• امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
پارس وی دی اس
1

تلاش شهرداری برای نجات فضای سبز از گرما

  • کد خبر : 8921
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸
تلاش شهرداری برای نجات فضای سبز از گرما
صدای خاوران-ذبیحی با بیان این‏که میزان کل آب مصرفی فضای سبز تنها حدود 2 تا 3 درصد از کل آب شربی است که در شهر کاشمر مصرف می‌شود؛ اظهار کرد: در راستای تکمیل پروژه جداسازی، احداث یک مخزن ذخیره آب هزار مترمکعبی در بدنه شرقی و خط لوله آب‌رسانی مربوط به آن به‌زودی شروع می‌شود. وی در ادامه به وضعیت طراحی کاشت در بلوار سیدمرتضی اشاره کرد و افزود: علاوه بر اصول طراحی کاشت، سه اصل به‌صورت ویژه مدنظر قرار گرفته که رعایت تنوع گیاهی باهدف ایجاد منظر و تفرجگاه منحصربه‌فرد، استفاده از گونه‌های درختی سازگار با اقلیم و کاشت درختان و درختچه‌های مثمر از آن جمله است.

 

سرانه فضای سبز در شهر کاشمر با احتساب پارک جنگلی سیدمرتضی 17 مترمربع به ازای هر نفر است.

امروزه فضای سبز شهری التیام بخش آسیب‌های موجود در شهرها مثل آلودگی‌های زیست محیطی، تنش‌های عصبی و فشارهای روانی است و انسان‌ها بر اساس نیاز و غریزه طبیعی به احداث فضای سبز در شهرها روی می‌آورند.

فضای سبز شهرها نه تنها ریه‌های تنفسی شهر هستند بلکه به ساکنان هر شهر، احساس زندگی و زنده بودن می‌دهند و در واقع به عنوان مهم‌ترين عامل در زيبايي فضاي شهري نیز محسوب مي‌شوند.

کاشمر، از جمله شهرهای حاشیه کویر در شرق کشور است که به لطف داشتن طبیعتی بکر و زیبا و نیز مردمانی طبیعت دوست، از دیرباز مهد پرورش گل و گیاه و احترام به درخت و طبیعت بوده است.

اگرچه طی سال‌های اخیر گرمای بی‌سابقه و از سویی برخی آفت‌ها موجب بروز مشکلاتی برای نگهداشت گیاهان و درختان شده است، اما پرسنل فضای سبز شهرداری کاشمر به طور شبانه‌روز برای برون رفت از این بحران تلاش خود را به کار گرفته‌اند.

در همین خصوص مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری‌کاشمر با بیان این‏که 185 هکتار از مساحت 1500 هکتاری شهر کاشمر را مساحت فضای سبز درون‌شهری و پارک جنگلی در اختیار شهرداری تشکیل می‌دهد، افزود: سرانه فضای سبز در شهر کاشمر با احتساب پارک جنگلی سیدمرتضی 17 مترمربع به ازای هر نفر است.

مهندس امیدرضا ذبیحی خاطر نشان کرد: خوشبختانه کیفیت فنی فضای سبز کاشمر به اذعان کارشناسان استانداری، مقامات شهرداری مشهد و تایید و قضاوت بسیاری از مسافران و گردشگران، از شهرهای استان به مشهد بالاتر است. این در حالی است که میزان هزینه‌ای که در بخش فضای سبز کاشمر صرف می‌شود در مقایسه با شهرهای مشابه و مجاور، بسیار کمتر می‌باشد.

وی با اشاره به تأثیرات خشک‌سالی بر فضای سبز خاطر نشان کرد: به‌رغم همه مشکلات سعی کرده‌ایم با اتخاذ روش‌های علمی و بهره‌گیری از تجربه شهرهای پیشرو، از تأثیرات منفی آن‌ها تا حدود زیادی جلوگیری کنیم.

مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشمر بیان کرد: با توجه به افزایش بی‌سابقه جمعیت آفات و به‌منظور حفظ فضای سبز شهری، از ابتدای امسال بیش از 70 نوبت سم‌پاشی با حجم 50 هزار لیتر در فضای سبز شهری و پارک‌ها انجام شده و تقریباً تمام فضای سبز آسیب‌پذیر، سم‌پاشی شده است.

ذبیحی در ادامه احداث شبکه‌های آبیاری تحت‌فشار در بیشتر مناطق و فضای سبز شهری به طول بیش از صد کیلومتر لوله‌گذاری، ایجاد مخازن آب زیرزمینی و سرپوشیده برای جلوگیری از تبخیر آب، استفاده از گونه‌های مقاوم و سازگار، به‌کارگیری شرکت‌های متخصص در زمینه بهره‌وری منابع آبی و احصاء و بهره‌برداری از منابع آبی جدید از جمله پساب شهری و روان آب‌های سطحی را از جمله اقدامات صورت گرفته برای برون‌رفت از بحران برشمرد.

وی عنوان کرد: شهر کاشمر دارای بیش از 30 پارک کوچک و بزرگ است که پارک خطی (بلوار سیدمرتضی) شاخص‌ترین آن‌ها می‌باشد.

مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشمر خاطر نشان کرد: پارک‌های داخل شهر از جمله پارک بسیج و پارک بانوان، سطح فنی و کیفی بالایی در میان شهرهای خراسان‌رضوی دارند.

ذبیحی افزود: با وجود مشکلات عدیده از جمله محدودیت منابع آبی، گرمای بی‌سابقه و بیش از اندازه و تغییر اقلیم، هجوم و طغیان آفات و بیماری‌ها و بسیاری چالش‌های دیگر، سرسبز و پویا نگه‌داشتن این سرمایه شهری، همت و مدیریت و توان مضاعفی را می‌طلبد.

وی هزینه سالیانه نگهداری فضای سبز کاشمر را حدود 10 الی 15 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به سیاست‌های کلان شهرداری، اعتبارات بسیار خوبی به سمت توسعه فضای سبز و احداث شبکه آبیاری سوق داده شده به‌طوری‌که سالیانه در این بخش حداقل 15میلیارد تومان برای توسعه سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار و پروژه‌های جدید اختصاص می‌یابد.

مسئول پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کاشمر با اعلام این‏که با اقدامات صورت گرفته کمتر از 20 درصد آب مورد نیاز فضای سبز از طریق شبکه آب شرب تأمین می‌شود؛ اذعان کرد: شبکه آب‌رسانی ویژه فضای سبز متعلق به شهرداری که اصطلاحاً شبکه جداسازی گفته می‌شود، در بیشتر بدنه شمالی و غربی شهر کاشمر (حدود 80 درصد فضای سبز) اجرا شده است.

ذبیحی با بیان این‏که میزان کل آب مصرفی فضای سبز تنها حدود 2 تا 3 درصد از کل آب شربی است که در شهر کاشمر مصرف می‌شود؛ اظهار کرد: در راستای تکمیل پروژه جداسازی، احداث یک مخزن ذخیره آب هزار مترمکعبی در بدنه شرقی و خط لوله آب‌رسانی مربوط به آن به‌زودی شروع می‌شود.

وی در ادامه به وضعیت طراحی کاشت در بلوار سیدمرتضی اشاره کرد و افزود: علاوه بر اصول طراحی کاشت، سه اصل به‌صورت ویژه مدنظر قرار گرفته که رعایت تنوع گیاهی باهدف ایجاد منظر و تفرجگاه منحصربه‌فرد، استفاده از گونه‌های درختی سازگار با اقلیم و کاشت درختان و درختچه‌های مثمر از آن جمله است.

ذبیحی با بیان این‌که مسلماً بضاعت و امکانات شهرداری، محدود بوده و بدون همکاری شهروندان، حفظ این مجموعه عظیم بسیار دشوار است؛ افزود: هرچند با توجه به گرما و خشکی بی‌سابقه هوا مدار آبیاری درختان رعایت می‌شود، ولی گاهاً شدت گرما و تبخیر بسیار بیشتر است، در همین خصوص از شهروندان تقاضا داریم حداقل برای آبیاری درختان جلوی منازل به شهرداری کمک کنند.

احیاء جنگل با کاشت درختان جدید

در ادامه مسئول فضای سبز سیدمرتضی گفت: هرچند از سال‌های گذشته جنگلی که در لاین برگشت بلوار سیدمرتضی و در پشت سوئیت‌های شهرداری قرار دارد به دلیل کم‌آبی و آفات شروع به خشک شدن نمود اما در روزهای پایانی سال گذشته با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، اقدام به احیاء آن گردید.

مجتبی نوری با بیان این‏که در ضلع جنوب محور کاشمر به ریوش از 35 هکتار، 12 هکتار آن مجدد با کاشت درختان مختلف احیاء شد؛ افزود: حدود 2.5 هکتار آن‌که واقع در پشت سوئیت‌های شهرداری، تبدیل به باغ زیتون شد.

وی عنوان کرد: در مجموع3500 اصله درخت در این جنگل شد، که پس از عبور گرما و بهبود وضعیت فعلی کاشت درختان ادامه خواهد داشت.

مسئول فضای سبز سیدمرتضی با بیان این‌که تلاش می‌شود جنگل به وضعیت بهتر و حتی گسترده‌تر از گذشته برسد؛ گفت: برای دفع و کاهش آفات نیز در داخل جنگل تله فرمونی گذاشته شد که امیدواریم با این اقدامات قدمی در راستای احیاء جنگل برداریم.

نوری تصریح کرد: اکنون تمامی جنگل، درختان بام کاشمر و فاز 4 بلوار سیدمرتضی توسط ایستگاه پمپاژی که راه‌اندازی شده به‌طور منظم آبیاری می‌شود.

مسئول فضای سبز سیدمرتضی گفت: با سیستم نوینی که برای آبیاری باغ زیتون راه‌اندازی شده به‌طور100 درصد از هدر رفت آب جلوگیری شده است.

وی با بیان این‏که تلاش می‌شود به‌مرور تمامی جنگل سیدمرتضی مجهز به سیستم آبیاری نوین شوند، افزود: هر روز 5 تا 6 ساعت اقدام به آبیاری جنگل می‌شود که هزینه بسیاری را در بر دارد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8921
  • نویسنده : زهره احمدی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.