• امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
پارس وی دی اس
2

رقابت اندیشه ها در فضایی سالم، شرط یک انتخاب آگاهانه براي ديار ترشيز بزرگ

  • کد خبر : 9904
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۲۷
رقابت اندیشه ها در فضایی سالم، شرط یک انتخاب آگاهانه براي ديار ترشيز بزرگ
صدای خاوران-مشکلاتي نظير اشتغال و کارخانجات نيمه تعطيل، کشاورزي و دامداري، آب شرب و چاه‌های آب کشاورزی و صنايع تبديلي، راه‌ها، گردشگري، زيرساخت‌هاي اداري و کمبود نيروي انساني و پشتيباني ادارات مستقر، عدم تطابق حقوق و هزينه‌ها براي حقوق بگيران، و کارگران که ناچاراً تمرکز بر شغل دوم و کاهش کارآيي در خدمت را به بار می‌آورد، به فراموشي رفتن قاليبافي و صنايع کوچک خانگي و نبودِ صنایع تبدیلی تا وضعیت عمران روستاها، وضعیت بهداشت و درمان و هزاران مشکلي که خيلي از آنها حتي نياز به پيگيري استاني نيز ندارند و در خود شهرستان قابل پيگيري و حل است. مي‌طلبد تا همه ما باهم ضمن مطالعه دقیق پیشینه و سوابق نامزدهای محترمی که اعلام آمادگی نموده‌اند، پيگير انتخاب نماينده‌اي مردمي باشيم تا علاوه بر پیگیری حقوق مردم، نمادي شايسته باشد از مردم خون گرم ديار ترشيز بزرگ. همچنین وظيفه ما و شماست با رصد کانديداهاي محترم که خود را نامزد انتخابات مجلس شوراي‌اسلامي نموده‌اند، قوي‌ترين شخص را انتخاب نموده که علاوه بر داشتن شاخصه‌هاي يک نماينده خوب، بتواند با مديريتي قوي در قالب يک تيم کارشناسي و کارگروه‌های استانی، شهرستانی و بخشی کليه مسائل مختلف منطقه را رصد کرده و براي حل هريک از آنها راه حل ارائه و براي نظارت صحیح  بر  اجراي آن با زمان‌بندي مشخص اقدام نمايد.

 

اسماعیل رضویان

دانشجوی دکتری علوم سیاسی

کارمند رسمی مجلس شورای‌اسلامی با ۲۵ سال سابقه و رتبه عالی

معاون کارگزینی مجلس شورای‌اسلامی

تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاسی در حوزه پارلمانی

 

 بدون‌شک برگزاري انتخابات پرشور مجلس شوراي‌اسلامي مي‌تواند نقش مهمي در اعتمادسازي و تحول اساسي در حوزه قانون‌گذاري ایجاد نماید. اهميت مجلس شوراي‌اسلامي در نگاه امام‌خميني(ره) را مي‌توان در صدر بيانات ايشان دريافت. در بيان جايگاه ويژه مجلس شوراي‌اسلامي همين بس که به عنوان «عصاره فضائل يک ملت» از آن ياد مي‌شود. نقش مهم اين نهاد در انعکاس خواست‌ها و مطالبات مردم موجب شده تا بنيانگذار جمهوري‌اسلامي ايران در سخنان و سفارشات خود به صورت مکرر بر اين جايگاه پاي فشارند.

در واقع با توجه به بيانات امام‌خميني(ره) مي‌توان دريافت که قدرت يک نماينده چقدر مي‌تواند در پيشرفت کشور و حوزه انتخابیه‌اش مؤثر باشد. از سویی همه بر این موضوع آگاهند که کشور ما يکي از بهترين انتخابات را در دنيا برگزار مي‌کند و اين خود نشان مي‌دهد؛ جمهوري‌اسلامي ايران نماد دموکراسي و مردم‌سالاري ديني نيز مي‌باشد.

