• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
پارس وی دی اس
6

مصاحبه کرونایی با مدیر آموزش‌وپرورش

  • کد خبر : 3510
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
مصاحبه کرونایی با مدیر آموزش‌وپرورش
اگرچه همه‌ساله با آغاز فصل پاییز و ماه مهر سال تحصیلی و بهار تعلیم و تربیت هم آغاز می‌شد، اما امسال به دلیل شیوع کرونا بهار متفاوتی را تجربه کردیم هم تابستان و ‌اینک پاییز را.

از این‏رو شرایط بازگشایی مدارس هم متفاوت از سال‌های پیشین است، کرونا شرایط تحصیل علم و دانش را هم تحت تأثیر قرار داده و اگرچه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده به‌تناسب وضعیت شهرها با شیوع ویروس، سه حالت برگزاری کلاس‌ها به‌صورت غیرحضوری، نیمه‌حضوری و مجازی در نظر گرفته‌شده اما حرف‌وحدیث‌های بسیاری در این خصوص وجود دارد. از این‌رو برای آگاهی از چندوچون وضعیت تحصیل در سال تحصیلی جدید، “جوانه‌های ترشیز” گفت‌وگویی با دکتر علی طاهریان، رئیس اداره آموزش‌وپرورش کاشمر انجام داده است، که با هم می‌خوانیم؛

*با عرض سلام، به‌عنوان اولین سؤال بفرمایید آیا شما موافق بازگشایی مدارس هستید؟

ضمن تشکر از شما و این‏که پیگیر دغدغه‌های والدین در خصوص بازگشایی مدارس و شیوع ویروس کرونا هستید، در پاسخ به سؤال شما باید بگویم که بازگشایی مدارس در این زمان لازم بود و اگر این اتفاق نمی‌افتاد تا زمانی که دانش‏آموزان حضوری به مدارس نمی‌آمدند، شناخت اولیه بین دانش‌آموز و معلم و اولیاء شکل نمی‌گرفت.

*منظور چه شناختی است؟

منظور آشنایی با یکدیگر، آماده شدن برنامه درسی و برنامه‌هایی که باید با هماهنگی یکدیگر صورت گیرد، از سویی باید خانواده‌ها حساس شوند و شروع آموزش را باور کنند و این جز با بازگشایی مدارس میسر نمی‌شد، لذا بعد از بازگشایی مدارس اگر قرار بود آموزش‌ها به‌صورت مجازی دنبال شود، ایرادی نخواهد داشت.

*اما برخی خانواده‌ها معتقدند این بازگشایی صرفاً برای گرفتن شهریه از والدین در مدارس و فروش لباس‌های فرم بود؟

در اصل این‌گونه نبوده، ولی برخی مدارس به‌نوعی از این فرصت سوءاستفاده کرده و اقدام به اخذ شهریه و طلب مشارکت کردند.

*آیا برای گرفتن شهریه توسط مدارس غیرانتفاعی نظارتی وجود دارد؟

شهریه این مدارس توسط مؤسس و مدیر دریافت می‌شود، هرچند نمی‌توانیم بگوییم که وجهی بابت پذیرش دریافت نکنند، ولی این‌که در شرایط خاص فعلی با وجود مشکلات اقتصادی، مدارس غیردولتی تمام شهریه را ابتدای سال دریافت کنند، منصفانه نیست. و انتظار داریم در زمینه تقسیط و تخفیف شهریه‌ها اقدام نمایند. ولی برگزاری کلاس‌ها به‌صورت مجازی با کاهش هزینه ارتباطی ندارد زیرا این‌روش آموزش بعضاً هزینه برتر است.

اداره مدرسه به شیوه مجازی بهانه‌ای برای ندادن و یا کاهش شهریه نیست البته هیچ دلیلی هم برای افزایش شهریه وجود ندارد مگر اینکه افزایش مربوط به افزایش شهریه سالیانه شود.

