمايهگذاري صورت گرفته در منطقه گفت: با توجه به اينکه ساخت هر نوع فرودگاه از سال گذشته ممنوع شده است، ميتوان از اين پتانسيل که از سال‌ها قبل در کاشمر ايجاد شده براي منطقه بهترين استفاده را کرد.

مدير شرکت کاويان پرواز شرق با اشاره به اين‌که جانمايي اين فرودگاه کارشناسي شده و تمامي زيرساخت‌هاي لازم براي فرود هواپيماها فراهم شده است، عنوان کرد: برخلاف فرودگاه شهيدمدرس که به گفته جناب آقاي نيک‌بين، نماينده محترم که در مسير سيلاب قرار دارد، خوشبختانه این فرودگاه در مسیر سیل و رودخانه نیست.

وی با بیان این‌که نمی‌دانم چرا مسئولان حاضر نيستند از اين موقعيت به وجود آمده به نفع مردم منطقه استفاده کنند، اظهار کرد: کسانی می‌توانند به مردم خدمت کنند که خودشان بی‌نیاز باشند، هرچند من ادعای بی‌نیازی نمی‌کنم اما آن زمان به میزان لازم سرمایه داشتم که فرودگاه را با سرمایه شخصی احداث کنم.

کاویانی خاطر نشان کرد: امیدوار بودم به‌جز حمایت‌های معنوی و تشویقی مسئولان، از حمایت‌های مالی نیز بهره‌مند شوم و بتوانم این مکان را از فرودگاه سبک و آموزشی به فرودگاهی با استانداردهای لازم برای حمل کالا و مسافر ارتقاء دهم. هرچند در این مسیر پاداش خود را با حمایت‌های مردمی و لبخند و مهرشان گرفته‌ام.

وی با بیان این‌که هرچند مجموعه پروازی کاویان شرق به معنای حقیقی توسط بخش خصوصی پایه‌گذاری شده، اما برخلاف تمامی نقاط کشور که مسئولان به کمک بخش خصوصی می‌روند، در این شهر کسی به کمک من نیامد، افزود: چرا در این شهر وام‌های کلان دولتی فقط به افرادی خاص تعلق می‌گیرد و تاکنون با پرداخت ریالی تسهیلات به شرکت هوانوردی کاویان پرواز موافقت نکرده‌اند؟

مدير شرکت کاويان پرواز شرق با تأکید بر این‌که احیاء و گسترش این فرودگاه تضمین‌کننده امنیت ملی و رفاه شهروندان را در پی‌دارد، گفت: اگر با من مشکلی دارند نباید اصل کار را زیر سؤال ببرند، لااقل برای عمران و اعتبار و توسعه شهر اقدام شایسته‌ای را انجام دهند.

وی با اشاره به این‌که اگر همین فرودگاه را به خصولتی‌ها واگذار کنم در کوتاه‌ترین زمان راه‌اندازی خواهد شد؛ تصریح کرد: طی این سال‌ها تمام توان و سرمایه خود را به کار گرفته‌ام تا خدمتی ارزنده به همشهریان عرضه کنم و کارآفرینی جدیدی را در منطقه راه‌اندازی نمایم درصورتی‌که می‌توانستم سرمایه‌ام را در مسیرهای دیگر با درآمد تضمین‌شده ببرم.

کاویانی عنوان کرد: هرچند نماینده مردم پیشنهاد واگذاری این فرودگاه را به یکی از نهادهای دولتی برای تبدیل  آن به مرکز آموزشی داده‌اند، اما سال‌هاست این مسیر را خودمان پیموده‌ایم و از سال 1394 فرودگاه آموزشی است.

وي با بيان اينکه در سال 1397 مجوز طرح توسعه فرودگاه را دريافت و موافقت لازم از سوي دکتر آخوندي وزير وقت راه و شهرسازي و عابدزاده مدیرکل سازمان هواپيمايي کشوري صورت گرفته است، عنوان کرد: آن زمان مجوزها بر اساس (CAT2A) دريافت می‌شد.