طبق قانون اساسي، از مجموع منتخبين مردم، نمايندگاني براي پارلمان کشور انتخاب مي‌شوند، که وظيفه وضع قوانين عادي و نظارت بر اجرای صحیح آن را بر عهده دارند. اما موضوعي که مورد بحث ماست، نقش نمايندگان در رشد و پيشرفت منطقه‌اي است که علاوه بر وضع قوانين، وظيفه نظارت بر حسن اجراي آن را نيز بر عهده دارند.

با نگاهي گذرا به مسائل مختلف ديار ترشيز بزرگ از کاشمر و بردسکن گرفته تا خليل‌آباد و کوهسرخ و روستاهای این چهار شهرستان اين موضوع را متبادر مي‌نمايد که با وجود کارهای انجام شده در سالیان گذشته، کاستي‌هاي زيادي نیز وجود دارد که عزم جدی برای به سرانجام رسیدن این مشکلات را می‌طلبد و با سیری در  دگرگونی های منطقه ای به این موضوع می رسیم که تحول در مناطق در حال توسعه ی ایران همیشه با حضور یک “سیاستمدار کاردان ” همراه بوده است که تنها یک نماینده “قوی” است که می تواند چرخ توسعه در منطقه را به حرکتی اساسی  وادارد و تحول آفرین باشد.

مشکلاتي نظير اشتغال و کارخانجات نيمه تعطيل، کشاورزي و دامداري، آب شرب و چاه‌های آب کشاورزی و صنايع تبديلي، راه‌ها، گردشگري، زيرساخت‌هاي اداري و کمبود نيروي انساني و پشتيباني ادارات مستقر، عدم تطابق حقوق و هزينه‌ها براي حقوق بگيران، و کارگران که ناچاراً تمرکز بر شغل دوم و کاهش کارآيي در خدمت را به بار می‌آورد، به فراموشي رفتن قاليبافي و صنايع کوچک خانگي و نبودِ صنایع تبدیلی تا وضعیت عمران روستاها، وضعیت بهداشت و درمان و هزاران مشکلي که خيلي از آنها حتي نياز به پيگيري استاني نيز ندارند و در خود شهرستان قابل پيگيري و حل است.

مي‌طلبد تا همه ما باهم ضمن مطالعه دقیق پیشینه و سوابق نامزدهای محترمی که اعلام آمادگی نموده‌اند، پيگير انتخاب نماينده‌اي مردمي باشيم تا علاوه بر پیگیری حقوق مردم، نمادي شايسته باشد از مردم خون گرم ديار ترشيز بزرگ. همچنین وظيفه ما و شماست با رصد کانديداهاي محترم که خود را نامزد انتخابات مجلس شوراي‌اسلامي نموده‌اند، قوي‌ترين شخص را انتخاب نموده که علاوه بر داشتن شاخصه‌هاي يک نماينده خوب، بتواند با مديريتي قوي در قالب يک تيم کارشناسي و کارگروه‌های استانی، شهرستانی و بخشی کليه مسائل مختلف منطقه را رصد کرده و براي حل هريک از آنها راه حل ارائه و براي نظارت صحیح  بر  اجراي آن با زمان‌بندي مشخص اقدام نمايد.

با توجه به انتخابات مهمی که در پيش داريم مردم عزيز ديار ترشيز باید بدانند که امروز بيشتر از همه زمان‌ها ضرورت داشتن همدلي و اتحاد احساس مي‌شود. انتخابات مي‌تواند زمينه حضور و مشارکت همه شهروندان را در تعيين سرنوشت سياسي و رقابت ميان جريان‌ها را فراهم نماید، بدون شک هر اندازه که مشارکت مردم در انتخابات گسترده‌تر باشد نظام سياسي برآمده از آن نيز از اقتدار، صلاحيت و مشروعيت سياسي بالاتری برخوردار خواهد بود و در آن صورت است که نظام مبتني بر اراده مردم در جهت برآورده ساختن خواست و مطالبات آنها از توانايي و قدرت بيشتر برخوردار خواهد بود. مردم ايران و به خصوص منطقه ترشیز کهن تا چند روز ديگر شاهد اتفاقي بزرگ در عرصه سياسي خواهند بود، قطعأ برگزاري «انتخابات سالم و مشارکت حداکثری» بهترین راه برای ثبات در کشور است.

