• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
پارس وی دی اس
11

مقاومت شکننده تاریخ تحولات اجتماعی ایران

  • کد خبر : 4884
  • ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
مقاومت شکننده تاریخ تحولات اجتماعی ایران
 صدای خاوران- کتاب «مقاومت شکننده تاریخ تحولات اجتماعی ایران» از صفویه تا سال‌های پس از انقلاب‌اسلامی، نوشته جان فوران و ترجمه احمد تدین به سال 1377 در 630 صفحه و توسط نشر فرهنگی رسا منتشر و در اختیار اهل پژوهش قرار گرفت.

 صدای خاوران- کتاب «مقاومت شکننده تاریخ تحولات اجتماعی ایران» از صفویه تا سال‌های پس از انقلاب‌اسلامی، نوشته جان فوران و ترجمه احمد تدین به سال 1377 در 630 صفحه و توسط نشر فرهنگی رسا منتشر و در اختیار اهل پژوهش قرار گرفت.

این کتاب تحولات ساختار اجتماعی ایران را از روی کارآمدن خاندان صفویه در 1501 م/880ش تا جنبش‌های اجتماعی قرن بیستم ردیابی می‌کند و با توجه به مباحث جاری جامعه‌شناسی توسعه، ارزیابی جدیدی از رویارویی ایران با غرب در توصیفی از نظریه‌های علوم اجتماعی و از جمله نظام‌های جهانی و فرهنگ سیاسی ارائه می‌نماید. در این کتاب فرآیندهای تحولات اجتماعی ایران از اوج قدرت کشور در سده‌های شانزدهم (897 تا 979 ش) و هفدهم (979 تا 1079ش)، یعنی دوران حکومت صفویه تا سال‌های پس از انقلاب تکان دهنده 1357 را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

دو موضوع به هم مرتبط، مسائل محوری کتاب را تشکیل می‌دهد: یکی نحوه توضیح ساختار اجتماعی در حال تغییر و دیگری چگونگی تحلیل انفجارهای اجتماعی ادواری که مشخصه فرآیند تغییرند و نظیرشان را در عصر جدید نمی‌توان یافت.

جنبش های عظیم اجتماعی که در سال 1357 ایران را فرا گرفت و به یاری ترکیب بی‌سابقه‌ای از تظاهرات گسترده انبوه مردم غیرمسلح در خیابان‌ها، اعتصاب عمومی مصمم و فراگیر چندماهه و سرانجام، قیام چریکی کوتاه مدتی در بهمن 1357، شاه را از اریکه قدرت به زیر کشید، تاکنون مجموعه چشم‌گیری از آثار را در زمینه علوم اجتماعی پدید آورده است.

آیا فقط حکومت‌گران عوض شدند؟ علاوه بر این ها ماهیت نقش انجام شده کارگران، محرومان شهری، دانشجویان و روحانیون، طبقه‌های متوسط «نو» و «کهنه» بازار و صاحبان مشاغل رده‌های بالا و روستاییانی که از فقر و محرومیتی دیرپا رنج می‌بردند، چگونه بود. تأثیری که باید برای عوامل خارجی و از جمله جنبه‌های وابستگی مناسبات ایران با غرب قایل شد و سرانجام اهمیت نسبی متغیرهای سیاسی و اقتصادی در برابر متغیرهای دینی و ایدئولوژیکی به عنوان ابعاد محوری توضیح دهنده همه و همه مورد توجه پژوهشگران قرار گرفت.

واژگان «دگرگونی اجتماعی» در این کتاب هم تحولات ساختاری اجتماعی تدریجی را در بر می‌گیرد و هم جنبش‌های اجتماعی ناگهانی و کوتاه مدتی را شامل می‌شود که هدف‌شان تغییر در توزیع قدرت جامعه و روابط بغرنج و پیچیده میان این فرآیندها و جنبش‌ها است. (از متن کتاب)

خواندن اثر پژوهشی و تاریخی فوق را در ایام تعطیلات به اهالی دیارمان توصیه می‌کنیم.

پیشاپیش سال نو و شروع قرن جدید را به یکایک اهالی فرهنگ و کتاب دیارمان تبریک و تهنیت عرض نموده و آرزوی سالی خوش توأم با صلح و آرامش را داریم. حق‌یارتان

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=4884
  • نویسنده : مجید عرفانی واحدی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.