• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
پارس وی دی اس
7
هشت روز هفته

ترامپ و انتخاب سیاست خم شدن در برابر طوفان

  • کد خبر : 1509
  • ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۶:۱۹
ترامپ و انتخاب سیاست خم شدن در برابر طوفان
در این هشت روز هفته که مهلت دو ماهه ایران به کشورهای باقی‌مانده در برجام برای عملیاتی کردن وعده‌های‌شان جهت جبران آثار خروج آمریکا از برجام رو به پایان است؛ شاهد خطر و نشان‌های حسن روحانی بودیم.

اصولگرایان مدعیان تکلیف شرعی برای حضور در کارزار انتخابات

در این هشت روز هفته که مهلت دو ماهه ایران به کشورهای باقی‌مانده در برجام برای عملیاتی کردن وعده‌های‌شان جهت جبران آثار خروج آمریکا از برجام رو به پایان است؛ شاهد خطر و نشان‌های حسن روحانی بودیم. وی تأکید کرد؛ ایران در روز ۱۶ تیر که فرصت ۶۰ روزه به اروپا به پایان می‌رسد، سطح غنی‌سازی خود را به هر میزان که نیاز داشته باشد، افزایش می‌دهد. اما ترامپ به این سخن روحانی واکنش نشان داد و از موضع تهدید گفت: “ایران، مراقب تهدیداتت باش. ممکن است برگردند و تو را طوری بگزند که تا الان کسی این‌طور گزیده نشده است.” البته این اولین‌بار نیست که ترامپ در واکنش به تحولات مربوط به ایران، به انتشار توییت تهدیدآمیز روی می‌آورد. او بعد از سرنگونی پهپاد متجاوز این کشور نیز گفت: “ایران مرتکب اشتباه بزرگی شد.” هرچند برخی کارشناسان معتقدند؛ ترامپ در مواجهه با ایران سیاست خم شدن در برابر طوفان را انتخاب کرده و داستان او برای عدم حمله به ایران ساختگی است و او فعلاً تا زمان انتخابات نیاز به اخبار مثبت دارد نه منفی.

در این اوضاع و احوال اگرچه با وجود شرایط اقتصادی خاص ِکشور جناح‌های سیاسی هنوز آرایش انتخاباتی به خود نگرفته‌اند اما اصولگرایان بدجوری به این فکر افتاده‌اند که برای رسیدن به وحدت حداکثری تلاش کنند. به گفته رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری اگر طیف اصولگرایی را یک ستون صدمتری ببینید اگر به ۱۰ نفر اول بگویید بروید و یک کلاه بیاورید، می‌روند سر می‌آورند. ۱۰ نفر آخر هم حاضرند در یک شب تاریک و آهسته در گوش ما بگویند ما اصولگرا هستیم، اما به کسی نگویید ما زن و بچه داریم! با این حال مانند دیگر انتخابات، تلاش آنها رسیدن به وحدت حداکثری است.” در این میان رئیس اصولگرای مجلس هفتم که از عدم اجماع بین این طیف گله داشت؛ مدعی شد دسته‌ای از اصولگرایان همواره در انتخابات مختلف مدعی حضور در عرصه هستند و دلیل این اقدام را احساس تکلیف می‌دانند حال با توجه به این‌که از قرار معلوم اصولگرایان امید زیادی به پیروزی در انتخابات اسفند ماه ۹۸ برای مجلس یازدهم دارند و آن را پلی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هم می‌دانند، به این شرط که این بار بتوانند احساس تکلیف برای کاندیداتوری در میان خود را به حداقل ممکن برسانند و زمینه وحدت فراهم شود؛ می‌توانند به کسب پیروزی امیدوار باشند. ناگفته نماند که آنها برای آرایش جدید انتخاباتی خود شعار جوانگرایی سرداده و از این‌که برخی از قدیمی‌ترها آنقدر به این پست‌ها چسبیده‌اند که فقط ملک‌الموت باید ملت را از دست آنها نجات دهد و قبل از آن حاضر نیستند به هیچ قیمتی کنار بروند، گله دارند و می‌خواهند راه‌ها را باز کرده تا جوانان به میدان بیایند.» البته عده‌ای از ناظران می‌گویند این تلاش‌ها در راستای دست و پا زدن‌های انتخاباتی است.

این روزها در حالی که رییس قوه قضائیه انتظار افکارعمومی را درباره برخورد با مقصران حادثه اندرزگاه فشافویه، که یک زندانی امنیتی به دست دو شرور به قتل رسید با برکناری چند مسئول برآورده کرد؛ شاهد بودیم علی مطهری، نماینده مردم تهران در دهمین دوره مجلس كه امسال به لطف ائتلاف مستقلان ولایی و ولاییون با كرسی نایب‌رییسی خداحافظی كرد، در این خصوص که مسئولان بسیاری از نبود زندانی سیاسی در كشور سخن می‌گویند و متهمان و دستگیرشدگان سیاسی را مجرمان امنیتی نام‌گذاری می‌كنند، گفت: در زمینه جرم سیاسی نقص قانونی در كشور وجود ندارد، ولی متاسفانه برخی آقایان خود را به نادانی می‌زنند و قداستی برای نظام جمهوری‌اسلامی قائل می‌شوند كه به موجب آن نظام را غیرقابل انتقاد می‌دانند و حاضر نیستند؛ بگویند ما در كشورمان منتقد و مخالف نظام داریم و هر فردی هم كه اقدام به مخالفت می‌كند، متهم و مجرم امنیتی می‌دانند در حالی كه این‌طور نیست و ما نمی‌توانیم یك منتقد و حتی مخالف نظام را متهم و مجرم امنیتی بدانیم بلكه این افراد متهم سیاسی محسوب می‌شوند.

تا هشت روز هفته بعد خدانگهدار.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=1509
  • نویسنده : لیلا قرایی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.