البته خانواده‌ها می‌توانند قبل از پرداخت شهریه، مصوبه افزایش شهریه را بخواهند ولی به بهانه خاص مدارس، نمی‌توانند شهریه را افزایش دهند.

*در خصوص الزامی کردن لباس فرم چی؟

امسال تغییر لباس فرم را اجباری نکردیم و همان لباس سال قبل را می‌توانند استفاده کنند. اما نداشتن لباس فرم قطعاً مشکلات بیشتری را به‌خصوص از نظر اجتماعی برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند.

*اگرچه قرار بود تصمیم‌گیری‌ها به خود مدارس سپرده می‌شود اما بعضاً قوانین تکلیفی به مدارس موجب سرگردانی خانواده‌ها شده است؟

اگرچه پسندیده نیست تمامی اختیارات را به مدیر مدرسه بدهیم، البته شیوع ویروس کرونا، شرایط فعالیت مدارس را امسال استثنایی کرده، به همین جهت گاهی شاید ستاد کرونا تصمیمات آنی بگیرد و لازم باشد، مدرسه تغییر برنامه بدهد به همین جهت دستورالعمل‌ها به مدارس ابلاغ شده و گفتیم در کیفیت اجرا مسئولیت باید به شورای مدارس داده شود و مقداری انعطاف داشته باشیم.

*وضعیت موجود به خصوص برای ایام ساعاتی که باید دانش‏آموزان در مدارس حضور داشته باشند حتی زمان حضور در برنامه شاد، بلاتکلیفی‌هایی هست و بعضاً شاهدیم معلمان سلیقه‌ای عمل می‌کنند؟

بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا و وزارت آموزش‌وپرورش، در هفته اول بازگشایی مدارس زمان حضور در کلاس‌ها به 35 دقیقه کاهش یافت، اما اخیراً برای کاهش آسیب دانش‏آموزان مقرر شد؛ فقط از ساعت 7.30 تا 10 صبح دانش آموزان در مدرسه حضور یابند مگر در مدارس خاص مانند تیزهوشان، آن‌هم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی.

*ولی مدارس غیرانتفاعی بیشتر از ساعت تعیین‌شده فعالیت دارند؟

اگرچه تعداد اندکی از مدارس این‌گونه بودند که در آن‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، کلاس‌ها اداره می‌شد، اما طی چند روز اخیر اعلام نمودیم همان مدارس هم نمی‌توانند از ساعت 10 به بعد تدریس را ادامه دهند.

*ولی هنوز هم بین مدارس کم‌جمعیت و پرجمعیت تفاوت‌هایی وجود دارد؟

مدارس کم‌جمعیت می‌توانند هر روز در مدرسه حضور داشته باشند آن‌هم در همان ساعت اعلام شده و لزومی به برگزاری کلاس در فضای مجازی نیست، مدارس با جمعیت بیشتر هم یک روز در میان به مدرسه می‌روند.

*حضور در فضای مجازی ساعت خاصی دارد یا هر زمان که معلم بخواهد دانش‏آموزان باید آنلاین باشند؟

برای ایجاد نظم، تمامی مدارس آن‌هم بر اساس اعلام نظر والدین، موظف شدند فقط در یک بازه زمانی خاص آموزش‌های مجازی را ارائه دهند.

*این زمان چه وقتی از شبانه‌روز است؟

در صبح هیچ دانش‌آموزی نیاز نیست در فضای مجازی باشد، از سویی با توجه به اینکه هر دانش‌آموز دو ساعت بیشتر نمی‌تواند در فضای مجازی باشد کلاس‌ها در عصر هم قبل از نماز مغرب و عشاء باید به اتمام برسد ولی بازهم زمان برگزاری کلاس‌ها در فضای مجازی بررسی می‌شود.

