• امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
پارس وی دی اس
2

برخي تصميمات سياسي، جامعه را از حضور افراد خدوم محروم مي‌کند

  • کد خبر : 8924
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸
برخي تصميمات سياسي، جامعه را از حضور افراد خدوم محروم مي‌کند
صدای خاوران-در هر جامعه‌اي شخصيت‌هاي تاثيرگذاري وجود دارند که نقش کليدي و محوري در آن جامعه را ايفا مي‌کنند. اثرات مثبت وجودي اين افراد مي‌تواند در خانواده، محله، محيط کار و... باشد. در شهر ما نيز، اثرات مثبت وجودي اين افراد در همه زمينه‌هاي اجتماعي، ديني، کاري، اقتصادي و... ملموس و مشهود است. صداقت، درستکاري، خيرخواهي، دغدغه مردم داشتن، سادگي و قناعت و... اين بزرگان به‌عنوان الگو و درس زندگي شناخته مي‌شود. اگر بتوانيم در ترويج و نهادينه نمودن آن الگوها تلاش کنيم و با بزرگداشت و تکريم اين صفات والاي انساني و با سرمشق قرار دادن آنان و گذشتن از بعضي خواسته‌هاي نفساني و مالي، ان‌شالله مي‌توانيم رويه نيک آنان را به نسل بعد انتقال دهيم.

 

در ميان شهروندان افرادي داريم که براي خدمت به مردم شهرستان از هيچ  تلاشي دريغ نکرده و در سمتهاي مختلفي که داشته‌اند، براي پيشرفت و توسعه شهر خدماتي به يادگار گذاشتهاند. يکي از اين عزيزان، سيدحسين حسيني است. بسياري از ما او را به نام شهردار حسيني ميشناسيم، فردي که در پستهاي مختلف توانسته است براي اين شهر قدمهاي مثبتي بردارد که در ادامه شما را به مطالعه گفتگو آوايکاشمر با ايشان دعوت ميکنيم.

***

* ممنون از اين‏که وقتتان را در اختيار ما گذاشتيد. در ابتداي گفتگو از خودتان بگوئيد و اين‏که به چهکاري مشغوليد؟

با سلام و احترام خدمت همشهريان عزيز و دستاندرکاران دوهفتهنامه وزين آوايکاشمر، اينجانب سيدحسين حسيني‏يزدي، بازنشسته آموزشوپرورش، شهردار و عضو اسبق شوراي شهر، عضو سازمان نظاممهندسي و کانون کارشناسان رسمي دادگستري هستم و در امور نظارت و کارشناسي بر ساخت و ساز مشغولم.

* معلمي، شهرداري، شورايشهر، کانون کارشناسان رسمي دادگستري و… کداميک براي‏تان سختتر بود؟

کارها و مشاغل ميتواند براي انسان هم سخت باشد و هم آسان، بستگي به نوع کار، روش، ارتباطات و تعهد شخص و از همه مهمتر عشق و علاقه به کار موردنظر دارد. اگر فرد به کار خود عشق و علاقه داشته باشد بدترين و سختترين کار براي او بهترين و آسانترين کار است. براي من هم مشاغلي که تاکنون داشتم خوب و لذتبخش بودهاند، اما شهرداري چون مجموعه‏اي خودگردان است يعني بايد خودش کسب درآمد نموده و هزينه نمايد، چون گرفتن پول از مردم کار بسيار سختي است و از طرفي بايد خدمات درخور شأن به شهروندان ارائه نمايد، کار بسيار مشکلي است که معمولاً شهرداريها در اين قسمت با مشکل تأمين منابع مالي روبرو هستند. در دوراني که در شهرداري مشغول بکار بودم، با شرايط آن زمان، کار کردن مشکلتر بود.

* شهرداري دوران شما با الان چه تفاوتهايي دارد؟

نميشود شهرداريها را در زمانها مقايسه نمود چون در هر زمان شهرداري بايد به وظايف قانوني خود عمل نمايد، ولي به نظر من الان براي شهرداريها زمان بهتري است که بتوانند در توسعه شهر و خدمات مطلوبتر به شهروندان فعاليت نمايند، چون با توجه به ساختو سازها و کمکهاي جانبي دولت همچون ماليات بر ارزشافزوده و… که به شهرداريها اختصاص پيدا ميکند، درآمدهاي شهرداري بهتر شده است.

* چگونه شورايشهر پويا ميشود؟

اول اين‏که بايد هماهنگي و همدلي و تفاهم بين اعضاء وجود داشته و اعضاي شورا برنامه داشته باشند. سپس انتخاب شهردار خوب و توانمند و آشنا به مسائل است، چون شهردار بازوي اجراي مصوبات شورايشهر ميباشد. نکته بعدي مطالعه و آموزش اعضاي شورايشهر در خصوص آشنا شدن به وظايف شورا و شهرداري و سایر نهادها و ادارات بهخصوص نهادهاي خدماترسان است و همچنين سياسي نکردن جايگاه شوراي‌شهر و دخالت ندادن تفکرات جناحي، خطي، قومي و قبيلهاي و… در امور شوراست. به نظر من اگر اين موارد رعايت شود، شورا ميتواند به وظايف قانوني خود عمل نموده که نتيجه آن پويايي و کارآمدي شورا ميباشد.

