• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
پارس وی دی اس
3
هشت روز هفته

واکنش‌های جناحی، از آلودگی هوا گرفته تا فساد مالی

  • کد خبر : 9515
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
واکنش‌های جناحی، از آلودگی هوا گرفته تا فساد مالی
صدای خاوران-در این اوضاع و احوال جزئیات تازه‌ای از یک فساد بزرگ و «دبش» ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلاری که در ایران سابقه نداشته کشف شد! بنا به اطلاعات به دست آمده؛ ابعاد این پرونده پیچیدگی‌های زیادی دارد و مدیرعامل این گروه صنعتی هم‌اکنون در بازداشت نهاد قضایی است. البته او در گذشته یک‌بار بازداشت و سپس آزاد شده‌ و امیدواریم این‌بار تا نهایی شدن پرونده در بازداشت بماند. اما رویکرد رسانه‌ای حامیان دولت سیزدهم در مواجهه با این فساد قابل تأمل و تعمق است زیرا آنها سعی دارند واقعیت را به‌گونه دیگری به افکارعمومی القا کنند و حتی دولتی که از قضا سهم بالایی در رخداد این فساد دارد را مورد تقدیر قرار می‌دهند و از دولت رئیسی برای کشف آن تقدیر می‌کنند. در این میان یک فعال اقتصادی مدعی شد؛ "در دولت سیزدهم، آیت‌الله رئیسی جراحی اقتصادی‌ای انجام داد و ارز‌های ترجیحی را حذف کرد منتهی یادش رفت شکم بیمار را بدوزد"؛ در واقع قرار نبود ارز۴۲۰۰ تومانی را بردارند و ۲۸ هزار تومانی را بگذارند.

 

به قلم لیلا قرایی

در این هشت‌روز هفته درست زمانی که ما اندر خمِ هضم خبر دبیر ستاد امر به معروف در خصوص تلاش برای طراحی لباس جراحی بودیم، یک فساد اقتصادی در کشور افشا شد با این تفاوت که رقم آن به مراتب در مقایسه با فسادهای اقتصادی گذشته بسیار چشم‌گیرتر بود. البته این خبر و خبرهایی از جمله آلودگی هوا در بسیاری از کلان شهرها از جمله پایتخت که به مرگ خلق‌ا… می‌انجامد را رسانه‌های دولتی دوست داشتند جناحی کنند، اما ما به قدر مجال این ستون بدان‌ها می‌پردازیم.

فرق مازوت‌سوزی در دولت روحانی با دولت رئیسی!!

در این هشت‌روز هفته که به گفته رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط‌زیست، در ۳۳ شهر، پارسال بیش از ۲۶ هزار نفر به ‌دلیل مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا جان خود را از دست دادند که خسارت معادل آن ۱۱.۳ میلیارد دلار برآورد شده؛ دولتی‌ها خیلی این موضوع را جدی نگرفتند. البته در این خصوص یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: “برخلاف تصور مهندسین و کارشناسان نفت و پتروشیمی که تصور می‌کنند ما یک نوع مازوت داریم؛ این‌گونه نیست و ما دو جور مازوت داریم. یک‌جور که در دوران روحانی و زنگنه تولید می‌شد و همانطور که صدا وسیما و تندرو‌ها می‌گفتند باعث آلودگی هوا می‌شد؛ یک جور هم در زمان دولت خدمت‌گزار که هوا را آلوده نمی‌کند.

در این گیر و دار لایحه “حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب” که در جامعه به عنوان “لایحه حجاب” مطرح می‌شود و تابستان امسال با کلی سر و صدا به تصویب کمیسیون قضایی مجلس رسید تا به زعم تصویب کنندگان، بتواند از راه‌های قهری و ابداعات عجیب و غریب تقنینی، فرهنگ حجاب را در جامعه گسترش دهد؛ شورای‌نگهبان در بیش از100بند حدود200 نقد شکلی و ماهوی از جمله ابهام و مغایرت با شرع و قانون اساسی بر این مصوبه وارد نمود. البته اوج شگفتی و تأثر این است که لایحه مصوب مجلسی‌ها، کلا70 ماده بوده و به طور متوسط هر ماده حاوی3 اشکال جدی از نطر شورای نگهبان است؛ البته بماند که این لایحه اشکالات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و امنیتی در بطن خود دارد.

یک فساد بزرگ و “دبش”!

در این اوضاع و احوال جزئیات تازه‌ای از یک فساد بزرگ و «دبش» ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلاری که در ایران سابقه نداشته کشف شد! بنا به اطلاعات به دست آمده؛ ابعاد این پرونده پیچیدگی‌های زیادی دارد و مدیرعامل این گروه صنعتی هم‌اکنون در بازداشت نهاد قضایی است. البته او در گذشته یک‌بار بازداشت و سپس آزاد شده‌ و امیدواریم این‌بار تا نهایی شدن پرونده در بازداشت بماند. اما رویکرد رسانه‌ای حامیان دولت سیزدهم در مواجهه با این فساد قابل تأمل و تعمق است زیرا آنها سعی دارند واقعیت را به‌گونه دیگری به افکارعمومی القا کنند و حتی دولتی که از قضا سهم بالایی در رخداد این فساد دارد را مورد تقدیر قرار می‌دهند و از دولت رئیسی برای کشف آن تقدیر می‌کنند. در این میان یک فعال اقتصادی مدعی شد؛ “در دولت سیزدهم، آیت‌الله رئیسی جراحی اقتصادی‌ای انجام داد و ارز‌های ترجیحی را حذف کرد منتهی یادش رفت شکم بیمار را بدوزد؛ در واقع قرار نبود ارز۴۲۰۰ تومانی را بردارند و ۲۸ هزار تومانی را بگذارند.

در این گیر و دار عباس عبدی در واکنش به سخنان دبیر ستاد امر به معروف که از طراحی لباس جراحی اسلامی خبر داد؛ نوشت: ‏روحانیت کلا منفعل شده و برخی از روحانیون سطحی و کم‌دانش با حرف‌ها و اقدامات خود در حال ضربه زدن به این قشر هستند. آخرین نمونه آن اعلام طراحی لباس جراحی از سوی یک روحانی است که به معنای دقیق وهن این قشر است. یك عضو مجمع روحانیون مبارز نیز با انتقاد نسبت به این اظهارنظرها گفت: از دلایل دل‌زدگی جامعه از روحانیون این است که بسیاری از روحانیون سخنانی مطرح می‌کنند که نه تنها مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد، نه تنها جزئی از احکام اسلام نیست و نه تنها اعتقادات را زیرسوال می‌برد، بلکه در جامعه نفرت نسبت به دین ایجاد می‌کند. به گفته او الزام به چادر پوشیدن بانوان کارمند در قم یا تونل وحشت در ایستگاه‌های مترو یا خواندن فلان دعا در دبستان‌ها قبل از ورود به مدرسه یا مسأله تفاوت طراحی لباس جراحی اسلامی، همه این‌ها افراطی‌گری‌هایی است که آسیب‌های جدی به مبانی دیانت می‌زند.

تا هشت روز هفته بعدی خدا نگهدار

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9515
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.