• امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
پارس وی دی اس
0

اولین جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات خراسان‌رضوی  در کاشمر برگزار شد

  • کد خبر : 9056
  • ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۵۳
اولین جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات خراسان‌رضوی  در کاشمر برگزار شد
صدای خاوران-مدیرکل کمیته امداد امام‌خمینی(ره) خراسان‌رضوی خاطر نشان کرد: طی چند سال ۱۳۲ هزار حامی در استان داشتیم اما از ابتدای امسال به این تعداد اضافه شده و به ۱۵۲ هزار حامی رسیده است. سلم‌آبادی با اشاره به این‏که خراسان‌رضوی در سطح کشور طی ۴ ماهه ابتدای امسال رتبه اول کمک‌های نقدی حامیان به فرزندان یتیم و محسنین را دارد، اظهار کرد: این رقم پارسال ۱۹۲ میلیارد تومان بوده است.

 

با حضور مدیرکل کمیته امداد خراسان‌رضوی اولین جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات استان در روستای زنده‌جان از توابع شهرستان کاشمر برگزار شد.

در این مراسم که با حضور فرماندار، امام‌جمعه، جمعی از مسئولین محلی و اهالی روستای زنده‌جان، کشاورزان و روسای تعدادی از شهرستان‌های هم‌جوار برگزار شد، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان کاشمر طی سخنانی گفت: کمیته امداد امام‌خمینی شهرستان حدود شش‌هزار و پانصد خانوار با سیزده هزار نفر را تحت حمایت خود دارد.

مجید حسین‌زاده” از تحت پوشش حدود دو هزار دانش‌آموز و ۱۱۹ طلبه و دانشجو خبر داد و عنوان کرد: هزینه‌های درمان ۳۰۰ بیمار زمین‌گیر و صعب‌العلاج با کمک خیرین تأمین می‌شود.

وی اظهار کرد: کاشمر با توجه به موقعیت جغرافیایی و خشک‌سالی‌های پی‌درپی و برخی سیاست‌های اشتباه در حوزه کشاورزی، باغداران را متضرر نموده و عملاً درآمد انگور و کشمش کشاورزان که از مصادیق زکات محسوب می‌شود؛ کم شده است.

رئیس کمیته امداد امام‌خمینی(ره) شهرستان کاشمر با اشاره به این‏که علیرغم تمامی مشکلات موجود پارسال بیش از چهار هزار اصله درخت در شجره طیبه ثبت و ضبط شد، بیان کرد: اکنون یک‌هزار و 421 فرزند یتیم و محسن شهرستان نیازمند حمایت خیرین هستند.

وی در همین خصوص از خیرین خواست قسمتی از ایتام شهرستان را تحت پوشش قرار داده و حمایت کنند.

تحقق نیمی از تعهد زکات؛  طی ۴ ماهه ابتدای سال

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی در این جشنواره باشکوه از تحقق نیمی از تعهد زکات امسال طی ۴ ماهه ابتدای امسال خبر داد.

رضا سلم‌آبادی، با اشاره به اهمیت توجه به موضوع مکارم اخلاقی در جوامع انسانی افزود: بر اساس آمار و ارقام مردم خراسان‌رضوی و شهرستان کاشمر برای کمک به هم نوع، انجام کار خیر، انفاق و احسان در حوزه مکارم اخلاق با یکدیگر رقابت دارند.

سلم‌آبادی با اشاره به این‏که همیشه نباید منتظر کمک‌های دولت ماند؛ گفت: قسمت اعظمی از منابعی که برای نیازمندان مصرف می‌شود از محل کمک‌های مردمی است.

وی اظهار کرد: اگرچه از چندسال قبل شرق کشور متأثر از خشک‌سالی و کاهش نزولات آسمانی است و کشاورزان با مشکلات بسیاری مواجه‌اند؛ اما بر اساس آمار، پارسال ۱۵۴میلیارد تومان برنامه عملیاتی کمیته امداد بوده ولی بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان تحقق داشته‌ایم و این نشان می‌دهد مردم خراسان‌رضوی دین‌دار و معتقد هستند.

سلم‌آبادی گفت: امسال دبیرخانه شورای زکات کشور سهم استان از زکاتی که باید جمع‌آوری کند ۲۰۱ میلیارد تومان ابلاغ نموده و با وجود این‏که سال سخت‌تری به لحاظ خشک‌سالی و بی‌آبی داریم ولی در ۴ ماهه ابتدای امسال ۱۱۱ میلیارد تومان تحقق پیدا کرده است.

وی با بیان این‏که در ۴ ماهه ابتدای امسال باید مبلغ ۴۰ میلیارد تومان تحقق پیدا می‌کرد ولی در واقع نزدیک به سه برابر رقم ۴ ماهه ابتدای امسال تحقق پیدا کرده است، افزود: یکی از برنامه‌های کمیته امداد در ایام ماه محرم اطعام و احسان حسینی است که بیش از ۱۳۵ درصد نسبت به پارسال رشد داشته است.

مدیرکل کمیته امداد امام‌خمینی(ره) خراسان‌رضوی خاطر نشان کرد: طی چند سال ۱۳۲ هزار حامی در استان داشتیم اما از ابتدای امسال به این تعداد اضافه شده و به ۱۵۲ هزار حامی رسیده است.

سلم‌آبادی با اشاره به این‏که خراسان‌رضوی در سطح کشور طی ۴ ماهه ابتدای امسال رتبه اول کمک‌های نقدی حامیان به فرزندان یتیم و محسنین را دارد، اظهار کرد: این رقم پارسال ۱۹۲ میلیارد تومان بوده است.

زکات اتصال خلق خدا با هم‌نوعانش

حجت‌الاسلام ابوالقاسم یعقوبی از اساتید حوزه علمیه قم در این جشنواره با بیان این‏که نماز و زکات دوگانه به هم‌پیوسته هستند؛ گفت: نماز نماد اتصال با پروردگار و زکات نمونه‌ای از اتصال خلق خدا با هم‌نوعانش و کمک به آن‌ها و نجات از فقر و تنگدستی است.

وی با بیان این‏که زکات در اسلام از اهمیت خاصی برخوردار است؛ اظهار کرد: زکات موضوع اقتصادی نیست، بلکه یک بحث خودسازی، انسان‌سازی، جامعه‌سازی و در نهایت تمدن سازی است.

نماینده سابق ولی‌فقیه در استان خراسان‌شمالی با تأکید بر این‏که با پرداخت زکات باید اموال خود را بیمه نمود، بیان کرد: نگاه به زکات امری عبادی باید باشد نه صرف کمک به دیگران، در روایات زکات به معنای گوناگونی به کار رفته است.

یعقوبی با بیان این‏که هر آنچه خداوند به شما داده باید زکات آن را بپردازید، اظهار کرد: اگر این‌گونه باشد جامعه زیبایی خواهیم داشت.

در پایان این مراسم که به همت شرکت زنجیره تولید پیشرو صالح کاشمر در حسینیه ابوالفضلی روستای زنده‌جان برگزار شد از ٢٠ مؤدی زکات روستاهای بخش مرکزی و فرح‏دشت کاشمر تجلیل شد.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9056
  • نویسنده : زهره احمدی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.