• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
پارس وی دی اس
4
محمدرضا خباز:

مجلسیان رسم مروّت را به‌جای نیاوردند

  • کد خبر : 8458
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
مجلسیان رسم مروّت را به‌جای نیاوردند
صدای خاوران-این چهره اصلاح‌طلب عنوان کرد: «اگر اقتصاد کشور را بخواهیم اصلاح کنیم، سه کار باید انجام دهیم. ابتدا این‌که رفع اختلاف و تنش‌زدایی با دنیا کنیم. داشتن برنامه مدونی که اقتصاددان‌های خارج از دولت هم آن را نقد کنند و شفاف‌سازی، تا افرادی که سوءاستفاده می‌کنند و بیت‌المال را غارت می‌کنند، اتفاق نیفتد. اگر این کارها انجام شود اقتصاد ایران هم مانند اقتصاد سایر کشورها اصلاح می‌شود.»

«محمدرضا خباز» سیاستمدار با تجربه‌ای که سال‌ها به‌عنوان نماینده مردم دیار ترشیز، از حق موکلان خود در مجلس شورای‌اسلامی دفاع کرد. این سال‌ها که مسئولیتی بر دوش ندارد، همچنان دغدغه دفاع از حق مردم را داشته و به دنبال ارائه راهکارهایی برای عزت و اقتدار ایران است. با او مطابق معمول در آخرین شماره انتشار نشریه امسال به گفتگو نشسته‌ایم. آنچه در پی می‌آید، صحبت‌های او در خصوص شرایط فعلی کشور، ارزیابی‌اش از عملکرد دولت و… است که با هم می‌خوانیم.

***

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص عملکرد دولت آقای رئیسی و مجلس شورای‌اسلامی در سالی که گذشت، گفت: «مجلس و دولت هیچ‌کدام در اهدافی که در ذهن‏شان داشتند و در شعارها و قول‌هایی که بیان کردند، هیچ موفقیتی نداشتند و یا اگر با احتیاط سخن بگوییم موفقیت‏شان بسیار اندک بوده است.»

خباز افزود: «اگرچه حل مشکلات اقتصادی کشور یکی از مهم‌ترین قول‌های مجلسیان به مردم بود، اما همان زمان می‌دانستیم این قول‌ها بنیان محکمی ندارد و مجلس به‌تنهایی نمی‌تواند آن‌ها را انجام دهد.»

وی تصریح کرد: «هرچند همین افراد به دولت قبلی مدام حمله می‌نمودند و بسیار نگران وضعیت اقتصادی مردم بودند و اعلام می‌کردند اگر ما بیاییم نه‌تنها تورّم را پایین می‏آوریم بلکه ارزش پول ملی را حفظ کرده و اشتغال‌ را رونق می‌دهیم و مشکل مسکن را رفع می‌کنیم، اما نه‌تنها هیچ‌کدام محقق نشد، بلکه وضعیت به‌مراتب بدتر شد.»

این عضو حزب اعتمادملی با بیان این‌که شفاف‌سازی یکی دیگر از شعارها و حربه‌های مجلسیان برای راه‌یابی به مجلس بود، اظهار کرد: «نه‌تنها در تحقق هیچ‌کدام از شعارهای‏شان موفق نبودند، بلکه امروز آن‌هایی که مدام در صف تهیه کالا و در خیابان‌های مختلف به دنبال تهیه مایحتاج ارزان‌تر هستند، بسیار ناراحت‌اند و نسبت به عملکرد مجلس احساس نارضایتی می‌کنند.»

وی تصریح کرد: «ناکارآمدی آن‌ها موجب شده چندنفر از نمایندگان خودشان در مجلس بیان کنند؛ چون مردم به آن‌ها ناسزا می‌گویند، دیگر جرأت رفتن به حوزه‌های انتخابیه‌شان را ندارند.»

خباز گفت: «متأسفانه نمایندگان مردم در اتفاقاتی که در کشور افتاد سکوت کردند و نسبت به ظلم و تعدّی که دیدند، دم برنیاورند. در صورتی‌که وکیل مردم باید هر زمان که منافع موکلینش به خطر افتاد، به صحنه بیاید و اجازه ندهد موکلینش در سختی به سر ببرند.»

نماینده ادوار مجلس شورای‌اسلامی با اظهار تأسف از این‌که مجلسیان رسم مروّت را به‌جای نیاوردند، افزود: «وکیل مردم باید در جانب موکلینش باشد و ببیند آن‌ها چه می‌گویند، به حرف‌های‏شان گوش کند و بعد به دولت و حاکمان تفهیم کنند که نمی‌توان در سن 43 سالگی لباس یک‌سالگی آدم را بر تن او کنند.»

خباز افزود: «به دلیل عدم تحقق وعده‌ها، امروز بسیاری در فضای مجازی دولت را مضحکه می‌کنند و برعلیه‏شان شعار می‌دهند که چرا قول‌های غیرواقعی دادید.»

