• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
پارس وی دی اس
6

حفظ فضای سبز شهری، در گرو مشارکت شهروندان

  • کد خبر : 5124
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
حفظ فضای سبز شهری، در گرو مشارکت شهروندان
صدای خاوران-مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشمر گفت:  اگرچه زیباسازی فضای سبز شهری و ایجاد آن بر عهده مدیریت شهری است، اما حفظ و نگاهداشت آن در گرو مشارکت شهروندان است.

مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشمر گفت:  اگرچه زیباسازی فضای سبز شهری و ایجاد آن بر عهده مدیریت شهری است، اما حفظ و نگاهداشت آن در گرو مشارکت شهروندان است.

 امیدرضا ذبیحی با بیان این‌که فضای سبز شهری، امروز علاوه بر زیبا‌سازی شهری، نقشی تعیین‌کننده در ایجاد شادابی و نشاط برای تک‌تک شهروندان دارد؛ افزود: نقش شهروندان در حفظ و نگهداری فضای سبز، تنها یک شعار گذرا نیست و می‌تواند به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی مهم به شمار رود و زنجیره خدمات شهری را در توسعه فضای سبز تکمیل کند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده واحد فضای سبز شهرداری کاشمر برای نوروز امسال اظهار کرد: درختکاری و گل‌کاری از مهم‌ترین اقداماتی است که همه‌ساله برای ایجاد نشاط و شادابی در بین شهروندان و استقبال از نوروز انجام می‌شود.

مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشمر بیان کرد: در فصل درختکاری پروژه‌های مختلفی در این زمینه در دستور کار واحد فضای سبز شهرداری کاشمر قرار داشت به‌طوری‌که تاکنون بالغ‌ بر 12 هزار اصله درخت به‌طور رایگان بین شهروندان توزیع و 15 هزار اصله درخت کاشته شده است.

وی با بیان این‌که سال گذشته با زمستان نسبتاً گرمی مواجه بودیم لذا درختکاری را زودتر آغاز نمودیم، مطرح کرد: در فصل درختکاری امسال میزان کاشت درخت در سطح شهر، پارک‌ها و فضای سبز به نسبت سال قبل40 درصد افزایش‌یافته است.

ذبیحی عنوان کرد: برای اولین‌بار به‌صورت پایلوت طرح جستجوی منزل به منزل را شروع کردیم که بر اساس آن نمایندگان فضای سبز به درب منازل مناطقی که درخت برای کاشت نیاز دارند از جمله شهرک‌های جدید مراجعه کرده و با همکاری خود شهروندان جلوی در منزل‌شان اقدام به کاشت درخت نمودند.

مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشمر گفت: نه‌تنها طی چند سال گذشته به سمت کاشت گونه‌های مقاوم، مناسب و سازگار با اقلیم منطقه رفته‌ایم بلکه در بسیاری مناطق درختان میوه مختلف هم کاشته شده‌اند که عناب، سنجد، توت و برخی درختان دیگر از آن جمله هستند.

وی هم‏چنین به وضعیت زیباسازی و گل‌کاری در سطح شهر اشاره کرد و افزود: با توجه به انتشار ویروس کرونا و لزوم در خانه ماندن شهروندان و عدم انجام سفر به همین جهت تلاش شده، امسال گل کاری و زیباسازی سطح شهر به نسبت سال‌های گذشته تفاوت چشم‌گیرتری داشته باشد تا با گل‌کاری و زیباسازی فضای شهری، روحیه شادابی و فضای نشاط‌آوری را در داخل شهر به وجود آوریم.

وی بیان داشت: نه‌تنها گل‌کاری امسال دو برابر سال‌های گذشته بوده بلکه با تلاش‌های صورت گرفته90 درصد گل‌های مورد نیاز سطح شهر، توسط واحد فضای سبز شهرداری کاشمر تولید گردید.

مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشمر افزود: امسال بیش از 300 هزار قطعه گل در خزانه شهرداری کاشمر تولیدشده و در برخی گل‌ها نیز خودکفا شده‌ایم که ارزش این تولیدات بیش از یک میلیارد ريال بوده است.

وی اضافه کرد: علی‌رغم این‌که شهر کاشمر در حاشیه کویر قرار داشته و اقلیم سخت‌تری نسبت به شهرهای مشابه دارد، به‌تصریح کارشناسان فن و مسئولان استانی بهترین و زیباترین فضای سبز بعد از مشهد را کاشمر دارد.

مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشمر با بیان این‏که در شهر کاشمر 29 پارک کوچک و بزرگ داریم، کل فضای سبز داخل شهری را حدود 135 هکتار اعلام نمود و افزود: از 29 پارک، 9 پارک بزرگ و باقی پارک‌های محله هستند و دو پارک نیز هم‌اکنون در حال احداث است که طی چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

ذبیحی هم‏چنین سرانه فضای سبز مفید کاشمر را برای هر نفر 13.5 مترمربع اعلام نمود و افزود: متأسفانه در حفظ فضای سبز دو چالش جدی داریم، از یک‌سو اقلیم گرم و خشک موجب شده فصل تابستان در نگهداری فضای سبز با مشکل جدی مواجه باشیم و از سوی دیگر با کمبود آب مواجهیم.

وی با بیان این‏که برای افزایش راندمان آبیاری فضای سبز و کاهش مصرف آب، از سال‌های قبل به سمت اجرای سیستم‌های تحت‌فشار و قطره‌ای رفته‌ایم، بیان کرد: تاکنون بیش از 75 درصد جداسازی آب مصرفی فضای سبز از شبکه آب شرب جداسازی شده است و سهم بسیار کمی از آب شرب شهری صرف فضای سبز می‌شود.

وی با اشاره به این‏که تاکنون در قسمت‌های شمال، مرکزی و غربی شهر، پروژه جداسازی آب فضای سبز از آب شرب، انجام گرفته است؛ گفت: تنها جداسازی قسمت‌هایی از جنوب و شرق شهر باقی‌مانده که تلاش می‌شود طی دو سال آینده جداسازی صورت گیرد.

مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشمر با اظهار تأسف از این‏که طی سال‌های اخیر صدمه به درختان و گل‌ها از سوی برخی افراد بی‌مسئولیت زیاد شده است، تصریح کرد: متأسفانه بعضاً تأسیسات فضای سبز یا گیاهان کاشته شده به سرقت می‌رود که از شهروندان انتظار داریم ضمن حفظ و توجه جدی به موضوع، حتی‌الامکان نسبت به آگاه‌سازی افرادی که به فضای سبز آسیب می‌رسانند، مبادرت نموده و با اطلاع‌رسانی به‌موقع، جلوی این اقدامات مخرب را بگیرند.

وی افزود: متأسفانه برخی افراد غیرمسئول، درختان کاشته شده‌ای که با هزینه بسیار تهیه‌شده تا همه افراد جامعه از آن بهره‌مند شوند را به سرقت می‌برند.

ذبیحی گفت: بدون‏شک فضای سبز شهری، یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌هاست که حفظ آن بدون همکاری شهروندان ناممکن است لذا حفظ و نگهداری و توسعه فضای سبز شهری در گرو مشارکت شهروندان است و از شهروندان درخواست داریم در این راستا به هر نحو ممکن ما را یاری کنند.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5124
  • نویسنده : فاطمه مجیدی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.