• امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
پارس وی دی اس
6
 بعد از انتشار چندین گزارش تکان‌دهنده آوای‌کاشمر، آقایان به فکر افتادند؛

استخرها عامل برداشت از منابع آبی زیرزمینی

  • کد خبر : 8925
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۳۸
استخرها عامل برداشت از منابع آبی زیرزمینی
صدای خاوران-در شرایط بحرانی منابع آبی، نبودِ هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی جای پرسش دارد و در کنار این موضوع باید این سؤال مطرح شود که چگونه در سال‌های اخیر چنین استخرهای ذخیره آب با ابعاد غیرمتعارف در منطقه ساخته شد، اما برخوردهای لازم در ابتدای شکل‌گیری این پدیده انجام نگردید؟ ترویج کشاورزی پایدار و مدیریت منابع آبی در کجای این معادله کم‌آبی قرار دارد؟ و کدام حقابه، اشخاصی را مجاز به احداث استخرهایی به عمق ۱۰ تا ۳۰ متر می‌کند؟

هرچند تاکنون نشریه آوای‌کاشمر بارها و در گزارشات مختلف از وجود بحرانی در رابطه با استخرهای ذخیره آب کشاورزی هشدار داده بود، اما برخی مسئولان در این شهر! وجود استخرها را ضروری می‌دانستند، اکنون مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی نه تنها از وجود استخرهای کشاورزی در ابعاد غیرمتعارف در دشت کاشمر خبر می‌دهد، بلکه بر مقابله با آنها تاکید هم می‌کند.

در حالی استخرهای ذخیره آب در چهار شهرستان منطقه ترشیز بیلان حوضه‌های آبریز را منفی‌تر کرده، که برخی از این استخرها توسط ادارات دولتی و سازمان‌ها احداث شده‌ است.

در شرایط بحرانی منابع آبی، نبودِ هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی جای پرسش دارد و در کنار این موضوع باید این سؤال مطرح شود که چگونه در سال‌های اخیر چنین استخرهای ذخیره آب با ابعاد غیرمتعارف در منطقه ساخته شد، اما برخوردهای لازم در ابتدای شکل‌گیری این پدیده انجام نگردید؟ ترویج کشاورزی پایدار و مدیریت منابع آبی در کجای این معادله کم‌آبی قرار دارد؟ و کدام حقابه، اشخاصی را مجاز به احداث استخرهایی به عمق ۱۰ تا ۳۰ متر می‌کند؟

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی با تأیید بر وجود استخرهای کشاورزی در ابعاد غیرمتعارف و افراط در دشت کاشمر، تأکید کرد: در چند روز گذشته در بالادست سد ارداک با استخرهای غیرمجاز مقابله گردید که در دو منطقه خلیل‌آباد و کاشمر هم این اتفاق خواهد افتاد.

علیرضا طاهری عنوان کرد: آب در کلان به دو بخش زیرزمینی و سطحی تقسیم می‌شود. در بخش سطحی مجموعه‌هایی از قدیم حقابه‌بر بودند و وزارت نیرو به شکل دقیق اسناد حقابه‌بری در همه رودهای استان را دارد.

وی با بیان این‌که در بخش آب‌های زیرزمینی برحسب ظرفیت دشت، میزان برداشت آب را در اختیار کشاورز قرار می‌دهیم؛ گفت: طی چندسال گذشته پدیده جمع‌آوری آب در استخرهای کشاورزی شکل گرفته که بخش موجه و درست آن می‌تواند در پایداری منابع آبی کشاورزی کمک‌کننده باشد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی ضمن ابراز تأسف و تأکید بر این‌که در این موضوع افراط صورت گرفته است؛ توضیح داد: متوجه این موضوع در منطقه خلیل‌آباد و کاشمر شده‌ایم، به فوریت جلسات هماهنگی با جهادکشاورزی برگزار شده تا اگر در جایی لازم باشد، حقابه‌ای و یا آب زیرزمینی ذخیره شود و در زمان مطلوب مورد استفاده قرار گیرد.

وی درباره وجود استخری در ابعاد۱۸۰ در۱۰۰ متر به عمق ۳۰متر با حجم نیم میلیون مترمکعب و چگونگی ایجاد این استخر در دشت کاشمر عنوان کرد: انتظار می‌رود مجموعه‌های درگیر در حوزه آب از جمله آب منطقه‌ای و جهادکشاورزی در بخش کشاورزی هماهنگ عمل کنند.

طاهری به بازدیدهای انجام شده از دشت کاشمر اشاره کرد و گفت: باید بر یک نکته اصولی تأکید کرد که حقابه‌بری باید در حد حقابه مجاز و قانونی باشد اما این حجم‌ها متعارف نیست و به‏شدت در این برداشت‌ها افراط شده و قطعاً به شکل دقیق همراه با جهادکشاورزی موضوع استخرهای استان از جمله خلیل‌آباد، کاشمر و سایر مناطق را شناسایی خواهیم کرد و سپس مقابله‌ای ضابطه‌مند و با ادله کارشناسی صورت خواهد گرفت.

***

آنچه در سال‌های اخیر مورد غفلت واقع شده، علاوه بر استخرهای ذخیره آب کشاورزی، احداث استخرهای تفریحی یا ذخیره‌ای در باغ ویلاهای اطراف کاشمر است که به راحتی مجوز گرفته یا غیرمجاز احداث شده و هیچ‌گونه کنترلی بر آنها نیست.

فقط با یک نگاه بر روی تصاویر ماهواره‌ای در حاشیه بلوار سیدمرتضی کاشمر و در یک مساحت کوچک، استخرهای ذخیره آب بسیاری در باغ ویلاها دیده می‌شود که آب قابل توجهی را در خود ذخیره کرده و عمدتاً به مصارف تفریحی می‌رسانند. در نظر بگیرید این استخرها حداقل دو تا سه بار در طول سال خالی و پر می‌شوند. البته از استخرهایی با حجم بالا که سازمان‌ها و نهادهای دولتی ایجاد کرده‌اند، نباید غفلت کرد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8925
  • نویسنده : فاطمه مجیدی کسرینه
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.