• امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
پارس وی دی اس
13
هشت روز هفته

رئیس دولت بی‌خبر از آمارها

  • کد خبر : 8891
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
رئیس دولت بی‌خبر از آمارها
صدای خاوران-در این اوضاع و احوال که مردم تنگناهای اقتصادی را با پوست و گوشت خود لمس می‌کنند، بد نیست بدانید؛ "دولت مدعی رشد اقتصادی شده!" هرچند مردم چنین حسی نداشته باشند. در واقع به نظر می‌رسد؛ حاکمیت و دولت از این افزایش درآمد‌ها بهره‌مند شده‌اند وگرنه ملت آثاری از این درآمد‌ها را ندیده‌اند. در این میان اما برخی از حامیان دولت که تاکنون مشکلات را حواله دولت روحانی می‌کردند، مردم را علت مشکلات فعلی دانسته و مدعی شده‌اند؛ "انتظارات مردم بالاست و زیاد غذا می‌خورند" به طوری که حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم که اصرار دارد بیشتر با صبغه اقتصاددان شناخته شود، گفته است: «مردم ما قانع نیستند. مردم چین به یکی دو وعده غذا در شبانه روز اکتفا می‌کردند تا به توسعه رسیدند.» چند روز قبل هم آقای علم‌الهدی ـ که بر خلاف اولی داعیه اقتصاددانی ندارد ـ و البته پدر همسر آقای رییسی است، ریشه مشکل را جای دیگر دانسته بود. اما یک اقتصاددان در واکنش به این افاضات گفت: «آنچه ما نیاز داریم، قناعت ملت نیست؛ بلکه درایت دولت است».

در این هشت‌روز هفته در حالی‌که از شنیدن ادعای دولت در خصوص رشد اقتصادی در سال گذشته، انگشت به دهان ماندیم، شورش مسلحانه یوگنی پریگوژین رهبر گروه واگنر در روسیه سروصدا به پا کرد؛ ماجرای قتل نوجوان ۱۷ ساله فرانسوی به دست پلیس، و اعتراض مردمی پیرامون آن در شهرهای مختلف این کشور در جایی‌که یکی از لنگرگاه‌های دموکراسی و جمهوریت است؛ خبرساز شد ـ و گرنه در کشورهای جهان چندمی!! دیدن این اتفاق‌ها یک سوژه عادی است ـ در حالی‌که خون مسلمانان از این‌که یک سوئدی عراقی‌الاصل در تجمعی در شهر استکهلم پایتخت این کشور نسخه‌ای از قرآن کریم را آتش زد به جوش آمد؛ اصولگرایان در دفاع از دولت رئیسی و وضع موجود با هر روش و سخنی سنگ تمام گذاشتند که به قدر مجال این ستون به اخبار ریز و درشت پیرامون این مسائل خواهیم پرداخت.

به درایت دولت نیاز داریم نه قناعت مردم!!

در این اوضاع و احوال که مردم تنگناهای اقتصادی را با پوست و گوشت خود لمس می‌کنند، بد نیست بدانید؛ دولت مدعی رشد اقتصادی شده! هرچند مردم چنین حسی نداشته باشند. در واقع به نظر می‌رسد؛ حاکمیت و دولت از این افزایش درآمد‌ها بهره‌مند شده‌اند وگرنه ملت آثاری از این درآمد‌ها را ندیده‌اند. در این میان اما برخی از حامیان دولت که تاکنون مشکلات را حواله دولت روحانی می‌کردند، مردم را علت مشکلات فعلی دانسته و مدعی شده‌اند؛ “انتظارات مردم بالاست و زیاد غذا می‌خورند” به طوری که حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم که اصرار دارد بیشتر با صبغه اقتصاددان شناخته شود، گفته است: «مردم ما قانع نیستند. مردم چین به یکی دو وعده غذا در شبانه روز اکتفا می‌کردند تا به توسعه رسیدند.» چند روز قبل هم آقای علم‌الهدی ـ که بر خلاف اولی داعیه اقتصاددانی ندارد ـ و البته پدر همسر آقای رییسی است، ریشه مشکل را جای دیگر دانسته بود. اما یک اقتصاددان در واکنش به این افاضات گفت: «آنچه ما نیاز داریم، قناعت ملت نیست؛ بلکه درایت دولت است».

عبدالناصر همتی هم در این خصوص واکنش نشان داد و گفت: “تبدیل چین فقیر دهه60 به دومین اقتصاد جهان به دلیل دو وعده غذای مردمش نبود؛ شیائوپینگ که در 1978 به قدرت رسید لازمه پیشرفت چین را در تحقق رشد اقتصادی دید. اصلاحات اقتصادی در کنار سیاست‌های باز و اولویت دادن به روابط وسیع خارجی، موجب ورود سرمایه و تکنولوژی و رشد شتابان دهه 60 شد”؛ اما ایران دریای فرصت‌هاست و باید برای رشد شتابان آن ناکارآمدی، فساد و بی‌تصمیمی را متوقف کرد.

بی‌رحمی بی‌سابقه دولت انقلابی

در این گیر و دار که انتقادهای ریز و درشتی به برنامه هفتم توسعه وارد می‌شود و خیلی از کارشناسان آن را رویاپردازانه و بی‌تناسب با وضع موجود کشور می‌دانند؛ یک نماینده پیشین مجلس در تویئتی نوشت: «این دولت و مجلس، بیش از ۲۰ مالیات و هزینه جدید به سبد زندگی مردم تحمیل کرده است. مالیات برملک، اجاره، خودرو، کارتخوان، قبوض،  انتقال پول، افزایش عوارض و هزینه‌های مختلف خدمات دولتی و البته فیلترشکن. این بی‌رحمی در تاریخ این ملت و در میان اغلب کشورهای دنیا بی‌سابقه است».

در این اوضاع و احوال در حالی که دوسال از عمر دولت سیزدهم گذشته، نه از ساخت ٢ میلیون مسکن، نه ایجاد دو میلیون شغل و نه نصف کردن نرخ تورم برای یک رقمی کردن آن تا دوسال دیگر و… که از وعده‌های رئیسی بوده خبری است و نه از عذرخواهی دولت از مردم! رئیسی، اخیرا در جلسه علنی مجلس و در هنگام ارایه برنامه هفتم از عدم ساخت مسکن در دولت قبل گله کرد. هرچند برخی کارشناسان اقتصادی، چهره‌های سیاسی و رسانه‌های مستقل به این توهین دولت به شعور و آگاهی مردم، پاسخ گفتند. البته خداکند این فراکنی‌ها نشان دهنده این نباشد که رییس دولت از آمار‌های رسمی منتشر شده از مراکز خود بی‌خبر است!

در این اوضاع و احوال که گمانه زنی‌ها برای کاندیداتوری انتخابات مجلس دوازدهم آغاز شده، بحث کاندیداتوری علی لاریجانی داغ است؛ اما باید دید حال که زمزمه‌هایی از وجود برخی شرط و شروط برای حضور جریان‌های سیاسی غیرخودی!! در انتخابات وجود دارد، این بار مشاور رهبری از گیت شورای نگهبان عبور می‌کند؟!

تا هشت روز هفته بعدی خدانگهدار.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8891
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.