• امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
پارس وی دی اس
2

کاشمر خشک شد؟!

  • کد خبر : 8734
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۵۷
کاشمر خشک شد؟!
صدای خاوران-اصغرزاده اظهار کرد: به دلیل تغییر اقلیم دمایی که تاکنون کمتر تجربه کرده‌ایم را پیش رو خواهیم داشت و شاهد پیوستگی دماهای حدی زیادی خواهیم بود.

رئیس اداره هواشناسی کاشمر گفت: 100 درصد مساحت شهرستان کاشمر در خشکسالی قرار دارد.

علی اصغرزاده خاطر نشان کرد: با تحلیل آماری دما و بارش شهرستان کاشمر در فصل زراعی جاری تا نیمه خردادماه 1402می‌توان به ثبت بارش تجمعی 106 میلیمتری کاشمر اشاره کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد افزایش بارش را نشان می‌دهد.

وی همچنین افزود: در مقایسه با دوره آماری بلندمدت، بارش‌های تجمعی در فصل زراعی جاری تا نیمه خردادماه امسال 42 درصد کاهش داشته است.

رئیس اداره هواشناسی کاشمر بیان کرد: بر اساس تحلیل‌ها در همین دوره آماری فصل زراعی، متوسط بارش استان 108 میلیمتر ثبت شده است که کاشمر تقریباً با میانگین استان برابری می‌کند.

وی با اشاره به وضعیت موجود خاطر نشان کرد: تغییرات اقلیمی که به دنبال آن موجب تغییر در نظم بارش‌ها و افزایش دما و کاهش بارندگی شده است در منطقه ترشیز به خصوص در شهرستان‌های کاشمر و خلیل‌آباد نتایج آن بسیار مشهود است.

اصغرزاده در همین خصوص اظهار کرد: تغییرات اقلیمی موجب شده تا متوسط بارش10سال اخیر کاشمر به 155 میلیمتر برسد که نسبت به دوره آماری بلندمدت 18درصد کاهش بارش را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که طی10سال گذشته دشت کاشمر همواره در شرایط خشکسالی قرار داشته است، بیان کرد: از ابتدای فصل زراعی تا نیمه خرداد امسال کاشمر متوسط دمای 14.8 درجه سانتیگراد بالای صفر را تجربه کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 دهم گرم‌تر و نسبت به دوره آماری بلند مدت 1.3 دهم گرمتر است.

رئیس اداره هواشناسی کاشمر در ادامه به وضعیت بارش‌های مؤثر اشاره کرد و گفت: امسال نسبت به سال قبل بارش‌ها نسبتاً مؤثرتر بودند، به طوری که به سمت روزهای پایانی سال شیب پیدا کرده و از نیمه دی‌ماه به بعد بارش داشتیم.

وی با اعلام این‌که بارش مناسب و مؤثری در روزها و ماه‌های آینده نخواهیم داشت و اگر هم باشد بسیار محدود هستند، از افزایش دما در تیر و مرداد خبر داد و گفت: در این دو ماه حدی دمایی به 43 درجه سانتیگراد خواهد رسید.

اصغرزاده اظهار کرد: به دلیل تغییر اقلیم دمایی که تاکنون کمتر تجربه کرده‌ایم را پیش رو خواهیم داشت و شاهد پیوستگی دماهای حدی زیادی خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8734
  • نویسنده : سعید علیخانی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.