• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
پارس وی دی اس
9
باز نشر یک گفت‌وگو به بهانه فوت «حاج صابر»؛

از اسلام به خاطر بی بصیرتی مان فاصله گرفته ایم

  • کد خبر : 1605
  • ۲۸ تیر ۱۳۹۸ - ۶:۳۴
از اسلام به خاطر بی بصیرتی مان فاصله گرفته ایم
در شماره 350 نشریه آوایکاشمر همزمان با دهه فجر گفتوگویی با یک زوج انقلابی انجام دادیم و با توجه به محدودیت فضا وعده دادیم بخش دیگر این گپوگفت خودمانی و پرسش و پاسخهایی که با حاجمحمد شاکری معروف به «حاج صابر» مطرح کردیم را در شماره دیگری تقدیم حضور شما عزیزان نمائیم. لذا الوعده وفا، در این شماره بخش پایانی این گفتوگو را با هم میخوانیم.

“حاج صابر” که وجود همسرشان حاج خانم طبسی را در زندگی‌شان یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند برشمرد، از جمله نیروهایی که در جریان انقلاب فعال بوده است. او پس از پیروزی انقلاب برای تشویق گروهی از مربیان قرآن آن‌ها را به پابوس حضرت معصومه می‌برد و دیداری با امام بی‌آن‌که از قبل هماهنگی شده باشد برای آنان تدارک می‌بیند. اگرچه در میان این مربیان قرآن خانم طبسی هم حضور داشت و به خواستگاری ایشان رفته بود اما چون اِذن پدر را نداشتند، فرصت این‌که در محضر امام به عقد یکدیگر در آیند از آن‌ها گرفته شد، اما بالاخره در آذر ماه 58 با یکدیگر در نهایت سادگی ازدواج کردند و تصمیم‌شان بر این بود همه وسایل‌شان به اندازه دو ساک باشد تا به راحتی هرجا انقلاب به آن‌ها نیاز داشت بروند، آن‌ها هنوز هم همین‌گونه‌اند و پس از این همه سال زندگی مشترک وابسته دنیا نشده‌اند و با همان روحیه انقلابی زندگی می‌کنند.

او با بیان این‌که این روزها مسلمان واقعی کم داریم، گفت: ما مسلمان نیستیم، زیرا اگر مسلمان باشیم تسلیم به امر خداییم، هم‌چون حضرت ابراهیم که هرچه را خداوند فرمود قبول کرد و به بالندگی و رشد رسید. به گفته او شعار اصلی اسلام «انالله و انا الیه راجعون» است لذا اگر این را در زندگی خود پیاده کردیم همیشه در حال رشد هستیم نه در جا می‌زنیم و نه عقب‌گرد داریم، انقلاب ما هم که پسوند اسلامی دارد، همین‌طور. لذا اگر معرفت باشد آن هم، معرفتی که از یک مسلمان خواسته شده، و تابع بی‌چون و چرای آن‌چه که اسلام از ناحیه خداوند از ما خواسته، باشیم بالنده‌ایم از این‌رو اگر در حال حاضر عده‌ای در جامعه ما بازنده شده‌اند چون مسلمانی خود را از یاد برده‌اند. خانم و آقا از مسلمانی همین را می‌داند که نوزادی که به دنیا آمد در گوشش اذان و اقامه بگویند، ایام عقیقه شد او را عقیقه کنند اما به نظر من قبل از ازدواج باید به فکر تربیت فرزندان‌مان باشیم، همسری از خانواده‌ای اصیل بگیریم تا فرزندانی عاشق اهل بیت تربیت کنیم.

وی با تأکید بر این‌که با حرکت بر پایه اصول و ارزش‌های اصیل اسلام ناب‌محمدی، عقب‌گرد و در جا زدن و سقوط نداریم و هرچه هست رشد و بالندگی است، گفت: این توقع شاید زیاد باشد که جامعه فعلی، هم‌چون جامعه اول انقلاب باشد. باید ببینیم دولت اسلامی چقدر قدرت دارد اگر ادعای حکومت علوی را داریم باید نیروهایی داشته باشیم هم‌چون مالک‌اشتر و میثم تمار.

