• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
پارس وی دی اس
10
از دولت راضی نیستیم!

از دولت راضی نیستیم!

  • کد خبر : 6260
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۰۲
از دولت راضی نیستیم!
حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، نماینده مردم شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوه‌سرخ در بیست و سومین سالگرد انتشار دوهفته‌نامه آوای کاشمر، در محل دفتر این نشریه حضور یافت. وی ضمن تبریک به دست‌اندرکاران نشریه و قابل‌ تقدیر دانستن تلاش آن‌ها در استمرار فعالیت مطبوعاتی‌شان در راستای اطلاع‌رسانی و روشن ساختن افکارعمومی نسبت به مسائل مختلف جامعه، به‌طور مفصل در گفت‌وگویی اختصاصی شرکت کرد و از هر دری سخن گفت. آنچه می‌خوانید ماحصل این گفت‌وگوست؛

روایت نیک‌بین از مشکلات کشور و فعالیت‌هایش در منطقه

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، نماینده مردم شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوه‌سرخ در بیست و سومین سالگرد انتشار دوهفته‌نامه آوای کاشمر، در محل دفتر این نشریه حضور یافت. وی ضمن تبریک به دست‌اندرکاران نشریه و قابل‌ تقدیر دانستن تلاش آن‌ها در استمرار فعالیت مطبوعاتی‌شان در راستای اطلاع‌رسانی و روشن ساختن افکارعمومی نسبت به مسائل مختلف جامعه، به‌طور مفصل در گفت‌وگویی اختصاصی شرکت کرد و از هر دری سخن گفت. آنچه می‌خوانید ماحصل این گفت‌وگوست؛

لزوم تلاش مجلس بر حذف قوانین زائد

نماینده مردم ترشیز در مجلس شورای‌اسلامی در ابتدای این گفت‌وگو در ارزیابی عملکرد مجلس طی یک‌سال و هفت‌ماه گذشته، گفت: طی این مدت که از شروع به کار مجلس یازدهم می‌گذرد، هنوز نتوانسته مجلس در ریل درست و دقیقی حرکت کند، بعضاً به طرح‌ها و لوایحی می‌پردازد که برخی از آنها به درد زندگی روزمره مردم نمی‌خورد.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین افزود: بارها در مجلس تذکر داده‌ام که باید همه این‌ها را کنار بگذاریم، حتی روند مجلس را متوقف کرده و اقدام در حذف تمامی قوانین زائد کنیم، به‌عنوان نمونه متأسفانه وجود بیش از دو هزار عنوانِ مجرمانه در کشور موجب شده زندان‌ها پر باشند در حالی‌که پاکستان کمتر از 200 عنوان مجرمانه دارد.

وی اظهار کرد: در حوزه کسب‌وکار هم آن‌قدر قانون زائد داریم که برای گرفتن یک مجوز مدت‌ها باید دوندگی کرد به همین دلیل باید در مجلس به حذف این قوانین مزاحم بپردازیم.

برخی مجلسیان برای استفاده از رانت‌ها مخالف طرح شفافیت هستند

وی در ادامه با بیان این‏که مجلس شورای‌اسلامی هنوز به آن باروری و رسالت اصلی خود نرسیده است، تصویب قانون و نظارت درست بر قوانین را از رسالت‌های اصلی مجلس برشمرد و تصریح کرد: چون شفافیت نیست نمی‌توانیم بر برخی جاها نظارت درست داشته باشیم.

نیک‌بین مهم‌ترین عنصر موفقیت مجلس، دولت و قوه قضائیه و حتی ایران را شفافیت دانست و عنوان کرد: اگر بخواهیم جلوی رانت و برخی از نابسامانی‌ها را بگیریم نیاز به شفافیت در عرصه‌های مختلف داریم.

وی گفت: متأسفانه تعداد قابل‌توجهی در مجلس به‌عمد و به‌منظور استفاده بهتر از رانت‌ها، مخالف تصویب طرح شفافیت هستند، وقتی شفافیت باشد همه می‌بینند که چه‌کاری داریم انجام می‌دهیم و چه می‌دهیم و چه می‌گیریم.

نماینده مردم ترشیز در مجلس شورای‌اسلامی هم‏چنین افزود: برخی هم هستند که عالمانه با طرح شفافیت مخالفت می‌کنند، این افراد می‌گویند شفافیت فقط در برخی از آراء باید باشد.

