• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
پارس وی دی اس
0

فضاي مجازي؛ باج‌خواهي يا مطالبه‌گري

  • کد خبر : 10187
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
فضاي مجازي؛ باج‌خواهي يا مطالبه‌گري

 فضاي مجازي؛ باج‌خواهي يا مطالبه‌گري به قلم علیرضا افتخاری هزار نکته‌ي باريکتر ز مو اينجاست نه هر که سر بتراشد، قلندري داند اهالی مطبوعات در سراسر دنیا با “مطالبه‌گری” شناخته می‌شوند و این مطالبه‌گری است که جامعه را در مسیر صحیح قرار داده و پویا می‌کند. مطمئناً اصحاب رسانه نباید اجازه دهند برخی از دستگاه‌های اجرایی […]

 فضاي مجازي؛ باج‌خواهي يا مطالبه‌گري

به قلم علیرضا افتخاری

هزار نکته‌ي باريکتر ز مو اينجاست

نه هر که سر بتراشد، قلندري داند

اهالی مطبوعات در سراسر دنیا با “مطالبه‌گری” شناخته می‌شوند و این مطالبه‌گری است که جامعه را در مسیر صحیح قرار داده و پویا می‌کند. مطمئناً اصحاب رسانه نباید اجازه دهند برخی از دستگاه‌های اجرایی به چشم ابزار به آنان نگاه کنند؛ باید هرگونه خطا و کج روی نهادهای اجرایی زیر ذره‌بین اصحاب رسانه و قلم باشد و فعالان این عرصه نباید این رسالت بزرگ را با هیچ چیزی معاوضه نمایند. هرچند عملکرد برخی از خبرنگاران از آن حیث مورد نقد است که می‌گویند عده‌ای از آنان تبدیل به روابط‌عمومی ادارات شده‌اند؛ قسمتی از این مشکل مربوط به خود خبرنگاران است چرا که نباید حق‌گویی و مطالبه‌گری را فدای دیده‌شدن‌های کاذب! و یا مادیات نمایند. این درست است که این قشر زحمتکش با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه هستند، اما فاصله گرفتن مطبوعات و رسانه ها از مطالبه‌گری، برای جامعه یک فاجعه است.

 

با رونق فضاي مجازي و رشد قارچ‌گونه گروه‌ها و کانال‌هاي رنگارنگ، با این هدف ‌که داشته‌ها و دانسته‌ها را به اشتراک بگذارند و براي بهبود وضعيت اقتصادي، اجتماعي، شهروندي و… ايده‌ها و نظرات خود را اعلام نمايند، دسترسي به اخبار و همچنين اظهارنظرهاي مختلف براي عموم مردم آسان گردیده؛ اما به دنبال اين اتفاق نو، هر روز به تعداد مدعيان رسانه‌ها و خبرنگاران فضاي مجازي اضافه مي‌شود ـ با احترام به گردانندگان کانال‌هایی که از هدف اطلاع‌رسانی صحیح خود دور نشدند ـ اما شاهدیم که چند ماهی است فضاي مجازي در شهر کاشمر افسارگسيخته پيش مي‌رود. هر زمان به تعدادی از گروه‌هاي مجازي نگاهی مي‌اندازیم، انبوهي از توهين‌ها، تهمت‌ها و سياه‌نمايي‌هاي غير واقعي را مي‌بينيم که در بسياري از مواقع، به دور از واقعيت و صرفاً جهت تخريب شخص يا اداره خاصي است. برخي‌ها که حتي سواد درستِ نوشتن املاي کلمات را ندارند و با اين شرايط انتظار سواد رسانه‌اي از آنان نيز بيهوده است، با زير سؤال بردن همه خدمات يک مدير، سعي دارند تا او را تحت تأثير خود قرار دهند و از اين رهگذر، امتياز يا خدمت خاصي را دريافت کنند. بديهي است بعد از رسيدن به مقصود، زبان به تعريف از او باز کرده و به سراغ مدير و ارگان بعدي مي‌روند و اين يعني باج‌خواهي و باج‌گيري مدرن.

اتفاقات چند ماهه اخیر گواه این مدعاست؛ عده‌ای که توانستند چند صباحی با عناوین مختلف، روزگار را بر وفق مراد خود کنند برای عرض اندام و خودنمایی، انتقام خود را با قدرت کذایی که به دست آورده‌اند! به نحوی ناجوانمردانه می‌گیرند و با دریافت و انتشار اخباری هدفمند و گزینشی از افرادی در سایه، بازیچه قرار گرفته و متاسفانه امنیت روانی منطقه را بهم می‌ریزند.

 به نظر مي‌رسد نياز است تا متوليان رصد فضاي مجازي به اين قبيل افراد و رفتارهاي زياده خواهانه‌ي آنان عکس‌العمل نشان دهند و سر و ساماني به اوضاع نامناسب برخي از گروه‌هاي به اصطلاح رسانه‌اي شهر ببخشند، نه این‌که به دلیل عدم شناسایی کانال‌های بی‌هویت! صرفاً محدودیت‌ها و خط و نشان‌ها برای رسانه‌های رسمی باشد.

نقد واقعی به عملکرد بسياري از ادارات و نهادهاي اجرايي شهر وارد است و رسانه وظيفه دارد تا از جانب شهروندان اين نقدها را به گوش مديران برساند، اما لازمه این کار، سر و سامان دادن به کانال‌های بی‌هویت است که باید طبق قانون هر چه سریع‌تر شناسنامه‌دار شوند!

باید یاد بگیریم بدون هيچ آگاهي از نحوه نقد و به دور از قوانين حاکم بر مطبوعات و رسانه، در پي تخريب و سپس امتيازگيري و ويژه‌خواري نباشیم و فضايي مملو از يأس و نااميدي را در شهر ايجاد نکنیم.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10187
  • نویسنده : عليرضا افتخاري ترشيزي
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.