• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
پارس وی دی اس
17

نشاندن بذر امید در دل اهالی گندم‎بر با وعده‌های مسئولان

  • کد خبر : 2427
  • ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
نشاندن بذر امید در دل اهالی گندم‎بر با وعده‌های مسئولان
"گندم‎بر" روستایی است که فقط 26 کیلومتر با شهر فاصله دارد اما هم‏چنان بر چهره‎اش رنج محرومیت نمایان است، روستایی که پیش‌ترها به دلیل گندم‎زارهای فراوانش شهرت داشت؛ سال‌هاست برهوت شده است!

تلخی نبودِ راه دسترسی و آب شرب لوله‌کشی، بیکاری و ترک تحصیل دانش‏‎آموزان را خانواده‌ها با پوست و خون‏شان اینجا حس می‌کنند، شاید همین مشکلات روستا باعث شد فرماندار کاشمر در اولین حضور خود در روستای “گندم‎بر” به‌عنوان یکی از محروم‎ترین روستای شهر کاشمر، به درد دل‌های اهالی روستا گوش دهد و برای حل مشکلات روستاییان، برای مسئولان ضرب‌الاجل تعیین کند که این اقدام موجب خوشحالی اهالی روستا شد.

در ابتدای این دیدار سه‌ساعته مسئولان با اهالی، آنان به تنها مدرسه روستا که در سال 1385 تأسیس شده و در حال حاضر 50 دانش‌آموز که20 نفر آنها را دختران تشکیل می‎دهند و از پایه اول تا ششم تحصیل می‎کنند، رفتند.

مدیر آموزش‌وپرورش کاشمر با بیان این‌که دانش‎آموزان روستای محروم گندم‎بر فقط تا پایه ششم امکان تحصیل دارند و از آن به بعد مجبور به ترک تحصیل‌اند، گفت: به‌رغم علاقه دانش‌آموزان این روستا به ادامه تحصیل، اما راه دسترسی نامناسب و مشکلات مالی خانواده‌ها مانع این امر می‌شود.

علی طاهریان اظهار کرد: مشکل عمده مدرسه تأمین برق موردنیاز است، اگرچه گرمای کلاس‎ها با بخاری‎های تابشی و برقی تأمین می‎شود اما چون برق فعلی تک فاز است، هم‌زمان امکان استفاده دو کلاس از این بخاری‎ها نیست و به‌محض روشن کردن، برق مدرسه قطع می‎شود که جهت رفع این مشکل کنتور مدرسه باید تبدیل به سه فاز شود.

جاده‎ای که جان می‎گیرد

“حاج عزیز” یکی از بزرگان روستا در حضور مسئولان لب به دردِدل گشود. او گفت: منبع درآمد اهالی روستای گندم‎بر به‌عنوان محروم‌ترین روستای کاشمر دامداری است و بخش قابل‌توجهی از مسیر رفت‌وآمد اهالی هنوز خاکی است و نامناسب بودن مسیر موجب شده تاکنون چند نفر در این محور جان خود را از دست بدهند.

حاج عزیز اظهار کرد: آب روستا شور است و اهالی مجبورند برای مصرف و یا استحمام از آب‌شور استفاده کنند؛ حال آن‌که می‌شود آب موردنیاز روستا را از روستای شمس‌آباد مه‎ولات که 11 کیلومتر بیشتر با گندم‌بر فاصله ندارد، تأمین‌ کرد.

وی گفت: برای ساخت خانه عالم در این روستا هزینه بسیاری شد، اما طی دو سال اخیر هیچ روحانی‌ای حتی در ماه محرم هم به این روستا نیامده است.

خانه کوکب خانم مرمت می‎شود

فرماندار کاشمر در این بازدید، به خانه پیرزنی که 16 سال قبل شوهر خود را از دست داده و اکنون با فرزند معلولش زندگی‏ می‎کند، رسید.

کوکب خانم از فروریختن قسمت‌هایی از خانه‌اش به دلیل وجود موش‎ها، با غصه گفت: خانه‌ام به‌قدری فرسوده است که با هر بارندگی بخشی از آن فرو می‌ریزد و نیاز به مرمت دارد. فرماندار هم بی‌معطلی دستور مرمت بخش‎هایی از خانه پیرزن را صادر نمود تا در کمترین زمان اجرایی شود.

تأمین آب با تانکر

بخشدار مرکزی کاشمر هم گفت: آب شرب موردنیاز اهالی روستا با تانکر تأمین می‎شود، البته اواخر پارسال دستگاه آب ‌شیرین‌کن نصب ‌شده، ولی مردم از این دستگاه استقبالی نمی‌کنند.

سعید چیتی بیان کرد: حداقل ماهی یک‌بار اکیپ پزشکی نصف روز در روستا مستقر می‎شوند و درمان و دارو به‌صورت رایگان تأمین می‌شود، همچنین جاده این روستا فرعی است و به‌رغم خاکی بودن تاکنون چندین بار بهسازی شده اما باید چند کیلومتر از آن‌که در مسیر سیلاب قرار دارد به‌طور کامل تغییر کند.

