• امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
پارس وی دی اس
3

شفافیتی در کار نیست!

  • کد خبر : 8847
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
شفافیتی در کار نیست!
صدای خاوران-این عضو شورای‌شهر در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا می‌شود اماکن شهرداری به افرادی که از قبل بدهی‌هایی به شهرداری داشته و هنوز پرونده‌شان در جریان است، داده شود؛ گفت: «بر اساس مصوبه شورای‌شهر، اگر مستأجری بدحساب و بدهی مالی داشته باشد نباید در مزایده و مناقصه‌ها شرکت داده شود.»

شفافیتی در کار نیست!

تبلیغات نامزدهای شورای‌شهر هم حکایت‌های عجیبی دارد!  برخی از آنان به همراه دوستان خود با شگردهای خاص و شعارهای مختلف از جمله شفافیت، جمع‌آوری آرای مردم را در دستور کار قرار دادند و البته قرار هم بود به‌محض ورودشان به شورا، شهروندان را در جریان امور قرار دهند! اما در این دوره نه‌تنها برای اولین بار خبرنگاران برای مدت طولانی از ورود به جلسات منع شدند، بلکه هیچ شفافیتی هم در کار نبود، و جالب‌تر این‌که بعضی از همین اعضا، در جلسات مختلف دم از بهترین دوره شورا می‌زنند، که آدم یاد ضرب‌المثل “خود گویی و خود خندی، عجب مرد هنرمندی”؛ می‌افتد. حال بعد از مدت‌ها که شورای‌شهر تصمیم بر شفافیت نسبت به نحوه واگذاری یکی از تالارها می‌گیرد، مشخص می‌شود اما و اگرهای فراوانی درباره آن وجود دارد. ویلانشینان خیابان خرمشهر ذوق‌زده از این شفافیت، از حول حلیم در دیگی افتادند که نمی‌دانند چگونه می‌توانند بازتاب منفی وضعیت به وجود آمده را جمع و جور کنند!!

***

به گذشته که برمی‌گردیم می‌بینیم از چندین سال قبل تالارهای مربوط به این شهر فقط در بین چند نفر محدود و مشخص دست‌به‌دست شده است. گویا درآمد حاصله آن‌قدر وسوسه انگیز است که از مناطق همجوار هم برای شرکت در مزایده تالارها به این شهر می‌آیند، در حالی که همواره این صنف از نداشتن سود نالان هستند، ولی همچنان حاضرند برای یکی از تالارها ماهیانه بیش از 136 میلیون تومان اجاره پرداخت کنند.

پشت پرده چه اتفاقاتی می‌افتد؟!

یکی از اعضای شورای‌شهر کاشمر در همین خصوص گفت: «متأسفانه در زمان انتخابات، برخی اعضای شورا برای به دست آوردن چند رأی بیشتر مدام شعار شفافیت و اتاق و شورای‌شیشه‌ای سردادند، اما نه‌تنها هیچ شفافیتی را شاهد نیستیم، بلکه بسیاری از کارها در پشت پرده انجام می‌شود.»

محمد صادقی افزود: «برخی از اعضاء نسبت به کارهایی که در شورا و شهرداری انجام می‌شود بی‌اطلاع هستند، چه برسد به این‏که مردم بخواهند نسبت به مسائل آگاه باشند.»

وی با بیان این‏که اگر شفافیت باشد برخی اتفاقات نمی‌افتد، در خصوص نحوه واگذاری تالارها به بخش خصوصی اظهار کرد: «در ظاهر مزایده و مناقصه برگزار می‌شود و حتی اطلاعیه قراردادها را برای من می‌فرستند، اما این‏که پشت پرده چه اتفاقاتی می‌افتد در جریان نیستم.»

این عضو شورای‌شهر در خصوص قیمت واگذاری تالار آریا گفت: «این قرارداد به‌صورت یک‌ساله و با اجاره ماهیانه 136 میلیون تومان به فرد برنده مزایده واگذار شده است.»

وی افزود: «بر اساس آنچه اعلام شده، فرد برنده حدود 2 تا 3 میلیارد تومان بازسازی و بهسازی تالار را انجام می‌دهد، از طرفی حدود یک میلیارد و 600 میلیون تومان نیز باید اجاره بدهد و همچنین 2 تا 3 میلیارد تومان هم تجهیزات خریداری نماید.»

صادقی خاطر نشان کرد: «در مجموع بیش از پنج میلیارد تومان برای این‏که تالار به بهره‌برداری برسد باید هزینه انجام شود و این میزان برای یک سال جای سؤال و تأمل دارد که بر چه اساسی این هزینه‌ها انجام می‌گیرد.»

