• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
پارس وی دی اس
4

خرده مالکی و بحران آب مهم‌ترین معضلات بخش کشاورزی

  • کد خبر : 8681
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
خرده مالکی و بحران آب مهم‌ترین معضلات بخش کشاورزی
صدای خاوران-شبان خاطر نشان کرد: اگرچه میانگین مصرف آب برای هر کیلوگرم انگور در روش‌های سنتی 300 لیتر است اما در روش‌های نوین این میزان به 90 لیتر کاهش می‌یابد. قطعاً در شرایط فعلی اگر به سمت اجرای روش‌های نوین و اجرای بسترهای کشت گلخانه‌ای نرویم با مشکل مواجه خواهیم شد.

 

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد خرده مالکی و بحران آب را دو معضل مهم پیش روی بخش کشاورزی شهرستان اعلام کرد.

محمود شبان از خلیل‌آباد به‌عنوان شهرستان باغبانی نام برد و گفت: بیش از 13 گلخانه در شهرستان به دلیل نداشتن سرمایه در گردش نیمه‌فعال هستند که راه‌اندازی آن‌ها در اولویت قرار دارد، همچنین برای امسال افزایش سطح دوهکتاری گلخانه هدف‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: طی دوسال گذشته به دلیل بحران آب افزایش سطح زیرکشت باغات را در شهرستان ممنوع اعلام نموده‌ایم و از سویی ترویج کشت محصولات استراتژیک مانند گندم و گیاه کینوا که نیاز به آب کمتری نسبت به انگور، پسته و انار دارند را دستور کار قرار دادیم.

شبان سطح باغات شهرستان را بالغ ‌بر 15700 هکتار و تعداد بهره‌برداران را دوازده هزار و 500 نفر اعلام کرد و افزود: کشاورزان اگر می‌خواهند بخش کشاورزی را نجات دهند باید به سمت افزایش بهره‌وری بروند، افزایش بهره‌وری یعنی میزان آب مصرف‌شده برای هر کیلو محصول را به هر روش ممکن کاهش دهند.

شبان خاطر نشان کرد: اگرچه میانگین مصرف آب برای هر کیلوگرم انگور در روش‌های سنتی 300 لیتر است اما در روش‌های نوین این میزان به 90 لیتر کاهش می‌یابد. قطعاً در شرایط فعلی اگر به سمت اجرای روش‌های نوین و اجرای بسترهای کشت گلخانه‌ای نرویم با مشکل مواجه خواهیم شد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8681
  • نویسنده : ملیحه آذربهرام
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.