• امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
پارس وی دی اس
1

خلیل‌آباد به دهه 40 برمی‌گردد!

  • کد خبر : 9001
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۸
صدای خاوران-رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد با تأکید بر این‏که اگر ما به سمت بیابان‌زدایی نرویم بیابان‌ها به سمت ما خواهند آمد؛ تأکید کرد: دهه‌های 40 و 50 که هیچ پوشش گیاهی در روستاهای جنوبی منطقه ترشیز نبود و امکان زندگی وجود نداشت، به دلیل رملی و ماسه‌ای بودن منطقه، با اندک باد توفان‌های شن و ریزگردها را شاهد بودیم و مردم امکان زندگی عادی را نداشتند. ترابی گفت: در دهه40 برای این‏که این روستاها در امان باشند طرح بیابان‌زدایی به مرحله اجرا درآمد و کشت گونه تاغ به‌صورت نواری از سمت روستای نقاب آغاز و تا مرز بردسکن اجرا شد، در این مسیر 15 روستا قرار دارند که عملاً محیطی امن ایجاد گردید.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد گفت: اگر موضوع خشک‌سالی طی چند سال آینده برطرف نشود همان معضل دهه 40 را در روستاهای جنوبی شاهد خواهیم بود.

حمید ترابی در گفت‌وگویی با بیان این‏که خشک‌سالی‌های بی‌سابقه و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی تأثیرش را بر روی تاغ‏زارها گذاشته است، خاطر نشان کرد: متأسفانه شاهد خشک شدن تاغ‏زارها هستیم و روزبه‌روز تعدادشان افزایش پیدا می‌کند.

وی از فرونشست زمین به دلیل برداشت بی‌رویه منابع آبی خبر داد و عنوان کرد: وضعیت به‌گونه‌ای شده که نه‌تنها مسیرهای عبوری برای رفتن به سمت تاغ‌زارها دچار نشست شده، حتی دامداران هم برای بردن دام به داخل تاغ‏زارها هراس دارند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد با تأکید بر این‏که اگر ما به سمت بیابان‌زدایی نرویم بیابان‌ها به سمت ما خواهند آمد؛ تأکید کرد: دهه‌های 40 و 50 که هیچ پوشش گیاهی در روستاهای جنوبی منطقه ترشیز نبود و امکان زندگی وجود نداشت، به دلیل رملی و ماسه‌ای بودن منطقه، با اندک باد توفان‌های شن و ریزگردها را شاهد بودیم و مردم امکان زندگی عادی را نداشتند.

ترابی گفت: در دهه40 برای این‏که این روستاها در امان باشند طرح بیابان‌زدایی به مرحله اجرا درآمد و کشت گونه تاغ به‌صورت نواری از سمت روستای نقاب آغاز و تا مرز بردسکن اجرا شد، در این مسیر 15 روستا قرار دارند که عملاً محیطی امن ایجاد گردید.

وی افزود: اگر موضوع خشک‌سالی طی چند سال آینده برطرف نشود همان معضل دهه 40 را در روستاهای جنوبی شاهد خواهیم بود، ضمن این‏که همین‌الان بسیاری از تاغ‌ها به دلیل خشک‌سالی از بین رفته‌اند.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9001
  • نویسنده : بنیامین افتخاری ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.