کاوياني با اشاره به اينکه همان زمان 77 هکتار از منابع طبيعي براي طرح توسعه به ما واگذار شد، تصريح کرد: متاسفانه هر دولتي که روي کار ميآيد به اقدامات دولت قبلي مخالفت کرده، و مسئولان مربوطه دولت جديد عليرغم دستوراتي که قبلاً صادرشده، با طرح توسعه مخالفت می‌کنند.

وي با بيان اينکه به‌سختی توانستيم مجوزهاي لازم را مجدد دریافت کنیم، بيان کرد: با افزايش هزار متر به طول باند، هواپيماهاي ATR (هواپيماهاي 75 نفره مسافربري) امکان نشست و برخاست دارند، ولي اگر حتي اين اتفاق نيفتد همين الان هواپيماي 50 نفره ميتواند از باند اين فرودگاه استفاده نمايد.

وي با اشاره به اينکه هم‌اکنون طول باند اين فرودگاه 1500 متر است، گفت: اگر بخواهيم هواپيماهاي 55 نفره در فرودگاه کاشمر به زمين بنشيند به طول باند 2400 متر نياز داريم که هم‌اکنون 1500 متر آن موجود است و فقط 900 متر ديگر بايد اضافه شود.

کاوياني خاطر نشان کرد: طرح توسعه فرودگاه بر اين اساس گرفته شده که باند فعلي براي تاکسي‌وي و باند ديگري به‌موازات باند فعلي ايجاد شود که تمامي نقشه‌هاي موردنیاز آن تهيه و به تائيد رسيده است.

وي با بيان اينکه تاکنون حتي يک‌ريال از تسهيلات دولتي استفاده نکرده و همه شخصي بوده است، گفت: اکنون که اين شهر به لحاظ زيرساخت‌هاي جاده‌اي و ريلي وضعيت مناسبي ندارد، اي‌کاش مسئولان براي پيشرفت منطقه از اين موقعيت به وجود آمده استفاده بيشتري ميکردند.

کاوياني با بيان اينکه اگر مسئولان من را معطل نميکردند تاکنون خودم باند 3 کيلومتر را احداث کرده بودم، گفت: اگر امروز نياز به تسهيلات دارم چون سال‌ها من را پشت دربهاي بسته نگه داشته و جواب نامهها را نميدادند که متاسفانه با گراني مواجه شدم، وگرنه نيازي حتي به يک ريال کمک دولت نداشتم.

وي با بيان اينکه اگر با درخواست تسهيلات موافق کنند، ميتوانم فرودگاه سبک آموزشي را با استانداردهاي لازم براي حمل کالا و مسافر به سرانجام برسانم، افزود: متاسفانه هزينههاي دریافت مجوز، بسيار بيشتر از هزينه ساخت فرودگاه است.

کاوياني تصريح کرد: اگرچه در همه استانها و شهرستانها دولت به کمک بخش خصوصي آمده و حمايتهاي لازم را داشته است، اما در اين شهر حتي يک نفر به‌جز وعده و وعيد حمايتي نکرده است.

مدير شرکت کاويان پرواز شرق با اشاره به اينکه براي دريافت تسهيلات به‌تمامی بانکها، مسئولان و نماينده مردم در مجلس نامه نوشتهام، ولي جوابي دريافت نکردهام؛ گفت: احياء و گسترش اين فرودگاه تضمین‌کننده امنيت ملي و رفاه شهروندان را در پي دارد.

وي افزود: با توجه به اين‌که کاشمر بر روي گسل درونه است و هر خطري ممکن است کاشمر را تهديد کند، اگر خدای‌نکرده هر اتفاقي از جمله زلزله براي اين شهر بيفتد، تنها راه ارتباطي همين فرودگاه خواهد بود.

