• امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
پارس وی دی اس
2

روستاها خالی شدند!

  • کد خبر : 8841
  • ۰۹ تیر ۱۴۰۲ - ۶:۲۹
روستاها خالی شدند!
صدای خاوران-رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان‏رضوی با بیان این‏که کار در بخش کشاورزی به دلیل وابستگی به اقلیم، بسیار سخت است؛ گفت: بر اساس اعلام فائو کشورهایی که میانگین بارندگی در آن‌ها کمتر از ۵۰۰ میلی‌متر باشد مخاطرات کشاورزی در آن کشور افزایش پیدا می‌کند درحالی‌که میانگین بارندگی جهان ۸۰۲ میلی‌متر است. وی میانگین بارندگی در ایران را ۲۰۲ میلی‌متر اعلام کرد و افزود: وضعیت موجود موجب شده کشاورزان در شرایط بسیار سختی محصولات را تولید کنند.

 

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان‏ رضوی گفت: زندگی ۷۵ درصد جمعیت این استان در شهرها و ۲۵ درصد دیگر در روستا نشان می‌دهد که جمعیت روستایی رو به کاهش است.

آرش آوان در همایش تجلیل از قهرمانان تولید در بخش کشاورزی شهرستان کاشمر افزود: در کشور ۴.۵ میلیون نفر تولیدکننده بخش کشاورزی داریم که ۳۳۰ هزار تولیدکننده بخش کشاورزی در خراسان‌رضوی و ۱۱ هزار تولیدکننده در شهرستان کاشمر هستند.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۷.۵ درصد تولیدکنندگان بخش کشاورزی در خراسان‏رضوی و حدود نیم درصد تولیدکنندگان بخش کشاورزی کشور در شهرستان کاشمر حضور دارند.

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان‏رضوی با بیان این‏که کار در بخش کشاورزی به دلیل وابستگی به اقلیم، بسیار سخت است؛ گفت: بر اساس اعلام فائو کشورهایی که میانگین بارندگی در آن‌ها کمتر از ۵۰۰ میلی‌متر باشد مخاطرات کشاورزی در آن کشور افزایش پیدا می‌کند درحالی‌که میانگین بارندگی جهان ۸۰۲ میلی‌متر است.

وی میانگین بارندگی در ایران را ۲۰۲ میلی‌متر اعلام کرد و افزود: وضعیت موجود موجب شده کشاورزان در شرایط بسیار سختی محصولات را تولید کنند.

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان‏رضوی با انتقاد از این‏که از عوامل تولید در کشور بهره‌وری مناسبی نداریم، خاطر نشان کرد: راندمان آبیاری ما در کشور بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است که این نشان می‌دهد راندمان آبیاری از کشوری مانند مصر هم کمتر هستیم.

آوان اظهار کرد: علیرغم این‏که پتانسیل آبیاری تحت‌فشار در کشور حدود ۶.۵ میلیون هکتار است اما تاکنون فقط حدود ۲.۵ میلیون هکتار اجرا شده و تا آنچه باید محقق شود فاصله بسیاری داریم.

وی با تأکید بر این‏که برای افزایش بهره‌وری در واحدهای خرد باید فکری جدی شود، به جمعیت ۶.۵ میلیون نفری خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم جمعیت روستاها کاهش پیدا نکند و حتی شاهد مهاجرت معکوس باشیم باید اقتصاد کشاورزان ارتقاء یابد که آن‌هم به تولید و کشاورزی بستگی دارد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8841
  • نویسنده : معصومه تقوی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.