*برخی والدین نمی‌توانند برای هر دانش‌آموز یک گوشی اندروید تهیه کنند و از سویی برنامه شاد بر روی کامپیوتر هم به‌روزرسانی نمی‌شود، تکلیف چیست؟

شیوه‌های آموزشی متنوع و به‌صورت حضوری، شبکه آموزش، درس‌نامه، جزوه و مکالمه تلفنی است، آن‌هایی هم که برای نصب برنامه شاد بر روی کامپیوتر مشکل دارند با مدیر مدرسه هماهنگ کنند تا مشکلات برطرف گردد.

*با شیوع ویروس کرونا آموزش‌وپرورش با چه مشکلات خاصی مواجه است؟

خوشبختانه تاکنون با کمک خیرین مشکل خاصی نداشتیم، از سویی وزارت آموزش‌وپرورش هم مبلغی را برای خرید وسایل و ملزومات بهداشتی به‌حساب مدارس واریز نموده است، هم‏چنین با کمک گروه‌های جهادی هر روز 30 مدرسه ضدعفونی می‌شوند.

*آیا ماسک‌ و ملزومات بهداشتی به دانش‏آموزان هم داده می‌شود؟

از طرف مدرسه به هیچ معلم و یا دانش‌آموزی ماسک و لوازم بهداشتی داده نمی‌شود و در این خصوص تعهدی نداریم اگر بخواهیم ماسک بدهیم روزانه باید 30 هزار ماسک مصرف کنیم که تهیه آن امکان‌پذیر نیست به همین جهت توصیه‌شده خانواده‌ها فرزندان‏شان را با ماسک به مدرسه بفرستند.

*اگر دانش‌آموزی بدون ماسک آمد، تکلیف چیست؟

اگر ضرورتی پیش آمد ماسک به دانش‌آموز فروخته می‌شود.

*پس اعتباری که وزارت آموزش‌وپرورش به مدارس می‌دهد، برای چیست؟

این اعتبار برای خرید مواد ضدعفونی‌کننده و وسایل بهداشتی از جمله دستگاه ضدعفونی‌کننده، سطل زباله و مواد شوینده است، اکنون بالغ‌بر 70 درصد مدارس دستگاه ضدعفونی‌کننده را خریداری کرده‌اند و برای باقی مدارس هم در دست انجام است.

*اما برخی مدارس محروم‌ترند و والدین هم توان خرید ماسک را ندارند در این خصوص، برنامه خاصی اتخاذ شده است؟

از تابستان در چند واحد هنرستان‌ها و کانون‌های یاددهی و یادگیری محلی، ماسک تولید می‌شود، اما این‌ها را توزیع نکرده‌ایم و باید برای شرایط خاص آماده باشیم، به‌طوری‌که به 200 مدرسه شهرستان یک بسته 100 تایی ماسک داده‌ایم البته بیشتر ماسک‌ها به مدارس محروم داده شده است. برای دانش آموزان بی‌بضاعت نه‌تنها برای ماسک بلکه وجهی برای ثبت‌نام و کتاب دریافت نشده و حتی برای لوازم‌تحریر کمک شده است.

*آیا تاکنون به مدارس برای عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تذکرهایی داده شده چون بعضاً در این خصوص والدین اعتراضاتی دارند؟

نه‌تنها دستورالعمل‌های بهداشتی به‌تمامی مدارس ارسال شده بلکه آموزش‌وپرورش به‌صورت مشترک با مرکز بهداشت و درمان و به‌صورت ویژه مسئولان بهداشتی از 125 مدرسه بازدید داشته و نتایج را اعلام کرده‌اند.

*نتایج بازدید چه بوده است؟

نتایج به‌صورت فرم‌هایی که از یک تا 100 امتیاز داشته اعلام گردیده و میانگین نمره مدارس از نظر رعایت مسائل بهداشتی 83 بوده است، اما ادعا نداریم که همه مدارس به‌طور کامل مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند و شاید بی‌توجهی‌ها و مشکلاتی وجود داشته باشد.

