• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
پارس وی دی اس
8

مساجد را جولان‌گاه جوانان کنیم

  • کد خبر : 7075
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۱۰
مساجد را جولان‌گاه جوانان کنیم
صدای خاوران-متولیان امر باید تأکید رهبر انقلاب بر جذب جوانان به مساجد را جدی بگیرند و اندکی به خود آمده و فضایی فراهم آورند که در همه ایام سال و با شروع تعطیلات مدارس شاهد رونق و نشاط در مساجد باشیم. باز نگه داشتن مساجد تنها در ماه رمضان و تکریم و غبارروبی آنها فقط در آستانه ماه میهمانی خدا کاری خارق‏العاده نیست، اگر بتوانیم برای همه سال در مساجد برنامه داشته باشیم تا این اماکن برای جوانان شهر خلاء کمبود فضاهای تفریحی و فرهنگی را پر کند، کاری کرده‏ ایم کارستان.

مساجد را جولان‌گاه جوانان کنیم

مساجد به عنوان خانه خدا و خانه مردم، متعلق به همه آحاد جامعه است و در طول تاریخ اسلام به عنوان بسترساز اندیشه و مهندسی اجتماعی مطرح بوده و محل حضور توده‏های مردم با ایفای نقش‏های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و دینی در توسعه جامعه اسلامی نقش‏آفرین بوده‏اند. در واقع این ظرفیت‏های پُرشمار مساجد، آنها را به عنوان مرکز ثقل در جامعه مطرح می‏کرده است. اما این روزها با غفلت از ظرفیت این اماکن، مساجد ما تبدیل به مرکز سالمندان شده و بی‏مهری‏ها به مساجد و ضعف‌ها و نقصان‌های ما در مسجدداری باعث شده نتوانیم از ظرفیت‏های والای این اماکن بهره ببریم. جای تأسف این‌که در سال‏های اخیر فقط به فضای ظاهری مساجد بسنده کرده‌ایم و چه بسیار مساجدی که در محله‏های مختلف احداث می‏شود و حتی در یک خیابان چند مسجد وجود دارد اما با کمترین تعداد مستمع مواجهند و اغلب نسبت به آن و ظرفیت‏ها و کارکردهایش دچار غفلت جمعی شده‏ایم. این غفلت‏  از نحوه فعالیت‌های مختلف عبادی و فرهنگی و اجتماعی و مشورتی در مساجد تا بی‏توجهی به شادابی و شکوه و شور جوانانه برای جذب قشر نوجوان و جوان را در بر می‏گیرد. حال آن‌که با مطالعه تاریخ اسلام می‏بینیم در دوران پیامبر(ص) مسجد همه چیز بوده است؛ پایگاه تصمیم‏گیری اجتماعی، نظامی، سیاسی، عبادی و فرهنگی. لذا انحصار مسجد به نماز، خلاف سنّت و سیره اسلامی است، ولی متأسفانه درِ این شهر بسیاری از مساجد فقط برای اقامه فریضه نماز باز می‏شود و اگرچه رهبر معظم انقلاب بر باز بودن 24 ساعته مساجد تأکید داشته‏اند، حتی برای ادای فریضه نماز صبح هم برخی مساجد این شهر بسته‏اند.

حال آن‏که اگر از همین ده‏ها حسینیه که فقط در ایام عزاداری محرم  و برپایی مراسم ختم دایرند و یا مساجدی که فقط برای برپا شدن نماز درِ آنها باز می‏شود، به عنوان یک مجتمع استفاده شود و امکانات هنری، ورزشی، نمایشی و کتابخانه در کنار آنها وجود داشته باشد، جوانان نسبت به مسجد و رفتن به این اماکن راغب‏تر می‏شوند و از لحظه‏ های ناب و خاص آنان بیشتر استفاده می‏شود. بی‏شک اگر همین تعداد اماکن مذهبی و معنوی به خوبی مدیریت شوند تأثیر به‏سزایی در پیشرفت فرهنگی مذهبی شهر خواهد داشت.