گندم‎بر با قدمتی 50 ساله

مسئول امور عشایر کاشمر در ادامه اظهار کرد: روستای گندم‎بر قدمت 40 تا 50 ساله دارد، بنا به آنچه نقل شده در گذشته این روستا آن‌قدر دشت گندم‎زار دیم و آبی داشته که به گندم‎بر معروف بوده اما اکنون به بیابانی تبدیل شده است.

محمدرضا فارسیان با بیان این‌که در گذشته چند طایفه از برغمانی و یا شیبانی که از این منطقه بودند گوسفندان و شترهای خود را به منطقه سیستان می‎بردند، عنوان کرد: اکنون شغل اصلی اهالی روستا دامداری است.

وی ادامه داد: از 22 کیلومتر مسیر جاده روستا تا شهر کاشمر تاکنون فقط شش کیلومتر آن آسفالت شده و باقی خاکی است و در حال حاضر حدود 250 تا 300 نفر شتر در این روستا وجود دارد، تاکنون حضور 500 خانوار عشایری در روستاهای منطقه ثبت شده که از طایفه تیموری هستند.

مسئول امور عشایر کاشمر افزود: همه‌ساله مسیر جاده تسطیح می‎شود اما سیلاب ابتدای امسال بخشی از جاده را ‏برده و مجدد مجبور به مرمت مسیر شده‌ایم، البته در سال 96 نیز بالغ بر 400 گوسفند به دلیل وقوع سیلاب از بین رفتند.

وی بیان کرد: ماهیانه به اهالی روستای گندم‏بر 75 کیسه آرد سهمیه می‎دهیم، هرچند سعی شده منطقه گندم‎بر که به‌طور کامل عشایری هست، تقویت گردد.

این در حالی است که اکنون 12 نقطه عشایری در کاشمر و کوهسرخ از جمله در مناطق حاجی‌رجب، کلاته نای، بهاریه، قلعه بالا، چاه خرما، گندم‏بر، اوندر، قصون، قوچ‏پلنگ، جردوی، کلاته‏بختیاری، و… هستند و ایل ایلخانی و دو طایفه تیموری و کلاه درازی از قدمت بیشتری در منطقه برخوردارند.

شرایط ادامه تحصیل دانش‌آموزان ابتدایی فراهم شد

فرماندار کاشمر پس از گوش سپردن به درد دل‌های روستاییان، در خصوص وضعیت دانش‌آموزان روستای محروم گندم‎بر که فقط تا پایه ششم امکان تحصیل دارند، گفت: هرکدام از دانش‌آموزان  پس از پایان پایه ششم برای ادامه تحصیل به کاشمر بیایند شرایط تحصیل رایگان آن‌ها فراهم می‌شود.

مسلم ساقی افزود: تمامی هزینه‎های تحصیل، پوشاک، کرایه راه و تغذیه به‌طور رایگان توسط آموزش‌وپرورش تأمین خواهد شد حتی هرکدام از دانش‌آموزان که مقطع دبیرستان را به اتمام برساندند برای انجام تحصیلات دانشگاهی آن‌ها هماهنگی‎های لازم با مرکز استان انجام می‎شود.

فرماندار کاشمر همچنین در خصوص برق مدرسه مقرر کرد؛120 متر شبکه که تک فاز است به همراه کنتور مدرسه با تأمین اعتبار موردنیاز حدود 9میلیون تومان هفته آینده توسط شرکت برق، آموزش‌وپرورش و بخشداری تأمین و به سه فاز تبدیل شود.

وی مقرر کرد؛ خانه عالم روستا که به دلیل عدم حضور روحانی بدون استفاده مانده، به مرکز بهداشت واگذار گردد تا از این مکان استفاده بهتری شود.

ساقی ادامه داد: اگرچه جاده روستا بد نیست اما نیاز به تیغ‌زنی دارد که اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‎ای بعد از اولین بارندگی نسبت به تسطیح جاده اقدام خواهد نمود.

وی عنوان کرد: برای این‌که آب شرب موردنیاز از روستای شمس‌آباد تأمین شود نیاز به اعتبار بسیار است، اما با این‌وجود برای آب‌رسانی به روستا تا پایان سال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی پروژه آب‌رسانی به روستا از شهرستان مه‎ولات شروع می‏شود.

فرماندار کاشمر با بیان این‌که از سال گذشته دستگاه آب‌شیرین‌کن در روستا نصب شده اما اهالی از آن استفاده نمی‎کنند، مقرر کرد؛ باید دستگاه مجدد توسط آبفای روستایی سرویس و کیفیت آب آن توسط مرکز بهداشت آزمایش شود و سپس مورداستفاده قرار گیرد.

فرماندار در این بازدید بذر امید را در دل روستاییان کاشت و قول داد؛ بازهم به دیدار اهالی روستای گندم‌بر می‌آید و اقدامات انجام شده در راستای رفع مشکلات اهالی را شخصاً بررسی می‌کند. هم‏چنین توسط امور عشایر کاشمر بین دانش‏آموزان دفتر و مداد توزیع شد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=2427
  • نویسنده : محمدجواد افتخاری ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.