به گفته او در زمان پیامبر هم، همه یاران ایشان هم چون عمار نشدند و پیغمبر هم نتوانست آن‌ها را به اسلام دعوت کند و وقتی پیامبر مأیوس شد؛ خداوند به ایشان فرمود، وظیفه تو ابلاغ دین است ما هم به عنوان یک انقلابی در جامعه همین وظیفه را داریم، مسئول نظام اسلامی فرماندار و … ما اگر هم چون مالک‌اشتر نیستند باید لااقل یک شباهتی جزئی داشته باشند، وقتی می‌بینیم امروز آدم‌ها عوض شده‌اند، خودفروشی می‌کنند، حلال و حرام می‌کنند این مقصر انقلاب و اسلامی نیست، ما مقصریم.

شاکری به مؤلفه‌های یک انقلابی در سال‌های 57 اشاره کرد و گفت: آن زمان ملاک معنویت بود و مادیت وسیله، لذا دشمن متوجه شد و کاری کرد که همه چیز برعکس شود امام علی می‌فرمایند: زمانی برسد که اسلام مثل پوستین وارونه شود از این‌رو در داخل و خارج دست به دست هم داده شد تا ملاک معنویت تضعیف شود.

آقای حسن‌زاده، روحانی انقلابی کاشمر در بیان خاطرات خود گفت؛ مدتی با مدیر شرکت نفت آبادان در زندان رژیم شاه بودم وقتی پس از آزادی به دیدارش رفتم همان مبل‌هایی که از زمان شاه بود در اتاق مدیر قرار داشت به ایشان گفتم به خدا قسم اگر ابوذر هم باشی روی این مبل بنشینی دنیاطلب می‌شوی؛ لذا دشمن با برنامه‌ریزی اول از مسئولان شروع کرد. با ترور مسئولان، برای حفاظت از آن‌ها، آقایان در مجموعه‌های خاصی اقامت گزیدند، مجموعه‌های خاص، امکانات خاص و … لذا مدت مسئولیت که تمام می‌شد خانواده آن‌ها، همسر و فرزندان‌شان حاضر نبودند زندگی عادی داشته باشند و آن‌ها به دنبال تهیه امکانات خاص افتادند. خلاصه دشمن با ظرافت برای تضعیف معنویت اقدام کرد. کم بودند افرادی مثل آیت‌ا… مشکینی که وقتی امام فرمودند، مسئولان سوار ماشین‌های آن‌چنانی نشوند، از تهران به قم با خودرو ویژه و محافظین نرفتند، اما آیا همه همین‌‌طور بودند؟! نه. در زمان پیامبر و ائمه هم همین‌طور بوده، در زمان حکومت حضرت علی(ع) هم همان‌طور که مالک‌اشترهایی بودند، طلحه و زبیرهایی هم بوده‌اند که به خاطر هواپرستی، فریب شیطان را خوردند.

وی با اظهار تأسف از این‌که ما شهید مدرس را نشناختیم و او را نفهمیدیم و البته خیلی‌های‌مان نمی‌خواهیم بفهمیم؛ گفت: به گفته این شهید بزرگوار انسان دایم‌الخطاست، خدا هم در قرآن فرموده: «ان الانسان لفی خسر» لذا اگر مسلمانیم با علم به این‌که شیطان دائم مقابل ما حرکت می‌کند باید با بصیرت باشیم، اگر معلم ما، روحانی ما، پدر و مادر ما آدم‌های بصیری باشند، به سمت جامعه مورد نظر امام‌زمان حرکت می‌کنیم و آن وقت هرکس کارش را انجام می‌دهد و به اندازه نیازش بر می‌دارد و جامعه توحیدی بی‌طبقه حاکم می‌شود.

شاکری ادامه داد: به دلیل بی‌بصیرتی امروز ما شدیم «حمالة‌الحطب» و از اسلام ناب‌محمدی فاصله گرفته‌ایم. از این‌رو «اسلام در ذات خود ندارد عیبی/ هر عیب که هست در مسلمانی ماست».