*اگر خانواده‌ها نسبت به عدم رعایت نکات بهداشتی در مدرسه‌ای، اعتراضی داشته باشند؛ چه اقدامی باید انجام دهند؟

یکی از ناظرین اصلی ما در نحوه رعایت مسائل بهداشتی در مدارس اولیاء هستند، اعتراضات خود را می‌توانند به مدرسه و یا ارزیابی و عملکرد و رسیدگی به شکایات اداره آموزش‌وپرورش اعلام کنند.

*کرونا کمبود نیرو را تشدید کرده است؟

کمبود نیرو همیشه بوده اما نگذاشتیم که هیچ کلاسی بدون معلم باشد و از طریق اضافه تدریس و نوبت مخالف و به‌کارگیری نیروهایی که اخیراً بازنشسته شده‌اند، نیروی انسانی موردنیاز تأمین شده است.

*طی چند روز گذشته در فضای مجازی موضوعاتی در خصوص ابتلای چند دانش‌آموز به کرونا منتشر شد، در این خصوص وضعیت چگونه است؟

ابتدا از والدین و شهروندان درخواست داریم، از ایجاد شایعه و انتشار اخبار تائید نشده در فضای مجازی به جد پرهیز کنند و صحت مسائل را از منابع معتبر پیگیر باشند رعایت این مسائل به انجام هرچه بهتر فعالیت‌های مدارس کمک می‌کند. اما بر اساس اعلام مرکز بهداشت و اطلاعات موجود، هیچ دانش‌آموزی در بیمارستان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا بستری نشده، ولی تعداد اندکی از دانش‏آموزان قبل از شروع سال تحصیلی از اولیاء خود مبتلا شده‌اند و از ورودشان به مدرسه جلوگیری شده و زمانی که سلامتی‌شان توسط پزشک تائید شود به مدرسه خواهند رفت.

*با شیوع کرونا چند درصد والدین فرزندان خود را به مدارس می‌فرستند؟

بر اساس آمار گرفته‌شده 90 درصد والدین دانش‏آموزان خود را به مدرسه می‌فرستند، هرچند اعلام شده که فرستادن به مدرسه اجباری نیست و از طریق فضای مجازی می‌توانند پیگیر باشند اما تأکید ما بر آموزش به‌صورت حضوری است.

*این آمار در کلاس اولی‌ها چگونه است؟

پوشش تحصیلی در کلاس اول بالاتر از 98 درصد است.

*در شرایط فعلی لازم است که کلاس‌هایی مانند ورزش در مدارس برگزار شود؟

چندین ماه بوده که دانش‏آموزان در خانه تحرکی نداشته‌اند و این موجب شده خطر ابتلا به بیماری‌های چاقی، افسردگی و ناهنجاری‌های قامتی افزایش یابد به همین جهت توصیه‌شده در شرایط فعلی حتماً تربیت‌بدنی فعال گردد. ولی برابر تأکید صورت گرفته ورزش‌های تجمعی ممنوع است و فقط ورزش‌های انفرادی مانند طناب‏زنی و… انجام می‌شود در این خصوص به‌زودی 56 بسته لوازم ورزشی انفرادی به مدارس محروم ارسال می‌شود.

*آماری از چاقی دانش‏آموزان و افسردگی و ناهنجاری‌های قامتی دانش‏آموزان را ارائه می‌دهید؟

حدود 21 درصد دانش آموزان به خصوص دختران از چاقی رنج می‌برند، اما از ناهنجاری‌های قامتی آماری نداریم و در خصوص افسردگی نمی‌توانم آماری ارائه دهم.

*حرف آخر

ما به همراهی و همیاری تمامی دستگاه‌ها، نهادها و خیرین و هماهنگی تمامی خانواده‌ها و اولیاء نیاز داریم زیرا در این شرایط، کار آموزش‌وپرورش بسیار سخت شده و بدون همیاری اولیاء غیرممکن است. به خانواده‌ها اطمینان می‌دهیم اگر وضعیت مدارس برای حضور دانش‏آموزان نامساعد باشد حتماً نسبت به تعطیلی مدرسه اقدام می‌کنیم.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=3510
  • منبع : جوانه های ترشیز
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.