• امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
پارس وی دی اس
5
هشت  روز هفته

آدرس غلط درباره کسانی که پول ملت را بالا کشیدند

  • کد خبر : 8664
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۲۸
آدرس غلط درباره کسانی که پول ملت را بالا کشیدند
صدای خاوران-مرکز آمار با اعلام این‌که نرخ تورم امسال حداقل در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده، تورم نقطه‌به‌نقطه فروردین‌ماه را ۵۵.۵ اعلام کرد؛ اما دولت تکذیبیه عجیبی صادر کرد. در این اوضاع عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی با انتشار جدولی درباره میزان رشد پایه پولی در ۴ سال گذشته نوشت: "آقای رئیس‌جمهور! تیم تبلیغاتی دولت شما مکرر اتهام سلطان چاپ پول زدند. امروز، روز قضاوت است و با همان روشی که دولت شما رایج کرد، برای دولت سیزدهم از عنوان «فوق سلطان چاپ پول» نمی‌توان استفاده کرد؟!"

در این هشت‌روز هفته در حالی‌که ملت همیشه در صحنه ایران اخبار انتخابات ترکیه را دنبال می‌کرد تا بلوغ دموکراسی همسایگان خود را رصد کند؛ یک مسئول در حوزه تصمیم‌گیری برای فضای مجازی از هزینه 200 میلیاردی بابت فیلترینگ هوشمند خبر داد که گویا با عوض شدن الگوی کد اینستاگرام دور زده شد و خلق‌ا… حال‏شان از هدر دادن پول بی‌زبان ملت بدجوری گرفت، این موضوع به‌اندازه نرفتن آب ایران و افغانستان بر سر یک جوی و ماجرای ندادن حقابه هیرمند تلخ بود. القصه، به‌قدر مجال این ستون به وقایع اتفاقیه این هشت روز خواهم پرداخت.

دولت سیزدهم، فوق سلطان چاپ پول!

مرکز آمار با اعلام این‌که نرخ تورم امسال حداقل در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده، تورم نقطه‌به‌نقطه فروردین‌ماه را ۵۵.۵ اعلام کرد؛ اما دولت تکذیبیه عجیبی صادر کرد. در این اوضاع عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی با انتشار جدولی درباره میزان رشد پایه پولی در ۴ سال گذشته نوشت: آقای رئیس‌جمهور! تیم تبلیغاتی دولت شما مکرر اتهام سلطان چاپ پول زدند. امروز، روز قضاوت است و با همان روشی که دولت شما رایج کرد، برای دولت سیزدهم از عنوان «فوق سلطان چاپ پول» نمی‌توان استفاده کرد؟!

در این میان هیچ‌کس از راز مماشات رئیس صندوق توسعه ملی که چرا پول صندوق و مردم را از خصولتی‌ها پس نمی‌گیرد؟ را نفهمید و این صندوق هم‏چنان درباره ۴۰ میلیارد دلار پول این صندوق و این‌که چه کسانی پول ملت را بالا کشیده‌اند آدرس درستی نمی‌دهد؟ جالب این‏که صندوق توسعه ملی حاضر نیست مانند شبکه بانکی لیست ابربدهکاران خود را شفاف اعلام نماید و بگوید این کدام شرکت‌ها و مؤسسات هستند که پول ملت را بالا کشیده‌اند.

تبلیغ ۵ فرزندی!

در این اوضاع‌واحوال که انگار اقتصاد ایران به درد بی‌درمانی مبتلا شده؛ حسین راغفر، اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا در واکنش به سخنان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص محرومیت یک‌چهارم مردم ایران از امکانات اولیه زندگی گفت: فقر و مصیبت‌های مردم بسیار پیچیده‌تر و عمیق‌تر از آن است که کسی بتواند این مصیبت‌ها را درک کند. اوضاع به‌مراتب بدتر و وخیم‌تر از آمار و ارقامی است که ارائه می‌شود و 50 درصد جمعیت ایران، زیرخط فقر مطلق! قرار دارند. این در حالی است که در ادامه اقدامات جنجال‌برانگیز شهردار تهران، بنر عجیب شهرداری و تبلیغ ۵ فرزندی انتقاداتی را به همراه داشت. در این خصوص یک کانال تلگرامی با انتقاد از شهردار تهران نوشت: “اگر آقای زاکانی و رفقا از برج عاج خود پایین بیایند و در بین مردم تردد کنند و متوجه مخارج وحشتناک یک فرزند شوند، این‌گونه شعار نمی‌دهند.”

مجادله هیرمند!

در این اوضاع مجادله هیرمند هم بالا گرفت و خط‌ونشان‌ها برای این‌که طالبان باید پاسخگوی حق آبه ایران باشند ادامه داشت؛ به‌طوری‌که نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان و سرپرست سفارت کشورمان با بیان این‌که در مدت یک‌ماه طالبان باید حقآبه را به ایران بدهد، مدعی شد؛ اگر آب باشد و طالبان ندهد برای ایران حجت تمام است. هرچند به گواه کارشناسان، مجادله جدید تهران با کابل، آتش زیر خاکستر است اما بازگشت موضوع حق‌آبه ایران از هیرمند، در شرایطی مطرح شده که طی سال‌های گذشته بار‌ها این موضوع حاشیه‌ساز شده است، اما تنش ایران و افغانستان بر سر آب مسئله‌ای جدی است و طالبان بدش نمی‌آید بر سر این موضوع ما را درگیر جنگ کند.

افول سرعت اینترنت

در این گیرودار سازمان‌های جهانی که به رصد وضعیت اینترنت در کشورهای مختلف جهان می‌پردازند، در حالی افول سرعت اینترنت در ایران را تأیید ‌کردند که مسئولان دولت سیزدهم همچنان مدعی رشد سرعت اینترنت در دوران سردمداری خود هستند. حال‌ آن‏که ظرف هفت‌ماه اخیر هیچ شبکه اجتماعی خارجی‌ای در ایران باقی نمانده که شهروندان بتوانند آزادانه و بدون فیلترشکن از آن استفاده کنند و اوضاع به حدی پیش رفته که بر اساس آمارهای ارائه‌شده توسط گوگل، «فیلترشکن» در زمره ۵ جستجوی اول ایرانیان در طول ۷ ماه پایانی ۱۴۰۱ بوده است. علاوه بر شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌هایی چون گوگل پلی هم در ایران فیلتر شدند تا ایرانیان امکان دانلود آزادانه نرم‌افزارهای موردنیازشان را نداشته باشند.

تا هشت روز بعدی خدانگهدار.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8664
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.