• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
پارس وی دی اس
1

 خباز  چرا ردصلاحیت شده بود؟

  • کد خبر : 9985
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
 خباز  چرا ردصلاحیت شده بود؟
صدای خاوران-یقیناً این‌طور است. از ابتدا آوردن این مجموعه از سوی دولت در همه استان‌ها و شهرستان‌ها نشان‌دهنده این بود که قصد دارند با نگاه ضربتی، مسئله سیاسی را اداره کنند در صورتی‌که چنین کاری اشتباه بزرگی است. این نوع نگاه برای مسائل سیاسی و اداره کشور مفید نیست و بی‌دلیل نبود که امام در وصیت‌نامه سیاسی و الهی خود کشور را از بعضی چیزها بر حذر می‌داشت، خصوصاً از دخالت نظامیان در مسائل سیاسی که در این باره هشدار می‌دادند که اتفاق نیفتد چون اگر اتفاق بیفتد و نظامی‌ها در مسائل سیاسی تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر باشند حتماً آثار منفی به بار خواهد آورد. به نظر من تصمیمات امروز از همان آثار منفی است.

 خباز  چرا ردصلاحیت شده بود؟

خباز که نماینده چند دوره مجلس بود و البته در دولت سابق استاندار خراسان‌شمالی و استانداری سمنان را نیز عهده‌دار بود. در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس جزو کسانی بود که با ردصلاحیت هیئت‌‌های اجرایی و شورای نگهبان روبرو شده بود. او در ۲۱ آبان ۱۴۰۲ که دور اول ردصلاحیت‌ها از سوی هیئت‌‌های اجرایی اعلام شده بود در آخرین گفتگوی خود به دلایل ردصلاحیتش پرداخته بود که در ادامه باز نشر می‌شود.

* آقای خباز! اسم شما نیز در لیست ردصلاحیت‌ها آمده است، علت رد‌صلاحیت شما چه بود؟       

رد صلاحیت من به استناد بند ۲ ماده ۳۱ بود، عدم التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران.

* ردصلاحیت‌تان در این مرحله برای خودتان قابل پیش‌بینی بود یا…؟   

دفعه اولی نبود که من کاندیدا می‌شدم. تا به‌ امروز هفت‌بار کاندیدا شده‌ام و هر هفت بار هم در حوزه انتخابیه؛ یعنی در هیئت‌اجرایی و هم در شورای‌نگهبان که دقیق‌تر عمل می‌کند تأیید شده‌ام. دور اولی که کاندیدا شدم کسی را نمی‌شناختم ولی با این‌حال هیئت‌اجرایی شهرستان و استان مرا تأیید کردند، اما این‌بار هیئت اجرایی مرا رد کرده است. یعنی جایی‌که انتظار می‌رفت دقت و اطلاعات بیشتر و وسیع‌تری داشته باشند و در گذشته مرا تأیید کرده بودند.  

* نوع چینش اعضای هیئت‌اجرایی تا چه میزان در این موضوع تاثیرگذار بود؟      

این موضوع از قبل قابل پیش‌بینی بود. وقتی دولت تصمیم می‌گیرد که نظامی‌ها را سرکار بیاورد، انتظار هم می‌رود که آن‌ها بر مبنای نگاه خودشان تأیید و ردصلاحیت‌ها را انجام دهند. یکی از بحث‌های همیشگی ما این است که: «هرکسی را بهر کاری ساختند.» اگر نظامیان در جایگاه سیاست‌مداران قرار گیرند نتیجه‌اش می‌شود این‌که نگاهشان به زیرمجموعه، ملت و کشور نگاه پادگانی است. نگاه آن‌ها جوری است که فکر می‌کنند افراد باید کاملاً مطیع باشند. گویا آقایان از روحیه ما در دفاع از حقوق مردم بدشان می‌آید. من به‌عنوان فردی که قبل از انقلاب، در حین انقلاب، جنگ و بعد از جنگ در خدمت نظام بودم هرگاه انتقادی از دولت‌مردان داشتم صریحاً بیان می‌کردم و هیچ ابایی از آن نداشتم حتی در دولت مورد علاقه خودم که بیشترین نزدیکی را به آن داشتم؛ یعنی دولت خاتمی، هم از سه وزیر ایشان سؤال کردم و آن‌ها را به صحن مجلس بردم. به‌عنوان مثال علیه موسوی‌لاری، خرم، جهانگیری، شریعتمداری و وزیر نیرو و چند وزیر دیگر در زمان تأییدصلاحیت در حضور خاتمی صحبت کردم. ما نماینده مردم هستیم و عادت نداریم پای دفاع از حقوق مردم که پیش می‌آید دوست‌بازی و رفیق‌بازی را بر خواسته و نظر مردم ترجیح دهیم. ما چنین روحیه‌ای داریم و گویا آقایان هم از این روحیه ما بدشان می‌آید و نمایندگانی می‌خواهند که کاملاً مطیع باشند و از بالا به پایین اداره شوند. وقتی کسی نماینده مردم می‌شود طبق قانون اساسی اختیاراتی دارد و باید از آن اختیارات استفاده کند و اگر چنین نکند به ملت و کشور لطمه وارد می‌شود و چون این آقایان چنین احتمالاتی می‌دادند پس طبق آن عمل هم کردند.

* یعنی فکر می‌کنید برنامه‌ای از پیش تعیین شده برای ردصلاحیت منتقدان وجود داشت؟       

یقیناً این‌طور است. از ابتدا آوردن این مجموعه از سوی دولت در همه استان‌ها و شهرستان‌ها نشان‌دهنده این بود که قصد دارند با نگاه ضربتی، مسئله سیاسی را اداره کنند در صورتی‌که چنین کاری اشتباه بزرگی است. این نوع نگاه برای مسائل سیاسی و اداره کشور مفید نیست و بی‌دلیل نبود که امام در وصیت‌نامه سیاسی و الهی خود کشور را از بعضی چیزها بر حذر می‌داشت، خصوصاً از دخالت نظامیان در مسائل سیاسی که در این باره هشدار می‌دادند که اتفاق نیفتد چون اگر اتفاق بیفتد و نظامی‌ها در مسائل سیاسی تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر باشند حتماً آثار منفی به بار خواهد آورد. به نظر من تصمیمات امروز از همان آثار منفی است.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9985
  • نویسنده : -
  • منبع : -
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.