• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
پارس وی دی اس
2

از گرانی ماکارونی تا مشکلات مدیریتی!

  • کد خبر : 7104
  • ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
از گرانی ماکارونی تا مشکلات مدیریتی!
صدای خاوران-در این اوضاع و احوال و در میان این‌همه اخبار ناخوب، خبر خوب تولد توله‌های یوز آسیایی در اسارت، فعالان محیط‌زیست را شاد کرد هرچند تیتر "ایران سه قلو زایید" بیشتر شبیه اوضاع قمر در عقرب ایران بود؛ اما هرچه هست کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند؛ با یک دست شدن قوا و تشدید فشارهای اقتصادی بر مردم و تضعیف عقلانیت و  سرکوب اعتراض گرسنگان،  ایران در حال  ونزوئلا شدن است، کاش زودتر مسئولان چاره‌ای بیندیشند.

 

در این هشت‌روز هفته در حالی که ماه رمضان را با سفارش به صبوری در مشکلات و آزمایشات الهی سپری کردیم تا در روز عیدفطر با حفظ وحدت نماز عید را اقامه کنیم؛ با افزایش۲۰۰ درصدی قیمت برخی کالاها آرام و زیرپوستی، کنار آمدیم اما اختلاف نظر علما در رویت هلال ماه شوال، بدجوری ضدحال شد!! هرچند نتوانست ماجرای سیسمونی گیت دختر رییس‌مجلس را بشورد و ببرد که به قدر مجال این ستون به آنها می‌پردازیم.

سونامی افزایش قیمت محصولات

در این گیرودار که کشمکش‌ها بر سر اصلاح حداقل دستمزد کارگران بالا گرفت، گرانی۲۰۰ درصدی ماکارونی و نان و نبودِ روغن بدجوری قشر ضعیف و جامعه کارگری را چلاند و البته سفر فرزندان رییس‌مجلس و خرید سیسمونی از ترکیه نمک بر زخم مشکلات اقتصادی مردم پاشاند.

این در حالی است که یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خط و نشان‌هایی برای مسببان این گرانی‌ها کشید و تأکید کرد: صبر مردم را آزمایش نکنیم، آستانه تحمل مردم سال‌هاست به پایین‌ترین حدممکن رسیده است.

البته در میان تخت گاز گرانی و مدیریت افسارگسیخته، دولت فقط تماشا می‌کند و گاهی اوقات هم تکذیب. در این خصوص یک نماینده سابق مجلس گفت: آقایان، هنگامی که واکنش جامعه را می‌بینند، می‌گویند ارز ترجیحی حذف نشده و تکذیب می‌کنند. اما این‌ها مردم را چه چیزی فرض می‌کنند که هر روز یک حرفی می‌زنند و بعد هم آن را پس می‌گیرند.

در میان خبرهای گل و بلبل مملکت، خبر کوپنی شدن نان هم در زمره اخبار یاس‌آور بود گویا قرار است؛ بر اساس استاندارد مصرفی خانوارها و تغییر قیمت نان، یارانه مستقیم نان به همه مردم پرداخت ‌شود. با این تفاسیر برای پذیرش مهمانِ صبحانه، نهار یا شام باید سهمیه نان خود را همراه بیاورند.

سناریوهای تحریم و فرجامِ برجام

در این گیرودار که هنوز فرجامِ برجام و مذاکرات ۱+۴ وین نامشخص هست آمریکایی‌ها سناریوهای جدیدی در خصوص تمدید تحریم‌ها در نظر گرفته‌اند؛ در این خصوص یک دیپلمات آمریکایی با ادعای این‌که برای سناریوی شکست مذاکرات هم آماده هستند، اضافه کرد: «ما با متحدان خود برای سناریوی عدم توافق با ایران آماده می‌شویم و باید به تاکتیک‌های دیگری متوسل شویم».

او در خصوص وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین گفت: «ما در مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت زیادی داشتیم، اما هنوز به توافق نرسیده‌ایم».

در این اوضاع‌واحوال در حالی‌که گرانی‌ها با مجوز دولت صورت می‌گیرد، نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی مدعی شد: عده‌ای با سودجویی عامل گرانی و تنگنای معیشت برای مردم شده‌اند! نکته جالب بیانات جدید ایشان در خصوص موضوع بی‌حجابی و بی‌عفتی بود که مدعی شد؛ این ولنگاری و بی‌عفتی بی‌اثر در مسئله معیشت نیست.

ایشان البته انگار ملاحظه آقای داماد را حسابی دارد و گرنه با نظر داشت اتفاقات کشور متوجه می‌شدند  دست کم جدا از این‌که قیمت تقریباً تمام کالا‌ها و خدمات از نیمه فروردین به شدت روبه افزایش بوده و رکوردهای جدیدی را ثبت کرده، فرآیند خاموش، اما ملموس حذف ارز۴۲۰۰ تومانی هم آغاز شده و به قطار گرانی‌ها سرعت بخشیده و تمام این‌ها در حالی است که واکنش دولت و وزارتخانه‌های عریض و طویل به این موضوع فعلاً سکوت است و تماشا! و به گفته یک نماینده مجلس انقلابی، شرایط موجود نابسامانی در اقتصاد، تورم بالا، بی‌در و پیکری مدیریت منابع موجود نشان‌دهنده مدیریت کاملاً افسارگسیخته در استان‌ها است و این‌ها هیچ ارتباطی با تحریم ندارد. در این میان یک نماینده دیگر مجلس هم به داستان بازی خودروسازان با امنیت خاطر مردم و با بیت‌المال اشاره کرد و گفت: از دولت پنجم به بعد، خوی اشرافی‌گری در بسیاری از خواص رخنه کرد و آن‌ها به جای حفاظت از میراث انقلاب، آن را سهم‌الارث پدران خود دانستند و امروز پشت مافیا‌های خودرو هستند و حتی نهاد‌های بالادستی را دچار اشتباه محاسباتی کردند.

در این اوضاع و احوال و در میان این‌همه اخبار ناخوب، خبر خوب تولد توله‌های یوز آسیایی در اسارت، فعالان محیط‌زیست را شاد کرد هرچند تیتر “ایران سه قلو زایید” بیشتر شبیه اوضاع قمر در عقرب ایران بود؛ اما هرچه هست کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند؛ با یک دست شدن قوا و تشدید فشارهای اقتصادی بر مردم و تضعیف عقلانیت و  سرکوب اعتراض گرسنگان،  ایران در حال  ونزوئلا شدن است، کاش زودتر مسئولان چاره‌ای بیندیشند.

تا هشت روز بعدی خدانگهدار

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7104
  • نویسنده : لیلا قرایی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.