کاوياني با بیان این‌که آمادگي جهت واگذاری فرودگاه براي استقرار اورژانس هوايي به طور رايگان را اعلام نمودهام، گفت: متاسفانه حتي حاضر به فراهم کردن زيرساخت‌ها نشدند، درصورتی‌که تمامي شهرهاي اطراف داراي اورژانس هوايي هستند.

وي گفت: شک نکنيد اگر اين فرودگاه به بخش خصوصي واگذار شود، مسئولين در کمترين زمان ممکن به طور کامل آن را راه‌اندازي خواهند کرد.

وي افزود: من براي خدمت به همشهريانم و ايجاد اشتغال و کارآفرینی تمام توان و سرمايه خود را به کار گرفتهام، درصورتی‌که اگر اين مبلغ را در جاي ديگري سرمايهگذاري ميکردم به‌مراتب سود بسيار بيشتري نصيبم ميشد.

کاوياني با بيان اينکه تمامي مجوزهايي که از قبل گرفتهام داراي اعتبار هستند، گفت: اکنون با حمايت و تخصيص اعتبار ميشود اين مکان را به فرودگاه مسافربري و باربري تبديل نمود.

وي با اشاره به اينکه هواپيماي رئيس مجلس شوراياسلامي براي مراسم10آذرماه دوسال قبل در همين فرودگاه به زمين نشست و براي حمايت قول‌هايي را دادند، گفت: متاسفانه وقتي براي پيگيري همان قول‌ها و نامهها به تهران رفتم، حتي اجازه ملاقات به من ندادند و هيچکدام از آن نامهها هم به نتيجه نرسيد.

مدير شرکت کاويان پرواز شرق خاطر نشان کرد: اين بدقوليها و بدعهدي‌ها موجب شده که شش هواپيما را بفروشم، 27 کارمند بيکار شوند و اکنون به معناي واقعي فرودگاه تعطيل شده است.

وي با اشاره به اينکه در حال حاضر براي توسعه هرچه بيشتر اين فرودگاه بودجه کافي را نداريم، از مسئولان کشوري خواست با توجه به آماده بودن زيرساخت‌هاي موجود بودجه لازم براي اين مهم را اختصاص دهند.

کاوياني با بيان اينکه بعد از به نتيجه رساندن فرودگاه، ساخت هتل نگين کاشمر در بلوار سيدمرتضي و ساماندهي آبگرم خليلآباد جزء برنامه‌ها بود، گفت: متاسفانه عليرغم اينکه تمامي طرحها و نقشه‌ها آماده است، اما هيچکدام از مسئولان حمايتي تا به امروز نکردهاند.

مدير شرکت کاويان پرواز شرق با اشاره به اينکه در زمان شهردار قبلي موافقت با احداث باند دوم در کنار باند فعلي اعلام و تفاهمنامه به امضاء رسيد، اما شورايشهر قبلي مخالفت نمود؛ گفت: براساس تفاهمنامه صورت گرفته قرار بر اين بود هر زمان که فرودگاه به هر دليلي به فروش برسد، آنچه که شهرداري هزينه نموده به قيمت روز دريافت کند که در واقع هيچ ضرري نميکرد.

وي با بيان اينکه انجام عمليات صفر تا100 باند دوم فرودگاه با اعتباري بسيار کمتر از 100 ميليارد تومان براي شهرداري هزينه دارد؛ اظهار کرد: حاضرم اگر يک سوم پولي که در اين فرودگاه سرمايهگذاري کردم را بدهند، تمامي اين مکان را براي شهر و مردم کاشمر سند بزنم.

کاوياني در پايان گفت: اگر 200 ميليارد تومان به اين فرودگاه تسهيلات داده شود تمامي مشکلات رفع مي‌شود و طي 1.5 سال طرح را به سرانجام رسانده و هواپيماهاي ATR (هواپيماهاي 75 نفره مسافربري) خواهند توانست در کاشمر به زمين بنشينند.

 

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8996
  • نویسنده : زهرا افتخاری ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.