متأسفانه ما عادت کرده ‏ایم در ناکامی ‏های خود جهت جذب جوانان به مساجد اعلام نماییم که حرف شنو نیستند و زیربار نمی‏روند، اما کم شنیده‏ایم که امام جماعت مسجدی و یا هیئت امنای حسینیه‏ای بگوید؛ نکند نقص در ما باشد، نکند نحوه بیان من، محتوای کلامم و ابزاری که به کار گرفته‏ام نامناسب باشد. چه بسا در زمینه ارتباط با مخاطب‏های جوان در مساجد، با برخی کاستی‏ها و ضعف‏ها مواجیهم و باید برای این‌که مساجد تبدیل به کانون همه فعالیت‏ها باشند، تلاش ناچیزی کرده‏ایم. بی‏شک اگر در مسجدی، امام جماعتی هوشیار و عاقبت اندیش و به معنای دقیق کلمه مربی داشته باشد، می‏تواند از ظرفیت‌های مساجد برای جذب همه اقشار به ویژه جوانان استفاده مناسبی کند.

نکته دیگر این که اگرچه مساجد به خداوند و مردم تعلق دارد و رسالت آن پیامی توحید است اما عده‏ای با نگاهی سیاسی و حزبی، رفتن و نرفتن به فلان مسجد را با سلیقه سیاسی‏شان ناساز می‏دانند حال آن‌که در اسلام، دین و سیاست در کنار هم قرار دارد و مسجد باید محل انسجام و همبستگی و وحدت باشد و نباید رنگ و بوی جناحی پیدا کند. رویه‏ای که متأسفانه این روزها در برخی از مسئولان این شهر دیده می‏شود و از رفتن به فلان هیئت و حسینیه به خاطر اختلافات حزبی و نگاه‏های سلیقه‏ای امتناع می‏ورزند. از همه مهم‏تر این که شاید بهتر باشد خلق‏ا… به جای نگاه کمّی به مساجد و برنامه‏های آن، به صورت کیفی به دنبال طرح موضوعات مختلف در مساجد باشند تا به حفظ ارزش‏های اصیل اسلام و انقلاب در این پایگاه‏های مهم فکری پرداخته شود. از این‏رو نیاز است هدف‏گذاری صحیحی در مساجد و نحوه اداره آنها صورت گیرد تا آنها پایگاه معرفت و روشنگری، مدرسه و دانشگاه و نیز مرکز فکر و تأمل باشند. شاید بهتر باشد به خود بیاییم و کاری کنیم تا با جوان‌گرایی در انتخاب ائمه جماعت، پرهیز از استفاده ابزاری از مساجد، پرهیز از سیاسی‏بازی در  مساجد و تقسیم قشر نوجوان

‏بندی آنها به خودی و غیرخودی و راستی و چپی، جایگاه‌شان و کارآیی آنهار ارتقاء بخشیم. در انتخاب ائمه جماعت و روحانیون مساجد، دقت‏نظر داشته باشیم و با برگزاری دوره‏های آموزشی مختلف آنان را با برخی مسائل روز آشنا کنیم تا قادر به گفتمان‏سازی در بین جوانان و پاسخ‌گو به پرسمان آنها باشند. چه بسا این همه مسجد در شهر باشد و باز هم تب ساخت آن را در بین افراد ببینیم اما مستمع چندانی در آنها مشاهده نکنیم که این امر خیلی دردناک است.

متولیان امر باید تأکید رهبر انقلاب بر جذب جوانان به مساجد را جدی بگیرند و اندکی به خود آمده و فضایی فراهم آورند که در همه ایام سال و با شروع تعطیلات مدارس شاهد رونق و نشاط در مساجد باشیم. باز نگه داشتن مساجد تنها در ماه رمضان و تکریم و غبارروبی آنها فقط در آستانه ماه میهمانی خدا کاری خارق‏العاده نیست، اگر بتوانیم برای همه سال در مساجد برنامه داشته باشیم تا این اماکن برای جوانان شهر خلاء کمبود فضاهای تفریحی و فرهنگی را پر کند، کاری کرده‏ایم کارستان.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7075
  • نویسنده : زهره احمدی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.