وی گفت: «متأسفانه یکی از وزرا بدون ارائه اسناد متقن، گفته تاکنون یک‌میلیون شغل ایجاد نموده‌اند. درحالی‌که این آمار درست نیست. اگر قرار است همچون وعده‌های‌شان شعار بدهند، همان سال اول بگویند 10 میلیون شغل ایجاد نموده‌ایم، کسی که نیست بپرسد. مجلس هم سکوت کرده است.»

این چهره اصلاح‌طلب با بیان این‌که قرار بود هرسال یک‌میلیون مسکن ایجاد کنند، ولی به‌رغم این‌که داریم به دوسالگی دولت نزدیک می‌شویم، هنوز زمین‌ها را تحویل نگرفته‌اند، تصریح کرد: «رئیس‌جمهور در مناظرات خود گفته بود؛ الحمدالله در سال 96 رأی نیاوردم که دلار به 5 هزار تومان برسد ولی الان دلار به60 هزار تومان رسید و فقط به دنبال توجیه هستند که ناکارآمدی خود را به گردن دیگران بیندازند.»

وی با اشاره به این‌که بارها اعلام نموده‌ایم تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی قدرت اداره اقتصاد کشور را ندارد، به موضوع مولدسازی اشاره کرد و گفت: «رئیس مجلس نماینده مردم است و از مردم رأی گرفته، چه کسی چنین اجازه‌ای به ایشان داده که اموال کشور را بفروشند.»

خباز بیان کرد: «در قانون اساسی جایگاهی تحت عنوان شورای هماهنگی اقتصادی رؤسای سه قوه نداریم که برای خودشان چنین جایگاهی درست کرده‌اند. حال گیریم که مصلحت دانسته‌اند، اما کارشان خلاف قانون اساسی است. مگر امام راحل نفرمود خلاف قانون، خلاف شرع است.»

وی افزود: «هرچند اسم مولدسازی زیباست ولی محتوای بدی دارد. طرح مولدسازی اعلام رسمی ورشکستگی اقتصاد کشور است.»

این عضو حزب اعتمادملی تصریح کرد: «دولت در سیاست داخلی و خارجی به‌خصوص در مسائل اقتصادی، نمره بسیار پائینی دارد زیرا نه‌تنها کاری نکرده‌اند، بلکه شروع به توجیهات غیرمنطقی و غیرعقلانی نموده‌اند که هیچ‌کدام قابل ‌قبول نیست.»

خباز گفت: «آنچه به نظر من قابل ‌درک است این‌که با این “اندک‌سالاری که الان دولت و مجلس انجام می‌دهد، حتی گروه‌های طرفدار خودشان امروز منتقدشان هستند و هیچ گروهی از اصولگرایان حاضر نیست این رفتار مجلس و دولت را به گردن بگیرد.»

وی عنوان کرد: «خودِ آن‌هایی که آمدند و گفتند اگر به این‌ها رأی بدهید حلّال مشکلات‌اند و شعارهای‏شان را تکرار می‌کردند، الان پشیمانند. آن‌هایی که شجاعت داشتند از این رفتارها اعلام برائت و برخی که شهامت ندارند، سکوت می‌کنند.»

نماینده ادوار مجلس شورای‌اسلامی افزود: «تورمی که امروز بر کشور حاکم شده فقط در جنگ جهانی دوم و اشغال ایران سابقه داشته است. بنابراین و با وجود این وضعیت می‌توان گفت، دولت و مجلس در ادای تکلیف و وظیفه‌ای که قانون اساسی برعهده‏شان گذاشته بود و در انجام قول‌هایی که به مردم دادند، کاملاً ناموفق بودند.»

خباز افزود: «دولت و مجلس هرچه زودتر باید به دلیل این گرفتاری‌های اقتصادی که به وجود آوردند و موجب متلاشی شدن خانواده‌های بسیاری شدند، از ملت عذرخواهی کنند.»

وی عنوان کرد: «آن حرف‌هایی که آقای رئیسی و محسن رضایی در مناظرت برای بهبود مشکلات زدند، مصرف تبلیغاتی داشت. آقای رئیسی اعلام نمود برای رفع مشکلات اقتصادی کشور 7 هزار صفحه برنامه دارد و آقای رضایی که الان معاون اقتصادی است،10هزار صفحه برنامه داشت. لذا از این‌ها خواهش می‌کنیم10صفحه برنامه ارائه دهند تا اقتصاددان‌های کشور این برنامه را بررسی، حلاجی و نقد کرده و کمک‏شان کنند.»

این چهره اصلاح‌طلب با بیان این‌که، امروز ارز لحظه‌شماری می‌کند نه روزشماری، افزود: «در این شرایط نه‌تنها رئیس دولت، وزرا و معاونین آن‌ها توان برنامه‌ریزی درست علمی ندارند، بلکه حاضر هم نیستند از اقتصاددان‌های بیرون دولت استفاده کنند. در حالی‌که شخصیت‌های بزرگ اقتصادی در کشور داریم که اگر در هر کجای دیگر دنیا بودند حرمت چندین برابری داشتند.»

