• امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
پارس وی دی اس
1
روايتي از زندان 65 ساله؛

پول‌هایی که در زمین پوسید؛ هیچ‌کس کَکَش نگزید!

  • کد خبر : 8998
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
پول‌هایی که در زمین پوسید؛ هیچ‌کس کَکَش نگزید!
صدای خاوران-رئیس اداره زندان کاشمر در همین خصوص گفت: پیگیری‌های لازم برای احداث زندان جدید انجام شده و آخرین نامه‌ای که ارسال ‌شده به رئیس قوه قضائیه بوده که باید برای تهاتر مجوز لازم را ایشان صادر نمایند. علی‌اکبر عبداللهی با بیان این‏که برای تسهیل در تهاتر زندان فعلی و به نتیجه رسیدن زندان جدید نیازمند پیگیری نماینده مردم در مجلس شورای‌اسلامی در سطح کشور هستیم، افزود: هرچند برای تجهیز و مرمت زندان فعلی سال گذشته150میلیون تومان و امسال نیز 200 میلیون تومان اختصاص‌ یافته، اما این مبالغ هیچ دردی را دوا نمی‌کند.

زندان 65 ساله کاشمر سال‌هاست به دلیل قرار گرفتن در منطقه مسکونی، ورودی شهر و بوی فاضلاب مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده و اعتراضات اهالی را به دنبال داشته است. در سفر استانی سال1387رئیس‌جمهور وقت به خراسان‌رضوی، احداث زندان جديد كاشمر از مصوبات و دست‏آوردهای سفر بود! اما پس از گذشت 15 سال پروژه‌ای که قرار بود توسط راه و شهرسازی در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسد تاکنون فقط30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، از سویی ساکنینی که در اطراف زندان فعلی کاشمر زندگی می‌کنند هم‏چنان گلایه‌مند معضلات و مشکلات موجود هستند. زندان جدید کاشمر که سال‌هاست به دلیل نبود اعتبار نیمه‌کاره رهاشده نه‌تنها تاکنون بسیاری از میلگردهای آن به سرقت رفته، بلکه بتن اجراشده آن نیز فاسد و استانداردهای خود را به‌مرور از دست داده است.

مقصر باید مشخص شود!

طرح انتقال زندان کاشمر به خارج از محدوده شهر از جمله مطالبات جدی و به‌حق شهروندان این شهر است که با وجود قول‌های متعدد، حدود 15 سال همچنان بی‌پاسخ باقی‌مانده است.

در همین خصوص نماینده مردم ترشیز در مجلس شورای‌اسلامی گفت: 15سال از شروع به ساخت زندان جدید کاشمر می‌گذرد، ولی طی این سال‌ها فقط30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین با اشاره به این‏که عدم تخصیص اعتبارات لازم مانع پیشرفت پروژه شده است، افزود: این‏که هرساله مبالغ اندکی برای تعمیر زندان فرسوده کاشمر اختصاص دهیم، مشکلی رفع نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: مقصر اصلی که موجب شده زندان جدید کاشمر تاکنون به سرانجام نرسد، باید مشخص شود؛ هرچند در جلسه‌ای که با حضور مسئولان زندان و اعضای شورا و شهردار برگزار گردید قرار بر این شد تهاتری صورت گیرد و در قبال تحویل زندان فعلی به شهرداری، آن‌ها هم زندان جدید را تکمیل نمایند، اما این‏که چرا توافق انجام نشده، جای سؤال دارد.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای‌اسلامی با اشاره به این‏که سال 1387 عملیات احداث زندان جدید کاشمر آغاز و اجرای آن با مسکن و شهرسازی بوده، گفت: این‏که هرساله مبالغ اندکی برای تعمیر و تجهیز زندان فعلی و فرسوده اختصاص دهیم، کار بسیار اشتباهی است.

وی سرانه هر زندانی را به دلیل کمبود فضا بسیار کم اعلام کرد و گفت: ساختمان نیمه‌کاره زندان کاشمر با ۱۲ هزار مترمربع زیربنا طی این 15 سال حدود 20 تا 30 درصد پیشرفت داشته و به دلیل عدم تأمین اعتبار، عملیات ساختمانی آن متوقف‌شده است.

نیک‌بین با اشاره به این‏که زندان فعلی کاملاً به لحاظ فیزیکی غیراستاندارد است، افزود: اگر اعتبارات موردنیاز اختصاص یابد، زندان جدید در 12 هکتار و برای 1400 نفر در حاشیه جاده کاشمر به مشهد ساخته خواهد شد.

وی با بیان این‏که زندان فعلی با قدمت ساختمانی زیاد در مکان فعلی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست، اظهار کرد: با انتقال زندان علاوه بر بهبود چهره ورودی شهر، از بسیاری نارضایتی‌های اجتماعی نیز کاسته می‌شود.

رفع مشکل در گرو دستور رئیس عدلیه

از سال‌ها قبل به دلیل کمبود فضا، زندان کاشمر دیگر ظرفیت پذیرش مددجوی بیش از تعداد فعلی را ندارد، از سویی احداث ندامتگاه 1400 نفری پس از گذشت چندین سال به دلیل کمبود اعتبار، پیشرفت فیزیکی قابل‌توجهی نداشته و در حال حاضر پروژه تعطیل است.

رئیس اداره زندان کاشمر در همین خصوص گفت: پیگیری‌های لازم برای احداث زندان جدید انجام شده و آخرین نامه‌ای که ارسال ‌شده به رئیس قوه قضائیه بوده که باید برای تهاتر مجوز لازم را ایشان صادر نمایند.

علی‌اکبر عبداللهی با بیان این‏که برای تسهیل در تهاتر زندان فعلی و به نتیجه رسیدن زندان جدید نیازمند پیگیری نماینده مردم در مجلس شورای‌اسلامی در سطح کشور هستیم، افزود: هرچند برای تجهیز و مرمت زندان فعلی سال گذشته150میلیون تومان و امسال نیز 200 میلیون تومان اختصاص‌ یافته، اما این مبالغ هیچ دردی را دوا نمی‌کند.

وی با اشاره به این‏که ساختمان فعلي زندان كاشمر فرسوده است؛ افزود: كاشمر تنها شهرستاني است كه زندان آن با چهار حوزه قضايي كاشمر، خليل‌آباد، بردسكن و كوهسرخ ارتباط دارد.

***

استقرار زندان فعلی در ورودی این شهر با توجه به این‏که سالانه پذیرای زائران بسیاری است، نه‌تنها وجهه خوبی ندارد، بلکه اعتراض و نارضایتي همسایگان را هم به دنبال دارد.

اگرچه طبق قرارداد، فاز اول پروژه که شامل آسایشگاه کارکنان، آشپزخانه زندان، قسمت اداری، ملاقات، دو بند شمالی و جنوبی، فضای آموزشی و ورزشی، بهداری و قرنطینه، موتورخانه، کریدور ارتباطی بین بندهاست، از زمان تحویل باید به مدت 30 ماه به پایان می‌رسید، اما نه‌تنها این وعده محقق نشد بلکه همان ساختمان نیمه‌کاره نیز در حال تخریب است.

بدون‏شک موضوع انتقال زندان کاشمر وظیفه قانونی و یک مسئولیت اجتماعی است. با توجه به قدمت و فرسودگی این زندان و هزینه‌های زیاد تعمیر و نگهداری فضاهای فیزیکی موجود، باید برنامه‌ریزی مدونی انجام و مقدمات ساخت زندان جایگزین و انتقال زندانیان فراهم شود.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8998
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.