وی همچنین بیان کرد: «تمامی هزینه‌هایی که انجام می‌شود با برنده مزایده است و این نشان می‌دهد باید درآمد بسیار زیادی داشته باشد، که اگر این‌گونه باشد عملاً تالار به مبلغ بسیار کمی واگذار شده است.»

این عضو شورای‌شهر در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا می‌شود اماکن شهرداری به افرادی که از قبل بدهی‌هایی به شهرداری داشته و هنوز پرونده‌شان در جریان است، داده شود؛ گفت: «بر اساس مصوبه شورای‌شهر، اگر مستأجری بدحساب و بدهی مالی داشته باشد نباید در مزایده و مناقصه‌ها شرکت داده شود.»

وی گفت: «هرچند بدهی‌های تالار آریا تسویه شده، ولی در رابطه با تالار مهراد موردی به شورای‌شهر داده نشده که تسویه‌حساب انجام گرفته باشد»

صادقی همچنین در خصوص وضعیت استحکام بنای تالار آریا افزود: «در زمان دادستانی وقت، به دستور ایشان این تالار پلمب شد و نظام‌مهندسی هم نامه‌ای صادر نمود مبنی بر این‌که تا زمانی که مشکلات استحکام بنای تالار رفع نشود، به‌هیچ‌عنوان کارشناسان نظام‌مهندسی نمی‌توانند تأییدیه‌های لازم را صادر کنند.»

وی گفت: «نه‌تنها استحکام بنای تالار آریا رفع نشده، بلکه سقف تالار را هم برداشته‏اند و می‌خواهند مجدد با آجر آهن و… بازسازی نمایند.»

صادقی خاطر نشان کرد: «نه‌تنها نظام‌مهندسی این اقدام را تائید نکرده است، بلکه اعلام شده با احداث سقف جدید، بنا سنگین‌تر می‌شود و عملاً شاهد خطر جدی مانند متروپل برای شهروندان خواهیم بود.»

این عضو شورای‌شهر گفت: «تالار آریا بر روی ترمینال مسافربری بنا شده است، و مشکل اصلی، استحکام بنا جهت کف تالار که همان سقف ترمینال است، می باشد؛ اما نه‌تنها برای کف تالار اتفاقی نیفتاده بلکه سقف سنگین‌تر می‌شود که خطراتی در پی دارد.»

وی گفت: «اگر بدون مجوزهای لازم تالار به بهره‌برداری برسد در صورتی‌که اتفاقی بیفتد شهرداری و اعضاء شورای‌شهر که سکوت کرده‌اند باید پاسخگو باشند و عملاً مقصرند.»

***

با این قیمت‌ها در واگذاری تالارها و عدم نظارت لازم از طرف تعزیرات در تعرفه و نظارت بر قیمت‌ها، تنها ضررش به چشم تازه‌دامادهایی می‌رود که تصمیم دارند زندگی مشترکی را جشن بگیرند.

این‏که این‌بار شورای‌شهر تصمیم بر شفافیت نسبت به واگذاری تالار آریا گرفته کار بسیار پسندیده‌ای است، اما مردم انتظار دارند ضمن پاسخ به ابهامات آن، در سایر موارد نیز این کار انجام شود. ضمن ان‌که سکوت سخنگوی شورای‌شهر در بسیاری از اتفاقات سؤال برانگیز شده چرا که مردم باید بدانند در کمیسیون توافقات چه می‌گذرد! واگذاری تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر به چه شکل بوده است، وضعیت بدهی‌های پیمانکاران قبلی چه میزان است؟ نحوه تامین نیرو در شهرداری به چه شکل می‌باشد؟ و از همه مهمتر هیئت‌مدیره شرکت‌هایی که در واگذاری‌های شهرداری برنده می‌شوند، چه کسانی هستند؟! این‏که در کلاته بزی عَلَمک گاز تا ویلای چه کسی رفته؟، و صاحبان آن ویلاهایی که غیرمجاز ساخته‌اند و تخریب نمی‌شود چه کسانی هستند؟ و دهها مورد دیگر.

از مسئولان امنیتی و تعزیرات انتظار می‌رود ضمن نظارت بیشتر بر عملکرد شوراییان، بر مبالغی هم که تالارها از خانواده‌ها می‌گیرند و حتی وجود برخی شرکت‌های صوری نظارت و ورود جدی‌تری داشته باشند.

قطعاً اگر شوراییان برای تمامی عملکرد خود و قراردادها شفافیت داشته باشند مردم به رأیی که داده اند، امیدوارتر می‌شوند. این‌که دو عضو شورای‌شهر در دو گفت و گو در بازه زمانی مختلف از رانت، پشت پرده، دلالی و… صحبت می‌کنند، یعنی این‌که شورای‌شهر در اجرای وظایفش موفق نبوده و باید تجدید نظری در ادامه کار داشته باشد!  

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8847
  • نویسنده : غلامحسین دباغ یزدی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.