وی گفت: «رئیس‌جمهور در تمامی برنامه‌های تبلیغاتی می‌گفتند اگر رئیس‌جمهور شوم همه اقتصاددانان را به خط می‌کنم! خُب چرا از دانش و نظرات آن‌ها بهره نبردند تا به چنین وضعیتی دچار نشویم؟»

خباز تصریح کرد: «در جلسه‌ای تعدادی از اقتصاددانان، چهار مورد ساده را به رئیس‌جمهور اعلام کردند ولی توجهی به آن نشد. یکی این‌که دلارهایی که به افراد می‌دهند، شفاف باشد و حتی یک دلار بدون شفافیت به کسی داده نشود. این موجب می‌شود کسانی که دنبال بلعیدن دلارها هستند، مشخص شوند. دوم همه بانک‌های خصوصی و دولتی تسهیلات بالای 500 میلیون تومان را در اختیار همه بگذارند و مدیری که این کار نکرد، به‌عنوان تصرف در بیت‌المال و بودجه عمومی معرفی شود. سوم گمرکات کشور و چهارم این‌که همه قراردادهای مالی دولتی با حقیقی و حقوقی و نهادهای انقلابی و… شفاف شود.»

این چهره اصلاح‌طلب عنوان کرد: «اگر اقتصاد کشور را بخواهیم اصلاح کنیم، سه کار باید انجام دهیم. ابتدا این‌که رفع اختلاف و تنش‌زدایی با دنیا کنیم. داشتن برنامه مدونی که اقتصاددان‌های خارج از دولت هم آن را نقد کنند و شفاف‌سازی، تا افرادی که سوءاستفاده می‌کنند و بیت‌المال را غارت می‌کنند، اتفاق نیفتد. اگر این کارها انجام شود اقتصاد ایران هم مانند اقتصاد سایر کشورها اصلاح می‌شود.»

وی افزود: «کسانی که برجام را به آتش کشیدند و گفتند نعش برجام متعفن به بو آمده و باید دفن شود، الان که از خواب بیدار شده‌اند دیگر اروپایی‌ها مانند گذشته رغبتی برای احیای برجام ندارند و آن‌ها هستند که شرط می‌گذارند.»

وی عنوان کرد: «دولت نه خواست و نه توانست برجام را احیا کند و امروز یکی از معضلات اصلی کشور همین موضوع است که سرنوشت همه ملت را تا سال‌های سال تحت تأثیر قرار خواهد داد.»

خباز همه گرفتاری‌های موجود را ناشی از تصمیمات نادرست دولت و مجلس دانست و تصریح کرد: «یکی از لکه‌های منفی و سیاه بر دامن مجلس یازدهم این است که تا دیدند دارد برجام به نتیجه می‌رسد، تعداد زیادی از نمایندگان طرحی نوشتند و جلوی ادامه مذاکرات را گرفتند و اجازه ندادند موضوع به نتیجه برسد.»

این عضو حزب اعتمادملی عنوان کرد: «اگر دولت به نسخه موردنظر اقتصاددانان برای رفع مشکلات اقتصادی عمل کند و سرلوحه کار خود قرار دهد، سال آینده به‌سوی بهبود می‌رویم در غیر این‌صورت، اگر با این همین تفکر بخواهند قدم بردارند و امیدشان به فروختن اموال کشور باشد، حتماً شرایط سال آینده از امسال به‌مراتب بدتر خواهد بود.»

وی افزود: «نباید مردم این کشورِ ثروتمند که در ردیف 23 از نظر منابع و مخازن در دنیاست، این‌گونه در سختی و فلاکت به سر ببرند و این چیزی جز بی‌تدبیری نیست.»

وی بیان کرد: «نباید جهت انتخاب مدیر برای کشور، فقط به دانشگاه موروثی مهدوی‌کنی اکتفا کرد تا هرکس از آنجا می‌آید، رفقا و همکلاسی‌های خود را بیاورد و مدعی باشد که می‌تواند اقتصاد را اصلاح کنند. آمارسازی و حرف‌های بی‌اساس این افراد، افزودن زخم بر تن مردم است.»

این عضو حزب اعتمادملی گفت: «بسیاری معتقدند اگر دولتی‌ها و مجلسیان حرف نزنند کشور بهتر از این اداره می‌شود، تا این‌که هر روز نسخه ناصوابی برای آن بپیچند.»

وی در پایان با تشکر از تلاش‌های 24 ساله نشریه آوای‌کاشمر گفت: «اگرچه دولت حاضر نیست به اصل 24 قانون اساسی در رابطه با آزادی نشریات عمل کند، اما در تمامی این سال‌ها علی‏رغم فراز و نشیب‌های فراوانی که برای این نشریه به وجود آمد، در حد توان توانست در برابر معضلات و گرفتاری‌ها روشنگری کند.»

خباز افزود: «در آخرین نشریه وزین آوای‌کاشمر در این سال، برای همه همشهریان و مردم نجیب و شریف باوفای ترشیز کهن آرزوی سلامتی و سرافرازی دارم و پیشاپیش سال نو را تبریک می‌گویم.»

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8458
  • نویسنده : زهرا افتخاری ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.