• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
پارس وی دی اس
5

چنین گفت زرتشت

  • کد خبر : 7465
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
چنین گفت زرتشت
صدای خاوران-ایکاش پیروزی و آزادی تو، آرزوی داشتن کودکی را داشتند. نمونه‌های یادمان زنده‌ای را از پیروزی و آزادی خویش خواهی ساخت. باید فراتر از خویش سازندگی کنی. اما در درجه اول باید خویشتن خویش را بسازی، به‌طوری‌که از لحاظ جسم و روح کامل باشی.

چنین گفت زرتشت

کتاب چنین گفت زرتشت اثر فیلسوف شهید فردریش ویلهلم نیچه و ترجمه رحیم غلامی توسط نشر زرین به سال 1389 در 607 صفحه منتشر و در اختیار اهل کتاب قرار گرفت.

ای برادر من، از تو تنها یک سئوال دارم. این سئوال را همانند محکی برای سنجش ژرفای روح تو مطرح کرده‌ام.

جوان هستی و همسر و کودک می‌خواهی، اما از تو می‌پرسم آیا مردی هستی که استحقاق داشتن کودکی را داشته باشی؟

آیا شخص پیروز، مسلط بر خویشتن، حاکم بر شهوت‌ها و فضیلت‌های خود هستی؟ یا آیا این حیوان از آرزوی تو و ضرورت یا انزوا یا عدم هماهنگی در وجود تو سخن می‌گوید؟

ایکاش پیروزی و آزادی تو، آرزوی داشتن کودکی را داشتند. نمونه‌های یادمان زنده‌ای را از پیروزی و آزادی خویش خواهی ساخت. باید فراتر از خویش سازندگی کنی. اما در درجه اول باید خویشتن خویش را بسازی، به‌طوری‌که از لحاظ جسم و روح کامل باشی.

نه‌تنها بایستی از این به بعد تولید نسل داشته باشی، بلکه بایستی در این زمینه سیر صعودی داشته باشی! از این جهت است که باغ ازدواج می‌تواند به کمک تو بیاید! باید جسمی برتر، جنبشی اولیه و چرخ گردنده‌ای خودکار یعنی یک آفریننده، بیافرینی. ازدواج را اراده دو نفر به‌منظور آفریدن کسی قلمداد می‌کنم که بر این دو نفر برتری دارد. ازدواج را احترام متقابل کسانی قلمداد می‌کنم که چنین اراده‌ای را دارند.

بگذار حقیقت و مفهوم ازدواجت چنین باشد. اما آنچه را که انسان‌های زاید ازدواج قلمداد می‌کنند چه باید بنامم؟

آه، فقر روحی دو نفر! آه، آلودگی روحی دو نفر! آه از خودراضی بودن اسف‌انگیز دو نفر! همگی آن را ازدواج قلمداد می‌کنند و می‌گویند که عقدشان در آسمان‌ها بسته‌شده است. بسیار خوب، این آسمان افراد زاید را دوست ندارم! این‌ها را که جانورانی در دام‌های آسمانی گرفتار آمده‌اند دوست ندارم!

به‌هیچ‌وجه به خدایی اعتقاد ندارم که به‌کندی حرکت می‌کند تا به آنچه که خود متناسب نساخته است برکت دهد! بر این ازدواج‌ها نخندید! کدام کودکی است که از دست والدین بهانه‌ای برای گریه کردن نداشته باشد؟

ای مردان، کاش عشق شما به زنان و عشق زنان به شما جنبه همدردی نسبت به مشقت و تمایل به خدایان پوشیده روی داشت! اما عموماً دو جانور هستید که بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند. حتی در جام بهترین عشق هم تلخی هست و بدین نحو موجب اشتیاق شما نسبت به ابر انسان می‌گردد؛ از این‌رو در وجود شما که موجود آفریننده هستید تشنگی ایجاد می‌کند. تشنگی در وجود آفریننده، نشانه آرزویی است که مانند تیر به‌سوی ابر انسان پرتاب می‌گردد.

چنین خواسته و چنین ازدواجی را مقدس به شمار می‌آورم. (از متن کتاب)

خواندن کتاب فوق را به اهالی دیارمان توصیه می‌کنم.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7465
  • نویسنده : عرفانی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.