• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
پارس وی دی اس
4

در رثـاي سردار سليماني

  • کد خبر : 2643
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۷:۲۷
در رثـاي سردار سليماني

خداي رحمان محبت آنان که ايمان آورده و اعمال شايسته و نيکو انجام مي‌دهند را در دل مردم جاي مي‌دهد. (مريم 96) به قلم لیلا قرایی به نظرم رسيد که در کنار همه تجليل‌ها، تعريف‌ها، ذکرها، بزرگداشت‌ها و نظراتي که در معرفي ويژگي‌ها و ارزش‌هاي متعالي و زندگي سراسر خدمت، جهاد و رشادت شهيد عزيز […]

خداي رحمان محبت آنان که ايمان آورده و اعمال شايسته و نيکو انجام ميدهند را در دل مردم جاي ميدهد. (مريم 96)

به قلم لیلا قرایی

به نظرم رسيد که در کنار همه تجليل‌ها، تعريف‌ها، ذکرها، بزرگداشت‌ها و نظراتي که در معرفي ويژگي‌ها و ارزش‌هاي متعالي و زندگي سراسر خدمت، جهاد و رشادت شهيد عزيز حاج قاسم اين روزها گفته و شنيده مي‌شود، از زاويه و نگاه ديگري به جايگاه و عظمت او بنگرم.

به قول زنده‌ياد دکتر شريعتي خداوند چنين مقرر کرد که نهضت عاشورا و جان‌فشاني و عظمت‌هايي که امام حسين عليه‌السلام و ياران با وفايش در روز عاشورا و در سرزمين کربلا آفريدند سندي باشد بر حقانيت جايگاه رفيع انسان و بزرگي وصف‌ناپذير او تا ملائک بدانند که چرا بايد به انسان سجده مي‌کردند. و اين است که زينب آن پيام‌رسان بزرگ عاشورا در وصف آنچه رخ داده بود، مي‌گويد؛ «ما رايت الا جميلا». و اينک در تداوم نهضت آزادي‌بخش و احياگر عاشورا، حاج قاسم را مي‌بينيم که با شور و شوق و عشق و عرفان، پرچم تعالي‌بخش و عزت‌آفرين نهضت حسيني و آزادگي انسان‌ها از قيدوبند ظلم‌ها و ستم‌هاي قداره‌بندان زمان را در سراسر جبهه مقاومت از فلسطين تا غزه، تا لبنان و سوريه، تا افغانستان و ايران و عراق با افتخار و عظمت به اهتزاز مي‏آورد. تا انسان‌هاي مظلوم منطقه را از اسلام دست‌ساز استکبار جهاني که بر مبناي جهل و خشونت و جنايت استوار گشته است، آزاد نمايد.

و چگونه اين سردار مخلص به يادگار مانده از غافل بزرگ سرداران رشيد شهيد چون همت، باکري، بروجردي، خرازي، کاظمي، جهان‌آرا و صدها شهيد و هم‌رزم ديگر به زيباترين چهره درخشيد و جلوه‌آرايي کرد. و صدها هزار نه ميليون‌ها انسان تشنه انسانيت، رهايي و آزادگي را شيفته و واله اخلاص، صداقت و حرکت خويش ساخت.

ابراز همدردي و همراهي خالصانه و گسترده مردم پس از شهادت مظلومانه اين سردار سرافراز در ايران و غالب کشورهاي منطقه و برگزاري راهپيمايي‌هاي سراسري در استان‌ها و شهرستان‌ها تأييدي بود بر حقانيت راه و مسيري که او برگزيده بود و سپاس و قدرداني از خدمات، رشادت‌ها و دلاورمردي‌هاي او در دفع فرقه سراسر ضلالت و خشونت داعش و دفع اسلام مبتني بر ترور و وحشت و بازگرداندن امنيت و آرامش در کشورهاي منطقه.

نکته زيباي ديگر در رويداد شهادت اين شهيد بزرگوار، همدلي و همراهي يکپارچه گروه‌ها و جناح‌هاي مختلف و متفاوت سياسي از چپ و راست، اصلاح‌طلب و اصولگرا و اعتدالي تا اقوام مختلف کرد و ترک و بلوچ و فرق مختلف مذهبي با اعلام مواضع، يادداشت‌ها و صدور بيانيه‌ها بود. که اميد است از آثار پر خير و برکت شهيد تعالي‌بخش و آزادانديشمان، فضاي گسترش وحدت و وفاق ملي، کنار گذاشتن اختلافات و تعصبات نادرست و رفتارهاي بازدارنده، جزمي و محدودکننده را پديدار و سرمايه اجتماعي آسيب‌ديده جامعه را بازسازي نمايد.

در بخش پاياني يادداشت لازم است به اين نکته مهم نيز اشاره‌اي بشود که راستي رمز و راز توفيق بزرگ سردار شهيد اسلام و انقلاب در خلق اين همه عظمت و خير و برکت چه بود.

آنچه از گفته‌ها و خاطرات ياران و نزديکان و انديشه و منش سردار مي‌توان فهميد در چند عبارت و جمله و کلام کوتاه مي‌گنجد: شهيد حاج قاسم سليماني انساني خودساخته بود، دنبال جاه و مقام نبود، با مردم بود و در انديشه مردم، اهل عمل بود و پيشتازي در عرصه‌هاي گوناگون، فرماندهي بود در کنار سربازان، خود را سربازي مي‌دانست براي اسلام، کشور و مردم.

سياست زده و وام‌دار کسي نبود، به آنچه باور داشت عامل بود، اخلاص داشت و صداقت، پاک بود و پاک زيست و با پاکان محشور، دنبال دنيا، شهرت، منيت و منافع شخصي نبود.

در شهر آشوب فسادگرايي، اختلاس، دنياطلبي، مقام‌خواهي، زد و بندهاي سياسي و رفتارهاي غيراخلاقي بخشي از صاحبان نام و نشان، او اخلاق مدار و خداجو بود.

و در يک‌کلام عاشق راهش بود و آرزويش شهادت؛ و خدا که او را دوست مي‌داشت جانش را خريد و بهشت جاودان را با شهادت نصيبش ساخت و کنار ياران شهيدش مأوي گرفت. عاش سعيدا و مات سعيدت.

و اين پيام خداوند است که به استقبال او مي‌رود: يا ايتهالنفس المطمئنه ارجعي الي ربک راضيه مرضيه، فادخلي في عبادي وادخلي جنتي…

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=2643
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.