• امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
پارس وی دی اس
2

عرش الهی از بی‌حجابی می‌لرزد یا از بانکداری ربوی؟!

  • کد خبر : 8918
  • ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۳۸
عرش الهی از بی‌حجابی می‌لرزد یا از بانکداری ربوی؟!
صدای خاوران-در این گیرودار شاهد انتقاد پشت انتقاد نمایندگان مجلس از اوضاع اقتصادی هستیم. آخرین پرده از این انتقادات، پذیرش تورم۱۲۰ درصدی زندگی مردم توسط یک نماینده مجلس است؛ به‌طوری‌که نماینده بستان‌آباد در واکنش به آمار و ارقام‌ ارائه شده دولت در حوزه اقتصادی گفت: «این‌که گفته می‌شود مثلاً تورم کنترل یا مهار شده است و دولت یکسری آمار و ارقام دراین‌باره ارائه می‌دهد، همگی محصول ذهن دولت و مسئولان و دست‌اندرکاران است و صحت ندارد». جالب این‌که نمایندگان مجلس در آستانه‌ی انتخابات، از تورم۱۲۰درصدی رونمایی می‌کنند درحالی‌که در سه ماه گذشته هیچ اقدام عملی برای احقاق حقوق کارگران صورت نداده‌اند و به قانون‌گریزی مزدیِ دولت ورود نکرده‌اند. همین مسئله این شائبه را به وجود می‌آورد که از این دست اظهارنظر‌ها از نمایندگان در آستانه‌ی انتخابات زیاد می‌شنویم.

 

در این هشت‌روز هفته در حالی‌که ایران در سیاست خارجی سر در گم است؛ اماراتی‌ها با ذکاوت ضمن تأیید وجود اختلاف بر سر جزایر سه‌گانه ـ تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی، ـ آن را به بیانیه مشترک روسیه و ۶ کشور جنوب خلیج‌فارس وارد کردند؛ خبرهایی هم از بازگشت گشت ارشاد داشتیم؛ یک نماینده مجلس هم با طرح این ادعا که تورم۱۲۰ درصد است و دولت می‌گوید ۴۰ درصد! داده‌های ارائه شده توسط دولت در حوزه‌ی گرانی‌ها و تورم را زیر سؤال برد؛ که به‌قدر مجال این ستون به برخی اخبار ریزودرشتی مملکت می‌پردازیم.

خودنمایی خطر خود براندازی

در این اوضاع‌واحوال که هنوز لایحه عفاف و حجاب در مجلس تصویب نشده، خبرهایی از بازگشت گشت ارشاد شنیدیم. در این میان رئیس دولت اصلاحات در واکنش به بازگشت گشت ارشاد با اظهار شگفتى از بی‌تدبیری مسئولان نظام نسبت به مسائل اجتماعى، گفت: با توجه به تجربه تلخ گذشته و هزینه‌های سنگینى که جامعه پرداخته، با این رفتارها خطر خودبراندازى بیش از پیش خودنمایى مى‌کند. این در حالی است که رئیس دولت سیزدهم مسئولیت بازگشت گشت را نپذیرفته، اما جانشین فرمانده انتظامی کشور در دفاع از آغاز فعالیت گشت ارشاد مدعی شد؛ ذره‌ای در برابر کشف حجاب کوتاه نمی‌آییم. جالب این‌که نماینده چابهار در مجلس با این پرسش که عرش خدا از بی‌حجابی می‌لرزد یا از بانکداری ربوی؟ گفت: نظام بانکداری ما واقعاً یکی از ربوی‌ترین بانکداری‌های دنیاست. چرا آنجا این اندازه حساسیت نداریم، حساسیت‌های ما نسبت به مسائلی مانند زباله‌گردی کودکان، قبرخوابی و مشکلات عدیده‌ای که در حوزه فساد مسئولین داریم، در دورویی‌ها یا در بحث ربا که حکم محاربه با خدا را دارد؛ همین‌قدر است؟!

بهترین فرصت گفتگو با آمریکا

در این اوضاع‌واحوال که استقبال‌های تشریفاتی روسیه و چین از رئیس دولت سیزدهم، مسئولان را در ورطه این اشتباه راهبردی قرار داد که چین و روسیه در کنار ایران به‌سوی جنگ تمام‌عیار علیه غرب پیشروی خواهند کرد؛ شاهد بودیم این دو کشور بیانیه‌ای امضا کردند که ادعای امارات در خصوص جزایر سه‌گانه ایران را اعتبار می‌بخشید و بدین‌ترتیب دولت سیزدهم در برابر کنشگری کشورها در نظام بین‌الملل حسابی غافلگیر شد. وزیر خارجه اسبق جمهوری‌اسلامی ایران ادعا کرد؛ اکنون با توجه به مجموعه شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی فرصت مناسبی است که یک گفت‌وگوی همه‌جانبه سیاسی با غرب اعم از اروپا و آمریکا داشته باشیم. فقط خدا کند با تصمیم‌سازی شجاعانه برای خروج از سیاست‌های ایدئولوژیک و توجه به منافع ملی بر مبنای عقلانیت اوضاع کشورمان بهبود یابد و حال مردمانش خوش شود.

در این گیرودار شاهد انتقاد پشت انتقاد نمایندگان مجلس از اوضاع اقتصادی هستیم. آخرین پرده از این انتقادات، پذیرش تورم۱۲۰ درصدی زندگی مردم توسط یک نماینده مجلس است؛ به‌طوری‌که نماینده بستان‌آباد در واکنش به آمار و ارقام‌ ارائه شده دولت در حوزه اقتصادی گفت: «این‌که گفته می‌شود مثلاً تورم کنترل یا مهار شده است و دولت یکسری آمار و ارقام دراین‌باره ارائه می‌دهد، همگی محصول ذهن دولت و مسئولان و دست‌اندرکاران است و صحت ندارد». جالب این‌که نمایندگان مجلس در آستانه‌ی انتخابات، از تورم۱۲۰درصدی رونمایی می‌کنند درحالی‌که در سه ماه گذشته هیچ اقدام عملی برای احقاق حقوق کارگران صورت نداده‌اند و به قانون‌گریزی مزدیِ دولت ورود نکرده‌اند. همین مسئله این شائبه را به وجود می‌آورد که از این دست اظهارنظر‌ها از نمایندگان در آستانه‌ی انتخابات زیاد می‌شنویم.

در این اوضاع‌واحوال نتایج یک بررسی نشان داد که ایران رکورددار قطعی اینترنت در سال ۲۰۲۳ است به‌طوری‌که در سال‌جاری میلادی ۱۴ بار اینترنت را در نقاط مختلف کشور به روی شهروندانش قطع کرده است. اما پس از سال‌ها کشمکش، بختک فیلترینگ بالاخره بر تن اینستاگرام و واتس‌آپ که آخرین شبکه‌های اجتماعی فیلترنشده در ایران بودند، افتاد و صد‌ها کسب‌وکار خانگی متضرر شدند که البته تشدید محدودیت‌ها و سنگین‌تر شدن بار فیلترینگ، موجب رشد شرکت‌های فروشنده VPN که به شکل قارچی میلیاردمیلیارد از خرابی زیرساخت سود می‌برد و به کسی هم جواب نمی‌دهد.

تا هشت روز بعدی خدانگهدار

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8918
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.