• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
پارس وی دی اس
39

برکت و بی‌برکتی

  • کد خبر : 9991
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
برکت و بی‌برکتی
صدای خاوران-اگر بخواهیم عمری با برکت داشته باشیم می‌توانیم با نیکوکاری و حسن عمل، عدالت‌ورزی در میان مردم، صله‌رحم و ارتباط با خویشان، نیکی به مردم، نیکی به پدر و مادر، خوش رفتاری با همسایه و کوتاه کردن آرزوها، زیارت قبر امام حسین(ع)، داشتن وضوی کامل و مداوم، پرهیز از شررسانی به دیگران می‌توانیم به عمرمان برکت بدهیم.

یکی از مسائل مهم که همه انسانها با هر عقیده و اندیشه دینی خواستار آن در زندگی هستند خیر و برکت است. برکت به معنای پایداری خیر الهی در چیزی و رشد و افزایش آن است. هر انسان مؤمنی از خداوند  درخواست دارد؛ که خدایا به زندگی من برکت بده، بعضی‌ها برکت و خوشی و خوشبختی را در زیادی مال و ثروت می‌بینند و خیال می‌کنند از این طریق به آرامش و نشاط می‌رسند، اما آنچه سبب آرامش انسان می‌شود زندگی خدایی و برکت الهی است.

امروزه زندگی اکثر مردم بی‌برکت شده با این که درآمد و حقوق و ظاهر زندگی مردم خیلی بهتر از گذشته است، ولی در زندگی آن‌ها آرامشی نیست و این نشانه بی‌برکتی است.

خداوند در گوسفند خیر و برکت قرار داده است، گوسفند سالی یک بار زایمان می‌کند با آن که آن‌ها را ذبح می‌کنیم ولی گله‌های گوسفند زیاد مشاهده می‌شود. ولی سگ یا خرگوش با آن که سالی چند بار زایمان دارند و در هر نوبت بیش از شش توله می‌آورند و کسی هم از گوشت آن‌ها استفاده نمی‌کند، ما هیچ وقت گله سگ به اندازه گله گوسفند نمی‌بینیم چون در آن‌ها برکت نیست.

 کسب حلال یکی از عواملی است که باعث برکت در زندگی و آرامش می‌شود. خداوند در مورد ربا می‌فرمایند؛ خیر و برکت را از مال می‌گیرد.

افرادی که با ربا سر و کار دارند خیر نمی‌بینند. آقایی می‌گفت من زندگی مرفهی داشتم ولی خودم را به ربا آلوده کردم به خاطر حرص و طمع ولی بعد از مدت کوتاهی ورشکسته شدم و همه زندگیم را از دست دادم.

آنچه باعث می‌شود برکت از زندگی انسان برود: 1. سبک شمردن نماز، 2. گناه حضرت علی(ع) می‌فرمایند: از گناهان بپرهیزید که هیچ بلایی و کم شدن رزق و روزی نیست مگر به واسطه گناه. 3. زنا و عمل منافی عفت، امام صادق(ع) فرموده از جمله گناهانی که نعمت‌ها را تغییر می‌دهد، زناست. 4. ظلم به مردم، امام سجاد می‌فرماید(ع) ظلم موجب تغییر نعمت است. عادت کردن به دروغ، قطع صله رحم، عاق والدین، اسراف کردن، خوابیدن بین اذان صبح و طلوع خورشید، در حال جنابت چیزی خوردن، اظهار حرص و ولع، اظهار فقر و نداری، نیت بد، کفران نعمت و ترک شکر و سپاس خداوند، بی‌‎احترامی به نعمت خدا و نان، لعن و نفرین به فرزند، اسراف، نگفتن بسم‌‎اللهالرحمنالرحیم قبل از غذا خوردن، رباخواری، رشوه، خیانت به شریک، چاپلوسی، قسم دروغ، مهجور ماندن قرآن همه از عوامل بیبرکتی در زندگی است.