وی با اشاره به این سخن امام خمینی که فرمودند: «خمینی باشد یا نباشد، اسلام راه خودش را می‌رود»، گفت: الان هم به برکت نظام اسلامی، ما شاهد تربیت جوانانی در جامعه هستیم که مؤمن و پرهیزکار و متدین هستند و با وظیفه‌شناسی از آبروی اسلام و نظام دفاع می‌کنند.

شاکری با تأکید بر لزوم وظیفه‌شناسی آحاد جامعه تصریح کرد: چپ روی و راست روی گمراهی است و تنها راه راست، ما را به سوی نیکی هدایت می‌کند.

وی افزود: در نظام اسلامی که اداره آن در زمان غیبت امام بر عهده ولی فقیه است و تداوم راه انبیاء می‌باشد نه چپ می‌رود و نه راست، لذا اگر همه تابع باشیم، دشمنان هیچ‌کاری نمی‌توانند بکنند اما وقتی مردم و یا مسئولان وظیفه‌شناس نباشند چه باید کرد؟

به گفته او اگر مسلمان واقعی باشیم برای خدا کار می‌کنیم؛ اما متأسفانه امروز هدف «خدا» نیست، برای خیلی‌ها هدف «خرما»ست و همین باعث دعوا و جنجال و اختلاف و تفرقه می‌شود.

او با اشاره به تز شهید مدرس در خصوص دیانت و سیاست که فرمودند: «دیانت ما، عین سیاست ماست» و «سیاست ما، عین دیانت ماست» گفت: اگر مسئولان ما همین تز را عملیاتی می‌کردند هیچ مشکلی نداشتیم حال آن‌که مسئولان در این شهر از امام جمعه گرفته تا فرماندار، نماینده و… نه تنها مثل مدرس نیستند و نمی‌اندیشند بلکه شباهت‌های حداقلی هم با مرام و منش این شهید بزرگوار ندارند.

وی با تأکید بر این‌که برای فراهم‌کردن زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) باید همه احساس مسئولیت کنیم، وظیفه‌شناس باشیم و به وظایف خود عمل کنیم، گفت: انقلاب از اسلام و دین جدا نیست، لذا ممکن است عده‌ای در مسیر قطار انقلاب به انحراف کشیده شوند، زیرا به جای این‌که ببینند هر حرکت سیاسی‌شان اسلامی هست یا نه، برعکس عمل می‌کنند و نگاه می‌کنند، این حرکت با سیاست هم‌خوانی دارد یا نه، لذا در سایه بی‌بصیرتی‌هاست که به انحراف می‌رویم.

وی با تأکید بر این‌که گاه باید بنا به مصلحت‌ها بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنیم و به فکر حفظ نظام باشیم؛ گفت: در شرایطی که دشمن با تبلیغات منفی خود تلاش می‌کند ما را با بن‌بست‌های مختلف روبرو کند ما باید ملاک و معیارمان خدا و اسلام باشد و در این راه واقعیت‌گو باشیم و از سیاسی‌کاری بپرهیزیم.

شاکری با اشاره به وجود اختلاف‌نظرها و سلایق در بین آحاد جامعه گفت: ما با هر تفکری چه چپ و چه راست همه در قبال جامعه مسئولیم، باید همه‌مان بصیرت داشته باشیم و با بصیرت واقعیت‌های انقلاب و نظام را بگوییم.

شاکری تصریح کرد: چه بسیار از نیروهای طیف چپ را بصیر و متدین می‌دانم زیرا بر ملاک و معیارهای اسلامی حرکت می‌کنند و برخی افراد جناح راست را به پشیزی هم قبول ندارم، زیرا آن‌ها خود را به زور به رهبری و نظام و اسلام می‌چسبانند و فکر می‌کنند وصل به رهبری بودن، کافی است تا از آن متاعی  ببرند حال آن‌که برای حرکت در مسیر خدا و اسلام باید از جان گذشت و همه چیز را فدا کرد.

“آوای‌کاشمر” ضایعه فوت این مبارز انقلابی را به همسر گرامی و خانواده ایشان تسلیت می‌گوید.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=1605
  • منبع : آوای کاشمر
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.