• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
پارس وی دی اس
4

قصه پرغصه دریافت شهریه از دانش‌آموزان پول زور یا همیاری؟

  • کد خبر : 9256
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۴۹
قصه پرغصه دریافت شهریه از دانش‌آموزان پول زور یا همیاری؟
صدای خاوران-تیرماه امسال بود که رئیس آموزش‌وپرورش کاشمر به‌صراحت چندین بار در آخرین نشست خبری خود اعلام نمود؛ «در این شهر هیچ مدرسه هیئت‌امنایی نداریم و گرفتن هرگونه وجهی توسط مدارس دولتی به‌جز حق بیمه و هزینه کتاب تخلف محسوب می‌شود»؛ اما هنوز مدتی از این گفته‌ها نگذشته بود که تعدادی از والدین دانش ‏آموزان از گرفتن کارنامه و یا ثبت‌نام فرزندشان به‌شرط پرداخت بخشی از شهریه میلیونی به برخی مدارس خبر دادند.

تیرماه امسال بود که رئیس آموزش‌وپرورش کاشمر به‌صراحت چندین بار در آخرین نشست خبری خود اعلام نمود؛ «در این شهر هیچ مدرسه هیئت‌امنایی نداریم و گرفتن هرگونه وجهی توسط مدارس دولتی به‌جز حق بیمه و هزینه کتاب تخلف محسوب می‌شود»؛ اما هنوز مدتی از این گفته‌ها نگذشته بود که تعدادی از والدین دانش ‏آموزان از گرفتن کارنامه و یا ثبت‌نام فرزندشان به‌شرط پرداخت بخشی از شهریه میلیونی به برخی مدارس خبر دادند.

برخورد نامناسب با دانش‌آموزانی که شهریه نمی‌دهند!

در همین خصوص یکی از والدین مدارس دولتی با انتقاد از این‌که مدیر و ناظم مدرسه بارها برای دریافت شهریه به فرزندش تذکر داده‌اند، اظهار کرد: متأسفانه مدرسه بیشتر به فکر گرفتن پول از والدین است، تا این‌که بخواهد بر کیفیت کلاس‌های درس بیفزاید.

او که نخواست نامی از وی برده شود، بیان کرد: مدیر مدرسه نباید مدام فرزندم را برای این‌که پولی به مدرسه دولتی پرداخت نکرد‌ه‌ایم با عناوین مختلف از جمله کاهش نمره انضباط و یا اخراج تهدید کند.

وی تصریح کرد: اگرچه یک‌بار به اداره آموزش‌وپرورش شکایت کرده‌ام و اعلام نمودند، تذکر می‌دهند! اما همچنان در جلسه اخیر اولیاء مربیان اعلام شد، پرداخت شهریه اجباری است.

رضایی مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان مدارس دولتی که در پایه پنجم مشغول به تحصیل است، گفت: شاید مدارس دولتی با مشکلات و کمبود اعتبار مواجه باشند، اما این‌که بخواهند در این شرایط اقتصادی نابسامان مبالغ میلیونی از والدین بگیرند، کار درستی نیست.

وی افزود: البته برخی مدیران مدرسه برای اینکه والدین نتوانند از آن‌ها به آموزش‌وپرورش شکایت کنند، خواسته‌شان را به‌طور شفاهی عنوان می‌کنند.

خانواده‌ها گزارش دهند!

متأسفانه همه‌ساله داستان تکراری گروکشی کارنامه از سوی مدیران مدارس دولتی در قبال پرداخت مبلغی به‌عنوان شهریه اتفاق می‌افتد، اما امسال این داستان نمودِ بیشتری داشته است. تخلفی که آشکارا انجام می‌شود، اما نظارتی بر آن نیست. تا چندسال پیش مدیران مدارس می‌گفتند برای پرداخت پول آب، برق، گاز و تلفن یا تعمیرات ساختمان مثل شوفاژخانه، ایزوگام پشت‌بام و… نیاز به کمک نقدی والدین دارند، هرچند که عناوین درخواست آن‌ها برای هزینه‌کرد در امور کمک به مدرسه تغییر کرده است، اما گرفتن “پول زور از والدین” بر جای خود باقی‌مانده است.