وی که معتقد است به‌جز مسائل نظامی و امنیتی در همه مسائل دیگر باید شفاف باشد، اظهار کرد: برخی بر این عقیده‌اند اگر آرای‌شان شفاف باشد دیگر رأی نخواهند آورد و مجلس را از دست می‌دهند.

نیک‌بین با پیش‌بینی تصویب طرح شفافیت آرا در مجلس، بیان کرد: هرچند مجلس یازدهم در عمل بهتر از مجالس قبلی کار می‌کند، اما هنوز نقصان‌های بسیاری دارد.

وی مطرح کرد: رایگان کردن آب، برق و گاز برای مردم کم‌درآمد و کم‌برخوردار از مهم‌ترین اقدامات این دوره مجلس‌ شورای‌اسلامی است.

40 تا 60 درصد داروی مرزهای کشور را تأمین می‌کنیم

این نماینده مجلس در ادامه به اثرات حذف ارز 4200 تومانی و وضعیت بودجه 1401 اشاره و تصریح کرد: بودجه کشور وارد جراحی می‌شود، اگر این روند درست پیش برود دو تا سه سال زمان می‌برد تا ایرادات بودجه حل شود.

وی با بیان این‏که جراحی اولیه از حذف ردیف‌های بودجه‌ای شروع‌شده است، از حذف9700 ردیف بودجه خبر داد و گفت: به‌عنوان ‌مثال یک‌نهاد در شهرداری تهران150میلیارد تومان برای موزه مردم‌شناسی، بودجه می‌گرفت، این افراد با سفر به کشورهای خارجی عکس و فیلم تهیه می‌کردند و به مردم نشان می‌دادند.

نیک‌بین قدم دوم را حذف ارز4200 تومانی دانست و اظهار کرد: بدون‏شک با حذف ارز4200 تومانی تلاطم‌هایی در بازار به وجود خواهد آمد.

وی تصریح کرد: با ارز4200 تومانی بیش از مصرف خودمان دارو وارد می‌کنیم، اما افرادی آنها را خرید می‌کنند و به کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکیه و عراق قاچاق کرده و به فروش می‌رسانند. این وضعیت موجب شده تا در حال حاضر تأمین‌کننده 40 تا 60 درصد داروی مرزهای کشور باشیم.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان مطرح کرد: سالیانه 8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی هزینه برای تهیه کالاهای اساسی مردم از صندوق توسعه برداشت می‌شده در صورتی‌که از این میزان فقط یک میلیارد دلار به کالاهای اساسی که در سبد خانوار قرار می‌گرفت، اختصاص می‌یافت.

وی اظهار کرد: خوشبختانه بودجه به سمتی می‌رود که ضمن وجود تلاطم‌هایی اما ثباتی هم در بازار ایجاد می‌کند، لذا مردم نباید از این موضوع ترس داشته باشند.

نیک‌بین گفت: هرچند در این بین موضوعاتی مثل نان کوپنی مطرح می‌شود اما صحت ندارد، ارز 4200 تومانی به‌صورت پلکانی حذف خواهد شد و مردم در هر بخش مابه‌التفاوت آن را به‌صورت یارانه دریافت خواهند کرد.

بودجه 1401 بر اساس وضعیت بد اقتصادی

وی در ادامه به تأثیر توافق برجام بر بودجه 1401 اشاره کرد و افزود: هرچند در برجام با آمریکا، انگلیس و کشورهای اروپایی مذاکره می‌کنیم ولی موضع مذاکره مهم است، قرار نیست هرچه آن‌ها گفتند بگوییم چشم، موضع ما عزت است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: احتمال می‌دهم برجام به نتیجه برسد و در بخش‌هایی توافق انجام شود، البته بودجه 1401 بر اساس عدم توافق، تحریم و وضعیت بد اقتصادی نوشته شده است.

وی با بیان این‏که دولت و مجلس به‌شدت دنبال این هستند تا توافق انجام شود، به مواردی از بودجه اشاره کرد و ادامه داد: برخی می‌گویند بودجه نهاد ریاست‌جمهوری و صداوسیما چند برابر شده اما در واقعیت نه‌تنها این‌گونه نیست بلکه کاهش هم یافته است.