 * عوامل برکت و خیر در زندگی

1) عدالت ورزی: به سبب عدالت، برکت‌ها زیاد می‌شود. امام صادق(ع) فرموده؛ اگر میان مردم دادگری شود همه بی‌نیاز می‌شوند، آسمان روزی خود را فرو می‌ریزد و به اذن خداوند برکت خود را بیرون می‌آورد. 2) صله رحم، پیامبر(ص) فرموده؛ هر کس خوشی دارد که عمرش طولانی و روزی‌اش فراوان شود تقوای الهی پیشه کند و صله رحم نماید که مایه فزونی ثروت و تأخیر افتادن اجل است. 3) ازدواج و داشتن فرزند 4) میانه روی از دیگر اسباب برکت است. 5)طهارت و نظافت 6)اطعام دادن، از دیگر عواملی است که تأثیر شگرفی در برکت امور دارد. پیامیر(ص) فرمود؛ برکت به خانه‌هایی که در آن به مردم نیکی برسد سریع‌تر می‌رسد. 7) سلام کردن، پیامبر(ص) فرمود؛ هرگاه یکی از شما به خانه خود وارد می‌شود سلام کند چرا که برکت می‌آورد. 8) راستگویی در معاملات، پیامبر(ص) فرمود؛ هرگاه دو معاملهگر هر دو راست بگویند به هر دوی آن‌ها برکت داده می‌شود و هرگاه دروغ بگویند و خیانت کنند به هیچکدامشان برکت داده نمی‌شود. 9) میانهروی در زندگی از اسباب برکت است. 10) انفاق و صدقه دادن یکی از آثار صدقه رشد و نمو آن است که باعث برکت می‌شود همچنین اسباب دیگری چون عیادت مریض، مشورت با عقلا، آسان گرفتن در خرید و فروش، غذا خوردن دسته جمعی، افزایش پیمانه به نفع مشتری، عقیقه کردن فرزند، سحرخیزی، روزه گرفتن، دعا کردن به عنوان عوامل برکت بیان شده است.

 * اسباب برکت در عمر

اگر بخواهیم عمری با برکت داشته باشیم می‌توانیم با نیکوکاری و حسن عمل، عدالت‌ورزی در میان مردم، صله‌رحم و ارتباط با خویشان، نیکی به مردم، نیکی به پدر و مادر، خوش رفتاری با همسایه و کوتاه کردن آرزوها، زیارت قبر امام حسین(ع)، داشتن وضوی کامل و مداوم، پرهیز از شررسانی به دیگران می‌توانیم به عمرمان برکت بدهیم.

*اسباب برکت در خانه

اگر بخوهیم خانه‌ای با برکت داشته باشیم این کارها را به عنوان اسباب برکت انجام دهیم. قربانی کردن به هنگام ساختن خانه، اطعام دادن به دیگران خصوصاً فقرا، سلام دادن هنگام ورود به خانه، نام‌گذاری اهل خانه و فرزندان به نام پیامبران ائمه و داشتن اولاد دختر در خانه

* اسباب برکت در رزق

نیت خیر داشتن، خوش اخلاقی و خوش‌‎خویی، گفتار نیک، مودت و محبت، رفتار نیک با همسایه، صدق و راستی، سخاوت، بخشندگی و هدیه دادن، قناعت، رضایت به قسمت الهی، همچنین بعضی از مشاغل چون کشاورزی و دامداری و مانند آن از کارهای با برکت بیان شده است.

 دیگر از اموری که سبب خیر و برکت می‌شود ارتباط خالصانه با اهل بیت(ع) است، بندگی خداوند سبب برکت در زندگی می‌شود و هر مقدار از خداوند دور شویم به همان اندازه برکت از زندگی‌های ما دور می‌شود. این که امروز بسیاری از مردم از بی‌برکتی می‌نالند دلیل آن دوری از خداوند و اهل بیت(ع) است. شیخ عباس قمی(ره) حدود یکصد جلد کتاب تألیف کرده که یکی از آن‌ها مفاتیح‌الجنان است که دارد پا به پای قرآن تألیف می‌شود و مشتری زیادی دارد و در تمام کشورهای شیعه‌نشین محبوب است. شیخ عباس قمی در ثواب تمام کسانی که دعاهای این کتاب را می‌خوانند شریک است.

.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9991
  • نویسنده : غلامرضا رضایی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.