در صورتي انتخابات زمينه رسیدن به ثبات را فراهم مي‌کند که در چگونگي اجرايي شدن آن به حمايت مردم و همکاري همه‌ي ارکان جامعه توجه کافي صورت بگيرد و اين خود نيازمند گفتگو و دريافت ديدگاه‌هاي همه جريان‌ها و حلقه‌هاي مؤثر در جهت برگزاري هرچه بهتر انتخابات است.

مردمی که هر چهارسال يکبار به پاي صندوق‌هاي رأي مي‌روند تا نمايندگاني انتخاب کنند که علاوه بر صداقت و پاک‏دستي در عمل و صحبت، صداي رساي آنها بوده و حافظ حقوق و آزادي و مردم‌سالاري ديني برآمده از انقلاب‌شان باشند؛ به همين جهت شجاعت و آگاهي از قواعد، اصول حقوقي، قانون اساسي و آزادي‌هاي اساسي مردم از صفات ضروري يک نماينده مجلس است.

قانون وضع مي‌شود تا با اجراي آن وضعيت زندگي و معيشت اقتصادي و اجتماعي و ارتباطات حقوقي مردم بهبود و تسهيل يابد و حقوق آنها تأمين شود، لذا هم جايگاه مجلس از اهميت بالايي برخوردار است و هم جايگاه نمايندگي مجلس. نماينده مجلس در کنار شجاعت در دفاع از حقوق موکلان خود و جايگاه و شأن مجلس شورای‌اسلامی، بايستي با دقت نظر و تدبير در امور مختلف، اقدام به اصلاح قوانين ناکارآمد و وضع قوانين کارآمد نماید.

نماينده ‌مجلس بايد با حضور موثر توان اثبات جایگاه خود در مجلس را داشته باشد تا بتواند با عزم جدی و استفاده از توان و نيروي قانونگذاري ديگر نمايندگان بر رقيبان مجلس فائق آمده و از حريم و جايگاه نمايندگي خود و پارلمان مراقبت و محافظت کند و مجوز ورود سایرین را به امر قانونگذاري ندهد.

بدون شک ميزان حضور مردم در پاي صندوق‌هاي رأي شرط اساسي يک نظام مردم‌سالار و با انتخابات مشروع است. مشارکت گسترده شهروندان از يکسو؛ ميزان شور و شعور، آگاهي و علاقمندي آنان را نسبت به سرنوشت سياسي نشان مي‌دهد و از سوی ديگر نظام برآمده از مشارکت فراگير، داراي توانايي مؤثر و برخوردار از پشتوانه ملي خواهد بود که در آن صورت قادر به پاسخگويي به نيازها در داخل کشور و عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی خواهیم بود.

و اینک بر همه ما وظیفه است که در راستای فرمایشات مقام معظم‌رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(دام‌ظله‌العالی) به سهم خود نسبت به افزایش مشارکت عمومی و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی در دیار ترشیز بزرگ همت ویژه‌ای داشته باشیم تا زمینه یک انتخابات پرشور در دیارترشیز بزرگ با هدف تغییر برای خدمت به مردم را فراهم آوریم.

اميد آن است که مردم بزرگ منطقه ترشیز، با آگاهي از وظايف نمايندگي مجلس و جايگاه آن، در انتخابات پيش‌روي مجلس، دست به انتخابی آگاهانه بزنند و فردي را به وکالت خود انتخاب نمایند که علاوه بر علم و آگاهی کافی،  شجاعت و صداقت در امر نمايندگي داشته و با استفاده از تجربیات مدیریتی خود با آگاهي از اصول و قواعد قانونگذاري، از حقوق ملت دفاع و از حريم و حيثيت بي‌بديل مجلس شوراي‌اسلامي محافظت نماید و با نگاه دقیق در موضوع نظارت بر حسن اجرای قانون در جهت رفع کمبودهای منطقه‌ای اقدام نماید که در غیر این‌صورت هر روز بر سبد عقب‌ماندگی شاخص‌های ما در منطقه افزوده خواهد شد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9904
  • نویسنده : اسماعیل رضویان
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.