مدیر آموزش‌وپرورش کاشمر در همین خصوص به ما گفت: چند مدل مدرسه دولتی داریم که برخی مانند سمپاد و شاهد علیرغم این‌که دولتی‌اند، اما شهریه مصوب دارند و اولیاء باید پرداخت کنند.

سعید تاج‌محمدی با بیان این‌که سایر مدارس عادی دولتی به‌جزء پول کتاب و بیمه مبلغ دیگری به نام شهریه ندارند، مگر این‌که اولیاء بخواهند کمک‌هایی را داشته باشند؛ افزود: مدیر مدرسه نمی‌تواند دانش‌آموزی را به دلیل عدم پرداخت شهریه، از خدمات مدرسه منع و یا کارنامه را ندهند.

وی گفت: اگر این اتفاقات افتاد والدین می‌توانند با مراجعه به قسمت ارزیابی عملکرد اداره آموزش‌وپرورش شکایت کرده و قطعاً با مدیر متخلف برخورد خواهد شد.

تاج‌محمدی با بیان این‌که هرچند سال گذشته سرانه مدارس افزایش داشته؛ اذعان کرد: وقتی مدیر مدرسه محدود به سرانه باشد خدمات خوبی را نمی‌تواند ارائه دهد.

***

مدارس بر اساس آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مربوطه که از سوی وزارت آموزش‌وپرورش صادر می‌شود، موظف به رعایت مقررات و موازین قانونی هستند که اگر به آن‌ها عمل نکنند، شکایاتی علیه‌شان مطرح می‌شود. البته تعداد این شکایات هم کم نیست، اما مسئله تخلف مدارس برای دریافت پول اجباری از والدین، تبدیل به تخلفی عادی شده و تصور خانواده‌ها این است که اصلاً کسی به شکایات آن‌ها رسیدگی نخواهد کرد.

هرچند سامانه‌ای به‌عنوان سامانه ثبت شکایات آموزش‌وپرورش راه‌اندازی شده تا افراد اعتراضاتشان را به‌صورت اینترنتی در آن ثبت کنند، اما واضح است که تنها ثبت شکایت کافی نیست و آموزش‌وپرورش باید اقداماتی را در راستای تقویت بازرسی در خصوص تخلفات این‌چنینی که شایع شده، انجام دهد تا مانع از ادامه این روند شود.

اهم گلایه خانواده‌ها این است که در تأمین لوازم موردنیاز تحصیل فرزندشان مانند لباس فرم مدرسه، لوازم‌التحریر، کتاب و دفتر با مشکلات مالی مواجه هستند. ضمن این‌که این لوازم، مصرفی است و هرسال باید هزینه‌ای را بابت تهیه آن‌ها بپردازند. به همین دلیل علاوه بر هزینه‌های گران لوازم مورد تحصیل، شهریه اجباری که مدارس دولتی از خانواده‌ها طلب می‌کنند نیز آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است و البته چاره‌ای جز پرداخت هم نیست. اغلب افرادی که در مدارس دولتی درس می‌خوانند از قشر ضعیف و متوسطی هستند که حتی ممکن است برخی از آن‌ها تحملِ تحمیل هزینه‌های این‌چنینی را نداشته باشند و به‌ناچار از ادامه تحصیل فرزندشان منصرف شوند. مسئله‌ای که ممکن است زنگ خطری برای افزایش ترک تحصیلی‌ها و بازماندگان از تحصیل باشد که باید تا دیر نشده فکری برای آن شود و این موضوع مهم به‌صورت همه‌جانبه مورد بررسی قرار گیرد.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9256
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.