* بهعنوان يک کارشناس امور شهري، آيا وضعيت فعلي شهر در بحث ساختوساز و مبلمان شهری مناسب ارزيابي ميکنید؟

وضعيت مبلمان شهري، زيباسازي، مرمت و آسفالت شهر تاکنون قابلقبول است. درخصوص ساختوسازها هم با توجه به کنترل بهتر پليس ساختمان و رعايت اصول فني ساختوسازها، اصوليتر شده ولي در بخشي از ساختوسازها، متأسفانه برخلاف اصول شهرسازي و طرح تفصيلي بهخصوص در ميلانهاي با عرض کم اجرا ميشود. احداث ساختمان مرتفع با تعداد زياد واحد و از طرفي عدم رعايت ارتفاع دستانداز در نصب پنجرهها براي حفظ حريم منازل مسکوني اطراف از مشکلات است. درخصوص ترافيک، بهخصوص در خيابانهاي مرکزي شهر که کمعرض است چون تمهيداتي در تأمين پارکينگ نشده، پارک ماشينها در دو طرف خيابان انجام ميگيرد که اين خود باعث ترافيک و کندي حرکت وسايل نقليه شده است.

* وضعيت درآمدزايي شهرداريها به افزايش تعرفهها متصل شده، اين افزايشها چه تاثیری به افزایش تورم و قيمتها دامن زده است؟

هرگونه افزايش قيمت در جامعه، اثر افزايشي در قيمتهاي ديگر کالاها و خدمات دارد. چون اقتصاد يک جامعه مجموعه‌اي بههمپيوسته که تاثير بر يکي از آنها، بر بقيه هم اثر خواهد گذاشت.

* شما در تمامي مشاغل به غير از معلمي هميشه در معرض انتخاب بودهايد. تفاوتي در انتخابات آن زمان با الان ميبينيد؟

انتخابات در کشور داراي قوانين خاص خود ميباشد ولي در بعضي مقاطع با توجه به حساسيت نوع انتخابات و بعضاً افرادي که بهعنوان هيئتهاي اجرايي و نظارت در تعيين صلاحيتها اظهارنظر مينمايند، بايد سعي کنند خارج از مسائل حزبي و جناحي تصميمگيري و عمل نمايند تا باعث حذف افراد خدوم نگردد تا باعث دلسردي افراد و شهروندان و کم شدن مشارکت نشود.

* بهعنوان يک خير، اوضاع مشارکت مردم را در اين زمينه چگونه ارزيابي ميکنيد؟

دين مبين اسلام و مذهب شيعه پوياست و با توجه به آنچه در فرهنگ ديني مردم نهادينه شده، هنوز هم مردم فرهنگ مشارکت را در همه زمينهها دارند. بنابراين به نظر من در اين خصوص تغييراتي به وجود نيامده فقط با توجه به نياز جامعه، نوع مشارکتها تغيير يافته است.

* بدترين خاطره دوران کاريتان چه بود؟

اگر انسان در کاري که مشغول است، به وظايف خود به درستي عمل نمايد، هميشه خاطرات خوشي از آن دارد. اما بدترين خاطره من زماني بود که دولت وقت تصميم به فروش و واگذاري مينيبوس‌هاي خدماترساني به بخش خصوصی نمود که علي‏رغم ميل باطني شوراي سوم، مجبور به واگذاري آنها شديم که نتيجه آن محروم شدن بخشي از جامعه بهخصوص مناطق کم برخورد از خدمات حملو نقل عمومي شد.

* در گذشته بزرگاني در اين شهرستان داشتيم که اکنون در بين ما نيستند. وجود اين بزرگان چه تأثيري داشته و چگونه مردم جاي خالي آنها را پر کنند؟

در هر جامعهاي شخصيت‌هاي تاثيرگذاري وجود دارند که نقش کليدي و محوري در آن جامعه را ايفا ميکنند. اثرات مثبت وجودي اين افراد ميتواند در خانواده، محله، محيط کار و… باشد. در شهر ما نيز، اثرات مثبت وجودي اين افراد در همه زمينههاي اجتماعي، ديني، کاري، اقتصادي و… ملموس و مشهود است. صداقت، درستکاري، خيرخواهي، دغدغه مردم داشتن، سادگي و قناعت و… اين بزرگان بهعنوان الگو و درس زندگي شناخته ميشود. اگر بتوانيم در ترويج و نهادينه نمودن آن الگوها تلاش کنيم و با بزرگداشت و تکريم اين صفات والاي انساني و با سرمشق قرار دادن آنان و گذشتن از بعضي خواستههاي نفساني و مالي، انشالله ميتوانيم رويه نيک آنان را به نسل بعد انتقال دهيم.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8924
  • نویسنده : غلامحسین دباغ یزدی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.