• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
پارس وی دی اس
4

ناشکری نکنید؛ سفره انگلیسی‌ها هم کوچک شد!!

  • کد خبر : 8710
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۲۱
ناشکری نکنید؛ سفره انگلیسی‌ها هم کوچک شد!!
صدای خاوران-در این اوضاع واحوال با چیدن پازل از سرگرفتن روابط ایران با عربستان، تبادل زندانیان ایران و بلژیک وسفر سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان به تهران، اکنون برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند؛ بارقه‌های امید برای احیای برجام پررنگ‌تر شده است. هرچند با توجه به فرصت زمانی محدود برای احیای برجام و فرصت‌های متعددی که پیش‌تر از دست رفته است، در حال حاضر توجه ناظران سیاسی معطوف به واپسین تلاش‌های دیپلماتیک برای خروج برجام از انجماد معطوف شده است اما طی دوهفته اخیر وقوع درگیری میان نیرو‌های طالبان با مرزبانان کشورمان، نگرانی‌ها را نسبت به افزایش تنش‌ها دو چندان کرد و بیم آن می‌رود که اختلافات میان ایران و طالبان از کنترل خارج شود. هرچند مساله در حد یک تنش دیپلماتیک بر سر حق‌آبه هیرمند است.

در این هشت‌روز هفته درست همان موقعی که خلق‌ا… فهمیدند بانک مرکزی شفافیت به خرج داده و اعلام کرده پارسال بانک‌ها ۱۶۲ هزار میلیارد تومان وام به کارکنان‌شان دادند؛ جزئیات تازه‌ای از اختلاس۲۰ هزار میلیارد تومانی در شهرداری تهران شنیده شد. در این میان با تنش دیپلماتیک ایران و طالبان بر سر حق‌آبه هیرمند و شهادت تعدادی از سربازان مرزبانی، اعتراضاتی نسبت به اصلاح دوره سربازی صورت گرفت. اما گیر و گرفتاری‌های معیشتی و تنگناهای اقتصادی همچنان فکر و ذهن مردم را درگیر کرد و دغدغه‌ی مسکن به اضافه‌ی نان شب بیداد کرد؛ به طوری‌که با یک حساب و کتاب انگشتی، می‌شد فهمید حقوق یک‌سال کار کارگران، پول ۲ متر آپارتمان! در تهران است. البته در این گیر و دار خبرهای خوشی در حوزه سیاست خارجی و موضوع برجام شنیدیم که خدا کند گشایشی درکار این کشور و مردمانش ایجاد کند؛ از این رو به قدر مجال این ستون به آنها خواهیم پرداخت.

بارقه‌های امید برای احیای برجام

در این اوضاع واحوال با چیدن پازل از سرگرفتن روابط ایران با عربستان، تبادل زندانیان ایران و بلژیک وسفر سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان به تهران، اکنون برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند؛ بارقه‌های امید برای احیای برجام پررنگ‌تر شده است. هرچند با توجه به فرصت زمانی محدود برای احیای برجام و فرصت‌های متعددی که پیش‌تر از دست رفته است، در حال حاضر توجه ناظران سیاسی معطوف به واپسین تلاش‌های دیپلماتیک برای خروج برجام از انجماد معطوف شده است اما طی دوهفته اخیر وقوع درگیری میان نیرو‌های طالبان با مرزبانان کشورمان، نگرانی‌ها را نسبت به افزایش تنش‌ها دو چندان کرد و بیم آن می‌رود که اختلافات میان ایران و طالبان از کنترل خارج شود. هرچند مساله در حد یک تنش دیپلماتیک بر سر حق‌آبه هیرمند است. اما عده‌ای دوست داشتند طالبان‌شویی کنند. در روزهای تیره مرداد ۱۴۰۰که از کاخ سفید تا قلب ارکِ کابل، همه از پشت به جامعۀ مدنیِ نحیف افغانستان خنجر زدند؛ به دختران پرامید و جوانان تحصیل‌کردۀ افغانستان خیانت کردند. چیزی که دیگر اهمیت نداشت مردم افغانستان بود؛ در ایران بساط تطهیر طالبان پهن شد و جبهه‌ای گسترده پذیرش طالبان را توجیه می‌کرد و نماینده‌ای عنوان «جنبش اصیل منطقه» را برای طالبان اختراع کرد و انبوهی استدلال در باب “عوض شدن طالبان” مطرح می‌شد؛ اما شما بگویید نیرویی که در سیاست داخلی فقط اسلحه را می‌شناسد و هموطن خود را می‌خواهد به زور سرنیزه مطیع کند، در سیاست خارجی اهل مصالحه خواهد بود؟!

خدمات به غیر”محجبه”ها ممنوع!

در این گیر و دار که تورم سنگین و محرومیت شدید برای دهک‌های فرودست‌تر به خوبی حس می‌شود، یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: دولت علی‌رغم ادعایش مبنی بر این‌که سفره مردم را به تحریم‌ها وصل نمی‌کند در واقع فقط سفره خود را از تحریم جدا کرد. این کارشناس درباره تبعات حذف ارز 28 هزار و 500 تومانی و افزایش آن به 38 هزار و600 تومان مدعی شد؛ دولت مردم را فراموش کرده و اساسا سبک زندگی مدیران و مسئولان با مردم بسیار متفاوت است و ارتباط بین مسئولان و جامعه قطع شده‌است. این در حالی است که گرانی و تورم افسارگسیخته فشار زیادی به خانواده‌ها وارد کرده و از سوی دیگر افزایش اجاره‌بهای مسکن باعث حذف بسیاری از موادغذایی از سبدخانوارها شده، اما جالب این‌که در این اوضاع، روزنامه دولت نگران کوچک شدن سفره انگلیسی‌ها شده و نسبت به افزایش موادغذایی در این کشور ابراز نگرانی کرد. اما از مملکت گل و بلبل خودمان یادش رفته بود که براساس قیمت‌های بانک مرکزی، با یک‌سال دستمزد کارگران که به طور کامل پس‌انداز شود، در تهران فقط ۲ متر خانه می‌شود خرید که اگر کارگر اضافه کار و نوبت‌کاری و شب‌کاری داشته باشد، می‌تواند با یک سال حقوق، دومتر و ده سانتیمتر خانه بخرد، حالا شما خود حدیث مفصل را بخوان. در این میان جزئیات تازه‌ای از اختلاس۲۰هزار میلیارد تومانی در شهرداری تهران منتشر شد. هرچند مدیران شهرداری ادعا دارند فساد ۲۰ هزار میلیارد تومانی در دوران حضور محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران بوده و در این دوره با تلاش شهردار باز پس گرفته شده است. بانک مرکزی هم این روزها شفافیت به خرج داد و اعلام کرد؛ پارسال بانک‌ها ۱۶۲ هزار میلیارد تومان وام به کارکنان‌شان دادند اما سخن وزیر کشور خطاب به نهادهای عمومی که فرمودند؛ “به غیرمحجبه‌ها خدمات‌اجتماعی ندهید” هم بار دیگر حساسیت و ایجاد دو قطبی بی‌حجاب و باحجاب را پر رنگ‌تر کرد. هرچند این موضوع هم نقض آشکار حقوق ملت و قانون اساسی است و اساسا قابل اجرا هم نیست. البته در صورت اصرار بر اجرا، بعید نیست مورد اعتراض مردمی قرار گیرد.

تا هشت روز هفته بعدی خدانگهدار.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8710
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.