نیک‌بین گفت: قبلاً نهاد ریاست‌جمهوری، یا صداوسیما چندین ردیف داشتند و هرکدام مبالغ قابل‌توجهی می‌گرفتند اما همه این ردیف‌ها حذف شده است.

دولت مکلف نیست مخارج طلاب و حوزه‌های علمیه را بدهد

وی به وضعیت بودجه حوزه علمیه هم اشاره کرد و افزود: حوزه‌های علمیه کل کشور به‌اندازه یک دانشگاه در زاهدان هم بودجه نمی‌گیرند، اگر ردیف‌های اعتباری کل حوزه‌های علمیه را با هم جمع بزنیم به‌اندازه یک بیست و چهارم بودجه دانشگاه تهران است که از دولت می‌گیرد، در صورتی‌که تعداد طلبه‌های کل کشور چندین برابر این دانشگاه هستند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: دولت مکلف نیست مخارج طلاب و حوزه‌های علمیه را بدهد ولی موظف است به همه آدم‌هایی که در ایران هستند، خدمات بدهد.

وی با اعلام این‏که فقط برای نگهداری حوزه مبالغی از بودجه دولت اختصاص می‌یابد، بیان کرد: هرچند به طلاب شهریه داده می‌شود ولی اصلاً از بودجه دولت نیست، در این میان ممکن است حتی شهریه‌شان کم هم بشود.

نیک‌بین به تعداد حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: هرچند تعداد حوزه‌های علمیه برای منطقه ترشیز کفایت می‌کند اما در برخی از مناطق کشور باید اضافه و در برخی مناطق نیز کاهش یابد.

وی مطرح کرد: در منطقه ترشیز افزایش حوزه‌های علمیه فعلاً هیچ ضرورتی ندارد، زمانی در حوزه علمیه حاج شیخ کاشمر 800 نفر متقاضی داشتیم و فقط 30 نفر ثبت‌نام می‌کردیم، اما اکنون 80 نفر هم نداریم و این نشان می‌دهد یا باید روند حوزه را تغییر دهیم یا به فکر افزایش آن نباشیم. البته باید به فکر تخصصی کردن حوزه‌ها هم باشیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: متأسفانه هر کس می‌خواهد نماینده مجلس شود بر اساس ذائقه مردم کارهایی می‌کند اما نیازها و واقعیت‌های جامعه را نمی‌بیند، افزایش برخی اماکن مانند دانشگاه‌ها به ضرر ترشیز بوده است، به‌طوری‌که اکنون حدود 34 هزار صندلی در منطقه داریم ولی تعداد دانشجویان کمتر از چهارهزار دانشجو هستند و در واقع 30 هزار اسراف نموده‌ایم.

فضای مجازی محدود نمی‌شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه این گفت‌وگو با بیان این‏که تاکنون در خصوص صیانت و حمایت از فضای مجازی حتی یک نطق هم در مجلس نداشته‌ و حتی جزء طراحان هم نبوده است، گفت: هرچند موافق ساماندهی فضای مجازی هستم اما نباید به این بهانه، در زندگی مردم سرک بکشیم و فضای مجازی مردم را محدود کنیم.

وی افزود: بسیاری از بزرگان نظام حتی رهبر معظم انقلاب هم اینستاگرام دارند و در فضای مجازی فعال‌اند، اما معتقدم باید قانونمند شود تا هرکس نتواند با چند پروفایل وارد فضای مجازی گردد.

نیک‌بین اظهار کرد: به‌هیچ‌عنوان مخالف فضای مجازی نیستیم و اصلاً تعطیل نمی‌شود حتی محدودیت هم ایجاد نخواهد شد، فقط قانونمند می‌شود. به دنبال این هستیم تا جلوی بسیاری از کلاه‌برداری‌هایی که از طریق فضای مجازی انجام می‌شود را بگیریم.

دولت رئیسی رضایت مجلس را به دست نیاورد

وی در ادامه با بیان این‏که در این مدت، دولت آقای رئیسی نتوانست رضایت مجلس را به دست آورد، گفت: کُندی حرکت در کارها، بزرگ‌ترین انتقادی است که می‌توان به دولت سیزدهم وارد دانست.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان اظهار کرد: روند کُند تغییر در کشور موجب شد تا در بسیاری از جاها قفل بزنیم، مردم رأی به تغییر دادند، اما روند کُند پیش می‌رود و در کنار این هم، برخی وزرا تصمیمات خلق‌الساعه می‌گیرند که مشکلات را دوچندان می‌کند.

