• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
پارس وی دی اس
18

کاشمر؛ مهد تعزیه‌خوانی کشور

  • کد خبر : 2184
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
کاشمر؛ مهد تعزیه‌خوانی کشور
یک پژوهشگر تعزیه در کاشمر گفت: با توجه به تاریخچه هنر تعزیه‌خوانی، از کاشمر می‏توان به‌عنوان مهد تعزیه در کشور نام برد.

محمد ناصری گفت: اکنون در کشور دو شهر وجود دارد که در یونسکو به‌عنوان پایه‏های اصلی تعزیه در ایران ثبت شده که یکی کاشمر و دیگری تفرش است.

محمد ناصری با اشاره به تاریخ تعزیه‌خوانی در منطقه کاشمر افزود: بر اساس پژوهش‎های انجام شده و جستجو در اسناد مختلف، سندی به دست آمده که در روستای فدافن تعزیه‌خوانان آن 400 سال قبل نامه‎ای را به مراجع تقلید آن زمان در نجف می‎نویسند مبنی بر این‌که پولی که مردم در زمان اجرای تعزیه‌خوانی بر روی پارچه و یا کاسه‏ای که در زمان اجرا دور می‏دهند می‎ریزند می‏توان در امور زندگی خرج کرد و یا فقط باید در راه تعزیه امام حسین(ع) هزینه شود.

وی اظهار کرد: 400 سال قبل تعزیه‎خوانان نسبت به این مسائل دغدغه بسیاری داشته و مقید بودند و تنها سندی که به‌صورت مکتوب می‏شود به آن توجه داشت، همین است.

ناصری افزود: اکنون در روستای طرق ـ از توابع بخش کوهسرخ ـ میدانی به نام عاشورا با قدمت بسیار زیادی برای اجرای تعزیه وجود دارد و دیگری در روستای قلعه بالا کاشمر هست.

وی با اشاره به این‌که ورود اولیه تعزیه به کاشمر توسط میرزای شاهرودی انجام گرفته؛ گفت: حمزه جهان افکن، قربانی از کوهسرخ و رجب‌زاده از کاشمر و افتاده از قلعه‌بالا به‌عنوان پیشکسوتان هنر تعزیه در کاشمر هستند که دارای شیوه‎های خاصی در خواندن تعزیه‌اند و نسخه‏های خاصی می‎نویسند و به‌نوعی سرآمد تعزیه‎خوانان منطقه ترشیز محسوب می‌شوند.

این پژوهشگر بومی بیان کرد: با توجه به حضور گروه‎های تعزیه در جشنواره‎های آئینی سنتی؛ این هنر در کاشمر هنوز فعال است و دست‌اندرکاران هنر تعزیه در رویدادهای هنری حضور فعال دارند، حاج محمدرضا رجب‌زاده از جمله افرادی است که طی دو دوره در جشنواره‌های بین‌المللی حائز رتبه برتر شده است.

وی گفت: اکنون 15 گروه فعال تعزیه‌خوانی در کاشمر داریم که در کاشمر، روستاها و استان‌های مختلف در مناسبت‌های گوناگون به اجرا تعزیه می‌پردازند.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=2184
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.