وی مطرح کرد: به نظر من باید جوانانی که از نظرات افراد باتجربه استفاده می‌کنند به‌کارگیری نمود، زیرا جوانان برای آینده خودشان هم که شده تلاش می‌کنند.

بدون‏ شک در عزل‌ها دخالت می‌کنم

او که به دلیل حجم فعالیت‌هایش یکی از 17 نفر اول مجلس است، در ادامه به اتفاقات خوبی که از زمان حضورش به‌عنوان نماینده مردم منطقه در مجلس افتاده اشاره کرد و گفت: یکی از این اتفاقات این بود که، سونامی حذف همه افراد اتفاق نیفتاد. در صورتی‌که نماینده‌های سابق طی شش‌ماه اول40 تا 50 درصد مدیران را تغییر می‌دادند.

نیک‌بین افزود: سعی می‌کنم در نصب‌ها دخالت نکنم، اما بدون‏شک در عزل‌ها دخالت خواهم نمود، کسی بدکار کند تلاش می‌کنم که تغییر یابد.

وی بیان کرد: در برخی نصب‌ها خیلی دخالتی ندارم و نظری هم ندارم چون برخی را ناکارآمد می‌دانم و اگر از من مشورت بگیرند، حتماً مخالفت می‌کنم.

نماینده مردم منطقه ترشیز در مجلس شورای‌اسلامی با انتقاد از نوع انتصاب فرمانداران توسط استاندار گفت: احتمالاً نظر استاندار و دیگران بر این است که فرد باید مدیر باشد، حالا این مدیریت می‌خواهد در حوزه جغرافیایی کوهستانی باشد یا دیگر مناطق در صورتی‌که باید افراد توانمند غربال و متناسب با برنامه‌هایی که دارند برای شهرها انتخاب شوند. این‏که بگوییم اگر کاشمر نشد به شهر دیگر برود روش خوبی نیست.

وی با بیان این‏که با این روش انتصاب فرمانداران مخالف هستم، تصریح کرد: احتمالاً تا دو هفته آینده تکلیف تمامی فرمانداران منطقه ترشیز مشخص می‌شود.

نیک‌بین در پاسخ به این سؤال که شنیده می‌شود؛ شورای انقلاب در تمامی عزل و نصب‌ها دخالت دارد، این افراد چه کسانی هستند و آیا شما برای مسائل منطقه به این افراد اختیار داده‌اید، ادامه داد: قانوناً مجاز به دادن اختیار به این افراد نیستم، استاندار گفته برای نصب افراد از مشورت افراد انقلابی که اصولگراهای منطقه هستند استفاده کنید، البته این بدان معنا نیست که هر چه آن‌ها گفتند، همان بشود.

مانعی برای برگزاری کنسرت موسیقی نیست

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان در پاسخ به این سؤال که با اجرای کنسرت موسیقی پاپ در استان خراسان و کاشمر موافق هستید؟ گفت: معتقدم آنچه قانون نوشته شده برای کل کشور باید اجرا شود و فرقی بین کاشمر و تهران نباید باشد، اما به برخی مکان‌ها مانند شهر مشهد و قم نگاه‌های خاصی باید صورت گیرد. حرمت حریم امام رضا(ع) را باید نگه داریم اما اجرای کنسرت در دیگر شهرهای خراسان منعی ندارد.

او که به تأیید خودش سال‌ها در کنسرت‌های موسیقی داخل و خارج کشور حضور پیدا می‌کرده و موافق برگزاری کنسرت هم است، اظهار کرد: فقط باید حرمت‌ها در نحوه برگزاری حفظ شود، زیرا برخی مواقع حواشی کنسرت برای شهرها معضلاتی به وجود می‌آورد.

وی مطرح کرد: برگزاری کنسرت حرام نیست اما باید حرمت زمان و مکان حفظ شود، در کشور دو نهاد مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم که در شهرها شورای‌شهر و شورای فرهنگ عمومی هستند. این دو نهاد باید برای برگزاری این مراسم باهم به توافق برسند. این‏که خلاف صریح قانون چیزی را مصوب کنیم، درست نیست.

 

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=6260
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.